Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

DIABETESBØRN I SKOLE

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
esmeralda
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 25. nov 2009

Indlæg DIABETESBØRN I SKOLE Besvar, med citat
Skrevet: 25/11 2009 12:55

Hej alle Jer forældre til diabetes 1 børn som går i skole.

Jeg er meget i vildrede om min søns trivsel i hans skole. Han er 11 år og går i 5. klasse. I skolen får han ikke spist nok, han måler sjældent og får ej heller målt sit blodsukker, så vi har viden omkring det når han kommer hjem. samtidig går han hver eftermiddag i en klub, hvor han er glad for at være, men hvor maden består af røde pølser m. brød, tarteletter, pizza, kage og is. Min søn har altså en skoleuge, som består af få målinger, mangel på mad og insulin og generel fed og dårlig kost. Jeg er derfor nødt til at arbejde hjemme og bruge megen tid på at få kommune, skole i tale samt at støtte min søn selv, hvilket ikke er ønskværdigt for mig og slet ikke burde have været nødvendigt, hvis bare min søn havde fået støtte i de tidlige skoleår og i dag en forståelse af den daglige diabetesreg.

Er der nogen derude der har samme problemer som jeg eller som har gode råd vedr:

støtte i skolen til BS mv.
madpolitik i skole og klub
mulighed for tabt arbejdsfortjeneste
konsekvenser ved dårlig reg/kost 5 dage om ugen i årevis
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 25/11 2009 21:20

Tror vi alle kan følge din frustration esmeralda, for det er træls at stå på sidelinien, og forsøge at gøre det så godt som muligt. Hvor der så er en del modspillere, som ikke vil eller kan støtte, sådan som man mener det burde være.

Når det er sagt, så er din søns madpakke DIT eller jeres problem. Det er ikke skolen, lærer pædagoer osv. der har ansvar for hvad din søn spiser. Det er alene forældrenes ansvar, og vil du ikke ha at din søn får pizza, pølser osv. så må du selv sørge for at han har et alternativ med.

Det er så forbandet let at sige, "det må der væere "NOGEN" der tager sig af". Men det er ikke samfundets barn, det er dig/jer som forældre der har barnet, og dermed også det overordnede ansvar. Skal barnets lære gøre en "ekstra" indsats, så er det noget skolens ledelse, eller kommunen skal tage sig af, læren har ikke mulighed for at gøre ret meget, uden at have grønt lys oppe fra i systemet, Det vil jo alt andet lige tage tid, fra andet i klassen. ("Det tager kun 2 minutter". Ja og det er tiden pr barn pr time i folkeskoen i runde tal) Jeg ville få en snak med din søns læge/behandler om problemet, og lade dem tage kontakt til skolen/kommunen.

Ang. sund skolemad, så er det noget skolebestyrelsen kan gå ind i. På mit barns skole, er der nul slik nul sodavand osv. Så det kan lade sig gøre, hvis forældrene bakke op om ideen.
Tilbage til toppen
vildbasse
Indmeldt: 10. dec 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/01 2010 20:49

Hej Esmeralda!
Jeg kan som Ronge godt forstå din frustration, men må ligeledes sige, at Ronge har ret at det er forældrenes ansvar og ikke kommunen eller skolens. Vores datter skal starte i skole til sommer og vi har startet et samarbejde op med skolens ledelse sammen med børneambulatoriet. Vi søger om fuldtidsstøtte til hende i skole og SFO, grundet vores arbejdsdage.
Jeg er selv ved at uddanne mig til lærer og jeg kunne ikke drømme om at "overgive" ansvaret for min datters diabetes til hende i løbet af dagen. Der er flere grunde til dette: 1) det er os som forældre der har det overordnede ansvar for at Celinas dag vil blive så "normal" som mulig (det betyder flere madpakker med sedler, der fortæller hvor mange kulhydrater netop denne madpakke indeholder). 2) Det er lærerens opgave at tilgodese alle 25 elever i hver enkelt time (noget nær umuligt) og hun skal derfor IKKE bruge mere tid på vores barn end de andre. 3) det er kommunens opgave at sørge for at vores datter får timer som støtte, så hendes helbred ikke lider overlast, men også så de andre elever i klassen ikke lider under at der er en kammerat der har en kronisk sygdom.

Jeg vil råde dig til at tage fat på jeres sagsbehandler, snakke med jeres børneafdeling (jeres faste sygeplejeske) og få dem til at hjælpe med at udforme et brev til kommunen. Vores faste dia sygpl., er en stor hjælp og støtte nu hvor Celina skal have "mere" hjælp end det var nødvendigt i børnehaven.

Det kan blive en kamp med kommunen, så det bedste er at samarbejde med skolen, læreren om hvordan dagligdagen vil kunne lettes og forbedres for jeres søn. Derudover er dinsøn gammel nok til at vise ansvar ved IKKE at proppe sig med fastfood og hurtige kulhydrater ofte i klubben. Det er vigtigt at han forstår hvad det kan gøre ved hans helbred senere i livet. Vi taler allerede nu med vores datter om vigtigheden af en sund livsstil( vi har ændret familiens kost), hun dyrker gymnastik og vi holder os alle opdateret om nye tiltag o.l.

Jeg ønsker dig/jer held og lykke med at få tingene sat i system og få mere ro over hverdagen.
Venligst V.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group