Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Honnymoon og insulin behov

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
mullemor
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 26. mar 2009

Indlæg Honnymoon og insulin behov Besvar, med citat
Skrevet: 31/08 2009 9:10

Hej med jer.

Denne tråd er primært tænkt til forældre til børn med diabetes, men andre er selvfølgelig meget velkomne til at komme med gode råd også Wink

Min datter der lige er blevet 4 år, har nu haft diabetes i 1 år.
Det går som regel rimelig godt. Vi har styr på kulhydrart tælling osv, men indimellem driller det bare rigtig meget.

Min datter vejer ca 16 kg og får 3½ IE levemir om morgenen og 4½ IE om aftenen.

Til måltiderne får hun Novorapid, og det er her mit spørgsmål kommer ind.

Hvad er dit barns rapid behov til 10 g. kulhydrart??

Ofte skal min datter ha 1 IE rapid til 10 g. K.
De dage hvor det er sådan, går det fint, men pludselig ud af den blå luft ændre hendes behov sig.
Så hedder behovet måske kun ½ IE til 20 g. k.!!!!!

Havde fået forståelsen af at det sagtens kunne være sådan imens honnymoon perioden var igang.....men hvor længe varer den???

For ikke så længe siden, var der så en af hendes behandlere der sagde, at egen produktionen af insulin langsomt ophørte, og at det foregik glidende, således at Rapid behovet blot tog til med tiden.

Men det stemmer slet ikke overens med den fornæmmelse jeg har af det hele Sad

Er det normalt for honnymoon at det svinger så meget fra dag til dag?, Eller er det kun et udtryk for hendes aktivitets niveau? ( det svinger jo lidt fra dag til dag i den alder)

Håber der er nogen derude der har erfaringer I vil dele ud af.

Til sidst et lille extra spørgsmål.
Kan forstå at de fleste voksne har et Rapid behov der hedder ca 1 IE til 10 g. K. Men er det normalt for børn også??
Troede det bla havde noget med vægt at gøre, men det er jo de færreste voksne der kun vejer 16 kg!! Laughing

MVH Mullemor
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Ronge
Gæst

Indlæg Fuldstændig logisk Besvar, med citat
Skrevet: 31/08 2009 13:53

For mig virker det fuldstændig logisk mullemor, du skriver jo netop, at din datter stadig har en egenproduktion af insulin. De dage hvor hun så er bare lidt ekstra aktiv, der har hun ikke brug for den samme mængde rapid. I den periode fungerer hendes system, jo nærmest som en type 2 diabetikers. der frigives mere insulin, eller hun er mere insulinfølsom, når hun er mere aktiv.

Til dit spørgsmål om antal ie pr. g. K. Det er jo det samme, insulinen skal ud i div. celler osv. og derfor skal der sikkert den samme mængde til, om man vejer 10 eller 100 kg. Forskellen på antal ie pr måltid, hænger jo sammen med mængden der spises. Små børn spiser jo ikke 7 kartofler, det kunne en mand på 100 sikkert godt finde på Wink
Tilbage til toppen
oib
Indmeldt: 14. nov 2008

Indlæg Vores erfaring Besvar, med citat
Skrevet: 31/08 2009 19:58

Min datter er 6 år og har næsten haft diabetes i et år.

Hendes honnymoon periode er ved at være slut. Vi har indtil nu mærket det ved, at hendes behov for langtidsvirkende insulin stiger. Mens hendes rapid pr 10 g. k. har været stabil på ½ IE pr. 10 g.

Dog er det sådan, at hendes rapid pr. K ændres sig over dagen. den er højest om morgen og aften - jeg har dog aldrig regnet de forskellige værdier ud. Om morgen får hun samme mængde morgenmad og insulin hver dag. Men hvor meget kulhydrat der er i ved jeg faktisk ikke.

Jeg synes det er meget svært at finde ud af, hvad rapid pr. K er. Først skal finde ud af hvor lang tid efter måltidet den "rigtig" blodsukkerværdi er. Vi har fået at vide at dette er 1½-2 timer.

Der er endvidere stor forskel på hvordan 10 g. kulhydrat virker sammen med insulinen. F.eks. virker 10 g. juice meget hurtig. Dvs. at hvis man måler efter 1½ time vil man få en lav blodsukker værdi. På den anden side er fedt holdige madvare f.eks. chips meget langsomme. Hvorfor man få en meget høj blodsukker værdi efter 1½ time.

Dette skyldes, at juicen er væk, når insulinen stadig virker. Mens chips først begynder at virke, når insulinen er "væk".

Derfor har bruger jeg et "standard" måltid f.eks et helt stykke rugbrød. Og så måler jeg flere gange for at få en rapid pr. K værdi.

Den bruger jeg så hvergang hun får noget at spise. Nogle gange går det så galt. Men det får mig ikke til at ændre på hendes rapid pr. K værdi. I stedet prøver jeg at finde ud af, hvad de "skæve" værdier ellers kunne skyldes og så lære af det. F.eks. at hun skal have ekstra insulin, hvis vi får rundstykker til morgenmad. Hvorfor ved jeg ikke rigtig men det skal hun altså bare. Så når jeg ved at der skal 3 IE til et rundstykke - så bruger jeg den værdi i fremtiden i stedet for en rapid pr. K værdi.

Jeg har fået at vide, at honnymoon kan virke på den måde, at hendes egenproduktion starter, når hun får tilstrækkelig højt blodsukker. F.eks. har vi kunne lægge hende i seng med et højt blodsukker og et normalt blodsukker og få stort set samme blodsukke om morgen. Jeg synes den forklaring på honnymoon har passet godt med vores oplevelser.

Noget som påvirker vores dattes blodsukker meget er sygdom. F.eks. kan en forkølelse godt give 14 dage med "skæve" værdier. Tit bliver hendes blodsukker "mærkelig" før hun overhoved virker syg.

Personlig tror jeg, at man skal være meget "langsom" til at ændre på de "tommelfingerregler" man har - f.eks. rapid pr. K. Hvis man oplever, at der pludselig går 1 IE på 10 g. istedet for ½ IE pr. 10 g. Og så ændre den rapid pr. K værdi man bruger, risikere man at en enlig svale bliver til en hel flok. idet der kan gå lang tid med "skæve" tal før man når tilbage til udgangspunktet.

Jeg ved ikke om ovenstående giver mening - det er et svært emne, så spørg endelig.
mullemor

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/09 2009 9:08

Tak for jeres tilbage meldinger.

Det virker alt sammen så logisk når det bliver sat på skrift....MEN!!!
Ikke altid så let i virkeligheden.

Har samme opfattelse som dig obi, mht insulin over dagen.
Min datter har også større behov morgen og aften.

Tror måske jeg også skal til at se lidt mere på snot og feber, har ikke gået så meget op i det tidligere, da jeg har 3 børn hvilket i dagligdagen gør det lidt svært at huske hvem der eks. er forkølet og hvem der ikke er.

Helt enig med dig Ronge, det har meget at sige hvad hendes aktivitets niveau er.

men jeg er bare i tvivl om hvorvit hun stadig er i honymoon perioden eller ej.....nogle dage kører det efter en snor, og "let at regne ud hvor meget insulin hun skal have.
Andre dage...helt ud af det blå, så passer regne stykket bare slet ikke.

Måske det bare er en af Diabeten´s små luner, som jeg skal lære at leve med.
Det er bare så svært at acceptere.
Vil jo så gerne passe godt på hende.

Måske jeg i en periode skulle prøve at skrive ALT ned.
Mad, insulin , BLS, aktivitet, sygdom osv.

Hvad gør i andre, for at lave "regler"

MVH Mullemor.
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/09 2009 21:52

Tror ikke man får meget ud af at lave regler, for hvad børn må og ikke må på den måde. Man kan ikke være over dem 27/7 og de får lige et stykke slik, en tår sodavand eller noget andet af en skolekamarat, eller de løber lige lidt ekstra, set i forhold til en normal dag osv.

Jeg har det lidt sådan, at børn også skal have lov at være børn. Nogle dage er de aktive, leger ude og tumler rundt. Andre dage hygger de foran Tv, Pc eller andet. Sådan er det, og i den hensende er det ikke let at få perfekte målinger hver gang.

Jeg tror du er på rette spor mullemor, god ide at holde øje med daglige vaner, for at sætte tingene i system. Men du kan ikke undgå, at BS svinger, der skal så pokkers lidt til. Du må lære at acceptere diabetes, som en lunefuld følgesvend, som du aldrig helt kan få kontrol med. Det kan gå fint i lange perioder, men der vil være udsving, det oplever vi voksne, som jo ellers burde kunne strukturerer vores hverdag. Jeg vil tro, at det er endnu vanskeligere for børn.

Du passer på dit barns diabetes, ved at følge med så godt du kan, men lad være med at gøre diabetes til bussemanden. Dit barn skal leve med det uhyre Evil or Very Mad resten af livet. Så det skulle gerne blive en helt naturlig del af livet, også for din datter.

Held og lykke med projektet.
Tilbage til toppen
mullemor

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 09/09 2009 8:33

Hej Ronge.

Tak for de opmuntrene ord.

Du har helt ret. man kan ikke lave regler for børn, de skal selvfølgelig have lov til at være så "normale" som muligt.

Der er ikke noget der er "forbudt" for min datter, tror ikke på at det vil gavne hendes accept, og vilje til at regulere sig selv når hun bliver en stor pige og selv skal til at passe sin sygdom.

Derimod får hun lov til at leve ( spise) som alle andre børn i den alder, dog ikke i så vilde mængder som nogle børn gør.

Det jeg mente med "regler" var blot at det kunne være rart hvis jeg kunne finde en eller anden form for system som jeg kunne bruge at gå ud fra når hun ex. er forkølet, mere aktiv, eller andet der afviger en lille smule fra dagligdagen.

Men som du jo også så rigtigt skriver på en anden tråd, så er der så utroligt mange ting der spiller ind når man skal vurdrer hvor meget insulin, motion osv der skal til den pågældende dag. Så det er nok slet ikke muligt at sætte det hele i system.

Jeg arbejder meget på at acceptere diabetens små luner....vi (hun) skal jo leve med den altid!!!!

Jeg ved godt, at selv for en voksen, er det en kæmpe udfordring.
Så at regulere et barn perfekt er stort set umuligt.

Jeg holder hovedet højt, og kæmper videre.

Men de dage hvor der stort set kun er målinger mellem 13 - 24 for så at styrtdykke til 2.2 fordi man gik for agressivt til værks, de er bare ikke sjove Twisted Evil

er så bange for at hun skal blive blind, få nyre sygdom, kredsløbs problemer osv. osv. inden hun fylder 40, blot fordi jeg ikke formåede at holde hende i det rette niveau.

Ved godt at så længe jeg reagerer på de høje og lave bls og gør mit bedste, ja så har jeg gjort hvad jeg kunne for at forhindre alt det grimme når hun bliver stor. Det kræver bare mange små kampe i mig selv at acceptere at jeg ikke kan gøre det perfekt hver gang.

MVH Mullemor.
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 09/09 2009 18:50

Du står som de fleste andre mullemor, måler man en ekstrem høj BS, så går man lidt i panik, og forsøger at tælle sig frem. Jeg har også stået sådan, måling 18,3 hvad gør man. Hmm jeg falder normalt 2 for hver ie hurtigvirkende. at tælle ned til 6 eller 7. Twisted Evil FEJL

Jeg har lært kun at tælle ned til ca. 10

Ja 10 fordi man jo ikke ved nøjagtig hvad pokker der er skyld i den høje måling. Tager man så de 6 ie 1 ie for hver anden mml over målet, så ricikerer man at havne i gyngerne og karusellerne. Man kommer til at fise op og ned det næste døgn. Så hellere ligge en smule højt, og blot tage 1 ie ekstra efter næste måling. I løbet af et halvt, til et døgn er man kommet på plads. Det svarer til at du sender din datter til fødselsdag, altså en relativ kort periode.

Min strategi, har betydet, at jeg stort set aldrig går lav mere. Før havde jeg døgn hvor BS lå mellem 2,2 og 18, ja med få timers mellemrum, når det var værst. Ved du hvad der så sker, jeg ved det. Man bliver træt ad H til, og man er bare blæst for energi, og det kan tage døgn helt at blive sig selv igen. Den slags kaldes erfaring, en erfaring det har taget mig næsten 6 år at få.

Min måde at få erfaring på, er at måle BS fast før hvert hovedmåltid. Og så lige tænke tilbage på """ hvad har jeg lavet, spist osv. "" Svært for en forældre, at skulle resonere sig frem på den måde. Jeg vil tro, det bliver lettere, efterhånden som din datter selv bliver bevist omkring hvad hun laver, spiser osv.
Tilbage til toppen
oib
Indmeldt: 14. nov 2008

Indlæg Ang. regler Besvar, med citat
Skrevet: 09/09 2009 21:06

Med hensyn til regler kan jeg kun fortælle hvad vi har gjort.

Jeg læst bogen "Type 1-diabetes hos børn, unge og unge voksne". Jeg synes den er tung - men god. Man får en indsigt i rigtig mange ting omkring diabetes. Jeg synes den har gjort det letter at finde grunden til "skæve" tal - og dermed at undgå dem.

Vi skriver alt med omkring min dattes diabetes. Alle blodsukkermålinger alle "unormale" insulindoser og alt omkring mad, hvis der har være noget specielt. F.eks. at hun fik kage i SFO pga. fødselsdag.

Man er nød til at kende kulhydrat indholdet i alt mad. Det er meget svært, men efter et stykke tid har man være "standard" produkterne i gennem. Personligt synes jeg dette er meget svært og tidskrævende. Vi snyder lidt ved at severe det samme mange gange. F.eks. samme morgemad, samme frokost - f.eks. 1 skive rugbrød hver dag med forskelligt pålæg. Sommetider bruger vi en vægt, når det er noget mad vi ikke kender.

Motion og ekstra aktivitet klare vi med ekstra kulhydrater. Vi har fundet ud af, at en ½ time for fuld damp kræver ca. 10 g kulkydrat. Nogle gange giver vi mindre insulin - men kun når hun umiddelbart efter måltidet skal til svømning eller gym. Ved at give kulhydrater istedet for at ændre insulindosis - synes jeg man letter kan styrer bs. Og problem er jo ikke, at hun har fået for meget insulin men at hun har brug for mere sukker.

Har regnet/målt os frem til værdier for rapid pr. kulhydrat og en værdi for hvor meget hun stiger pr. 10 g. kulhydrat. Disse værdier har vi fundet ved at måle igen og igen.

Vi giver ekstra insulin ved høj BS efter nogle regler vi har fået fra sygehuset. Vores hedder +½ over 10 +1 over 15 og +2 over 20.

Vi ændre helst ikke på insulindosis. Min erfaring er at man let kommer ud i en rutchebane effekt. Først når vi på vores blodsukkerskema kan se at hun til ligger høj/lav kl 15 ændre vi dosis/madmængde.

Husk at et lille barn har en meget lille mængde sukker i blodet (jeg kan pt. ikke huske hvormeget). Hvorfor man skal lave små justeringer.

Vi styrer så BS ved at kombinere alle vores regler og informationer om hvad vi gjorde sidst i samme situation.

PS når hun er syg sætter vi dosis på den langtidsvirkende ned. Det er nemmere at styre BS med rapid og mad, når den langtidsvirkende ikke "kræver" mad konstant. (dette er efter råd fra vore sygehus)
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group