Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Er det psykisk????

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Bihan
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 01. feb 2010
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg Er det psykisk???? Besvar, med citat
Skrevet: 01/02 2010 17:53

Hej Alle Surprised)

Jeg søger hjælp til min søster, der er ingen der kan få hende til at forstå hvor alvorlig hendes diabetes er.

Min lillesøster er 20 år gammel og har haft diabetes type 1 i 8 år, sammenlagt har hun nok været indlagt 20-25 gange, de sidste 7 gange for syreforgiftning og ikke nok med det de sidste 4 gange var inden for 4 måneder. Hvorfor kan hun ikke se alvoren???
Oven i det lyver hun om ALT...overfor sygehuset, venner og familie, hun lever i hendes egen lille verden, og jo mere hun lyver jo mere tror hun på det passer....

HJÆLP...hvordan kan jeg hjælpe hende på den mest rigtige måde?

B
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/02 2010 20:36

Puha det er svært det der Bihan.

Mit gæt, "for det er ikke andet" vil være at din søster prøver at gøre oprør mod sygdommen. Det "BÆ" skal ikke få lov at bestemme over hende og hendes liv.

Så jo desværre, så kunne jeg godt være bange for, at din søsters modvilje til at gøre noget, kunne være psykisk. Alvoren tror jeg godt hun er klar over, men hun magter ikke psykisk at tage skeen i den anden hånd, og begynde at "leve" med sygdommen, i stedet for at leve som om hun ikke har den.

Hun har måske i en periode kæmpet den meget ulige kamp, hvor man af og til går høj og lav. En kamp der er svær at kæmpe, den tager enormt mange kræfter. Jeg kunne være nervøs for, om hun derfor har opgivet, hun har brug for hjælp. Men før hun kan få hjælp, skal hun erkende at hun har et problem. Hvordan du og andre kan overbevise hende om behovet for hjælp, det har jeg kun ET bud på. Prøv at ringe til diabetesforeningen, få nogle råd der.

Held og lykke
Tilbage til toppen
Bihan
Indmeldt: 01. feb 2010
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/02 2010 21:29

Tak for dit råd

Vi har haft fat i diabetes foreningen og vi har også fået hende til at chatte med den psykolog de har tilknyttet, men det har desværre ikke hjulpet. Så jeg tror at hun inderst inde ved hun har et problem med vil ikke erkende det når det bliver alvor.

Jeg har så lige fået en kedelig opringning, min søster er blevet indlagt for syreforgiftning igen, så nu er vi på 5 gange indefor 5 måneder....hendes krop må snart være ødelagt indeni.

Vil tage fat i diabetes foreningen igen og høre hvad vi kan gøre for hende og vores familie - før vi glider fra hinanden
Tilbage til toppen
Ksshu
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 17. feb 2010

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/02 2010 12:55

Hey Very Happy

jeg er 100% sikker på det er fordi hun ikke ønsker at leve med sukkersyge... min søster er selv på samme måde... hun HADER det og hendes gennemsnit ligger derfor på over 16 i en aldre af 23 år da hun er ligeglad.

løsningen vil nok være at snakker med nogle andre end familien og hospitalet... måske andre med sukkersyge det er tit sundt, da andre godt kan leve med det og samtidige være glade... jeg elsker selv at have sukkersyge mens min søster hader det... men ellers kan du være sikker på hun nok skal tage sig sammen om nogle år når hun ønsker at få børn... for dårlig pasning af sukkersyge er = nul børn... det er en ret god motivation... det fik min søster op i kampen Cool
Tilbage til toppen
HK
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. jul 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 04/03 2010 7:38

Være i en fase hvor du har fornektelse eller ikke vil tenke på diabetesen er helt naturlig, men som oftes kommer den i puberteten da. Så 12 års alderen og oppover. Kjenner meg igjen på en måte. Fra jeg avr 12 til ca 15 hadde jeg hba1,c på ca 14. Hatet måle blodsukker var en kamp.
Inngikk avtale med min behandler om att jeg skulle ha 2 faste måledager i uka.

Diabetes er jo en omfattende kronisk sykdom leve med, så mye som må tas hensyn til hele tiden. Kun den som lever med det i seg som skjønner
hvordan det virkelig er.

Kunne møte noen prate ved altså utenforstående er lurt.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group