Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Merudgifter - lad os lave en liste!
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
nh
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 01. mar 2010

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/03 2010 16:13

Hej alle

Jeg skriver egentlig for at høre om der er nogle af jer(kvinder), der oplever mange lave blodsukre under menstruation. Jeg har nemlig udgifter til juice som en forholdsvis høj post i min ansøgning, grundet at jeg oftest har mere end et for lavt blodsukker dagligt i de uger jeg har menstruation. Jeg har imidlertid fået svar fra kommunen der afslår disse udgifter (for 2.gang), på trods af at det jo ikke er noget jeg kan ændre på, da man jo ikke helt selv bestemmer på det punkt ;o) Jeg ville derfor høre om der er nogle af jer der oplever den samme tendens og hvordan i har forholdt jer til dette. Jeg havde i første omgang bare skrevet udgiften på uden at angive en nærmere forklaring, hvormed den blot blev afvist grundet det høje juiceforbrug, hvormed de blot mente at jeg ikke var reguleret godt nok... Jeg synes ikke helt det holder, men hvis der er nogle af jer der har noge gode erfaringer eller har hørt om dette før, så er det meget vekomment;o)

Det skal dog lige tilføjes at min kommune som udgangspunkt dækker juiceforbrug, men afviser mit idet de mener mine udgifter til det er for høje.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
sanne52
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 17. jan 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/03 2010 17:10

Hej nh

Jeg lider også af en hel del lave blodsukker, og kan heller ikke gøre noget ved det. Jeg har også en høj post med merudgifter til juice, men min kommune har også givet afslag på dette. De har bedt om 2 status erklæringer fra steno, hvori det står, og jeg er blevet partshørt. De vil heller ikke godkende min kørsel i bil til steno, men lavet det om til et klippekort.

Jeg har skrevet til Diabetesforeningen, men har ikke hørt fra dem endnu.

Hilsen Sanne
Tilbage til toppen
nh
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 01. mar 2010

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/03 2010 19:52

Hej Sanne

Tak! Var ved at bive lidt fustreret og usikker på om jeg var den eneste der havde det sådan. Hvis du biver klogere på dette når du har fået svar fra DBforeningen, så er du mere end vekommen til at dele det;o)

Hed og lykke;o)

Mvh Nh
Tilbage til toppen
BP
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 24. jun 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 11/03 2010 3:35

Hvor mange her kører egentlig klagesager?

Jeg har selv været igang med min klagesag i over et år.
Tilbage til toppen
Bullerbassemor
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 02. sep 2008
Geografisk sted: Fyn

Indlæg cyklus Besvar, med citat
Skrevet: 11/03 2010 9:39

Hejsa Smile

Min kommune har sat et loft på udgifter til juice/druesukker på 600 kr om året. Jeg kan også se udsving på mine blodsukre i forhold til min cyklus i den nedadgående retning - altså flere lave bs.

Og til nh - som jeg læser dit indlæg, har kommunen givet dig afslag fordi du ikke er velreguleret og så vidt jeg ved, er det ikke et krav for at få §100 Cool

VH
Bullerbassemor
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 11/03 2010 20:55

Slettet

Sidst rettet af Ronge 30/01 2013 8:43, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
notbad
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 30. mar 2010

Indlæg Dokumentation for juice og druesukker udgifter. Besvar, med citat
Skrevet: 30/03 2010 19:02

I svaret fra Det Sociale Nævn (efter en lanvarig batalje med komunnen om §100) har man bl.a. skrevet at mine udgifter til disse er udokumenterede. Hvordan kan jeg dokumentere behøv og udgifter til disse? Er mereudgift til 10800 kj diet fortsat 158 kr?
Agter nemlig at klage til Ankestyrelsen (har flere invendinger mod afgørelsen) og derfor ville være taknemlig for ethvert råd, kan samtidig dele med mine erfaringer på klageområdet Smile
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 30/03 2010 20:16

Slettet

Sidst rettet af Ronge 30/01 2013 8:43, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
notbad
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 30/03 2010 23:32

fejl

Sidst rettet af notbad 30/03 2010 23:39, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
notbad
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 30/03 2010 23:37

Tak for dit svar men min sag er gået videre til de højere instanser; over kommunens afgørelse klager man til Det Sociale Nævn og over deres afgørelese kan man prøve at klage til Ankestyrelsen. Dette er jeg i gang nu.
I Kbh's kommune har man næsten som regel en tilfældig postbud/sagsbehandler der sender sagen videre til en gemt og "kompetent ekspert"; det tager flere uger og enda måneder.
Tilbage til toppen
BP
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 24. jun 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 19/04 2010 10:29

Ronge skrev:
I en klage ville jeg fremhæve, at man IKKE skal kunne dokumentere udgifter i forbindelse med §100, blot sansynliggøre at man har de pågældene udgifter i forbindelse med diabetes.

Jeg tror så blot man i kommunen vil påstå, at du er dårligt reguleret, hvis du så ofte går lav. Ellers snak med din behandler, for at finde ud af, om de vil med til at "dokumentere" nødvendigheden af dit juiceforbrug.

Prøv at se listen/indlægene her igennem, måske har du overset en mulig merudgift, som kan erstatte noget af det beløb du har på til juice.

held og lykke.

Den med at man er dårlig reguleret holder jo så ikke en meter, hvis kommunen smider den på bordet.

Det er forskelligt fra personer hvor meget subkutant fedtvæv de har. Herved kan en person med supergodt reguleret blodsukker faktisk opnå mange flere insulinpuder, blot fordi han måske har en større portion af subkutant fedtvæv.

Nu vil en person med godt reguleret blodsukker, formentlig også kunne opleve en større øgning i BF% i det subkutane fedtvæv.

Så den med lavt blodsukker vil jeg faktisk sige, at det ikke blot er en faktor der spiller ind.

Hvilket novo også ville give mig ret i Laughing
Tilbage til toppen
jawin
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 27. mar 2009

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 19/04 2010 12:37

jeg skrev bla taxa til og fra øjenlæge - egentlig tar jeg bare cyklen og så trækker hjem da det jo er lidt svært at se efter man er blevet dryppet, men rådgiveren (hun gjorde meget ud af at hun var rådgiver og ikke sagsbehandler) sagde at jeg da skulle tage en taxa. hun skrev også spritservietter på ved både måling af BS og injektioner. da jeg tager mange BS og insulin 5 gange om dagen, løber det jo op...

så er der kosten - jeg er en stor mand, der dyrker en del motion, så jeg røg ind under den høje sats med det samme.
derudover var der druesukker (juice tæller ikke da det falder ind under kostberegningen), egenbetaling af insulin, transport til og fra kiropraktor/massage, kanylebøtter.. og sikkert flere ting jeg har glemt siden

i det hele taget kom hun med rigtig mange punkter (de fleste er vist blevet nævnt i andre indlæg) som jeg ikke selv havde fået med i første omgang og jeg følte mig rigtig godt vejledt og behandlet - hvis jeg ikke havde fået tilskuddet var det i hvert fald ikke hendes skyld.
hun havde også gjort et godt forarbejde ved at indhente journaler fra nuværende og tidligere behandlere, så da vi mødtes første gang, havde hun et ret detalieret billede af min behandling.

jeg fik så tilskuddet godkendt efter revurderingen Very Happy

dette er nok pisse irriterende læsning for alle dem der ikke er blevet godkendt i anden omgang, eller er blevet overfladisk eller groft behandlet, men det er mest for at vise at det altså godt kan lade sig gøre at møde fornuftige og kompetente mennesker i forvaltningerne rundt omkring..
og at det desværre også er vidt forskelligt hvordan man vælger at behandle sine borgere rundt omkring i kommunerne.

mvh
Jakob
Laila
Indmeldt: 19. jan 2008

Indlæg God sagsbehandlerskik Besvar, med citat
Skrevet: 19/04 2010 13:13

Godt at hører

Dejligt at der er sagsbehandler der har tid til at sætte sig ind i sagerne.

mvh

laila
Tilbage til toppen
Marly
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 18. nov 2009
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 19/04 2010 20:35

Kan du ikke trække listen inde på Sundhed.dk, Arboe?
Der kan jeg da se mine køb.
Marly
Enemark
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 26. mar 2010

Indlæg Re: Merudgifter - lad os lave en liste! Besvar, med citat
Skrevet: 20/04 2010 0:32

Krølle skrev:

Min tanke er derfor, at påbegynde en liste, så andre kan se hvad der skrives på vores ansøgningsskemaer - håber I er med på den. Tror det vil gavne mange, og forhåbentligt kan vi hjælpe hinanden. Håber selv at nogle derude lige kommer med nogle ting, som jeg ikke har fået skrevet på min ansøgning Smile

- Kosttilskud
- Insulin (er selv medlem af Danmark, men i gruppe 5, så der er en smule at hente)
- Kørsel til kontrol
- Udgifter i forbindelse med fornyelse af kørekort (kørsel til læge + udgift til lægeerklæring + nye pasfotos)
- Batterier til blodsukkerapparat
- Druesukker i flydende form (jeg brugte det argument, at jeg fx ikke kan tabe små, hvide druesukkertabletter med på en bytur, da mange dørmænd ikke accepterer små, hvide tabletter - med god grund)

Tror ikke jeg har mere, men håber som sagt meget på, at der er andre der sidder med forslag, som jeg har glemt.
Tilbage til toppen
Enemark
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 26. mar 2010

Indlæg Merudgiftsydelse §100 Besvar, med citat
Skrevet: 20/04 2010 1:10

Jeg har pudsigt nok lige været til samtale hos Varde kommunes sagsbehandler indenfor § 100.

Man skal sørge for at godtgøre så meget som en merudgift som muligt. Man skal som diabetiker forny sit kørekort hver 2 år og det koster 375 kroner til lægeerklæring og 100 kr. til pas foto og så er der transporten dertil. Men det kan man godt droppe, med mindre man arbejder som proffesionel...altså lever af det erhverv....kører taxa eller lastbil eller er kørelærer. Så det skal de fleste af jer ikke regne med at i kan bruge som merudgifter, desværre ;-/

Batterier til blodsukkermåleren kan der heller ikke ydes tilskud til.

Det der ydes tilskud til:

1. kost(3 forskellige trin....over 11.000 kj er det højeste)

2. Medicin 3400(det er i hvert fald meget tæt på)

3. Kørsel til: 1) lægeundersøgelse 2) diætist 3) diabetessygeplejerske 4) øjenscrening.
1-3 kan meget vel være kørsel på op til 4 gange på et år.
4 øjenscreening sker gerne for sig selv så derfor er der ekstra kørsel. Formentlig 2 gange om året.
Det vil sige at der er kørsel for 6 gange frem og tilbage og så er der ikke medregnet de ture du skal køre når du skal have taget blodprøver og aflevere urinprøve et stykke tid inden møderne! Dette kørsel er ufatteligt vigtigt da det kan være det der gør at du får lige præcis nok merudgifter.

4. Glykose/druesukker og appelsin/æblejuice skal anføres her. Det er fuldt ud godtaget som merudgift. Det er af en eller anden grund trukket ud af kostplanen og skal skrives sepperart.

5. Transport til og fra fodterapeut er fuldt ud medregnet som merudgift og det går man vel til 4-6 gange om året så det giver også nogen kroner Smile

Fif....hvis i nu kunne komme til at gå på et sygehus der "tilfældigvis" ligger længere væk, så ville det være en rigtig god idé...hvis det ellers kniper med at komme op over de 6000 kr. på et år.

Jeg håber i har kunne bruge denne teksk og at det kan hjælpe jer til at få tilkendt merudgiftsdækning igen. Jeg har også tidligere haft det men ligesom de fleste andre så mistede vi det hele pga. den nye diætkost plan. Men det begynder at vende nu!! Jeg er lige blevet godkendt til at få de 1500 kroner hver måned skattefrit! Men det har virkelig krævet en kamp....mange gange kan kommunen være nogen tunge nogen at danse med Smile

Håber det bedste for jeg alle sammen!!
Tilbage til toppen
Fnuller
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. apr 2010

Indlæg Re: Merudgiftsydelse §100 Besvar, med citat
Skrevet: 22/04 2010 16:55

Enemark skrev:

Fif....hvis i nu kunne komme til at gå på et sygehus der "tilfældigvis" ligger længere væk, så ville det være en rigtig god idé...hvis det ellers kniper med at komme op over de 6000 kr. på et år.

Så idet jeg nu er flyttet til århus vil jeg så kunne få dækket Transport til odense, idet jeg gerne vil beholde min læge igennem 10 år der??

Syntes ikke rigtig nogen har nævnt det men forhøjet forsikringspræmie grundet diabetes dækkes også... i mit tilfælde er det en ekstra udgift på 2500 om året
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 22/04 2010 18:51

Slettet

Sidst rettet af Ronge 30/01 2013 8:44, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Fnuller
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. apr 2010

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 29/04 2010 9:26

Så blev jeg ringet op fra kommunen og kan konstatere at de ikke vil dække transport helt til odense men kun i århus kommune Sad.
De siger desuden at de ikke vil dække min ekstraudgift til forsikring... er sikker på jeg har hørt fra diabetesforeningen at den skal dækkes når det er til min ulykkesforsikring, men at andre forsikring er et tvivlsspørgsmål. Nogen som kender til dette område???
Tilbage til toppen
Laila
Indmeldt: 19. jan 2008

Indlæg forsikring Besvar, med citat
Skrevet: 29/04 2010 11:46

h<r lige hørt fra min sagsbehandler at jeg kan medtage forsikringen på min datters pumpe, men det er vist ikke den samme § når det er børn

laila
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Næste
Side 3 af 4

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group