Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Merudgifter - lad os lave en liste!
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 26/01 2010 10:43

Slettet

Sidst rettet af Ronge 30/01 2013 8:44, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
janehm
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 26. jun 2009

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 28/01 2010 15:03

louise79 skrev:

Det er forskelligt fra kommune til kommune om man skal betale for kanylespande.
Her i Århus får vi dem bare byttet åp apoteket, men det er en standardstørrelse.
Vil man fx have en lille bøtte til fx rejse, så skal man betale for den.

Gad vide om det også er forskelligt fra apotek til apotek? Jeg boede for få år siden i Århus og jeg skulle betale for kanylebøtter og for at få dem destrueret.

Men hvis CTR-udskrifterne fra apoteket koster forskelligt, kan det vel være kanylebøtterne også er forskellige Smile

Ronge skrev:
Hej arboe

Du behøver ikke have en komplet CTR liste fra apoteket, du kan bare regne ud hvor mange enheder du bruger om året, husk luftskud 1-2 enheder hvergang du tager insulin. Så kan du regne ud hvor mange penne du så bruger, gang så med prisen pr pen. Send evt seneste kvitering fra apoteket med, der kan kommunen se din saldo.

Ronge, du nævner 1-2 luftskud hver gang du taget insulin. Jeg har altid lært, jeg skulle lave luftskud, når jeg startede en ny pen, men ikke undervejs.
Så nu overvejer jeg hvad folk gør generelt og om standarden idag er luftskud per injektion.

Men det er måske bedre at starte en ny tråd om dette, så jeg ikke roder i denne her?

Sidst rettet af janehm 28/01 2010 15:56, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Daffodill
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 28. jan 2010

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 28/01 2010 15:30

Mon spritservietter tæller med? Det fik jeg at vide på hospitalet var vigtigt før blodsukkermåling.
Tilbage til toppen
janehm
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 28/01 2010 16:05

Daffodill skrev:
Mon spritservietter tæller med? Det fik jeg at vide på hospitalet var vigtigt før blodsukkermåling.

Det vil jeg tro de gør.
--
Andre ting man kan huske:

kørsel til blodprøvetagning
specielle strømper, feks uden søm (hvis man bruger sådanne)

Jeg overvejer om betalingen for CTR-oversigten fra apoteket kan tælles med. Jeg har ikke prøvet det, for jeg nægter at betaler 25,- for 1 sides print udskrift. Men det kan måske bruges?

Personligt gemmer jeg alle mine bon'er fra mine medicin-indkøb og bruger det foregående års medicin-udgifter som basis for, hvad jeg regner med at skulle bruge i det kommende år.
Det system har jeg det fint med, måske andre kan bruge samme ide?
Tilbage til toppen
Laila
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 19. jan 2008

Indlæg kanylebokse Besvar, med citat
Skrevet: 28/01 2010 21:16

Hej

Det med kanylebokse er forskelligt.

jeg arbejder i en kommune hvor man får kanyleboksne, men det er alså ikke for at hjælpe dig : ) at kommunen betaler, men for at hjælpe miljøet.

I min arbejdskommune har man valgt at udlevere kanylebeholderne for at sikre sig at det "farligt" affald bliver samlet ind.

Hvilket jo måske for nogle kan være en ulempe, da man så ikke kan regne udgiften med i § 100

mvh

laila
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 28/01 2010 22:18

Slettet

Sidst rettet af Ronge 30/01 2013 8:45, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
janehm
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 29/01 2010 0:30

Ronge skrev:

Ang. luftskud, så har jeg lært at man bør skyde luftskud hvergang, for at sikre at man får den mængde insulin, man nu mener man skal have. Mener faktisk også at have læst, at sundhedsstyrelsen anbefaler luftskud, lige som de anbefaler skift af kanyle hver gang.

Jeg undrer mig over alle de forskellige info vi får, når vi trods alt har den samme sygdom, og behandlingen i øvrigt er efter nogenlunde samme principer. Jeg undrer mig over forskelligheden på godkendte, og ikke godkendte merudgifter fra kommune til kommune. Men jeg kan kun råde til IKKE at tage et NEJ for et nej, det ord må kunne gradbøjes Wink

Tak for svaret, Ronge. Jeg synes du gør en god observation omkring den forskellig information vi alle får, selvom det er den samme sygom. Det har også undret mig.
Jeg spurgte iøvrigt ikke fordi jeg tvivlede på dig, men jeg blev nysgerrig Smile Det er mange år siden jeg kom på insulin og tingene ændrer sig.
Jeg tror lige jeg skal opdateres på det 'nyeste' omkring pennen. Så tak fordi du nævnte det, jeg blev gjort opmærksom på, at jeg måske skal ændre noget. Det er jeg glad for at vide Smile

Jeg er også enig i din undren over at kommunerne ser så forskelligt på reglerne. Jeg ved min egen kommune er direkte ulovlig i deres behandling af ansøgningerne (i hvert fald min egen), men der er bare ikke meget man som borger kan gøre.
I tilfælde af at man anker og får medhold, er der intet som kan tvinge kommunen til at følge anken. De kan bare lade være.

Jeg har i tidens løb set så mange løgne og ulovligheder at jeg næsten kan græde over det. Heldigvis har jeg også mødt og set overordentlig dygtige og gode kommunale medarbejdere, og det hjælper meget Smile
Tilbage til toppen
KKEsb
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 15. okt 2008

Indlæg Min "nye" ansøgning... Besvar, med citat
Skrevet: 02/02 2010 22:31

Så har jeg besluttet mig for at prøve kommune tombolaen igen.

Min beregning ser således ud...
md. år.
Kost 189,- 2268,-
Medicin 167,- 2005,-
Druesukker 96,- 1152,-
Kørekort 16,- 192,-
Transport til div. 50,- 600,-
Sprit "klude" 25.- 300,-

Total 543,- 6517,-

Synes selv jeg har været helt reel i forhold til udgifterne. Sidst havde jeg en kilometer lang list med ting jeg mente var "merudgifter". Det var kommunen dog ikke helt enige i.

Uddybende kan siges at;
Druesukker bruger jeg en del af, både i forbindelse med træning, men også mit arbejde, som består af meget fysisk arbejde. Da jeg har en leder stilling, kan det ikke nytte noget at jeg dribler rundt med føling i tide og utide.

Transport posten, svarer til 1 månedligt abulant besøg, 2 lægebesøg årligt samt 1 øjenscreening. Betaler 20 kr. i bus hver vej, hver gang.

Spritklude gives der ikke tilskud til i Esbjerg Kommune, så der betaler jeg selv med girokort fra Hermedico.

Medicinen er beregnet med ca. 3 x 10 - 14 rapid enheder pr dag + luftskud. Jeg æder som en hest, og er i de fleste tilfælde nødt til at tage en ret høje dose for at holde blodsukkeret nede. Der er desuden påregnet 16-20 enheder insulatard. Jeg bruger ca. 1 pakke rapid pr måned og 1 pakke insulatard i kvartalet.

Kørekort og kost giver sig selv, lige nu er merudgiften til kost beregnet til 189 kr. pr måned. Men det kan vel forventes at den følger sidste "opjustering" og bliver til 205kr. fra 1. april 2010.

Hvad er jeres umiddelbare mening? - Er der noget der ikke hører til? Noget jeg bør notere?

Jeg synes egentligt at det er lidt noget pis, især med maden. Det kan sgu godt være at de siger at den gennemsnitslige dansker bruger ligeså meget på mad som en diabetiker. Men det er min holdning, at nu hvor vi står midt i en finanskrise, vælger folk sgu det billige "skod" rugbrød og krydderboller frem for det gode (læs dyre) brød, for at tage et eksempel. Det er jo ikke fordi at vi har det valg, med mindre vi vil have Para-OL kondifødder og førerhund.

-KKEsb
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Re: Min "nye" ansøgning... Besvar, med citat
Skrevet: 03/02 2010 9:47

Slettet

Sidst rettet af Ronge 30/01 2013 8:46, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
KKEsb
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 15. okt 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/02 2010 10:49

Sidst jeg ansøgte blev transport godkendt.

Det kan jo ikke nytte noget de regner kilometer, når min faktiske udgift er til 2x bus.
Tilbage til toppen
Laila

Indlæg Drugesukker Besvar, med citat
Skrevet: 03/02 2010 15:28

Ang. drugesukker, så skulle jeg i vores ansøgning skrive hvor meget vi brugte og så fandt min sagsbehandler et billigere alternativ som blev brugt til at beregne §100 med.

mvh

laila

ps. han har rigtig mange gange sagt at jeg ikke skal købe det på apoteket. : =

Sidst rettet af Laila 18/03 2011 13:31, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Daffodill
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/02 2010 15:53

Jeg har lige afleveret min ansøgning.
Hun sagde at spritservietter ville hun undersøge om den kunne komme på bevillingen med teststrimler og nåle.
Juice godtog hun ikke, her nævnte hun druesukker og der havde de et fastsat beløb på ca. 250 kr årligt.
Nu er jeg jo helt nydiagnosticeret og min sygeplejerske siger at juice er det eneste der dur, medmindre det er flydende druesukker.
Jeg oplever i øjeblikket dagligt symptomer på lavt blodsukker.

Diætkost er 268 kr pr måned, som diætisten har udregnet.

Men jeg kan regne ud at sagsbehandleren også vil give mig et afslag.
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/02 2010 17:09

Slettet

Sidst rettet af Ronge 30/01 2013 8:46, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
alis
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 05. okt 2009

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/02 2010 17:52

...har fulgt tråden her, og er også fustreret over den ulige behandling fra kommune til kommune (mistede også min §1oo bevilling efter den famøse kost undersøgelse).
Jeg undrer mig over hvor Diabetesforeningen er hende i denne sammenhæng? Den betaler vi trods alt også til.
Var det ikke på tide, at vi KRÆVEDE ensrettede retningslinier af den forening der "Taler vores sag"?

Vh alis
Tilbage til toppen
mettelouise
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 30. nov 2009

Indlæg kosttilskud??? Besvar, med citat
Skrevet: 03/02 2010 18:42

Hej Very Happy
Jeg har ikke læst alle indlæggene, så undskylder på forhånd hvis jeg skriver noget, som er skrevet før.

Jeg har fået at vide at der ikke er noget, som hedder kosttilskud, da "alm." mennesker skal leve ligeså sundt som diabetikere, så derfor får jeg ikke dækket merudgifterne mere... Er det helt tosset?
Tilbage til toppen
Daffodill
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/02 2010 18:48

Jeg har ikke fået højeste kostsats, (men den anden højeste).
Det blev regnet ud, udfra højde/vægt/energiforbrug. Og der står på skemaet at det udelukkende er diætkost og at forebyggelsesprodukter til insulinchok ikke er medregnet.

Jeg ærgrer mig lidt over at jeg fik afleveret ansøgning inden jeg læste med her, for jeg har ikke medregnet luftskud, men kun det reelle medicinforbrug.
Tilbage til toppen
Laila

Indlæg Søg igen Besvar, med citat
Skrevet: 03/02 2010 19:21

Du kan da søge igen, hvis luftskud kan få dig op på næste trin.

Jeg har af min sagsbehandler fået at vide at vi kan søge igen, hvis tingene ændre sig. (måske fordi jeg har et barn i voksealderen. og det kan betyde ændring i insulin)

mvh

laila
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/02 2010 21:19

Slettet

Sidst rettet af Ronge 30/01 2013 8:47, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/02 2010 21:24

Slettet

Sidst rettet af Ronge 30/01 2013 8:47, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
mettelouise
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 30. nov 2009

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 04/02 2010 21:00

hold da op. Så må jeg hellere få søgt tilskudet igen, for er netop under grænsen efter de tog kosttilskudet fra mig. Tusind tak for hjælpen - 1500 varmer når man studerer:)
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Næste
Side 2 af 4

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group