Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Lavt blodsukker
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Moderator
Site Admin
Indmeldt: 21. dec 2007

Indlæg Lavt blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 16/01 2008 13:22

Det lave blodsukker viser sig på mange måder. Mange har haft mærkelige og ubehagelige oplevelser. Nogle beskriver endda en frygt for lavt blodsukker. Har du oplevelser eller holdninger til emnet, så skriv et indlæg Smile
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Leonora
Gæst

Skrevet: 17/01 2008 12:57

Det kunne også være rart at høre, hvis nogle børn har oplevet deres mor eller far med diabetes har fået rigtigt lavt blodsukker. Hvordan mon det føles? Jeg tænker, at det ikke kan være særlig rart at oplave sin mor eller far have det dårligt... Crying or Very sad
Tilbage til toppen
sanne52
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 17. jan 2008

Indlæg Lavt Blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 17/01 2008 13:15

Hej.
Jeg har lavt blodsukker op til flere gange om dagen, det er ikke rart, jeg kan ingen ting lave uden at skulle måle blodsukker hele tiden.

Jeg kan ikke tage med min familie ud og handle uden at få lavt blodsukker.

Jeg skal lige i den forbindelse nævne at jeg også har forhøjet stofskifte problemer, så jeg har meget svært med at få det til at fungere.

Jeg har en daglig frygt med lavt blodsukker, da det pludselig kommer helt uden varsel. Smile
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
sigmund
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg lavt blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 17/01 2008 20:20

Æv jeg er også bange for at få lavt blodsukker....det er bare så ubehageligt. Og man skal jo dyrke sport, men selvom jeg spiser, vågner jeg altid om natten med lavt blodsukker, når jeg har trænet.
Jeg sveder rigtig meget, ryster og bliver bange. Hvordan har i andre det, når i får lavt blodsukker ?
Tilbage til toppen
sanne52
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Skrevet: 18/01 2008 12:58

Hej Sigmund.

Ja det er meget ubehageligt at få lavt blodsukker, jeg ryster og sveder også rigtigt meget. Jeg bliver også meget bange, og ked af det når det sker. Jeg bliver mere bange når jeg er alene hjemme når det sker, så kommer det desværre til at gå lidt ud over min familie.

Mvh. Sanne52 Smile
Tilbage til toppen
oz2fln
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 18. jan 2008

Indlæg Emne: Lavt Blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 18/01 2008 19:33

Hej Sigmund.

Ja det er meget ubehageligt at få lavt blodsukker, det sortner for øjnene
det er ikke sjovt hvis jeg går lange ture så falder min blodsukker ret markant så er jeg helt ved siden af mig selv rasten af dagen Smile

Mvh. oz2fln
Tilbage til toppen
bn
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Skrevet: 18/01 2008 23:51

Hej Sigmund

Jeg har haft type 1 i mere end 30 år og har oplevet lavt blodsukker mange gange. Det er altid ubehageligt ikke mindst for ens familie.

Risikoen ved at have lavt blodsukker er heldigvis meget lille, blot det ikke sker i trafikken eller lignende. Der er derfor ikke grund til at blive bange.

Siden jeg skiftede til at bruge Levemir i stedet for Insulatard er hyppigheden af lavt blodsukker faldet markant. Jeg er samtidig blevet mere velreguleret Very Happy

V.h. bn
Tilbage til toppen
Andrea
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Skrevet: 21/01 2008 19:32

Hej bn!
Jeg kan læse du får Levemir.Er det både til dagen og natten du får det?
Jeg er type 2 og får tabletter og Novo Rapid om dagen, og Levemir til natten. Det fungere fint, men hvis man kan tage Levemir om dagen, behøver man ikke at sprøjte så tit.
mvh
Andrea
Tilbage til toppen
flemmingk
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. jan 2008

Indlæg Lavt blodsukker, og svar på Andrea. Besvar, med citat
Skrevet: 22/01 2008 22:19

Tror ikke der er nogen af os de desideret elsker et lavt blodsukker, hvem kender ikke og vågne om natten for så at plønre køleskabet for alt Very Happy Det eneste gode jeg kan komme på ved at være lav, var da man var lille, og man måtte spise slik Very Happy

Mange af dem der bruger levemir stikker sig både om natten og om morgenen, og nej Andrea, betyder ikke man skal sprøjte sig mindre med rapid'en, er bare for at få en hvad skal man sige en basis mængde insulin ind i kroppen, da type 1 diabetikker slet egenproduktion af insulin har. Der skal stadig gives insulin til måltiderne.
bn
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 22/01 2008 23:15

Hej Andrea

Jeg kender ikke ret meget til behandlingsformerne ved type 2 og ved derfor ikke, om du kan sammenligne din behandlingsform med min (type 1).
Jeg bruger Levemir både om morgenen og om aftenen. Herudover bruger jeg også Novo Rapid 3 gange dagligt.
Der er sikkert forskel på, hvordan vi har det med at skulle sprøjte os selv. Blot jeg kan nedsætte antal gange med lavt blodsukker nogle få gange, opvejer det ulemperne med hyppige injektioner mange gange Very Happy

V.h. bn
Tilbage til toppen
LiseR
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 24. jan 2008

Indlæg Lave Blodsukre Besvar, med citat
Skrevet: 27/01 2008 16:25

Hej ...allesammen

Nu har jeg selv haft diabetes i snart 15 år ...og overraskes stadig ...min største forskrækkelse var forleden med da det gik op for mig hvad Kentone gik ud på Rolling Eyes Men som sagt så skal ting somme tider være skidt før det kan blive godt Smile

Jeg overraskes ofte med lav blodsuker om natten ...så må der spises også selv om jeg ikke er sulten Smile og med for mange kg i baglommen er det jo mindre praktisk Smile

Af insulin får jeg pt 20 gange 2 mixtar 50/50 halvt hurtig og halvt langsom ...

Når jeg bliver lav så kan jeg slet ikke tænke fornuftigt ...angsten for at skal ende i ambulancen og sygehuset (hvad fanden kan hun ikke passe bedrer på sig selv ) Jeg er jo ikke alene kan jeg jo læse ...

Forleden blev jeg lav da jeg var i byen med en veninde ...og jeg siger jeg er lav ,hun gik bare videre ..jeg siger det engang til ..hun reagerer stadig ikke ...jeg begynder at svede og ryste ...hun vender sig om og spør hvad sker der .så kommer en af mine gamle kolegaer gående hun kikker på mig snupper min taske tager min æbeljuice og drugesukker ...Sådan endte det den dag ...jeg tør slet ikke tænke hvis hun ikke var kommet Wink så havde det nok endt med ambulancen ...

Jeg tænker tager vi somme tider vores omgivelser for givet Question og at alle er i stand til at aflæse os når vi bliver lave .... nok kun dem der kender os rigtig godt eller en som kender en anden med diabetes ....
Kh Lise R
Tilbage til toppen
karen h
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 03. feb 2008
Geografisk sted: Odense

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/02 2008 12:35

Hej, jeg har netop besvaret indlæget ANGST FOR LAVE BLODSUKRE, men jeg tillader mig at skrive nogenlunde den samme besked her:

Jeg har haft diabetes siden jeg var 5 år (dvs. i 19 år), og jeg har naturligvis også prøvet at have en del lave blodsukre i løbet af mit liv.
Jeg har oplevet at det har været meget i perioder, og den værste periode havde jeg for 3-4 år siden, hvor jeg konstant lå og svingede ml. lave blodsukre og meget høje blodsukre, hvilket jo føles super frustrerende! Embarassed

Det medførte, at jeg blev angst for de lave blodsukre, og derfor målte en forfærdelig masse blodsukkere (ca. 16 i gennemsnit pr. døgn)!

Derudover overkompenserede jeg også vha. mad, insulin og motion på mine blodsukre, hvilket bare medførte endnu mere kaos i "regnskabet".

Udover at få en insulinpumpe (som er fantastisk!), talte jeg også i en lang periode med en diabetes-psykolog, en diætist etc., og alt i alt hjalp det mig rigtig meget!!

Jeg har fået styr på min angst nu, min diabetes er meget pænt reguleret, svingningerne er langt færre, og med det har fulgt, at jeg nu altid kan mærke mine lave blodsukre ved omkring 3,2 -3,5 mmol. (og mine høje ved 13-15 mmol.). -hvilket er rigtig dejligt!

I sidste uge var jeg inde at høre et diabetes foredrag, hvor b.la. læge Henning Beck-Nielsen (OUH) var inde at fortælle om en ny chip der ved hjælp af målinger på hjernen, er i stand til at alarmere (f.eks. via din telefon) ca. 20 min. før at kroppen er i stand til at fornemme hypoglycæmi. Chippen er ikke tykkere end sytråd, og placeres bag øret (under huden).

Han står lige nu står og mangler ”forsøgspersoner”, og der kan læses mere om det bagerst i det nye diabetesblad… (det lød altså super smart..) Idea

Mange hilsener
Karen Laughing
Tilbage til toppen
Aalestrup
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 27. jan 2008
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg Lavt blodsukker i Italien Besvar, med citat
Skrevet: 16/02 2008 14:50

Nu er der jo ikke meget ny som jeg kan tilføje til emnet, men jeg kan fortælle en lille historie om en af mine oplevelser med lav blodsukker.

Jeg skal først sige, at jeg har aldrig været bange når det sker. Det er ubehagelig men bange bliver jeg ikke.

Sidste år 2007 på ferien i Italien. Jeg elsker at gå ture og gerne steder som udfordrere lidt. Men denne tur er en familie tur, så ruten er for det meste lige ud af landevejen, dog med et par stigninger af mindre art.

Vi havde pakket madpakke og alt var forberedt til en dags tur i det fri. Naturen er smuk og utrolig fredfyldt og vi går alle og nyder turen. Madpakken blev fortæret ved en lille eng med pragtfuld udsigt til de høje bjerge. Der skulle i øvrigt være mulighed for at se bjørn i området, men desværre så vi ikke nogle.

Da vi efter ca. 2 timer er nået til vores oprindelige mål vandfaldet beslutter jeg og min store datter os for at fortsætte længere ind i dalen, men kone og de to mindste vender om. Jeg har det fint og der er på nuværende tidspunkt ikke tegn på helbredsproblemer!

Efter endnu ca. 1½ time når vi til en lille kro, som ligger et godt stykke oppe ad bjergsiden, da vi når herop mærker jeg de første meget svage tegn på lavt blodsukker. For at forebygge køber jeg en sukkerholdig sodavand, jeg tænker at det skal nok holde mit blodsukker oppe til turen var slut for vi skulle jo bare tilbage og gå turen er ikke slem, men da vi forlader den lille kro taget vi den forkerte sti og ender længere oppe på bjerget.

Vi ville gå på den anden side ag floden hjem og derfor denne anden vej hjem end den vi kom fra. Selvfølgelig kunne jeg se at vi var på vej op ad bjerget, men jeg troede at vi ville finde en bro over en lille kløft, men nej efter ca ¾ time opgav vi, at følge denne sti og vendte om. Men de ¾ time op af bjerget havde ædt alt indholdet i den ene sodavand og lidt til, så nu kunne jeg tydelig mærke hvor det bar hen og det begyndte at haste med at komme tilbage. Mine led blev slappe, kroppen rystede, mine kræfter sprang ud af kroppen som en stormflod, snart måtte jeg holde pause hele tiden. Min datter var tydelig bekymret og hun så bange ud, jeg gjorde alt for ikke at virke så påvirket og alt for at berolige hende, men jeg kunne mærke at den var gal og der var stadig 2-1½ time inden vi nåde bilen. Ja bilen hvor min nød taske lagde i handskerummet, den skulle selvfølgelig havde været med, men det var jo bare…..

Da der er ca ½ time tilbage af turen kan jeg ikke mere, bare det at stå op var en kraftanstrengelse af uhørt størrelse. Her måtte jeg så sende min datter alene af sted, hun skulle gå tilbage. Jeg sagde gå nu stille og rolig ingen panik, men da hun var kommet nogle få meget hen ad stien begyndte hun at løbe…. Hun var meget bange og jeg kunne intet gøre ud over at fortryde at jeg ikke havde været bedre forberedt, for hvorfor havde jeg dog ikke taget min nød taske med?

Efter en lille time, hvor jeg kun kunne sidde helt ned med rygge op ad bjergsiden og føle at min bevidsthed blev ringere og ringere, så fik jeg øje på min kone. Det skal siges at min kone aldrig løber, men det gjorde hun denne dag og i hendes øjne stod der malet bekymring, frygt og ikke mindst bebrejdelse.

Efter ca 20-30 minutter var jeg så meget oppe at køre igen at vi begyndte at gå tilbage. Og nu har jeg altid en nød taske med mig, for lavt blodsukker kan ramme uden varsel.

Men det er jo ikke kun mig selv det rammer. Jeg blev efter denne oplevelse meget bevist på, at mine børn nok tænker lidt anderledes alvorlig på den sag end jeg selv gjorde.

Selv om min oplevelse på turen her godt kunne undværes, så var oplevelsen at det lave blodsukker ikke udsædvanlig. Følelsen er jeg meget bekendt med og har prøvet det som er endnu være, men det kan jeg berette om en anden gang. Jeg vil dog sige at jeg aldrig har mistet bevidstheden på grund af lavt blodsukker ikke endnu.

Mvh Frank
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
The Cat Lady
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 26. feb 2008
Geografisk sted: Horsens

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 26/02 2008 2:47

Jeg falder nok (også) lidt udenfor kategori, idet jeg (også) er type 2. Nogenlunde reguleret - ikke fantastisk, men rimeligt. Fandt faktisk herind fordi jeg ledte efter noget om lavt blodsukker Wink
Anyway, jeg har natjob. De seneste måneder er jeg begyndt ca. en til to gange om måneden pludselig at få et drop i blodsukkeret. Jeg får det ikke målt, da det sker mens jeg er på arbejde (en gang på vej på arbejde). Jeg kan ikke selv finde den røde tråd i hvad der udløser det, men symptomerne er jo ikke til at tage fejl af: svedeture så kraftige, at min kollega ligefrem kan se det på mig - jeg er nærmest gennemblødt på få minutter; rysten og ligbleg i ansigtet. Jeg har det virkeligt dårligt i 15-20 minutter. I samme øjeblik jeg kan mærke, hvad der er under opsejling, kaster jeg mig over et krus cacao (som er hvad jeg altid har lige ved hånden) og så må jeg lige tage time out mens jeg "kommer til mig selv" igen. Jeg er ikke ligefrem "bange" for disse drop i blodsukkeret, men det ER smadder ubehageligt, og jeg undrer mig meget over hvad det er, der sker, siden det pludselig er noget der melder sig jævnligt? Jeg er på metformin (2 x 2), mindiab (1x2), eltroxin, simvastatin samt "noget" for blodtrykket (handelsnavn skifter jo fra gang til gang!).
VH
Susanne
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
guatemala
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 28. feb 2008

Indlæg Permanent lavt blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 28/02 2008 15:47

Som diabetiker kan du have så mange lave blodsukre, at din krop vænner sig til det. Så er du blevet hypoglykæmiker og mærker først de lave blodsukre, når det er ved at være for sent - et insulintilfælde overrasker dig med få minutters varsel.

Din krop, eller rettere din hjerne, vil få evnen til igen at mærke de lave blodsukre i tide, hvis du generelt sørger for at ligge lidt højere med dine blodsukre.

For 2 år siden tilbød Steno mig at deltage i et ugekursus for hypoglykæmikere, fordi det var livsfarligt at gå sådan rundt. Og også fordi min kone gik rundt i en evig angst for at jeg skulle dejse om.

Tak til Steno for dette kursus. Her kom jeg ud af det.

De kloge siger, at ca. 10 % af type 1 diabetikerne har dette problem, så der burde være mange flere kurser af den slags.

guatemala
Tilbage til toppen
guatemala
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 28. feb 2008

Indlæg Gevinster ved at holde blodsukkeret lavt Besvar, med citat
Skrevet: 29/02 2008 11:22

Sidder her til formiddag og surfer lidt på chatindlæggene, bl.a. emnet "rystet".

Her er der én som skriver, at der er gevinster på lang sigt ved at ligge lavt i blodsukker, dvs. det som lægerne kalder at være "velreguleret". Gevinsterne skulle angiveligt være et længere liv og færre senkomplikationer.

Problemet er jo bare, at man er nødt til at leve dag ud og dag ind efter en snor, hvis man vil holde sit blodsukker gennemsnitligt lavt og samtidig undgå insulintilfældene.

Jeg lever ikke efter en snor, mit gennemsnitsblodsukker er lavt, og jeg har hyppige insulinfølinger. For mig er det blevet et "must" at holde styr på min sukkersyge samtidig med at jeg lever det liv, jeg har lyst til at leve. Har fået min behandlers og kones velsignelse til at gøre det.

Men altså:
Så vidt jeg er orienteret, er det desværre ikke bare ens velregulerethed, der betyder noget for hvor længe man lever og hvor mange senkomplikationer man får. Vores gener spiller også en stor rolle. Genetisk set er det, vi kalder type 1 diabetes, måske i virkelighed 5-6 forskellige sygdomme (genafvigelser), og nogle af disse skal holdes i ave med stor velregulerethed for at undgå eller udskyde senkomplikationer. Men det er vist nok sådan, at andre genafvigelser giver en diabetes, som arter sig pænt, uanset om man er velreguleret eller ej.

Og hvilken slags diabetes har man så? Ja i det spørgsmål tror jeg at vide, at lægerne er meget opmærksomme på eventuel udvikling af senkomplikationer de første 5-10 år af patientens diabeteskarriere, fordi så drejer det sig måske om en diabetes, der skal være velreguleret.

På den måde er der måske mange diabetikere, der går rundt og slås med at være velreguleret og med at få lave blodsukre - uden at de får nogen langsigtet gevinst.

Var der dog bare en læge, der kunne afklare dette spørgsmål - her eller i Diabetesbladet.
Tilbage til toppen
flemmingk
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. jan 2008

Indlæg re: Lavt blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 29/02 2008 17:45

Nej, det er ikke en gevinst at have mange lave blodsukre, man er i øjeblikket ved at forske en masse i hvad konsekvenser lave blodsukre har.

Vil også mene at det handler om livskvalitet, kan ikke se nogen som helt fordel i at rende rundt med et blodsukker på 2.3 en fire fem gange om dagen, og derved at have et pænt snit - vil mene et blodsukker på omkring 7 i snit uden de store udsving er meget bedre end et snit på 5.4 som skyldes blodsukrene svinger mellem 1.9 og 12.

Er lidt træt, måske skulle jeg måle mit blodsukker Very Happy
camillavictoria
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 29. feb 2008

Indlæg . Besvar, med citat
Skrevet: 29/02 2008 22:02

når jeg har lavt blodsukker, ryster jeg og har koldsved, andre gange kan jeg intet se, og nogengange kan jeg ikke huske hvad der er sket.
så det er ret ubehageligt for mig.
Tilbage til toppen
christina-T
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 01. mar 2008

Indlæg samme her. Besvar, med citat
Skrevet: 01/03 2008 13:09

Der har været nogen gange ved min mor hvor hendes blodsukker røg ned på 1,0
det var ikke sjovt,fordi min storebror var ikke hjemme til at hjælpe mig,så jeg ringede til ham også kom han straks.
fordi jeg kan ikke selv sprøjte den der ind i benet på hende.
Så er det godt jeg har ham,men han flytter snart.
Tilbage til toppen
Klaus
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Geografisk sted: København

Indlæg Gevinster ved at holde blodsukkeret lavt Besvar, med citat
Skrevet: 02/03 2008 17:44

slettet

Sidst rettet af Klaus 14/10 2013 23:14, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Side 1 af 5

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group