Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Lav - hvor tit?

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
MorTilFreya
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 24. sep 2009

Indlæg Lav - hvor tit? Besvar, med citat
Skrevet: 27/09 2009 11:08

Vores datter fik diagnosen type 1 i tirsdags. Vi er MEGET bange for at hun bliver lav/insulinchok.
Hvor tit oplever I at jeres børn bliver lave? Hvor tit oplever I at de får rigtig insulinchok? Er det ikke mega ubehageligt at se på? Hvor længe varer det når det sker?
På forhånd tak!
Kira
MortilA
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 27. jan 2008
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 29/09 2009 21:06

Hej Kira
Vores datter har haf diabetes i 5 år (fra 4 - 9 år) og hun har aldrig haft insulinchok Very Happy
En enkelt gang har hun været tæt på men jeg redede det ved at handle først og måle bagefter. Hun sagde at hun var træt og begyndte at lægge sig ned. Det var om morgenen 10 min efter at hun havde fået sin morgeninsulin. Jeg snuppede en juice fra køleskabet og hun var stadig så klar at hun kunne drikke, men da jeg målte hende efter ½ brik var hendes blodsukker 1,3 Shocked
5 min efter havde hun igen farve i kinderne og 1½ time senere var hun klar til BH-klasse...
Hun er lav ca. hver anden dag men er god til selv at mærke det i tide. Nu er hun på insulinpumpe og falder ikke længere så brat. Very Happy
Hun fungerer i det hele taget meget bedre med pumpe.

Held og lykke med det hele!!
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
MorTilFreya
Indmeldt: 24. sep 2009

Indlæg mortilA Besvar, med citat
Skrevet: 30/09 2009 8:23

Hvor er det dejligt at høre at hun aldrig har haft insulinchok. Jeg er så bange for at det skal ske. Min datter kan ikke få pumpe, da sygehuset ikke har flere i år. Hun er skrevet op, men får sikkert heller ikke en til næste år. Fantastisk sundhedssystem vi har! Man ved der findes en bedre behandling - men man kan ikke få den. Total frustrerende!
Men dejligt at høre fra en anden med et barn med diabetes og om jeres erfaringer med lavt blodsukker og insulinchok.
Tak
sommer
Indmeldt: 09. jun 2009

Indlæg Re: Lav - hvor tit? Besvar, med citat
Skrevet: 16/10 2009 17:08

MorTilFreya skrev:
Vores datter fik diagnosen type 1 i tirsdags. Vi er MEGET bange for at hun bliver lav/insulinchok.
Hvor tit oplever I at jeres børn bliver lave? Hvor tit oplever I at de får rigtig insulinchok? Er det ikke mega ubehageligt at se på? Hvor længe varer det når det sker?
På forhånd tak!
Kira

Hej Kira Vores datter fik konstateret diabetes januar i år. Vi har endnu ikke oplevet et insulinchok. Det er væsentligt at have fuld kontrol over blodsukkeret og måle ofte. Får måltider og 1 1/2 time efter måltider. Hvilken type insulin får din datter? Vores datter fik efter 1 måned insulinpumpe det har givet os og hende en kæmpe frihed. Det er ikke alle hvor insulinpumpen fungere, men jeg ville kæmpe for at få en hvis jeg var jer. Med insulinpumpe skal hun kun stikkes en gang hver 3. eller 4. dag. Man skal tage blodsukkeret som altid før måltider og evt. mellem hvis der går lang tid inden næste måltid. Hilsen Gitte
Tilbage til toppen
sommer
Indmeldt: 09. jun 2009

Indlæg Re: mortilA Besvar, med citat
Skrevet: 16/10 2009 17:26

MorTilFreya skrev:
Hvor er det dejligt at høre at hun aldrig har haft insulinchok. Jeg er så bange for at det skal ske. Min datter kan ikke få pumpe, da sygehuset ikke har flere i år. Hun er skrevet op, men får sikkert heller ikke en til næste år. Fantastisk sundhedssystem vi har! Man ved der findes en bedre behandling - men man kan ikke få den. Total frustrerende!
Men dejligt at høre fra en anden med et barn med diabetes og om jeres erfaringer med lavt blodsukker og insulinchok.
Tak

Hej Hvis jeg havde den viden jeg har i dag om insulinpumpe, ville jeg ikke finde mig i et nej. Det kan ikke være rigtigt at det ikke er muligt for alle børn og voksne at få insulinpumpe. Hilsen Gitte
Tilbage til toppen
Ilg
Indmeldt: 16. okt 2009
Geografisk sted: Ærø

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 17/10 2009 0:18

Natasja har haft diabetes i 3 år nu. Og det var først her i sommers, at hun havde føling. Hun havde leget hele aftenen, og ikke spist så meget mad, da vi tjekkede hendes bs efter maden. Hun har insuflon, så vi giver efter kulhydrater. Hendes bs var over 20, så jeg giver hende novorapid for det. Og bagefter natinsulin som er levemir. To timer efter hun fik insulinen kom følingen. Jeg troede at hun "bare" have mareridt, men da hun havde åbne øjne, mens hun skreg, kunne jeg godt se, at der var noget galt. Hun spjættede også med hele kroppen. Ligesom kramper. Hendes øjne var "vilde" og jeg måtte råbe til hende, at hun skulle kigge på mig. Og det gjorde hun. Vi fik noget juice i hende, og da vi tjekkede hendes bs efter 5 min, var den på 4,0. Vil lige sige, at hun har været på 1,6 uden det kunne ses. Der gik fra hun fik føling til hun var "normal" omkring en ½ time. Jeg var så bange, at jeg tudbrølede bagefter, hvor hun ikke kunne se det. Hun kan intet huske om følingen. Jeg troede virkelig at hun skulle til at dø. Så nu har jeg overvejet pumpe til hende.
Hilsen Ilg
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Ilg
Indmeldt: 16. okt 2009
Geografisk sted: Ærø

Indlæg føling og insulinchok. Hvad er forskellen? Besvar, med citat
Skrevet: 17/10 2009 10:02

Natasja har haft diabetes i 3 år nu. Og det var først her i sommers, at hun havde føling. Hun havde leget hele aftenen, og ikke spist så meget mad, da vi tjekkede hendes bs efter maden. Hun har insuflon, så vi giver efter kulhydrater. Hendes bs var over 20, så jeg giver hende novorapid for det. Og bagefter natinsulin som er levemir. To timer efter hun fik insulinen kom følingen. Jeg troede at hun "bare" have mareridt, men da hun havde åbne øjne, mens hun skreg, kunne jeg godt se, at der var noget galt. Hun spjættede også med hele kroppen. Ligesom kramper. Hendes øjne var "vilde" og jeg måtte råbe til hende, at hun skulle kigge på mig. Og det gjorde hun. Vi fik noget juice i hende, og da vi tjekkede hendes bs efter 5 min, var den på 4,0. Vil lige sige, at hun har været på 1,6 uden det kunne ses. Der gik fra hun fik føling til hun var "normal" omkring en ½ time. Jeg var så bange, at jeg tudbrølede bagefter, hvor hun ikke kunne se det. Hun kan intet huske om følingen. Jeg troede virkelig at hun skulle til at dø. Så nu har jeg overvejet pumpe til hende.
Har lige skrevet det samme igen. For nu er jeg kommet i tvivl. Hvad er det hun havde? Føling eller insulinchok. Har kun oplevet det én gang med hende.
Hilsen Ilg
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Annesmor
Indmeldt: 24. feb 2008
Geografisk sted: midt/sydjylland

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 21/10 2009 17:44

Hej Mor til Freja

Vedr. ventetid på pumpe, prøv at forhøre dig på sygehuset i en anden region om hvor lang ventetid de har, hvis den er kortere har du mulighed for at bruge frit sygehus valg. Man skal dog være opmærksom på, at hvis man benytter frit sygehusvalg skal man selv betale transportudgifterne til og fra sygehuset.

Hilsen
Jonna
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group