Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

højt blodsukker

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
suees
Pårørende til type 2 diabetes
Pårørende til type 2 diabetes
Indmeldt: 03. okt 2009

Indlæg højt blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 04/10 2009 13:04

min kæreste har nu haft diabetes 2 i 4 år.
Hans blodsukker ligger mellem 15 og 23, trods det at han får medicin.
Han går jævnligt til læge,de giver ham så bare et nyt præparat, og jeg ved snart ikke alt det han har prøvet, men lige lidt hjælper det.
Nu er han begyndt at komme på ambulatoriet på Åbenrå sygehus, og det sidste nye er at han får Bayetta, da de siger at han danner nok Insulin, men at hans krop bare ikke kan bruge det.
Jeg forsøger at lave diabetes rigtigt mad og opfordrer ham også til at motionere, men han har svært ved at tage sig sammen til det.
Han har nu været sygemeldt siden 5 juli, da han er lastbilschauffør og ikke må køre erhvervskørsel med de høje blodsukre, og det går selvfølgelig os begge på psykisk, dels fordi vi ikke ved om han kommer igang med at arbejde igen, men også fordi det bestemt ikke er godt for ham at gå herhjemme, uden noget at stå op til.
Jeg har hørt at man i Tyskland kommer på noget diabetes skole hvor man bliver undervist i alt omkring kost og motion, udover at man bliver grundigt undersøgt i forløbet. Jeg ville sådan ønske at han kunne komme på sådan en skole, da vi har svært ved at snakke om det, han bliver nemt irriteret på mig, når jeg prøver at sige hvad han må, og især, hvad han ikke må spise. Sad
Hvordan hjælper/ støtter jeg ham bedst, så han ligesom selv bliver noget mere motiveret, han er 52 og både hans børn og jeg vil gerne beholde ham mange år endnu Exclamation

jeg føler at det er så tilfældigt, at de bare giver ham noget nyt, og billigt er det jo heller ikke.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 04/10 2009 18:53

Der findes forløb, på f.eks. Brædstrup sygehus i midtjylland. Hvor man over en periode lærer om kost, motion, og i det hele taget om hvad man kan og bør gøre, i forhold til diabetes. http://www.handicapportalen.dk/nyheder/nyhed/artikel/livsstilscenter-der-nedbryder-de-daarlige-vaner.html

Der er sikkert andre steder også, hvor der kører noget i samme stil. Jeg har blot set materiale hos min behandler, fra netop Brædstrup.

Ud over det, så er der nogle små ting, som du måske kan gøre. Hvis din ven er typen, der dyrker sport foran Tv, så hiv fat i ham, og træk ham med ud på små gå eller cykelture.

Du skriver, at du laver diabetesvenlig mad, det er godt. Mange falder dog i vandet på den konto. For de tror at ris, pasta og groft er lykken. Det er det måske også, men ikke i store mængder. Grønt og fedtfattigt er nøgleordene, hvis man virkelig vil ned i blodsukker. Man kan groft sige, at før mente alle, at grønt som tilbehør var godt. Nu er det nærmere ris, pasta osv. der bør være tilbehør.

Jeg ved godt, at nogle vil påstå, at jeg her skyder mig selv i benet. For jeg er og har altid være fortaler, for at man bør kunne leve som man gjorde før diabetes. Blot ved at skære ned på fedt, undgå søde sager osv. Det er bare ikke tilfældet for alle, og slet ikke for folk der har en rimelig egenproduktion af insulin. Håber det gav lidt hjælp.
Tilbage til toppen
Sophiesnation
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 09. nov 2009

Indlæg Re: højt blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 17/03 2010 13:21

suees skrev:
min kæreste har nu haft diabetes 2 i 4 år.
Hans blodsukker ligger mellem 15 og 23, trods det at han får medicin.
Han går jævnligt til læge,de giver ham så bare et nyt præparat, og jeg ved snart ikke alt det han har prøvet, men lige lidt hjælper det.
Nu er han begyndt at komme på ambulatoriet på Åbenrå sygehus, og det sidste nye er at han får Bayetta, da de siger at han danner nok Insulin, men at hans krop bare ikke kan bruge det.
Jeg forsøger at lave diabetes rigtigt mad og opfordrer ham også til at motionere, men han har svært ved at tage sig sammen til det.
Han har nu været sygemeldt siden 5 juli, da han er lastbilschauffør og ikke må køre erhvervskørsel med de høje blodsukre, og det går selvfølgelig os begge på psykisk, dels fordi vi ikke ved om han kommer igang med at arbejde igen, men også fordi det bestemt ikke er godt for ham at gå herhjemme, uden noget at stå op til.
Jeg har hørt at man i Tyskland kommer på noget diabetes skole hvor man bliver undervist i alt omkring kost og motion, udover at man bliver grundigt undersøgt i forløbet. Jeg ville sådan ønske at han kunne komme på sådan en skole, da vi har svært ved at snakke om det, han bliver nemt irriteret på mig, når jeg prøver at sige hvad han må, og især, hvad han ikke må spise. Sad
Hvordan hjælper/ støtter jeg ham bedst, så han ligesom selv bliver noget mere motiveret, han er 52 og både hans børn og jeg vil gerne beholde ham mange år endnu Exclamation

jeg føler at det er så tilfældigt, at de bare giver ham noget nyt, og billigt er det jo heller ikke.

Nej, det er ikke spor sjovt, det kan jeg godt forstå Sad
Selvom han producerer nok insulin, så er problemet, at de fleste type 2-diabetikere lider af svær insulinresistens, hvilket betyder, at insulinen ikke kan komme ind i cellerne og gøre deres arbejde (trække glukosen væk fra blodbanen) og så ender man i værste tilfælde med meget højt BS og svær hyperinsulinæmi (overproduktion af insulin, som ikke kan bruges!).

Der er desværre ikke nogen vej omkring det: Hvis din kæreste skal have løst problemet, så kræver det en ud af to ting:
1. Mere motion! Regelmæssig fysisk aktivitet øger antallet af de insulinreceptorer, som mangler, når man er insulinresistent og derved kan man selv i høj grad være med til at ændre på, hvad der foregår i kroppen.
2. Insulinbehandling: Her er vi ude i at skulle tage insulin i hvert fald 2 gange dagligt.

Jeg håber, at du kan finde et godt kursus, din kæreste kan komme på, så han kan blive uddannet i sin egen sygdom - det gør det meget lettere at tage ansvar for den, når man ved, hvad det er, der foregår Smile
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group