Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Jeres langtidsblodsukker
Gå til side 1, 2  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Simon
Gæst

Indlæg Jeres langtidsblodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 30/05 2008 17:42

Hej diabeteschat.dk

Hver gang jeg skal til kontrol, får jeg stort set altid skæld ud over, at mit langtidsblodsukker er for højt. Jeg har haft diabetes (type 1 self.) i 7 år, og har altid haft et langtidsblodsukker på mellem 7 og 8, hvilket jeg selv er nogenlunde tilfreds med.
Det kunne da være sjovt nok at høre hvad i andre diabetikere kan holde jeres langtidsmåling nede på, så man måske kan bekræfte at man bare skal tage sig lidt mere sammen Very Happy (eller at det er meget normalt).

Sidst rettet af Simon 18/09 2009 14:48, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Karina B
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 30. maj 2008
Geografisk sted: Århus

Indlæg Langtidsblodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 31/05 2008 9:45

Hej Simon og i andre!

Jeg synes som udgangspunkt, at et langtidsblodsukker under 7,5 er helt fint, men det er jo ret individuelt. Jeg har selv endelig fået mit langtidsblodsukker ned på 7,4, men sådan har det i hvert fald ikke altid været. Jeg synes også det er rigtig vigtigt, at det ikke kun er langtidsblodsukkeret, der får opmærksomheden. For det er jo ikke noget problem at få en lav langtidsprøve, hvis man er villig til at have mange laveblodsukre og efterfølgende spise nok til at det passer sammen.

En af årsagerne til at min langtidsprøve var faldet sidste gang er, at jeg har haft rigtig meget lavt blodsukker om natten. Er i gennemsnit vågnet ca 3 gange om ugen med et blodsukker på 2-3 stykker. Det trækker godt ned i gennemsnittet (langtidsprøven), men det øger godt nok ikke livskvaliteten særlig meget. Derfor blev jeg også lidt træt af at lægen bare roste mig helt vildt for min lave langtidsprøve og slet ikke hørte på, at jeg faktisk syntes det gik ret dårligt.

Spændene emne, håber at høre hvordan andre ligger i langtidsblodsukker (hemoglobin A1c). Også meget gerne fra dem, der ikke lige ligger, som meningen måske var.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
TJM
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 03. feb 2008

Indlæg Langtidsblodsukker! Besvar, med citat
Skrevet: 01/06 2008 19:45

Hej Simon, mit viste 6.1 i februar måned, så det var jeg ganske tilfreds med. Er spændt på næste, da jeg er begyndt at løbe en del. Inden hver løb presser jeg mit blodsukker op på mellem 10-13.....hvor meget det har at sige ved jeg endnu ikke.
Tilbage til toppen
Ldrunner
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 03. apr 2008

Indlæg langtidsblodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 03/06 2008 22:58

har vist aldrig haft et langtids blodsukker over 7 ( diabetes i ca 15 år)
Men har ofte oplevet noget a la karina, hos lægen, de roser og hører ikke når man fortæller om lavt blodsukker om natten, her vil jeg så lige gøre opmærksom på at det ikke er garanti for trække blodsukker nedad, måske tvært i mod, da efterfølgende blodsukker altid eller ofte ryger lodret i vejret, og bliver der flere timer.
men et lille tanke stykke så kan man jo selv vurdere: hvis man en dag har blodsukker på 7,5..så skal det ikke være ret meget højere for at det er ubehageligt, og hvis det er niveauet det altid ligger på, så synes jeg er der er for mange høje blodsukre( det er jo dem der slider på systemet i længden), så jeg forstår faktisk godt at lægen er emsig når det nærmer sig 8, beklager simon. At det er svært at styre sit blodsukker er en hel anden snak, og jeg har stor forståelse for hvis det driller.

mvh LDrunner
Tilbage til toppen
MortenHolm
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 02. jun 2008
Geografisk sted: København

Skrevet: 05/06 2008 8:45

Jeg har vist altid haft mellem 8 og 9½ - og jeg har aldrig fået skældud! På Steno diskuterer vi hver gang for og imod lavere blodsukker - og på mine præmisser. F.eks. på job har jeg behov for at lægge mig lidt højere og være garanteret mod følinger. Det er individuelt - men kan sagtens være ulemperne værd. I går gik jeg i seng med 7,4 i blodsukker, vågner nu med 27 (øv), for mig bliver det ikke nemt at stramme den væsentligt. (Jeg har haft diabetes 21 år og ingen senfølger endnu).

Det er også vigtigt at HbA1c bliver en ven og ikke en diktator. HbA1c er ikke den lige vej til et sygdomsfrit liv, den er en risikofaktor, og ikke den vigtigste. Vigtigere er rygning, vægt, motion, blodtryk.
Nogle af de andre indlæg her giver mistanke om behandlere som kigger mere på statistik end livskvalitet.
Tilbage til toppen
Klaus
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 18. jan 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 05/06 2008 9:23

Hej

Et lavt langtids bs er ikke automatisk det samme som ingen senkomplikationer, jeg har haft diabetes i 28 år og i de fleste af årene har mit lantids bs ligget omkring 9, og det har jeg haft det fint med.

I øjeblikket er det dog desværre steget til 10-11 og det har jeg det dårligt med, og prøver at få det ned, men ikke på bekostning af mange lave bs, så det er med at finde de høje bs i løbet af dagen og få dem barberet ned, men jeg har ingen forventninger om at komme ned på 7 i langtids bs og det har min behandler heller ikke, regulering af bs foregår så jeg selv føler at jeg kan følge med.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside
Marlene
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 19. apr 2008
Geografisk sted: Herning

Skrevet: 06/06 2008 21:16

Kære Simon

Jeg er virkelig glad for, at du tager emnet op... Vi ved jo allesammen, at man burde ligge mellem 4,4 og 6,4 osv. osv i den dur. Men hvordan virkeligheden er for andre diabetikere, hører man ikke så meget om...

Jeg har ligesom dig også ligget mellem 7 og 8 i nogle år - og til kontrol fået at vide, at jeg skulle stramme lidt op. (Har en enkelt gang været oppe på 8,1 Embarassed ). Jeg har haft diabetes 1 i 11 år, og var åbenbart lige så stille kommet lidt ud på et sidespor med årene...

Jeg har så "taget mig sammen" for et lille års tid siden, og det har resulteret i, at jeg er kommet under 7 - og sidste gang var jeg helt nede på 6,6 jubi Very Happy - det er jeg meget tilfreds med... (og håber, jeg kan holde det.)

Det, som gjorde udslaget var, at jeg var til kontrol hos øjenlægen - og hun fortale mig om en nyere undersøgelse, som var blevet lavet om sammenhængen mellem langtidsblodsukker og øjenproblemer. Der blev jeg simpelthen så bange, ja, nærmest panisk og meget meget ked af det... Jeg troede ikke, at langstids-bs over 7 var SÅ farligt. - Det er min største skræk at få problemer med synet.

Nå, men jeg begyndte at måle bs flere gange om dagen, og strammede op på ALT simpelthen. Fandt også ud af, at mit blodsukkerapparat målte for lavt, og efter jeg havde fået et nyt, blev langstidsblodsukkeret endnu bedre.

Jeg synes tit, det er så pokkers svært at styre det blodsukker... Jeg har så fundet ud af, at for mit vedkommende hjælper det at tage mere basisinsulin (Levemir), og har eksperimenteret mig frem til den rette dosis.

KH Marlene
Tilbage til toppen
sofa
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 02. mar 2008

Indlæg Lavt Langtidsblodsukker - trods høje Bs. Besvar, med citat
Skrevet: 09/06 2008 17:47

Hej.
Mit langtidsblodsukker ligger ml. 5 og 5,5.
Jeg har under en graviditet haft målinger på 4,5.
Dengang fik jeg bekræftet at mit Hba1c ikke hang sammen med mine blodsukkermålinger, det viste for lavt, så jeg skulle ca. ligge 1-2 til. Det passer også med de gns. mit apparat viser.
Da jeg f.eks havde Hba1c et for mig meget højt på 6,9, meget højt for mig, var gns. på målingerne 13-14 og det havde lagt højt masser af gange, og også meget lavt nogle gange.
Så det er svært at komme til forskellige læger, da ingen har den viden om at de tal ikke passer sammen, så det eneste jeg kommer for er at høre Hba1c, det er altid spændende.
Tilbage til toppen
Torben76
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 16. jun 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/07 2008 10:59

Hej,

Min HbA1C har ved mine seneste 2 kontroller ligget på henh. 5,7% og 5,9%.

Vedr. sammenhængen mellem HbA1C og (gennemsnits-)blodsukker er det meget væsentligt at alle er opmærksomme på at man ved HbA1C IKKE måler "langtidsblodsukker", men derimod et tal som med lidt god vilje kan omregnes til et gennemsnitsblodsukker over en periode på 2-3 måneder. Dog er HbA1C prøven af en sådan natur, at blodsukkerværdierne tættest på prøvetispunktet vægter mest i prøven.

Der findes forskellige omregningsmetoder. Som jeg lige umiddelbart husker den seneste jeg har set fra Bayer, så omregnes HbA1C(første tal)cirka således:
5% = 5,3
6% = 7
7% = 8,3
8% = 10

En mere "tommelfingeragtig" regel som benyttes visse steder er: gang HbA1C med 2 og træk 6 fra (passer bedst omkring HbA1C på 7-9%).

Til de af jer, der taler om at andre faktorer end (gennemsnits-) blosukkeret er ligeså vigtige for udviklingen af senkomplikationer, så mener jeg, at I taler direkte mod bedre vidende.

Der findes mange undersøgelser, der påviser en meget direkte korrelation mellem HbA1C og senkomplikationer, som diabetisk øjensygdom, diabetisk nyresygdom og diabetisk neuropati.
Mig bekendt er der ikke påvist en anden enkeltstående faktor, herunder, kolesterol, blodtryk, vægt, rygning mv. som har en identisk eller større direkte sammenhæng med risikoen for senkomplikationer.

Disse andre faktorer er naturligvis også vigtige for et langt og godt liv (især for diabetikere), men vær opmærksom på at et pænt reguleret blodsukker bør være det væsentligste sigte for en diabetiker (ud fra et medicinsk perspektiv, uden hensyntagen til livskvalitet eller andre faktorer, som man selv måtte vælge at vægte efter behag).
Tilbage til toppen
M
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 24. jan 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/07 2008 11:52

Hm ja, det er vel lidt ligesom når historier om en onkel, der dagligt har røger cigarer siden han var 15 og alligevel som 100-årig springer badut og er frisk som en havørn, bruges som argument for at rygning ikke er farligt! Der vil sikkert altid være tilfælde, hvor (heldige!) diabetikere undgår senkomplikationer, selv om de gennem mange år har haft relativt høje HbA1C'er og (meget uretfærdige!) tilfælde, hvor patienter udvikler senkomplikationer, selv om de gennem årene har haft fine langtidsblodsukre.

Som Torben skriver, tyder al forskning på, at HbA1C spiller en altafgørende rolle ift. udvikling af senkomplikationer, hvilket er dét faktum, man bliver nødt til at forholde sig til, da det jo er umuligt på forhånd at vide, om man selv tilhører den gruppe af diabetikere, der af en eller anden grund ikke tager så meget skade af høje blodsukre. Livskvalitet i øvrigt ufortalt, selvfølgelig...
Tilbage til toppen
BP
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 24. jun 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 02/07 2008 2:32

Ligger sædvanligvis på 5,3...
Tilbage til toppen
Sigge
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 02. jul 2008
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg Ikke fair at "skælde ud".. Besvar, med citat
Skrevet: 02/07 2008 8:37

Hejsa,
Jeg synes ikke, at det er i orden at en sygeplejerske eller læge "skælder ud" over et "for højt" langtidstal. Folk er forskellige og forskellige faktorer spiller ind i forhold til, hvordan ens langtidstal er. Ens hverdag, hvordan har man det med at have sukkersyge, er den nem/ukompliceret osv. Jeg har selv en kompliceret diabetes og har i alle år kæmpet en kamp for at have normale blodsukre - det samme har lægerne. Jeg har haft diabetes i 18 år. Den eneste gang jeg har ligget "perfekt" (set i lægernes øjne), var da jeg blev gravid - fordi jeg blev sygemeldt og faktisk kun koncentrerede mig om min sukkersyge og målte mig 117 gange i timen nærmest og levede helt stramt "efter bogen". Men hold op, det var hårdt. Hvis jeg skulle ligge perfekt altid, ville jeg ikke have tid til at lave andet.

Så jeg synes, at det er meget individuelt. Heldigvis er lægerne på Riget mere "fornuftige" og de ved, at alle ikke kan ligge helt perfekt og nogle diabetikere har det faktisk bedre med at ligge lidt for højt og nogle har det godt med at ligge på de 4-6 stykker.

Ét er, hvad der står i lægebøgerne mv., noget andet er virkeligheden. Man skal også kunne føre en normal hverdag uden at alting skal handle om sukkersygen. Den skulle jo helst være så "umærkbar" som mulig. Som de fleste diabetikere siger "jeg mærker kun min sukkersyge 4 x om dagen (eller hvor ofte man tager sin insulin)".

Så længe man har det godt, og ens langtidstal/blodsukre ikke er faretruende høje og man gør det hele så godt man kan, så synes jeg ikke, at hverken læger eller nogen andre kan forlange så meget andet Smile
behy
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. feb 2008
Geografisk sted: Horsens

Indlæg langtidssukker Besvar, med citat
Skrevet: 03/07 2008 8:24

Hej igen.

I forhold til omregning fra langtidssukker til bs, fik jeg for godt et år siden i Århus afvide, at man nu faktisk regner det ud på følgende måde: Bs x 2 minus 4. førhen regnede man med minus 6. Derfor et gennemsnit på 6 i hgb1Ac vil være lig med et bs på 8!
Men synes også de (behandlerne), bliver mere og mere strikse med det efterhånden. Men husk at det altid skal være individuelt hvad der er bedst for en.

Hilsen Behy
leira
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. maj 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/07 2008 13:37

11,5 herfra. Jeg er faktisk glad - den er på vej ned.

Jeg har ikke fået reprimander fra min læge eller sygeplejerske over mine langtidsprøver på mit ambulatorium.
Derimod har min læge, sygeplejerske og jeg diskuteret, hvad jeg har brug for af ekstra hjælp - i en overgang kom jeg f.eks. på amb hver morgen, sendte blodsukkermålinger ind hver uge, og vi holdt netværksmøder med mine andre behandlere.

Jeg er godt er klar over, at risikoen for senkomplikationer er højere hos dysregulerede end hos superdiabetikere, men jeg synes nu, det er meget rart at høre om diabetikere, der har det godt uden senkomplikationer, selvom de måske ikke altid har haft praleværdige HbA1c-værdier...
ellers havde jeg sgu skudt mig selv for længst.
Tilbage til toppen
MortenHolm
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 02. jun 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 29/07 2008 23:22

Jeg vil vove pelsen - og gentage - at hvis energien er til at gøre noget ved tobak, kost, vægt, motion - så skal man ikke stirre sig blind på HbA1c.
De øvrige faktorer - tilsammen - overstiger langt HbA1c i betydning. Og derfor er en diskussion om "væsentligst" ligegyldig.
1) Motion er faktisk ret ubelyst - forhåbentlig er der mere viden på vej. Forskere som danske Bente Klarlund Pedersen arbejder med teorier om at motion nok er vigtigst.
2) HbA1cs relation til sygdom er eksponentiel. Det betyder at et HbA1c på 25 selvfølgelig er ensbetydende med svære skader. Men gevinsten ved at sænke det fra 6 til 5 er beskeden. Hvis du kan vælge mellem at sænke det fra 8 til 7 og så at holde op med at ryge, så vinder rygestoppet med garanti.
3) Det er nyresvigt og blindhed der gør os bange - men disse sygdomme er sjældne i forhold til det vi dør af - åreforkalkning og blodpropper.
Derfor er en prioriteret liste over hvor man skal sætte ind individuel.

Da ingen af os er perfekte kan ingen af os mane vores angst helt i jorden - og behandlingen bør ikke drives af angst for HbA1c. I øvrigt cykler jeg på arbejde - I København - nok den største risikofaktor i mit liv.
Tilbage til toppen
Laluna
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 13. jun 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 30/07 2008 11:48

Har lige fået resultatet af min første langtidssukkermåling, og den lå på 7,6. Lægen sagde at den var lige i overkanten og at langtids bs gerne skulle være under 6. Jeg selv er da ret tilfredes, hvis man tænker på at jeg kun har haft diabetes i 4mdr. og startede med at komme ind i den periode, hvor alle mine tider på ambulatoriet blev aflyst pga. streiken!!!
Har så været min ejen læge indtil de optog arbejdet på sygehuset igen.
Så derfor er jeg da ret tilfreds med mig selv, og synes 7,6 er flot.
Måske er den lidt bedre næste gang, jeg skal jo også lige lære at finde mig tilrette i diabetesjunglen.

Er da lidt imponeret over BP, som har et langtis bs på 5,3- respekt.

Hilsen Laluna
Tilbage til toppen
M
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 24. jan 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 30/07 2008 12:35

Hej Laluna
Du kan altså roligt være mere end tilfreds med en langtidsmåling på 7,6, det kan du under alle omstændigheder, men da især som nyopdaget. Det er helt utroligt flot klaret, synes jeg, og lægen burde have rost dig til skyerne!!! Det er da korrekt, at jo lavere et gennemsnitsblodsukker er, jo bedre, men det er virkelig de færreste diabetikere der kommer under 6. Dels er det jo uhyre forskelligt hvor let regulerbar en diabetes er, dels kan en meget lav HbA1c - hvis man ikke er så heldig at have fået en diabetes, der for det meste "gør hvad man beder den om" - let komme til at "koste" en masse insulintilfælde, hvilket jo også er problematisk.
Så stor respekt til dig herfra! Smile
Tilbage til toppen
Laluna
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 13. jun 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 30/07 2008 14:48

Uha tak, det var godt at høre.
Nu har jeg ikke talt så meget med ambulatoriet (2 x ) eller med min læge. Men de gange jeg talte med dem, og hvor jeg selv syntes at det gik fint, udover ca 1 føling pr dag, så var de altså ikke nemme at stille tilfredse. Måske er 1 føling pr dag meget, men jeg mærker lave bs ret hurtigt - allerede når den er på 4, og det er jo egentlig en normal værdi, hvor jeg ikke burde ryste. Bortset fra det, er jeg da glad for at få følinger endu, når jeg hører at andre slet ikke får dem mere. Jeg taget da bare juice eller druesukker, og 5 min efter er jeg klar igen. Ikke en så stor og bekymrende sag for mig. Så når jeg kommer op til en læge og smiler, siger det går fint, så synes de jeg slet ikke har styr på det. Hmmm, måske fordi jeg tager insulin efter behov og ikke efter sult eller til faste tider?
Er lidt svært, fordi min læge siger diabetes skal passes som en hund, efter behov, og sygehus og ambulatoriet siger at insulin skal tages efter klokkeslet sammen med måltider. Jeg spiser når jeg er sulten. Er jeg ikke sulten, og mit bs er ok - får jeg ingen mad, ingen insulin, ligemeget hvor læge det er siden jeg spiste sidst.
Er der noget forkert ved det? Mine bs ligger da efterhånden altid mellem 4 og 10,0 - også efter maden.

Nu har jeg ikke meget erfaring, og vil ved gud heller ej lære det forkert, men jeg har det fint på denne måde. Kan måske endda akzeptere sygdommen lidt mere nu, og er ikke så bange mere. So what?
Gør i andre anderledes??
Er det så vigtigt at få de 6 måltider til bestemmte tidspunkter?

Hilsen Laluna
Tilbage til toppen
HK
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. jul 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 31/07 2008 5:30

Mitt var sist 10,2 Sad

Ellers pleier jeg ligge på litt over 8. Under svangerskapet
lå jeg på 5,4 til 5,5. Men da hadde jeg følinger og hypoglykemi
anfall hele tiden. Det var helt forferdelig.
Tilbage til toppen
Tudse77
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 14. aug 2008

Skrevet: 14/08 2008 21:08

Jeg har altid haft en langtidsprøve på ca 11 Shocked Det var jeg nødt til at lave om på da jeg gerne ville være gravid Det tog 2 år at få den ned på 7 og under graviditeten faldt den så helt ned til 5,5 Very Happy

Nu 21 mdr senere er min langtidsprøve omkring de 8 og det er fint for mig Det er ikke ideelt men når man tænker på hvordan det har set ud førhen så synes jeg det er meget godt Cool

Diabetes 1 siden 1989 Wink
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Gå til side 1, 2  Næste
Side 1 af 2

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group