Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

BØRNEHAVE

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
NELLI
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 14. jan 2010
Geografisk sted: FYN

Indlæg BØRNEHAVE Besvar, med citat
Skrevet: 14/01 2010 23:08

HEJ ER MOR TIL EN DRENG PÅ 3½ ÅR MED NYOPDAGET DIABETES 1. JEG ER LIDT I VILDREDE I FORHOLD TIL HVORDAN JEG SKAL FÅ HAM KØRT IND I BØRNEHAVEN IGEN. DER KOMMER DIATIST OG SYGEPLEJESKE UD OG UNDERVISER PÆDAGOGERNE, MEN HVOR MEGET OG HVORDAN HAR I ANDRE VÆRET MED I BØRNEHAVEN I STARTEN ????
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Ilg
Indmeldt: 16. okt 2009
Geografisk sted: Ærø

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 15/01 2010 23:43

Hej. Min datter fik diabetes type 1, da hun var 13 mdr. I dag er hun 4½ år. Da Natasja skulle i børnehave, var vi med den første uge. Hvor vi lærte dem at give hende insulin og tage bs. Vi underviste dem også. Vi fortalte dem, hvordan hun reagerede, når hun havde lavt bs og når hun var høj. Vi fortalte dem også, at når de skulle ud af huset, at de skulle huske madpakke og drikkelse til hende. Samt hendes blodsukkermåler og insulin. Også juice hvis hun skulle blive lav.

Og så den sidste uge, var vi så ikke i børnehaven, for da skulle de selv prøve at stå med det. Men vi var kun en telefonopkald væk, hvis det knep for dem. Eller hvis de havde andre problemer.

Håber du kunne bruge det til noget. Ellers skriv igen, hvis du har andre spørgsmål. Held og lykke i børnehaven.

Hilsen Barbara, Mor til Natasja
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
NELLI
Indmeldt: 14. jan 2010
Geografisk sted: FYN

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 18/01 2010 19:58

LYDER NEMT MED KUN EN UGE I BØRNEHAVEN Smile MEN DA DET HELE JO OSÅ STADIG ER SÅ NYT FOR OS SOM FORÆLDRE KENDER VI IKKE ENGANG SELV HANS SYMPTOMER PÅ FOR HØJT/LAVT BS. SÅ KAN IKKE RIGTIGT VIDEREGIVE DET DET TIL BØRNEHAVEN. MEN NU HAR JEG JO SÅ I FØRSTE OMANG 3 MDR.ORLOV TIL AT "LÆRER" HANS DIABETES AT " KENDE". HAR HER I FØRSTE UGE VÆRET AFSTED SAMMEN MED HAM OM FORMIDDAGEN OG FORTALT OG VIST HVORDAN MAN MÅLER BS. OG GIVER INSULIN. PÅ SIGT REGNER JEG DA OGSÅ MED BARE AT KUNNE VÆRE MED PÅ SIDELINJEN. MEN VIL NU OGSÅ GERNE HAVE AT PÆDAGOGERNE FÅR DERES INPUT FRA DIATIST OG SYGEPLEJESKE SOM KOMMER I NÆSTE UGE. HØRER MEGET GERNE FRA ANDRE FORÆLDRE HVAD DE GJORDE DA DET HELE VAR SÅ NYT..
Tilbage til toppen
mor til Signe diabe. 1
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 26. sep 2009

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 22/01 2010 22:38

Hej Nelli.

Jeg har Signe på 5 år, hvor det er 7 måneder siden vi fik konstateret diabetes. Du skal være glad for at du får en diætist og sygeplejerske med ud i børnehaven. Det gjorde vi nemlig ikke i den region vi bor i pga. besparelser. Hospitalet holder 2 timers foredrag, hvor pædagogerne kan komme og deltage. Men man aner ikke som forældre hvad de får at vide. Jeg kender det alt for godt det med at skal oplære børnehaven, når man knap nok aner det selv. Da jeg havde orlov og skulle starte i børnehaven med Signe, synes jeg man gik noget for sig selv. Pædagogerne har jo også travlt med at passe de andre børn. Selvfølgelig ville de gerne se og prøve at måle bs og se hvordan insulin gives.
Den erfaring jeg har fået er at Signe aldrig skulle have fået insulatard, men levemir istedet for. Vi har simpelhen ikke kunne styre hendes blodsukker i dagstimerne i børnehaven. Forklaringen er at vi dosere hende om morgen med insulatarden, men aner jo ikke hvor meget hun spiser til frokost i børnehaven, og hvilke tidspunkt insulatard påvirker hendes bs. Det har virkelig drillet os. Nu skal vi snart have pumpe, så vi ændre ikke noget nu. Men skulle vi ikke have pumpe havde vi ændret det med det samme.
En anden god ting er at have en dagbog med i børnehaven. Ved at hospitalet har en. Der kan man så selv sætte skemaer ind, hvor I og børnehaven kan notere bs målingerne og hvad der er spist på hvilke tidspunkter.
Jeg vil også have taget meget mere fat i personalet fra starten, og selv givet dem noget oplæring. Men det er ret svært når man er ny og ikke aner hvordan man skal takle situationen. Men nu skal vi have pumpe, så nu starter vi forfra. Skal have møde med lederen i næste uge, for jeg har beklaget mig noget over den manglende interesse i at ville lære. Synes det er svært at finde ud af de lidt ældre pædagoger, hvordan de takler Signe. Og det er svært som mor, at lade andre styre sit barn.
Jeg har selv sagt til børnehaven at de skulle søge støtte timer. Lederen synes ikke om det i starten, men på længere sigt kunne hun godt se fordelen. Det tog så bare 5 måneder pga. lederen ikke var så villig i starten, og før kommunen gik med til det. Men de får 10 timer nu. Så har de vikar på den dag de er på tur, og om fredagen hvor normeringen ikke er så god.

mvh.
mor til Signe
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group