Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Lavt blodsukker
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Enemark
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 26. mar 2010

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 28/03 2010 21:11

Ronge....vil give dig ret i at man ikke helt kan undgå følinger når man ligger med en velreguleret blodsukker...altså at man har et konstant blodsukker på omkring de 5-6 stykker.

Klaus....jeg har faktisk være nervøs for om jeg skulle måste den evne at mærke min følinger...hvad tror du der var skyld i at du mistede evnen til at kunne mærke det??
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Klaus
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 18. jan 2008
Geografisk sted: København

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 29/03 2010 15:02

slettet

Sidst rettet af Klaus 15/10 2013 7:55, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside
blazirh
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 08. jun 2010

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/06 2010 23:08

Jeg bliver vildt bange, kan blive voldsomt aggerasiv og næsten ingenting, specielt småting finder jeg alt det værste i, jeg føler sjældent voldsom sult, nærmere kvalme, specielt hvis jeg har været ude og løbe, og det lave BS er kommet til sidst i løbeturen, man kommer ind af døren, mærker i første omgang ikke BSét lavt, men så kommer kvalmen.

ellers bliver jeg bare svimmel, og der for angst for at der skal ske mig noget, specielt fordi .. hvad nu hvis jeg faldt og brækkede nakken og døde, der er så mange tanker der suser forbi når BS er næsten nede at vende på bunden.

Håber i kunne bruge min feedback.

Jeg er ret ny herinde, men håber på at blive meget aktiv herinde, her virker til at være rare mennesker, og et aktivt fora Surprised
Tilbage til toppen
Kæreste til dejlig mand
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 15. jul 2010

Indlæg lavt bs om natten Besvar, med citat
Skrevet: 20/08 2010 10:01

Jeg har en kæreste med type 1, og kunne tænke mig at vide om der er nogen tegn på for lavt bs om natten som jeg kan reagere på?
Jeg ligger meget vågen fordi jeg er nervøs for lavt bs, men jeg er ofte nervøs uden grund, og er uheldet ude, har jeg ofte ikke bemærket noget mistænksomt ved ham inden skaden er sket.
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 20/08 2010 11:23

Slettet

Sidst rettet af Ronge 30/01 2013 8:37, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Madam
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 07. jul 2010
Geografisk sted: Vendsyssel

Indlæg Skrev dette indlæg på Libero igår, Besvar, med citat
Skrevet: 23/08 2010 5:56

men nu kan I også få det at læse.

Det er svært, det her!
Her kommer lige en længere og måske indviklet historie fra mig, tilgiv mig, men det fylder en del.

Jeg er diabetiker og fødte Mikkel for 5 uger siden. Lige fra starten koksede min diabetes totalt og jeg havde indtil flere meget lave blodsukre fordelt over hele døgnet. Risikoen for lave blodsukre bliver fordoblet, når man ammer sit barn.
Vi kom hjem fra sygehuset efter 14 dage og allerede første aften måtte Peter tilkalde ambulancen, da jeg kollapsede på gulvet med et blodsukker på 1,5. Normalen er mellem 4 og 7.
Få dage efter var jeg ude at gå med alle 3 unger og da vi kommer ned af grusvejen kort før vores hus. kollapser jeg igen og Rebecca stormer hjem og henter Peter. Da jeg kommer til mig selv igen, står jeg i mit køkken og råber og skriger og min datter sidder i hjørnet mellem sofaerne og er bange og græder som pisket. Hun fortæller, at jeg er faldet 4 gange under gåturen, at jeg har råbt af hende og Simon og at jeg har været ved at vælte barnevognen med Mikkel i.
Efter denne oplevelse blev manden og jeg enige om at jeg ikke skulle køre bil eller være alene med børnene, indtil jeg havde styr på min diabetes igen.
I torsdags er jeg så alene hjemme med Rebecca og Mikkel og igen opdager min datter, at jeg er "crazy", som hun kalder det. Hun henter mit blodsukkerapparat og smører en mad med figenpålæg til mig, men alligevel er der 3 kvarter, der er smuttet for mig.
Igår har jeg Rebecca med i superbest og handle...samme historie igen, Rebecca tilkalder hjælp hos de ansatte og fortæller dem, hvad jeg fejler og at jeg skal have juice og mad.
Igår eftermiddag kokset Rebeccas lille hoved så. Hun skælder Simon ud, slår sin far og vil slet ikke have mig i nærheden.
Peter sætter sig med hende og får ud af hende, at hun er bange for at være alene med mig. Hun tænker på alle de gange, hun nu har set mig kollapse og vil ikke have, at jeg skal hente hende i SFO,, for hvis jeg ikke gør det, skal hun ikke være alene med mig.
Det er virkelig hård kost, det her. Jeg har ingen ide om, g´hvad jeg siger eller gør, når jeg har lave blodsukre. Jeg tager blodsukre, inden jeg kører, når jeg parkerer, inden jeg igen kører og når jeg kommer hjem. Har juice til at ligge i bilen. Spiser altid inden amning og kørsel og lige lidt hjælper det. Min læge har anbefalet mig at tage mindre insulin og så have lidt høje blodsukre. Det er også fint nok, men igår var mit BS 11, inden jeg kørte hjemmefra og alligevel gik det galt.
Det værste er, at min datter er vidne til mine ture. Hun er ked af det, har mareridt om natten efter en dag med lavt BS og er bange.

Undskyld mit meget lange indlæg, men som skrevet, så fylder det meget og det hjælper at få det fortalt til nogle. en nu kan I også få det at læse.

KH Hanne.
Tilbage til toppen
HK
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. jul 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/08 2010 18:06

Lese om deg er mye og lese om meg selv, hvordan jeg
har og har hatt det.

Jeg måtte gi meg 14 dager etter min datter ble født med og amme
for fikk kraftige følinger av det pluss kramper også på grunn av det.
Tok for mye krefter av meg.Dessuten kunne jeg risikere miste babyen.
Siste jeg husker den natten er att jeg drev prøvde amme, til slutt ga opp og trillet henne utpå fellesstuen ved pleierne. La meg att. Så våkner jeg opp 12 timer senere på intensiven. Da hadde jeg gått rett i harde kramper etter la meg att. i gulvet. Jeg kunne ikke pga diabetesen og masse rundt den få flere barn. Vært for farlig.

Min datter er 9 år nå og hun har sett meg med følinger
med og uten kramper. Jeg også gjør mye forskjellig jeg ikke husker pga
blodsukkeret for lavt. Og sier også mye rart som jeg ikke husker. Ofte på natt jeg får kramper, våkner ikke da jeg går for lavt. Mann min som får meg ut av krampene ved gi meg flytende sukker som spruter inn i munn min som trekker seg inn i kroppen med engang. Veldig effektivt. Ikke noe vits ringe sykebil. Mann min er så vant med dette så ordner opp selv.

Opplevde engang under en kraftig og langvarig føling husker kun småglimt, og min datter var kun 1,5 år og våkne oppatt på feil side av mjøsa, (det er Norges største innsjø) skulle egentlig ta bybussen hjem. Det er 15 min kjøring. Jeg hadde klart rote meg på en annen buss. Ikke tatt med verken, vogna, pengene mine eller veska mi. Heldigvis hadde jeg husket tatt med datter mi. Våkner oppatt liggende på en krakk på buss stasjonen der med 3 ambulansekarer over meg.
2,5 timer som mer eller mindre er helt svarte for meg.

I perioder har det vært leteaksjon etter meg av familiemedlemmer for de
har ikke fått tak i meg på mobil. Gått så lavt at har våknet i av att brannvarsleren går for jeg har prøvd steke noe mat uten huske det.

Ofte opplevd fått følinger da reiser alene nedi byen med buss så går svimmer rundt innimellom blacker ut. Ikke noe ålreit nei.

Jeg også opplevd mange ganger selv om målt og spist før
kjørt bil att det alikevel har falt fort. Ikke bra. Jeg kjører svært lite bil
stort sett kun buss.

Kunne skrevet så mye mer, men gir meg her.
Forstår hvordan du/dere har det.
Tilbage til toppen
ThS
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 15. jan 2011

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 21/02 2011 14:44

Ronge skrev:
Min kone har nogle gange opdaget at jeg ryster, når BS bliver for lav. Hvor hun så har vækket mig, så jeg kunne få lidt mad. Men det sker heldigvis ikke ret tit, hvis man ellers normalt har nogenlunde styr på BS.

De symptomer kender jeg kun for godt, har haft dem i over 20 år, men har aldrig fået konstateret Diabetes før nu, havde tværtimod meget lavt BS om morgenen førhen, omend min læge gennem de seneste 5 år aldig har målt mit blodsukker! trods flere advarsler om Diabetes, jeg har blot opfattet dem som symptomer på Hypo! Faktisk får jeg nu små rysteture før frokost, hvis jeg kommer til at skyde den blot en time.
Havde hypoglukomæni i over 20 år inden, med de kendte rystesymptomer.
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 21/02 2011 21:43

Slettet

Sidst rettet af Ronge 30/01 2013 8:37, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
dansepige
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 31. dec 2010

Indlæg lav Besvar, med citat
Skrevet: 09/04 2011 14:18

jeg har faktisk været bange hvergang jeg har været på tur, fordi jeg frygter lavt blodsukker, og at besvimme. men har dog ikke gjort det.
jeg har været helt nede på 1.0 hvor jeg begyndte af se sort det er modbudeligt;S
Tilbage til toppen
IdaSophie
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 18. apr 2011

Indlæg Re: Lavt blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 18/04 2011 9:56

Leonora skrev:
Det kunne også være rart at høre, hvis nogle børn har oplevet deres mor eller far med diabetes har fået rigtigt lavt blodsukker. Hvordan mon det føles? Jeg tænker, at det ikke kan være særlig rart at oplave sin mor eller far have det dårligt... Crying or Very sad
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
IdaSophie
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 18. apr 2011

Indlæg Lavt blodsukker! Besvar, med citat
Skrevet: 18/04 2011 10:00

Har i nogensinde prøvet at besvime pga lavt blodsukker? Og så når i vågner igen, aner i ikke hvor i er eller hvad der er sket? Question
Jeg har haft sukkersyge i 8 år i år og det er kun det sidste halve år jeg har fået de anfald (har haft 2).
Er det kun mig der syntes det er skræmmende? Question
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
KennethBr
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Re: Lavt blodsukker! Besvar, med citat
Skrevet: 18/04 2011 11:48

IdaSophie skrev:
Har i nogensinde prøvet at besvime pga lavt blodsukker? Og så når i vågner igen, aner i ikke hvor i er eller hvad der er sket? Question
Jeg har haft sukkersyge i 8 år i år og det er kun det sidste halve år jeg har fået de anfald (har haft 2).
Er det kun mig der syntes det er skræmmende? Question

Det er sket 1 gang for mig, for ca 5-6 månder siden.
Jeg var ude og gå tur med en hund jeg passede, og pludselig kunne mine ben ikke holde mig oppe mere og jeg væltede omkuld og lå og rodede rundt på fortorvet i sneen.
På en eller anden måde er jeg kommet op og hjem i lejligheden, og først 1 times tid senere kommer jeg rigtigt til mig selv og undrer mig over hvad der er sket og hvorfor mine bukser var beskidte.

Så ja, har prøvet. Dog kun 1 gang, men det var bestemt ikke en sjov oplevelse.

Type 1 og Facebook? Chat med andre type 1'ere i lukket gruppe her
Tilbage til toppen
HeidiHopeB
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 12. dec 2011

Indlæg Re: lavt blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 12/12 2011 13:02

Essis skrev:
I dag har jeg virkelig haft en forværdelig dag.Jeg har ligget det meste af dagen i sengen. Jeg var godt klar over at den vr helt galt, men jeg kunne ikke gøre noget ved det.Det flydende druesukker ved sengen var brugt og jeg havde intet jeg kunne når. Jeg kunne heller ikke komme til min mobil eller trådløse telefon.Kroppen virkede ikke. Hverken arme eller ben.
TV2 News kørte så jeg havde styr på tiden. Ved 16.30 tiden lykkedes det mig at krave ud i køkkenet og få fat på min taske, hvor der både var almindelig og flydende druesukker.Sad på gulvet i køkkenet og spiste flydende druesukker. Jeg var desværre ikke selv i stand til at bruge nødsptøjten, da hænder og det hele rystede.Efterhånden gik det bedre. Nu frøs jeg bare ad h til. Så jeg kravlede ud i min udestue med en halv l. sodavand. Derude sad jeg så og drak min sodavand og kom til hæfterne igen. Hele dagen var gået og den endte heldigvis godt.

kh
Essis

Hvad er det for en nødsprøjte du snakker om til lavt bs ?

Jeg er nykonstateret Type 1 og har kun haft diagnosen siden okt 2011 , men har da oplevet mine lave bs , især til at starte med om natten , hvor jeg vågner og har det virkelig skidt , og "angriber" noget druesukker eller appelsin juice....

Udover det , kan man godt kombinere det Lemir (kan ikke huske navnet helt) med insulatard til morgen og nat ? altså tage Lemir til natten og insulatard om morgen ?
KennethBr
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 12/12 2011 13:21

http://www.novonordisk.dk/documents/article_page/document/dk_dia_pat_behandling_glucagon.asp

Type 1 og Facebook? Chat med andre type 1'ere i lukket gruppe her
Tilbage til toppen
HeidiHopeB
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 12. dec 2011

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 12/12 2011 17:18

KennethBr skrev:
http://www.novonordisk.dk/documents/article_page/document/dk_dia_pat_behandling_glucagon.asp

Tusind tak for det Smile den er noteret og så må jeg snakke med min sygeplejerske om det næste gang Smile
Karina1982
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 06. jul 2012

Indlæg lavt blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 06/07 2012 21:25

Hejsa Min søn lider af for lavt blodsukker og jeg har nu bedt lægen om et måleapparat så jeg kan se det er derfor han bliver så ligbleg og har koldsved.
han havde igår et tal der hed 3,6 om morgenen og da han kom hjem fra skole klagede han igen over han var "kold i hovedet" og der lå tallet på 4,3. Se det mener jeg jo ikke er særlig højt.
Hvad sker der ved at han bliver ved med at have lavt blodsukker??? Findes der behandling hertil eller er det bare en reel kostregulering??? Skal han til at have et apparat så han skal tjekkes jævnligt så vi kan styre det lidt bedre???
Tilbage til toppen
Sigrid
Indmeldt: 15. feb 2011

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 07/07 2012 18:59

Hej Karina,
jeg er lidt forvirret. Du har bedt din läge om màleapperat fordi han har lavt BS. Er det pga diabetes 1 og derfor insulin, for sà burde du jo have apperatet allerede, eller har han lavt blodsukker uden at tage insulin? Hvis det ikke er fordi han tager insulin, tror jeg det er kost regulering der skal til, men hvis han fàr insulin skal det màske justeres.
mvh Birgit
Tilbage til toppen
Zero
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 21. jan 2011

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 09/07 2012 0:21

Hej Karina.

De tal du nævner er ikke lave, de er helt normale for en person der ikke har sukkersyge. Jeg går ud fra at din søn ikke har sukkersyge?

De symptomer du beskriver, skyldes sansynligvis et hurtigt fald i blodsukker pga en kost med mange hurtige kulhydrater. Så en kostændring vil nok løse problemet.

Mvh
Zero
Tilbage til toppen
Peter75
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 12. maj 2012

Indlæg Ikke hele sandheden..... Besvar, med citat
Skrevet: 08/12 2012 8:10

Citat:

Som diabetiker kan du have så mange lave blodsukre, at din krop vænner sig til det. Så er du blevet hypoglykæmiker og mærker først de lave blodsukre, når det er ved at være for sent - et insulintilfælde overrasker dig med få minutters varsel.

Din krop, eller rettere din hjerne, vil få evnen til igen at mærke de lave blodsukre i tide, hvis du generelt sørger for at ligge lidt højere med dine blodsukre.

For 2 år siden tilbød Steno mig at deltage i et ugekursus for hypoglykæmikere, fordi det var livsfarligt at gå sådan rundt. Og også fordi min kone gik rundt i en evig angst for at jeg skulle dejse om.

Tak til Steno for dette kursus. Her kom jeg ud af det.

De kloge siger, at ca. 10 % af type 1 diabetikerne har dette problem, så der burde være mange flere kurser af den slags.

guatemala

Citat slut.

Det betvivler jeg ikke er sandt. Altså at kroppen og i særdeleshed hjernen kan tilpasse sig de lave blodsukker værdier og derved øge grænsen for hvornår man mærker faresignalerne som jo er ubehag i forskellig grad.

MEN det er blot ikke hele sandheden. Der må være andre faktorer der spiller ind på ens føling eller awareness som de kalder det. Altså evnen til fysisk at registrerer de lave blodsukre.

Jeg taler af erfaring. Har haft D1 i 35 år og altid været god til at fornemme de lave blodsukre. Selvfølgeligt ER det mange gange gået lidt mere galt end det burde, men stort set alle gange har jeg kunne relaterer problemet til, at jeg ikke lige har taget min krops advarsler alvorligt af den ene eller anden grund. Som regel fordi man var i en situation hvor man ikke lige stoppede op og reagerede med det samme som man burde og når blodsukker så yderligere falder, så er det man begynder at tænke knapt så rationelt og så har man problemet Rolling Eyes

Førhen kunne BS være omkring 4-5 og jeg begyndte at få ubehag, der sådan set i god tid advarede mig om: " HVIS IKKE DU SPISER NOGET NU", så går det galt. Det har gjort at lave BS i samtlige 35 år ikke har været noget problem for mig, da jeg har klaret 9 ud af 10 inden problemet blev alvorligere end en smule ubehag.

Det er der så fuldstændigt lavet om på mere eller mindre fra dag til dag. Ikke fordi mit BS generelt set er blevet lavere, men fordi min føling simpelthen mangler.

Nu kan jeg have et BS på 2 og have det som blommen i et æg. Men længere ned begynder kroppens funtioner UDEN forvarsel blot at lukke ned. Og det er vitterligt ligemeget om jeg har druesukker i lommen eller cola ved siden af min seng: Jeg når vitterligt ikke at reagerer førhen jeg ikke mentalt eller fysisk er Istand til at styre min krops fysik eller mister talens brug.

Faktisk har jeg siddet overfor et andet menneske og haft en engageret samtale. Næste jeg husker er, at der står 3 personer rundt om mig og prøver at få mig til at spise eller drikke. Kan intet huske og personen referer til jeg var helt klar og vågen og pludseligt bare ikke responderende på noget.

Jeg har været ude og handle og måtte sætte mig ned pludseligt, da jeg ikke havde kontrol over musklerne (sikkert et resultat af venesammentrækninger grundet Hýpoglykæmi).

Hvis der er nogen der har erfaringeer som ovenstående hører jeg meget gerne om dette og evt hvad man kan gøre. Ja jeg behøver vist ikke gøre meget ud af at fortælle det er YDERST ubehageligt sådan med sekunders varsel at miste kontrollen Crying or Very sad
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Side 4 af 5

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group