Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Min mor har lavt blodsukker

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
lillen
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 29. okt 2009

Indlæg Min mor har lavt blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 29/10 2009 13:38

Hej
Min mor har haft diabetes i mange år, ja faktisk altid... Hun har aldrig rigtig kunne kontrollere hendes blodsukker og har til tider også været ret ligeglad (det har i hvert fald virket sådan på min søster og jeg).

Min søster og jeg er flyttet hjemmefra for nogle år siden og siden da, har min mors kæreste hjulpet hende med hendes sygdom. Vi har flere gange diskuteret med ham om hvor længe det er ok at vores mor er "nede". Ikke at han ikke gør noget, for det gør han helt bestemt. Men vi synes ikke at det er ok at hun skal være "nede" i så lang tid som hun er (1 time eller mere og det er selvom hun har fået chokolade, juice, bolcher eller hvad vi nu kan få i hende)

I går kom min søster hjem, og min mor var "nede", hun prøver at give hende en juice, men hun vil ikke have den. Min søster ringer til mig, og jeg får hende til at give mor en chokolade, efter en times tid er min mor stadigvæk "nede", vi beslutter os derfor at kontakte lægen, men da klokken er mellem 15-16, da kan vi ikke få fat på hverken egen læge eller vagtlægen.

Mor "vågner" derefter. Mit spørgsmål til jer lyder på, hvor lang tid skal min vores mor være "nede" inden vi ringer til lægen? Eller skal vi ringe 112?

Håber der er nogen som kan gi mig et fingerpeg.

Har aldrig rigtig snakket med nogen om vores mors sygdom
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
nico
Indmeldt: 15. sep 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 29/10 2009 19:01

Hej Lillen!

Det lyder da ikke særligt rart. Er det på bestemte tidspunkter hun er lav eller er det jævnt over hele dagen?
Hvis der går en hel time inden hun kommer op i BS igen så skal hun have noget mere jucie chokolade eller ja hvad i nu giver hende. Men måske det var en god ide at få kigget på om hun evt får for meget insulin hvis det er alt for tit det står på..

Det burde ikke være nødvendigt at ringe efter læge/ambulance så længe hun er ved bevidsthed, men det kan selvfølgelig være det hvis I ikke kan få hende op igen..

Jeg ville ihvertfald prøve næste gang at give hende noget mere jucie eller lign. og se om det så ikke går lidt hurtigere med at komme op igen..

Held og lykke!!

Nico
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 29/10 2009 21:17

Hej Lillen

Det er helt klart ikke godt, hvis der går alt for længe før din mors blodsukker kommer lidt op igen. Generelt er juice eller sød saft hurtigere til at hæve blodsukkeret, men det holder så heller ikke ret længe.

Jeg vil som nico skriver, se på om det er på samme tid det går galt, For sker det ofte om eftermiddagen, så skal din mors medicin måske reguleres lidt. Hvis hun får insulin, kan det blot være 1 enhed mindre hun skal tage til frokost, for at der bliver ballance i regnskabet. Det kunne også være, at hun vænnede sig til at spise et stykke frugt midt på eftermiddagen, så hendes blodsukker bliver holdt oppe, der skal sikkert ikke ret meget til.

Det virker lidt som om, din mor enten ikke reagerer på de tegn der er, når hun er på vej til at gå lav. Det burde hun måske få en snak med lægen om, når hun kommer til kontrol. Det er meget lettere at tage lidt saft eller hvad man nu lige syntes, inden man kommer alt for langt ned, og det kommer sjældent helt som et lyn fra en klar himmel. De fleste oplever at der sker et eller andet, for mig er det, at det begynder at sitre i fingrene. Mens andre føler sult eller sådan føler de går lidt ved siden af sig selv. Der er sikkert mange andre tegn, og dem bør din mor måske prøve at blive mere opmærksom på. På den måde kan hun måske undgå, at problemet med det meget lave blodsukker opstår.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group