Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Lavt blodsukker
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Klaus
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 18. jan 2008
Geografisk sted: København

Indlæg Re: Permanent lavt blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 02/03 2008 17:59

slettet

Sidst rettet af Klaus 14/10 2013 23:15, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside
HK
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. jul 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 24/07 2008 9:38

Siste 8 årene har jeg hatt langt over 100 hypoglykemi anfall
de er på natt, pluss følinger i tillegg til alle døgnets tider.

Farlig gå rundt sånn. Kjenner det har gjort noe med hukommelsen
og konsentrasjon min, og har veldig mye vondt i hodet har fått.

Prøvde pumpe i 3 år for og få regulert bedre, men hjalp
ikke det heller. Brukte actrapid, og insulatard før. Så gikk over til novorapid, insulatard. Deretter novorapid, lantus. Nå bruker jeg
novorapid og levemir. Men fortsatt like vanskelig regulere

Pga denne situasjonen min, så fyller jeg kriteriene for og
få en insulin celle transplantasjon. Skal begynne med utredningene
for den i slutten av september.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
leira
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. maj 2008

Indlæg Lavt blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 25/07 2008 15:19

Jeg har mange pinlige, "sjove", sære og uhyggelige oplevelser med følinger - især fra da jeg var yngre.

Engang hvor jeg legede med min veninde ude i haven, blev mine ben pludselig til gummi. Jeg kunne hverken gå eller stå. Mine forældre hev mig hurtigt indenfor, gav mig juice, men jeg blev ved med at spytte det ud, og de prøvede så at putte honning i min mund, som jeg også fik spyttet ud. Til sidst blev de nødt til at holde mig hårdt fast, fordi jeg begyndte at slå ud efter dem. Det blev så voldsomt, at de tog mig ind i et andet rum, for at min veninde ikke skulle se det. Derindefra råbte og skreg jeg, at mine forældre mishandlede mig. Mere kan jeg ikke huske.

Følelsen af at miste kontrollen er ubærelig, og bagefter kan man blive så pinlig over de ting, man har gjort eller sagt - især når det ikke har noget med sandheden at gøre.

En dag fik jeg en voldsom føling på badeværelset, hvor døren var låst. Jeg kunne ikke finde ud af at åbne døren. Jeg kan huske, at jeg desperat prøvede at få nøglen drejet, og at jeg hele tiden tabte den. Min far endte med at brække døren op.

I folkeskolen fik jeg føling i en af timerne, og min veninde fulgte mig ud, så jeg kunne få fred til at spise. Jeg kan ikke huske det selv, men jeg har åbenbart spyttet på hende og grinet bagefter. Jeg havde meget svært ved at forklare mig bagefter.

Jeg blev tit meget skråsikker og irritabel, når jeg havde lavt blodsukker, og nægtede at måle det, for "så tror folk bare, det er pga blodsukkeret, jeg er sur". Så krævede det en masse omvendt psykologi og overtalelseskunst fra folk omkring mig at få mig til at indse, at det rent faktisk var pga. blodsukkeret, jeg opførte mig mærkeligt.

Følinger føles ind imellem som drømme; jeg kan ikke skelne mellem fantasi og virkelighed.

For nogle år siden, da jeg var flyttet hjemmefra, kunne jeg pludselig ikke ramme tasterne på min computer længere. Det føltes, som om jeg var en del af et Salvador Dalí-maleri. Tiden stod stille, og mit syn var sløret. Jeg gik ud på mit badeværelse, kiggede mig i spejlet, og begyndte at rode med min piercing og hældte en masse klorhexedin på den - det var ikke så smart, siden den sad i læben, så jeg fik også slugt en del af det. Jeg ringede til min mor; jeg vidste jo godt, noget var galt, men jeg kunne ikke tænke mig til, at det var sukkersygens skyld. Hun fik mig overtalt til at måle mit blodsukker. Jeg kan ikke rigtig huske, hvad der skete bagefter, men jeg vågnede på badeværelsesgulvet og var rimelig desorienteret.

Min kæreste og jeg havde engang været ude at gå en lang tur. Bagefter lå vi på sofaen og så tv, og jeg blev ved med at lade mig selv falde ned på gulvet og skraldgrine. Den dag fik jeg masser af blå mærker.

Jeg arbejdede som tlf-interviewer, hvor jeg midt i et interview begyndte at vrøvle om alt andet, end det jeg egentlig skulle spørge om. Bagefter måtte jeg ringe tilbage og undskylde - heldigvis var personen virkelig forstående og venlig.

Jeg kan blive meget ublu, opmærksomhedssøgende og sige de mest forfærdelige ord (og normalt skal der virkelig ingenting til at få mig til at rødme).

Jeg har også skrevet herinde før, at jeg er meget diskussionslysten, når jeg får lavt bs og roder mig ud i alt muligt dumt. Mine tidl. kolleger og jeg diskuterede tit politik. Selvom jeg en aften var klar over, at jeg havde føling, og at det var uundgåeligt, at jeg kom til at sige noget dumt, skulle jeg selvfølgelig blande mig alligevel. De tror selvfølgelig stadig, at følingen bare var en dårlig undskyldning for, at jeg pludselig ikke kunne finde ud af, om Europabevægelsen var for eller imod EU, at jeg kaldte lavkonjunktur for nedkonjunktur, at jeg var sikker på at "Arbeit macht frei" var et kommunistisk "slogan", og at Napoleon opdagede Amerika (der gik 30 sek-1 minut før ti-øren faldt, og jeg råbte Columbus, så hele kontoret kunne høre det).

Folk må jo efterhånden tro, at jeg er psykotisk.

Ja, der er mange flere, hvor de kommer fra. Apropos har jeg lavt blodsukker nu, så jeg må hellere stoppe, inden det går helt galt med mine "fuldemandshistorier".
Tilbage til toppen
krebsen
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 01. feb 2008
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg følinger Besvar, med citat
Skrevet: 28/07 2008 9:40

jeg har diabetes 2 kun tabletbehandlet - men døjer meget med at jeg får det dårligt. forstået på den måde at jeg starter med at føle sult, ignoreres denne sult lidt for længe (ved det godt) fordi jeg er igang med noget, stopper jeg med at føle sult ... efter et stykke tid begynder jeg at ryste og svede, og min mave begynder at gøre ondt, jeg føler jeg begynder at stå ved siden af mig selv, her skulle jeg jo så spise men har overhovedet ikke spor lyst til at spise og skal have noget der er let dvs. mælk eller juice ned for ikke at gå i sort, dette kræver virkelig en kraftanstrængelse for at få det gjort, men når der er gået 5 måske 10 minutter får jeg det bedre og kan begynde at spise, hvor det var meget svært blot at drikke noget inden, går det nu fint både med at spise og drikke.

andre gange starter det pludseligt med at maven gør ondt, jeg ryster og har sommetider også hovedpine, men har overhovedet ikke følt sult... er det normalt?

mine sladreværdier er steget her det sidste stykke og så faldet ind i mellem for så at stige igen, kan det have noget med det at gøre? Question
Essis
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 05. jul 2008

Skrevet: 29/07 2008 1:09

Hej
Jeg har gennem de sidste år udviklet en nærmest konstant angst for lavt bs. Jeg er adskellige gange vågnet op på skadestuer både herhjemme og i udlandet. Jeg bor alene og jeg er ikke bange for at få lavt bs hjemme , hverken om dagen eller natten. Derhjemme er der ingen der kan se at du opfører dig mærkeligt. Jeg er ikke bange for at ligge og dø af lavt bs om natten. Leverens sukkerdepoter udsender sukker når bs er for lavt og der ikke bliver gjort noget ved det.Så længe man holder sig fra alkohol er man rigtig godt dækket ind. Jeg oopholder mig mere og mere hjemme fordi jeg ikke bryder mig om at forlade hjemmet alene. Når jeg er uden for mit hjem har jeg en meget stor angst for lavt blodsukker. Jeg tager ikke på nogle længere udflugter alene. Skrækken for at dejse om et fremmed sted skræmmer mig virkeligt.
Jeg er begyndt at bruge flydende drugesukker og jeg synes st brugen af den har gjort mig minde panikken.
kh
Essis
Tilbage til toppen
leira
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. maj 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 29/07 2008 10:41

Jeg kan godt genkende, hvad du skriver Essis. Jeg er ikke nået så langt som at undgå udflugter alene, men frygten er der.

Jeg tænker meget på, hvad folk mon tror om mig - faktisk mere end jeg tænker på, at det kan være potentielt farligt med lavt bs. Om folk tror, jeg er fuld eller skør f.eks. Angsten bunder også i, at jeg har mistet venner pga. episoder med lavt blodsukker.
Jeg føler et behov for at forklare mig bagefter og undskylde for min opførsel, selvom det jo ikke er min skyld.

Jeg håber, du kommer over det, at vi begge to gør, men hvordan ved jeg desværre ikke.
Tilbage til toppen
Essis
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg lavt blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 02/08 2008 3:31

I dag har jeg virkelig haft en forværdelig dag.Jeg har ligget det meste af dagen i sengen. Jeg var godt klar over at den vr helt galt, men jeg kunne ikke gøre noget ved det.Det flydende druesukker ved sengen var brugt og jeg havde intet jeg kunne når. Jeg kunne heller ikke komme til min mobil eller trådløse telefon.Kroppen virkede ikke. Hverken arme eller ben.
TV2 News kørte så jeg havde styr på tiden. Ved 16.30 tiden lykkedes det mig at krave ud i køkkenet og få fat på min taske, hvor der både var almindelig og flydende druesukker.Sad på gulvet i køkkenet og spiste flydende druesukker. Jeg var desværre ikke selv i stand til at bruge nødsptøjten, da hænder og det hele rystede.Efterhånden gik det bedre. Nu frøs jeg bare ad h til. Så jeg kravlede ud i min udestue med en halv l. sodavand. Derude sad jeg så og drak min sodavand og kom til hæfterne igen. Hele dagen var gået og den endte heldigvis godt.

kh
Essis
Tilbage til toppen
M
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 24. jan 2008
Geografisk sted: Århus

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 02/08 2008 11:09

Hej Essis
Åh, hvor jeg kender sådan en dag - og hvor jeg kender og hader, når sådan een dag somme tider bliver til en perlerække af mange af slagsen, så livet bare bliver ædt op af den forbandede sygdom! Sad
Tilbage til toppen
Essis
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Lavt blodsukker - igen igen Besvar, med citat
Skrevet: 06/08 2008 21:18

Hver dag jeg går hjemmefra for at gå ud at handle frygter jeg at jeg vil gå i insulinchok nede i vores indkøbscenter. Det skete så i dag. 2 gange før kl 13 havde jeg haft blodsukre på godt 2.
KL. 14 gik jeg ind i en tøjbutik for at købe en fødselsdagsgave til min mor.
Jeg synes jeg har det mærkeligt og måler BS og det er 2.7. Alt hvad jeg havde i min taske havde jeg indtaget tidligere. Butikken ligger lige over for apoteket, så der går jeg over og køber noget flydende druesukker og sluger 2 pakninger med det samme. Går derefter over i butikken igen. Der får jeg det værre og får sat mig i en lænestol og indtager noget mere druesukker. Her er det så gået galt, Min søster har åbenbart ringet til mig og jeg får fortalt hende at jeg har lavt BS. Hun ringer til min far og han kommer ned i butikken for at hjælpe mig. Efter et stykke tid bliver jeg klar i hovedet igen. På det tidspunkt har jeg i mere end 2 timer sidder i en lænestol i en tøjbutik, haft kramper og rystet over hele kroppen uden at der er nogen der har reageret.
Så på et tidspunkt i fjernsynet at man kan få et apparat der bibber når ens BS er for lavt. Sådan et vil jeg ha. Henvender jeg mig til kommunen eller hva? Er der nogen der har kendskab til det?
kh
Essis
Tilbage til toppen
behy
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. feb 2008
Geografisk sted: Horsens

Indlæg lavt bs Besvar, med citat
Skrevet: 07/08 2008 17:54

Hej Essis.

Tror jeg kender det apparart som du snakker om. Problemet er vist bare at der er op til ½ times latenstid. Måle enheden sidder lige under huden og når den skal måle der er den ca ½ time "bagud". Dvs at fra den opdager det lave bs så er det faktisk ved at være for sent.
Mener helt bestemt du skal tale med din behandler om det er noget for dig eller hvilke andre alternativer der måske findes. Og håber det lykkedes for dig.

Hilsen Behy
Klaus
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 07/08 2008 20:07

slettet

Sidst rettet af Klaus 14/10 2013 23:16, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Frelisa
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 08. aug 2008
Geografisk sted: Rødkærsbro

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/08 2008 17:12

Og til de lave blodsukre hører også fænomenet modregulation......dvs efter et lavt blodsukker kompenserer kroppen med et længerevarende højt..........Og det er den konstante hoppen op og ned i blodsukre, der giver risikoen for senkomplikationer...

Jeg har været diabetiker siden 1968..altså i 40 år.....jeg har taget min del af de lave blodsukre, OG modregulationer.........Nu har jeg fundet ud af, at den vundne frihed, med de nye typer insulin ikke harmonerer med mig....Jeg kan ikke hitte ud af den frihed....så jeg har fået min diætist til at lave mig en kostplan, og så længe jeg følger den.......så har jeg det fint..........Jeg får enkelte lave blodsukre.......Men de er til at håndtere.......
Tilbage til toppen
musen
Pårørende til type 1 diabetes
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 24. jan 2009

Skrevet: 26/01 2009 14:38

Hej,

Min datter på 4 er type1, og som mor frygter jeg altid at hendes blodsukker er for lavt. Specielt hvis det sker i børnehavenen, på trods af at pædagogerne er super godt klædt på.

Vores behandler anbefalede mig sidste år at anvende Smart Pix, for at få en bedre regulering af min datters diabetes. Og jeg må sige at få blodsukkeresultaterne ind i nogle overskulige grafer, har gjort det nemmere for mig at kontrollere hendes diabetes. Og sjovt nok, giver det mig også en tryghed og en følelse af at have det under kontrol.
hilsner
Tilbage til toppen
behy
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. feb 2008
Geografisk sted: Horsens

Indlæg smart pix?? Besvar, med citat
Skrevet: 26/01 2009 14:46

Hej. Hvad er smert pix?? Very Happy
Hilsen behy
Klaus
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 27/01 2009 10:37

slettet

Sidst rettet af Klaus 14/10 2013 23:16, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Hvingelby
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 18. feb 2009

Indlæg Lavt bs Besvar, med citat
Skrevet: 24/02 2009 12:16

Ofte når jeg cykler hjem fra skole får jeg lavt blodsukker hvilket er meget ubehageligt da det tager ens kræfter, og flere gange får jeg det så dårligt at jeg må trække hele vejen. Det er selvfølgelig ikke rart for mig, men jeg tror det er endnu værre for dem jeg cykler med, da de ikke ved hvad de skal gøre når jeg har det dårligt...
Tilbage til toppen
Linsa
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 20. aug 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 25/02 2009 8:39

Hej Hvingelby.

Med risiko for at lyde bagklog...

Kan du ikke spise nogle kulhydrater inden din daglige cykeltur? Og dermed få blodsukkerniveauet lidt op, så du undgår at det bliver for lavt når du cykler.

Eller tage lidt mindre af det insulin, der virker i det tidsrum hvor du cykler.
Lenasmil
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 20. feb 2009

Indlæg Til Klaus og guatemala.. Besvar, med citat
Skrevet: 25/02 2009 8:56

Hvor lyder det spændende og giftigt med det kursus Smile
Det undrer mig dog, at jeg aldrig er blevet det tilbudt - har haft diabetes i over 40 år og det er meget kendt på Steno, at mine BS dagligt er for lave - lider af angst for de høje (og til dels for de lave...hm...).
Betegnelsen Hypoglukæmiker (øh..staves?) har jeg heller ikke hørt før - underligt egentligt...
Tak fordi I gjorde mig opmærksom på det Very Happy
Lenasmil
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 20. feb 2009

Indlæg Rettelse... Besvar, med citat
Skrevet: 28/02 2009 12:52

Der skal selvfølgeligt ikke stå giftigt, men givtigt i ovenstående... Mr. Green
Malenehoulberg
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 18. dec 2008

Indlæg sport og lavt bg Besvar, med citat
Skrevet: 14/03 2009 21:28

noget af det mest irriterende er når jeg endelig får taget mig sammen til at cykle i kondicenter også blodsukkeret er lavt når jeg når frem. jeg træner om formiddaggen inden arbejde, så jeg kan ikke vente 1/2 time på at det er røget op igen, og for meget i maven er bestemt heller ikke rart når man skal motionere. jeg synes altid at jeg tænker mig om inden jeg cykler hjemmefra, tar 1/2 time. Spiser og måler osv. begynder aldrig med et bg under 7. I øvrigt oplever jeg osse tit at bg bliver højt. har vildt svært ved at finde balacegangen. Har været pumpe bruger i knap tre uger og taget den af når jeg kommer op i kondicentret. hvad gør i andre?
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Side 2 af 5

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group