Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Laktosefri mælk bedre?

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Caroe
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 11. maj 2014

Indlæg Laktosefri mælk bedre? Besvar, med citat
Skrevet: 06/06 2014 23:21

I lang tid var min blodsukker om morgenen på sit højeste. De sidste ca. tre uger har jeg forsøgt mig med laktosefri mælk for at gøre mit morgenmåltid sundere - optimere mit blodsukker. Allerede efter T2debut i december halverede jeg mit morgenmåltid til en tallerkenfuld og gik fra cornflakes til havrefras med mælk med god effekt.

Ideen kom egentlig udaf, at mælkeforbruget skulle begrænses jævnfør anbefalingerne, hvilket er ret naturligt da mælk næsten indeholder halvt så mange kulhydrater som alm. sodavand, og da jeg opdagede, at kulhydratniveauet for laktosefri mælk er ca. 40 procent lavere, gav det god mening at prøve at skifte. Hertil kommer, at nogen mener, at fruktose er mere skadeligt end sukker, da det bl.a. skulle forstyrre/hindre leptins virkemåde og at der ikke er ret meget tvivl om, at t2 også har en kedelig effekt på fordøjelsessystemet, og laktose for mange har nogle af de samme konsekvenser for fordøjelsen. De fleste har nok prøvet, at maven kan rumle lidt efter mælke-/mejeriprodukters indtag.

I samme periode er jeg begyndt at løbe mere ca. hver 3. dag, men alligevel er det ret tankevækkende, at mit bs nu om morgenen er faldet yderligere fra ca. 5.5-5.6 til 4.7-4.8 og jeg døjer nu med for lavt bs meget af dagen på trods af, at jeg ikke får medicin bortset fra blodtryksmedicin. Jeg er efter råd begyndt at spise et stykke rugbrød med ost ekstra om aftenen. Alligevel lå den her til morgen helt nede på 4.8.

Jeg tænker, at min egen insulinproduktion lige skal lidt længere ned igen og det er derfor, jeg får lave blodsukre.

Nogen, der har haft tilsvarende oplevelser. Det værste er faktisk, at selvom mit bs ikke kommer helt så langt ned som tidligere (nu kun 4.5-4.6 mod tidligere under 4), har det været mere ubehageligt. Fx med meget rystende hænder og andrenalin-lignende i øvrigt.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. jul 2013
Geografisk sted: Struer

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 07/06 2014 7:48

Synes din forklaring lyder meget plausibel men jeg ved det ikke. Jeg drikker ikke mælk, men får 2 dl A38 om morgen med Speltflager, lidt sukrin og sommetider friske bær hvis jeg har (det smager himmelsk) og til natmad tager jeg som regel et groft stykke knækbrød med mager ost og fungere godt for mig Wink
Jeg har slet ikke så lave BS - min ligger som regel omkring 6 og jeg arbejder stadig på at få den lidt længere ned og er super glad de dage den er under 6 Wink
Jeg var faktisk ikke klar over at man kan få for lave blodsukker som Type 2, men jeg har også stadig meget at lærer.
Håber der er andre der kan give dig en forklaring.
Ha' en god Pinse.
Mvh Joan
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. nov 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 07/06 2014 10:30

Caroe, for mig at se er en måling på 4.7 - 4.8 perfekt Smile - det er i alle tilfælde det, jeg personligt stræber efter og ofte kommer jeg helt ned på tal i de høje 3'ere) . Så hvorfor bekymre sig?

Selv indtager jeg ikke mælk længere - for mange kulhydrater for mig (men bruger glad og gerne piskefløde i min madlavning).

annelise

- Caroe, efter jeg sendte ovenstående, læste jeg lige dit indlæg igen. Hertil vil jeg sige, at det er et normalt fænomen, at man kan få det dårligt, hvis/når man drastisk nedsætter kulhydratindtaget. Dit system vil skrige på: giv os kulhydrater, vi vil have kulhydrater, vi plejer at få kulhydrater!

God nyhed: det vil gå over.
Tilbage til toppen
Caroe
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 11. maj 2014

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/06 2014 11:10

I mine øjne er alt under 5,5 en gave, men det undrer mig i den grad stadigt, at jeg har haft det rigtig skidt. I dag var målingen på 4,4, men jeg har det væsentligt bedre.

Jeg har regnet lidt på det, og ved udskiftningen får jeg ca. 10 gram mindre frugtsukker, så jeg tvivler på, at årsagen ligger der.

Tidligere har jeg oplevet set det samme omkring tidspunkterne, hvor jeg er gået ned i medicin. Denne gang har jeg bare ikke noget medicin, jeg kan droppe ud af.

Mønstret er nogenlunde det samme - målingerne er stort set stabile og tager så pludseligt og uforklarligt nogle kraftige dyb på ca. 0,5, der så åbenbart forårsager en hurtig og ret vedvarende modreaktion. Umiddelbart virker det som om, det er noget i kroppen, der skal påvirkes for at ændre på et interval. Ofte har jeg oplevet, at selvom jeg hurtigt retter op på bs-balancen til fx 5,5, så vedbliver symptomerne, der er rigtig kedelige!, rigtig længe - fx resten af dagen.

Jeg har også enkelte gange oplevet, at det har føltes som om kroppen skreg efter sukker, men så var det alligevel ikke tilfældet. Ofte har det så hjulpet med lidt vand i stedet. Mine konklusioner er derfor at man kan bruge kroppens signaler, men kun til hvornår man skal måle blodsukkert, for kroppen lyver altså rigtig tit.

Er nogen i øvrigt stødt på nogen klar beskrivelse af forskellene mellem fruktose og alm. sukker, udover noget med omsætning i lever og langsommere optagelse og noget med at fruktose ikke giver samme mæthedsfornemmelse.
Tilbage til toppen
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 29. jan 2010
Geografisk sted: Hovedstaden

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/06 2014 17:30

Hej Caroe Smile.

Du kan prøve at læse lidt her Smile. http://www.plantemad.dk/sukker_myter.html

Og angående mælk. Kan du jo også vælge, at lave din egen nøddemælk. http://www.kvalimad.dk/opskrifter/mandelmaelk, (evt lidt vanillepulver og 1 dadel, istedet for sukker, men det behøves slet ikke Smile, sies derefter gennem et stykke tætvævet stof. Enkelt at lave og så smager det skønt. Ekstra gevinst. Du slipper for animalsk fedt Wink

Fortsat go' søndag
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group