Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Mor til barn med nyligt konstateret diabetes

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
liva1
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 31. okt 2009
Geografisk sted: Århus

Indlæg Mor til barn med nyligt konstateret diabetes Besvar, med citat
Skrevet: 02/11 2009 13:00

Jeg har fulgt korrespondancen løbende herinde og har endelig taget mig sammen til at skrive vores historie!
I sommer begyndte vores datter(4 år), der næsten aldrig er syg, at tabe sig, appetitten forsvandt og hun begyndte at tisse i sengen om natten, hvilket var temmelig usædvanligt. Jeg konsulterede lægen og hun kunne med det samme konstatere, at hun havde sukkersyge. Jeg må sige, at det kom som stort chok! Jeg havde i min vildeste fantasi ikke kunnet regne ud, at der var tale om sukkersyge....spørgsmålene trængte sig på i tusinde tal. Hvordan kunne en ellers kernesund, slank spinkel pige udvikle sukkersyge og i øvrigt har vi det ikke i familien! Jeg troede, at det var arveligt.....der tog jeg fejl...i hvert fald tilsyneladende!
Mit følesesregister har været rigeligt udfordret de sidste 4 måneder. Det går godt med at styre sukkersygen og vores datter trives. Jeg synes dog ofte, at sorgen over at min datter har fået en kronisk sygdom, hun nok aldrig slipper af med, er stor og smertefuld, samtidig med, at det er vildt bekymrende at læse om senkomplikationer, også taget i betragtning, at hun har fået det så tidligt!
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Laila
Indmeldt: 19. jan 2008

Indlæg diabetes opdages Besvar, med citat
Skrevet: 02/11 2009 16:39

Hej

Jeg kan fuldt ud forstå dig og dine bekymninger, min datter var 10 da hun fik diabetes. Vi har ingen i familien med diabetes 1. Så det er et chock at få den besked.

Jeg har det ind imellem lidt som dig, det fylder meget og nogle dage kan ens sorg/bekymninger være meget store. Men i det store og hele så finder man en hverdag og kan glemme lidt.

har du lyst til at snakke så send bare en mail.

mvh

laila
Tilbage til toppen
Ilg
Indmeldt: 16. okt 2009
Geografisk sted: Ærø

Indlæg diabetes Besvar, med citat
Skrevet: 02/11 2009 19:19

Hej. Jeg kan også godt følge dig. Min datter fik det, da hun var 13 mdr. gammel. Hun er i dag 4½ år. Jeg har sådan en gang imellem, at jeg tænker, hvorfor jeg ikke kunne få det, istedet for min datter. Men ellers så synes jeg at hun klare det så godt. Jeg har så diabetes i familien, men det er mest type 2 vi har. Natasja har type 1. Hvis du har spørgsmål, så skriv en mail til mig. Så svarer jeg hjertens gerne på det. For det er noget af en opgave man har fået sig.

Hilsen Barbara, Natasja´mor
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
liva1
Indmeldt: 31. okt 2009
Geografisk sted: Århus

Indlæg D-vitaminer Besvar, med citat
Skrevet: 03/11 2009 7:47

Tak for jeres respons, det er godt at kunne dele sine bekymringer.
Læste forleden at D- vitamin dråber kan forhindre diabetes op til 80 %.....endnu én til skyldfølelsen. Det nager mig helt vildt og har gjort det lige siden, hun fik det konstateret, at jeg til tider glemte at give hende de dråber! Kender I følelsen?
Tilbage til toppen
Laila
Indmeldt: 19. jan 2008

Indlæg Ny opdaget diabetes og d vitaminer Besvar, med citat
Skrevet: 03/11 2009 8:22

Hej

Det med d vitaminer skal du ikke tænke så meget på. Gjort er gjort.

Og min datter fik d-vitaminer som lille så........

mvh

laila
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/11 2009 11:06

Vi har vel alle et eller andet, som vi måske kunne have gjort anderledes. Nogle gange får man måske skyldfølelse, men hvad kan vi bruge den til.

liva1 du kan ikke ændre på det nu, og ingen kan vide om det kan være medvirkende grund eller ej. Så put du bae den bekymring hen et sted, hvor du ikke kan finde den igen.
Tilbage til toppen
vildbasse
Indmeldt: 10. dec 2008

Indlæg Hej Liva1 Besvar, med citat
Skrevet: 14/11 2009 18:50

Jeg kan så meget genkende mig selv i din historie. Celina er 5 år og har haft type 1 i ét år nu. De første måneder, ja det første halve år, var kaotisk og jeg tænkte hvorfor dog.... Men hos os er der type 1 i familien, jeg havde nok bare skubbet det ud til højre, for det rammer ikke os. Ikk????!!!!

Begge hendes onkler har haft type 1 siden barnsben. Du må dog ikke fortvivle, for din datter vil kunne få et lige så - hvis ikke bedre - fantastisk liv som uden diagnosen. Det jeg ser meget på, er at da kost og bevægelse er så vigtig for diabetikere, den sunde livsstil, har hele familien herhjemme lagt stilen om. Vi lever mere sundt, er mere bevidste om bevægelse osv., det gør, at Celina er en meget aktiv pige (springpige og rytmepige til gymnastik). Min forhåbning er, at hun idet hun lever "sundt" vil få et rigt og langt liv.

Jeg vil dog ikke male det hele lyserødt, for det er det ikke. jeg har pt. en nedtur - her et år efter - tror min "rigtige" reaktion og sorgen over det først er brudt frem nu. Det er i forbindelse med den kommende skolestart og alle de problemer vi har hermed (det er dog en helt anden historie).

Jeg ønsker jer al mulig held og lykke og husk der vil komme flere dage og perioder hvor det hele er træls. Disse bliver heldigvis overskygget af alle de dejlige dage og perioder med ens skønne barn, der heldigvis "kun" har diabetes!

(mht. følgesygdomme, er vi meget heldigt stillet idag, med den nye insulin og den store bevågenhed og forskning om diabetes - en god regulering er det vigtigst)

Mange hilsner Vivi
Tilbage til toppen
maj-britt
Indmeldt: 30. nov 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 17/11 2009 23:21

Hej Liva1
Jeg er mor til Phillip på 2 år og 4 mdr. Han fik konstateret diabetes da han var 13 mdr. gammel:(
Jeg er selv sygeplejerske og arbejder selv med patienter som har senkomplikationer efter diabetes. Ligesom dig var jeg utrolig ked af det det første 1/2 år. Jeg kunne græde bare jeg så ham:( Det hele ændrede sig dog da han i feb. i år fik insulinpumpe:) Han er nu den gladeste dreng med masser af energi. Han havde meget svingende blodsukre og ofte svær at regulere. Det er nu løst med pumpen.
Jeg kan godt engang imellem tænke hvorfor ham! Men da jeg nu kan se han er glad og tilfreds går det meget bedre. Han er også blevet nemmere for familien at passe med pumpen. Så alt i alt er både hans og vores liv blevet nemmere. Det vigtigste er at sørge for at deres langtidsblodsukker er under 7,5 % så skal de nok undgå senkomplikationer.
Så med tiden lærer man at tackle og leve med denne kroniske lidelse.
hilsen Maj-Britt.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group