Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Arvelighed ved T2

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. jul 2013
Geografisk sted: Struer

Indlæg Arvelighed ved T2 Besvar, med citat
Skrevet: 27/05 2014 17:27

Hvordan er det nu lige med arveligheden ved T2? Jeg har læst at hvis en forældre har det er der 30-40% sandsynlighed for at få det - og hvis begge forældre har det er der 60-80% sandsynligheden for at få det.

Min far og begge hans forældre have sukkersyge T2 - så vidt jeg ved havde min mor og hendes forældre det ikke, men jeg ved at en af mine mormor's brødre havde sukkersyge (men ved ikke om det var T1 eller T2). Jeg er den anden ældste i en søskendeflok på 5 og er den eneste der har fået konstateret sukkersyge ind til videre. På min mands side fik hans farmor sukkersyge T2, men ikke hendes børn eller børnebørn så vidt vi ved. Hvad mon sandsynligheden er for at min søn får sukkersyge?

Jeg har stærk på fornemmelsen at min søn på et eller andet tidspunkt får sukkersyge selvom han er slank, aktiv og spiser fornuftigt. Jeg har spurgt min læge om min søn kan blive testet (få målt sin langtidsblodsukker), men svaret var at vi bare måtte vente og se når han nærmere sig de 40 år, og så må jeg bare præge ham til at bevare en sund livsstil.

Er det virkelig det eneste man kan gøre og hvad gør man lige ved sine bekymringer? Det er jo ikke lige den arv man har lyst til at give videre - heller ikke selvom jeg ikke kan gøre for det. Det fylder meget i min bevidsthed - og jeg vil gerne have vished, så man kan agere udfra den viden.

Hvad er jeres tanker omkring dette?

Mvh Joan
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. nov 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 27/05 2014 18:05

Kære Joan, han kan få det eller ikke få det.

Men først og fremmest føler jeg, at det er vigtigt, at I ikke maler jeres søn op i et hjørne som en potentiel diabetiker. – Hvis han er arveligt belastet til at få en T2 diagnosis (på et tidspunkt), er der så mange strategier nu, at hvis han skulle få diagnosen, kan han leve i årevis derefter – og med et rigtigt godt liv.

Jeg følger selv rigtig mange internationale websites, og ud fra hvad jeg kan se omkring forskning, er der overhovedet ikke fodslag omkring, om det er gener, eller 'nye' (processed) fødevarer´, som er årsagen/synderen.

annelise
Tilbage til toppen
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Tak Besvar, med citat
Skrevet: 28/05 2014 9:09

Hej Annelise

Tak for dit svar - du og jeg har jo snakket/skrevet om dette emne før - så jeg ved godt det er din holdning - men jeg har bare så svært ved at slippe tankerne omkring dette - og vil så gerne gøre noget.

Det er jo ikke fordi jeg "jagter" min søn med dette dagligt - det er jo nærmere mig selv - gennem mine tanker. Indtil videre har jeg ikke gjort andet end at informere min søn om sygdommen og svaret på de spørgsmål han havde - og det var kun ganske få.

Ja det er rigtig svært at finde ud af hvad der er arv og miljø - og det er helt sikkert en kombination - men selvom arvlighed kun var det halve af det Diabetes Foreningen angiver - så synes jeg stadig der er meget der tyder på arvelighed.

Men hvis rådet er ikke at bekymre sig - hvad er rådet så for ikke at bekymre sig - om så man kan sige?

Mvh Joan
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. nov 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 28/05 2014 10:14

Ja, søde Joan, det dér spørgsmål med at bekymre sig eller ikke bekymre sig, er en svær en (dybt suk fra mig). Jeg tror, at det er en medfødt følelse, forældre altid vil have.

Jeg har altid haft bekymringer omkring mine to sønner – og stort set uden reel begrundelse. De er nu henholdsvis 39 og 41 (uden tegn på diabetes eller andet 'slemt') – og har gode liv. Hvis de skulle få det senere, så har de helt bestemt lært fra mig, hvad de skal stille op med en eventuel T2 diagnose.

Hvis man vælger at styre selv – og det tror jeg din søn er klog nok til at gøre, hvis han på et tidspunkt skulle få en diagnose – kan han jo leve et langt og lykkeligt liv uden komplikationer. Og du er jo hans bedste læremester …

Så mit bedste råd her er nok: lad det fare, lad ikke dine bekymringer være en del af og præge din dagligdag.

annelise
Tilbage til toppen
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg 80% af alle bekymring bliver aldrig til noget Besvar, med citat
Skrevet: 03/06 2014 17:24

Kære Annelise

Du har jo ret - undersøgelser viser at 80% af alle ens bekymringer bliver aldrig til noget - må se om jeg ikke snart kan få rystet den bekymring af mig - men mon ikke den snart kommende 1 års dag for min diagnose er tid til at næste sig nye mål, som ved et nyt år - nu skal der tænkes positivt og fremadrettet med fokus på egenomsorg.

Tak for din vedholdenhed - nogen gange skal man bare have det at vide flere gang Wink

Mvh Joan
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group