Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Forslag - Rapportering af daglige målinger

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. nov 2012

Indlæg Forslag - Rapportering af daglige målinger Besvar, med citat
Skrevet: 09/03 2014 14:29

Jeg kan se, at der er rigtig mange, som læser indlæg. Det gør I selvfølgelig fordi I har diabetes.

Jeg synes, det kunne være godt – for vores fælles kamp og til inspiration – at høre lidt mere fra jer, fx

- hvad var jeres tal, da I blev diagnosticerede?

- hvor ligger I nu med jeres måletal? – daglige måletal, og hvordan I reagerer på høje tal?

- hvad gør I nu? (diæt, medicin, motion ?) – Hvorfor fik du et højere tal end du forventede?

Selv er jeg medlem i et internationalt forum, hvor jeg dagligt rapporterer min fbg (mit faste-blodsukker). Det gør, at jeg hele tiden er ærlig overfor mig selv og oppe på tæerne, når mine tal går i den forkerte retning.

Kan vi gøre det?. – Lave et support forum?

Mvh, annelise

- og vær ikke bekymret om stavning eller grammatik, når I poster. Selv på det internationale forum (engelsktalende) er der indlæg, som man kun med god vilje forstår.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. jul 2013
Geografisk sted: Struer

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 11/03 2014 22:08

Det er da en super god ide og jeg vil gerne lægge ud med mine BS tal
Jeg fik konstateret sukkersyge for 3/4 år siden og har siden fået målt min langtidsblodsukker ca. hver 3. måned.

Jeg lagde ud med 11 og derefter 8,8 - 7,6 - 6,8, så nu er jeg endelig kommet under grænseværdien på 7,3 - jeg er super glad for at være nået så langt - men det er kommet meget bag på mig at det tager så lang tid om at nedbringe langtidsblodsukkerværdien og jeg vil gerne have vidst det på forhånden og vil gerne vide hvordan det har set ud fra andre?

Jeg startede med kostomlægning fra dag et og byggede så efterhånden mere og mere motion på, og har siden nytår været oppe på 30-60 min. motion hver dag (med mindre jeg er syg og dårlig).

I starten målte jeg min blodsukker 4-5 gange om dagen - men idag måler jeg kun hvis jeg spiser noget som jeg gerne vil vide hvordan kroppen reagere på eller hvis jeg har det dårligt.
Tilbage til toppen
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 29. jan 2010
Geografisk sted: Hovedstaden

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 12/03 2014 12:50

Hej.

God ide Annelise. Det er da et initiativ andre kan få glæde af.

Jeg blev diagnosticeret i december 2009, med et blodsukkertal på 11,9. Omlagde min kost med det samme. Tabte en masse kilo. Går til alle de anbefalede kontroller. Mit langtidsblodsukker har ligget på gennemsnitlig 5, i over 2½ år nu. Medicin og motion får jeg ikke noget af, måler yderst sjældent mit blodsukker, men spiser stadig og vil også fortsætte med, at spise min nye kost. Den eneste fødevare jeg holder mig fra er æbler, de gav mig kvalme, sved/rysteture og altid højt blodsukker.

Ha' en fortsat go' dag
weehuu
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 27. sep 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 12/03 2014 18:19

Hej

Jeg fik konstateret T2 i maj 2012 og havde langtidsblodsukker på 7,4

Efter masser af motion og sund kost, + vægttab af ca 40 kg, ligger langtidsblodsukker nu på 5,6 - 5,8 Smile

Det kan ikke blive ret meget bedre...

/Henrik
Tilbage til toppen
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. jul 2013
Geografisk sted: Struer

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 12/03 2014 21:41

Kan I huske hvor lang tid det tog for jeg at komme ned op disse flotte langtidsblodsukker - synes ikke rigtig jeg kan finde noget om hvor lang tid man skal forvente det tager at få blodsukkeret ned.
Mvh Joan
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 13/03 2014 20:48

Nej, hvor er det flot blodsukker, I rapporterer.

Selv blev jeg diagnosticeret med langtidsblodsukker på 7.3 %. Kom så først ned på 6.9%, dernæst på 6.3%. (over en del måneder – og jeg fulgte dengang de danske anbefalinger fra den Danske Diabetes Forening og deres kogebøger - ikke godt).

Så kom jeg ned på 5.4% efter at have fundet et internationalt website. Senest – for en uge siden – gik jeg op til 5.7 % (en gennemsnitlig 3-måneders måling, hvori indgår 14 dage i VietNam – ingen low-carb mulig der og jul), så jeg er ikke bekymret.

I går have jeg en fbg (faste-måling) på 4.3 – i dag på 5.6.

Til forskel fra Joan måler jeg altid og daglig min fbg (fastemåling) – dvs det første jeg gør, når jeg lige har rundet badeværelset og vasket hænder. Min fbg giver mig en klar indikation af, hvad gårsdagens føde har gjort – og om jeg skal justere.

Men efterhånden har jeg en rimelig god fornemmelse af, hvad der får mit blodsukker til at gå op. – Mit personlige mål er at holde fbg i lave 5-numre og meget gerne 4-numre. Men jeg ved, at det ikke kan være let.

annelise
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 14/03 2014 19:55

5.3 fbg idag (ned fra 5.6 igår). Jeg passede også på!

a
Tilbage til toppen
Caroe
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 11. maj 2014

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 12/05 2014 16:04

Diag. dec.2013
Hba1c (mmol/L) da 12.3 (80) april 2014 5,5 (32)
Nu stort set BS 5.0-6.0 ved alle målinger. Til at starte med min. 3 målinger/dag, nu ca. hver anden dag og en gang imellem 3/dag.
Ca. 10 enheder på sygehus (3 dage) hver 4. time, derefter Vipdomet og senere kun Metformin. Nu uden medicin på 4. uge, bortset fra lidt blodtryksmedicin.
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 15/05 2014 16:23

Hvor er det flot Caroe - at bringe din HbA1c ned så hurtigt. Du har virkelig gjort noget godt for dig selv, og jeg ved, at det må have krævet en stor portion beslutsomhed og stædighed fra din side.

Med hensyn til målinger, måler jeg mit fbg (fasteblodsukker) hver morgen. Det giver også en indikation af, om jeg behøver at rette ind (viser altid, om jeg har fået for mange carbs dagen inden).

Medmindre jeg spiser ukendte måltider (hvor jeg ikke rigtig er sikker på carbs), måler jeg ikke over dagen. Strips er jo dyre.

Men vær også opmærksom på sygdom (ikke specielt møntet på dig): jeg var syg en uge fornylig. Jeg kunne se på mit fasteblodsukker - allerede inden jeg blev opmærksom på, at jeg var syg - at det var højt. Og jeg kæmper stadig for at få det ned. - Ja, kroppen reagerer på uransagelig vis ...

annelise
Tilbage til toppen
Caroe
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 11. maj 2014

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 17/05 2014 21:30

Jeg synes nu ikke, at jeg har været så beslutsom, men jeg traf i hvert fald et valg om, at jeg ville gøre det, der var bedst og alt for at undgå, at skade kroppen yderligere. I hvert fald undgik jeg næsten helt sukker i den første måneds tid.

Det hårdeste har faktisk været hele tiden med jævne mellemrum at få lave blodsukre og hver nedjustering - ofte lidt for sent - af medicin medførte ca. 1-2 uger, hvor alt skulle stabiliseres, inden trenden igen var rolig og nedadgående. Det har været som om kroppen var i en stor kamp frem og tilbage.

Jeg har lavet rigtig mange målinger - lidt over 300 på nu lidt over et halvt år. Alligevel må jeg konstatere, at det er rigtig svært at finde mønstret og forstå så godt som alle konsekvenser af mad, søvn, motion og andre faktorer.

Især i starten sås det ret tit på morgenbs, hvad gårsdagens mad var, især konsekvenserne af en ekstra unødvendig portion. Så var bs typisk 1/2-1 højere end normalt. Selvom man gentog situationen var det dog ikke altid med samme resultat.

Motion lod til i den første tid at være en ret vild joker, også selvom jeg valgte næsten fast at gå 20 minutter på næsten samme tid hver aften.

Undervejs i processen blev mit bs alligevel mere og mere stabilt og antallet af lave faldt, ligesom de lave blev knapt så lave. De høje værdier er også blevet færre og færre og det er meget tydeligt, at de hurtigt stabiliseres. Min fornemmelse er, at det er motionen, der nu stabiliserer alt.

Lige nu er mit største problem, at jeg selv uden medicin får nogle lave blodsukre i ny og næ, men det er jo intet i forhold til de problemer som medicinen medførte med ret så store udsving i bs.

Den helt store gevinst i den sammenhæng er, at man ikke længere bliver så arrig og urolig pga. lavt bs. Jeg kan også se, at jeg nu undtagelsesvist kan spise alt, uden de store udsving. Hvor lidt marmelade fx på hospitalet gav et udsving på næsten 4-5 ekstra, kan det nu med en kage knap ses ved måling 2 timer efter.

Opskriften har egentligt været ret klar: Ingen slik, intet hvidt brød og spise efter de almindelige kostråd, dog max 3 frugter/dag. Altså bl.a. lidt mælk (vel ca. 2dl/dag) og kun een portion ad gangen og mere grønt. Cola zero kun i weekenden. Nøglehulsskorper ved sult eller lavt bs. Samt 20 minutters gang hver dag.

Jeg er nu gået over til at løbe hver ca. 3. dag, men jeg tror nu i forhold til vægttab og bs, at gang fungerer væsentligt bedre og bedre kan anbefales.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group