Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Hjælp til merudgifter § 100
Gå til side Forrige  1, 2, 3

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Kat
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 06. sep 2008

Indlæg merudgift Besvar, med citat
Skrevet: 30/09 2008 13:03

Har faktisk aldrig fået lavet den ansøgning om merudgiften, da det skema jeg fik tilsendt af kommunen intet havde med diabetes at gøre. Jeg ringede til dem, for at fortælle, at intet af det, der skulle krydses af, havde noget med mig og min situation at gøre, hvorefter de sagde, at det skulle jeg ikke tænke på. Bare kryds det af alligevel. I min kommune bliver diabetes betragtet som et handicap. Så hvis man vil have hjælp, skal man kontakte handicap afdelingen, som kun har de skemaer til fysisk handicappede - altså hjælpemidler såsom ekstra håndtag i badet, eller kørestol eller rolator osv. osv. Følte mig meget krænket og påpegede det overfor kommunen at diabetes som sådan ikke er et handicap. Men det hjalp ikke. Fik derfor aldrig sendt ansøgningen afsted - orkede ikke.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Agerly
Gæst

Indlæg . Besvar, med citat
Skrevet: 30/09 2008 19:18

...

Sidst rettet af Agerly 27/04 2009 11:26, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Kat Besvar, med citat
Skrevet: 30/09 2008 21:40

Det var et tilsvarrende skema om hjælpemidler til handicappede jeg udfyldte, i min kommune er det også den samme afdeling som står for merudgifter, og anden hjælp til diabetikere.

Du kunne evt. skrive en ansøgning til din kommune, hvor du gennemgår dine merudifter i forbindelse med diabetes. Så må sagsbehandleren jo udfylde det som er nødvendigt, eller afgøre om du kan få tilskudet eller om du får afslag som så mange andre.

På med vanten Wink
Tilbage til toppen
leira
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. maj 2008

Indlæg Re: leira Besvar, med citat
Skrevet: 01/10 2008 12:17

sanne52 skrev:
Ja så er det , det der redder dig, og jeg har talt med socialrådgiveren i diabetesforeningen, og hun sagde at det ikke var med i beregningen,da undersøgelsen blev lavet.

Så en god ide er at printe den ud fra deres hjemmeside og sende den med til kommunen. Vi kan også skrive sødemidler på.

Hilsen

Sanne Very Happy

Hvor er beregningen henne på hjemmesiden? Det nye design forvirrer mig Smile
Tilbage til toppen
leira
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. maj 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/10 2008 12:50

slettet

Sidst rettet af leira 08/10 2008 21:57, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
sanne52
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 17. jan 2008

Indlæg leira Besvar, med citat
Skrevet: 01/10 2008 13:34

Jeg har været inde og finde det til dig.

Du skal gå ind på siden og i nederst på siden i midten, står der Kostrapport skal undersøges.

Gå så ind i Kostundersøgelsens Konsekvenser, står i højre side.

Hilsen

Sanne Very Happy
Tilbage til toppen
Schip
Pårørende til type 1 diabetes
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 06. okt 2008
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 07/10 2008 12:26

Min ægtefælle har også fået brev og afslag efter de nye regler. Bevilling stopper i slutning af mdr., så det er kort proces.

Med medicin, diætkost, transport (kontrol, blodprøve, øjenlæge), kørekort er de mdr. udgifter ca. 420,- kr.

Kan nogen hjælpe med andre anslåede udgifter:
* Juice
* Druesukker
* Forsikringer (har nogen skrevet den specielle gruppeliv på som diabetesforeningen formidlede)
* Andet

Hjælp ønskes - ellers ser det sort ud med en fornyelse.

Mvh.
Pårørende
Tilbage til toppen
emga
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 08. okt 2008

Indlæg Køb af medicin på apotek det seneste år Besvar, med citat
Skrevet: 08/10 2008 18:19

Dejlig at der er kommet sådan en side.
Jeg skal inden den 21. okt. sende nye oplysninger, hvis jeg har nye, til forvaltningen til brug for ansøgning om hjælp efter § 100. Jeg har hidtil fået 1500 kr pr. mdr.
Gik i den forbindelse på mit sædvanlige apotek og ville gerne ha en udskrift at det sidste års køb.
Det viser sig så at de kun kan/MÅ give mig udskrift fra det sidste halve år, hvilket jeg slet ikke kan forstå i og med min egenbetaling jo har været størst i begyndelsen af den nye periodes start.

Er der andre som har prøvet at få en udskrift af køb af medicin fra apoteket.

Jeg vil i morgen prøve at finde ud af om det her kan passe.

Jeg synes bare det er rigtig dejlig at læse om de forskellige emner på dette chat og dejlig hvis vi kan hjælpe hinanden.

Smile emga
Tilbage til toppen
Iversen
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 05. sep 2008
Geografisk sted: Fredensborg

Indlæg Re: Køb af medicin på apotek det seneste år Besvar, med citat
Skrevet: 08/10 2008 18:56

emga skrev:

Ja det har jeg - de kan ikke se længere tilbage end 6 mdr. med deres nye system, derfor er det vigtigt at man gemmer alle kvitteringer når man handler til som vedr. ens diabetes - jeg får meget medicin bl.a. 4 slags blodtryk piller og trods det er min årlige udgift "kun" 2290,- man skal nemlig huske på at man hurtigt får 85% tilskud via staten
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Laluna
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 13. jun 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/10 2008 21:20

Jeg har bestilt en digital signatur på tdc´s hjemmeside (gratis). Med den kan jeg komme ind på mine journaler , sygehusbehandlinger, og medicinudlevering fra apoteket med priser og alt, flere år tilbage. Med den digitale signatur kan du logge ind på www.sundhed.dk. Måske kan du bruge det til noget.

Hilsen Laluna
Tilbage til toppen
Frk Anne
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 26. aug 2008

Indlæg Re: Merudgifter Besvar, med citat
Skrevet: 09/10 2008 5:49

Hej Sanne
Er det muligt du kan indsætte linket til nedenstående notat?

sanne52 skrev:
Hej alle.

Jeg skriver lige igen til jer. Min datter har lige fundet på Diabetesforeningens hjemmeside, at vi også kan skrive udgifter til druesukker og juice på som merudgift til kost.

Den har vi så printet ud, og den vil jeg så sende med til kommunen.

De skriver også at vi skal betale 200kr mere årligt for vores medicin og det kan også regnes med til vores fremtidige medicin.

Venlig hilsen

Sanne Very Happy
Tilbage til toppen
Frk Anne
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 26. aug 2008

Indlæg Re: Køb af medicin på apotek det seneste år Besvar, med citat
Skrevet: 09/10 2008 5:52

Hej du
Det du får fra apoteket kaldes en "CTR-opgørelse"! Dine udgifter før d. 30/6-08 kommer ikke med på din opgørelse, da det nye "tilskuds-år" starter fra d 30/6-08 ... og hvorfor du ikke vil kunne bruge de hidtil køb som supp. i dine merudgifter-beregning.

I øvrigt altid en god ide at vedlægge CTR-opgørelsen med som dok. på udgifter i sin ansøgning.

emga skrev:
Dejlig at der er kommet sådan en side.
Jeg skal inden den 21. okt. sende nye oplysninger, hvis jeg har nye, til forvaltningen til brug for ansøgning om hjælp efter § 100. Jeg har hidtil fået 1500 kr pr. mdr.
Gik i den forbindelse på mit sædvanlige apotek og ville gerne ha en udskrift at det sidste års køb.
Det viser sig så at de kun kan/MÅ give mig udskrift fra det sidste halve år, hvilket jeg slet ikke kan forstå i og med min egenbetaling jo har været størst i begyndelsen af den nye periodes start.

Jeg vil i morgen prøve at finde ud af om det her kan passe.

Jeg synes bare det er rigtig dejlig at læse om de forskellige emner på dette chat og dejlig hvis vi kan hjælpe hinanden.

Smile emga
Tilbage til toppen
sanne52
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 17. jan 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 09/10 2008 13:34

Hej Alle.

Jeg ved ikke lige hvordan jeg gør linket brugbart, men nedenfor er det link i skal bruge for at finde det med juice.

http://www.diabetes.dk/Aktuelt/Kort_nyt/Kostundersoegelsen.aspx

Det står næsten nederst på siden.

Der står følgende:

Listen er ikke udtømmende, du kan have andre nødvendige udgifter, der følger direkte af din diabetes. Be-mærk at eventuelle udgifter til druesukker og juice også kan lægges oven i merudgiften til kost.

Hilsen

Sanne
Tilbage til toppen
Kat
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 06. sep 2008

Indlæg Agerly Besvar, med citat
Skrevet: 10/10 2008 22:07

Jo, jeg ved jo godt, diabetes er et handicap - men jeg synes bare ikke, der i kommunen er lavet noget, der henvender sig til diabetikere. Jeg har hverken behov for rolator eller hjælp i badet eller andet, og jeg kunne godt tænke mig, at de specifikt havde lavet et skema, der henvendte sig til mig som diabetiker, så jeg ikke skulle tænke "åh nej, nu har de sendt mig et forkert skema". Jeg synes, det kræver meget overskud at skulle søge om merudgifter, og det var vel det jeg manglede. Blev nok bare lidt irriteret over det hele - men som Ronge skriver: På med vanten Smile
Tilbage til toppen
mikael
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 18. jan 2008
Geografisk sted: Næstved

Indlæg KUN 65 personer blev brugt i undersøgelsen... Besvar, med citat
Skrevet: 19/10 2008 12:35

Jeg er ikke så aktiv i dette forum, men §100 sagen bringer mit p.. i kog.

Følgende er kopieret fra et andet forum jeg deltager i:

Citat:
Useriøs diabetesrapport

Politiken, 2. sek. s. 7
30.09.2008
Niels Lauritzen (diabetiker), lektor i matematik Århus universitet, skriver i dagens avis: I disse dage får landets kronisk syge diabetikere brev fra deres sagsbehandlere.

Det er blevet bestemt ud fra en videnskabelig rapport fra Velfærdsministeriet (’Undersøgelse af merudgifter til diabeteskost 2007-8’) foretaget af Fødevareinstituttet og Danmarks Tekniske Universitet, at de kan spise helt normalt.

Det er også blevet bevist statistisk, eller rettere bestemt, at de kun må have ekstra udgifter til kunstige sødemidler. Dermed fjernes deres tilskud til livsvigtig insulin og kost. Mange familier med sukkersyge børn mister 1.500 kroner om måneden (efter skat).

Jeg har kigget på de data og statistiske metoder, der ligger til grund for rapporten. F.eks. er der kun 65 diabetikere, der deltog i undersøgelsen.

De tal, den sociale lovgivning kommer til at benytte, er fastsat med en datatynd undersøgelse uden en analyse af usikkerheden af de observerede data!

Tusindvis af kronisk syge insulinafhængige børn (og voksne) fortjener en langt mere lødig rapport fra Velfærdsministeriet. Virkeligheden er grim. Kommunerne har modtaget rapporten med kyshånd. Der er videnskabeligt alibi for, at børn, der kæmper med insulinindsprøjtninger, ikke kan få tilskud efter serviceloven.

Normalt når man laver en undersøgelse - en statistik - så deltager der MINDST 1.000 personer, som er NØJE udvalgt, så det ville svare til, hvis hele befolkningen havde svaret på det.

Her er der kun brugt 65 personer Rolling Eyes

I øvrigt bliver jeg i den kommende uge ringet op af min sagsbehandler, så jeg kan sandsynliggøre mine udgifter.

Jeg ved ikke om det er ny praksis der bliver brugt - en opringning fremfor et møde. Jeg havde foretrukket et møde. Men jeg kan forestille mig, at sagsbehandlerne er bange for konfrontationen af alle de borgere der skal gennem denne umenneskelige mølle.

Der kan nok ryge mange eder og forbandelser i ansigtet på sådan en sagsbehandler. Men jeg venter nu med ederne til jeg skal anke afslaget.

www.erasureinfo.dk
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside
anja n
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 03. apr 2008

Indlæg møde vs telefonopringning Besvar, med citat
Skrevet: 19/10 2008 14:12

Hej Mikael,

jeg er altid bare blevet ringet op en gang om året for at spørge om der var ændringer ifm mine merudgifter. Jeg synes det er fedt ikke at skulle bruge tid på et møde, hvis det kan klares på fem minutter i telefonen. Men sådan er vi nok så forskellige:-) Du kan vel evt prøve at anmode om et møde, hvis det ser ud som om du mister dit tilskud
Tilbage til toppen
mikael
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 18. jan 2008
Geografisk sted: Næstved

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 19/10 2008 15:22

Hej Anja

Jeg er altid blevet indkaldt til et møde når min §100 skulle genvurderes.

Men der er sikkert mange indkaldelser i forbindelse med de nye regler, at det er for tidskrævende med møde efter møde - også i Næstved Kommune.

De foregående møder jeg har været til har minimum varet en halv time, så det troede jeg var meget almindeligt. Men det er åbenbart forskelligt fra kommune til kommune.

Men nu vil jeg vente på min opringning, og så må jeg se om jeg er god til at tale min sag i forhold til de nye regler. Det virker som en kamp der er tabt på forhånd Evil or Very Mad

www.erasureinfo.dk
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside
sofa
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 02. mar 2008

Indlæg Har aldrig forstået det kosttilskud? Besvar, med citat
Skrevet: 19/10 2008 19:50

Har haft diabetes i mange år.
Tidligere - da jeg boede hjemme - gik mine forældre meget op i at kager, is m.v var sukkerfrie.
I mine ungdomsår tilbage i 70`erne ved jeg at de også havde ekstraudgifter pga. sprøjter, insulin, test m.v.
Det værste jeg kan forestille mig som diabetiker, er en diabeteskage eller en sukkerfri is, hvor kalorie og sukkerindhold tit er højere.
De sidste mange år - over 20, har jeg levet helt fri for "diabeteskost", også under mine graviditeter har jeg spist og drukket lige hvad jeg har lyst til, dog med omtanke på sukker og fedt mest pga. vægt.
Alt er jo blevet meget nemmere når man kan måle BS istedet for kun sukker i urinen.
Har aldrig forstået det kosttilskud, det virker forældet og gammeldags.
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Ang. kosttilskud Besvar, med citat
Skrevet: 21/10 2008 8:06

Set med mine øjne er kosttilskud måske også gammeldags, sådan som sofa beskriver det i hendes indlæg.

Kald det hvad du vil sofa, tilskudet skal dække over de merudgifter vi som diabetikere har, som følge af vores sygdom. Muligt at mange ikke mærker den merudgift i det daglige. Men pensionister, og andre på overførselsindkomst SU osv. vi mærker det på pengepungen daglig.

De 5.700 som jeg efter de nye regler har som udgifter, er udgifter den alm. borger ikke har. Noget der minder meget om det andre kan bruge på ferie osv. Det er jeg blot tvunget til at købe medicin, og lidt dyrer mad osv. for. For at forsøge at hindre, at jeg får senkompligationer, og dermed en væsentlig ringere livskvalitet.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Gå til side Forrige  1, 2, 3
Side 3 af 3

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group