Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
Re: lavt blodsukkerRe: lavt blodsukker
lavt blodsukkerlavt blodsukker
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Ung med diabetes (26 år)

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Domi
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 26. jun 2012
Geografisk sted: Greve

Indlæg Ung med diabetes (26 år) Besvar, med citat
Skrevet: 26/06 2012 10:53

Hejsa.

Jeg er en 26 år gammel pige, som for netop 3 måneder siden fik konstateret diabetes 1. Jeg var sygemeldt fra arbejdet i godt 2,5 måned. Men er nu startet op igen på deltid. I den tid, hvor jeg lå syg derhjemme, forsøgte jeg blandt andet at søge ALLE oplysninger om diabetes 1 på nettet. I håbet om at blive klogere på sygdommen og for at få svar på alle de svære spørgsmål - der pludselig dukker op, når man som ung/semi ældre får konstateret diabetes 1. Men jeg opdagede hurtigt, at når man har den alder som jeg har, så ryger man "udenfor boksen". Man er ikke "ung" men man er heller ikke "gammel". Det er utrolig frustrerende.

Er der nogen derude, som eventuelt ved hvor man kan finde svar på diverse spørgsmål, som man måtte have som 26 årig? Eller hvor man kan få del af aldersvarendes erfaringer, oplevelser og råd?

Jeg håber at der er nogen derude, som kan hjælpe med lidt overblik Smile

De venligste hilsner

Domi
KennethBr
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 15. jul 2010
Geografisk sted: København

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 26/06 2012 12:11

Er spørgsmålene så meget anderledes når man er 26 som f.eks 37?
Du må da meget gerne spørge løs herinde, så er vi sikkert en masse der gerne vil komme med, vores, svar hvis vi kan.

Hvis du har lyst er der også en meget aktiv, lukket, facebook gruppe som er utrolig god.
Linket er her: https://www.facebook.com/groups/389063267774489/

Type 1 og Facebook? Chat med andre type 1'ere i lukket gruppe her
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Domi
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Måske :) Besvar, med citat
Skrevet: 26/06 2012 13:10

Jeg tror at man står to vidt forskellige steder i sit liv, når man er 26 eller 37 Smile Men jeg tror så tilgengæld at den viden, som en 37 årig står med, den er utrolig brugbar.

Jeg søger specifikt folk på min alder, fordi at jeg opdagede - at der ikke findes grupper for min alder. Netop den alder, der ryger man ved siden af. Og jeg tror at folk på min alder - kunne have brug for et sted at vende sig med alle deres spørgsmål.

Men jeg vil bestemt anvende den gruppe. For man kommer jo på spørgsmål løbende !
KennethBr
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 26/06 2012 15:06

Jo jo, klart man står 2 forskellige steder i sit liv, men diabetes'en er vel ikke som sådan anderledes? Jeg prøver bare at forstå hvor du vil hen.

Der er også opstartet en anden facebook gruppe for dem som vil mødes aktivt 'in real life'. Jeg missede desværre første møde i København for nogle uger siden pga ferie i udlandet, men der var vist ret stort fremmøde og masser af hygge.

Se her -> https://www.facebook.com/groups/440780335936503/
og det gælder vist for alle alderstrin, så lang tid det er type 1.

Tilbage til toppen
Domi
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg ... Besvar, med citat
Skrevet: 26/06 2012 16:57

Det er egentlig helt simpelt. Jeg vil gerne høre historier, ideér, oplevelser osv osv fra folk på min egen alder. Det kan godt være at sygdommen ikke er så forskellig uanset alder, men om man er 37 eller 26 år, så er der unægteligt forskel på oplevelsen og den daglige hverdag/gøremål. Så jeg søger folk der er på min alder og har fået sygdommen og jeg søger historier om, hvordan de har grebet sygdommen an.

Men tak for tippet med den anden gruppe! Smile
Ezzeren
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 30. apr 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 26/06 2012 18:27

jeg fik konstateret diabetes da jeg var 23 år.. Og havde en mor med diabetes så var nok en smule priviligeret.. Men alligevel vil jeg sige at jeg skulle lære det hele selv.. for vi er så forskellige... Smile og det er ikke en kamp.. men det er en opgave som du selv beskriver... som vi alle skal se om vi kan løse.. og den er der jo altid Smile Men spørgsmål herinde er hjertelig velkommen for vi vil faktisk gerne hjælpe hinanden Smile 2 år senere blev jeg gravid og havde det mest perfekte bs igennem hele forløbet.. Men er nu 15 år senere blevet meget klogere.. Desuden har jeg altid været åben omkring min diabetes og det mener jeg gør tingene meget nemmere for andre at forstå...

Men på den facebook gruppe Kenneth referere til er der mange der ønske at hjælpe hinanden.

Venligst
Ezzeren
Domi
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Skrevet: 26/06 2012 20:05

Hej Ezzeren,

Tusind tak for det fine svar - det er nemlig i mine øjne heller ikke en kamp, men derimod en opgave. En tiltider svær en af slagsen. Men jo flere historier jeg læser herinde og på facebook siden, jo klogere bliver jeg på sukkersygen. Det er spændende og interessant Smile

Jeg tænker nemlig også med graviditet. Der er nogle ting man der skal tage højde for. Men det har da været fedt, at du igennem hele din graviditet har haft et perfekt BS Smile

Jeg er rigtig glad for, at man kan få hjælp herinde! Smile
Ezzeren
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 30. apr 2012

Indlæg gravidittet Besvar, med citat
Skrevet: 29/06 2012 15:29

Kære Domi

Hvis du ønsker at blive gravid skal du ikke tøve med at sige det til dine "behandlere" Smile) Jeg var hos min egen læge og derefter kom jeg automatisk (som jeg husker det Smile) indkaldt til kontrol på på fødselsanstalten nu Skejby Sygehus. Jeg var dengang til kontrol hver 14. dag. Heldigvis havde jeg en chef som syns det var okay at jeg var fraværende, da han også glædede sig på mine vegne. Jeg ved desværre ikke om det stadig er sådan. Men kan huske den tryghed der var i forløbet, og de dejlige læger og sygeplejersker samt jordmoder, som jeg følte mig totalt tryg ved. Jeg glædede mig faktisk til at komme derud, for jeg mødte jo andre piger i sammen situation, og så tog vi en snak mens vi ventede. Held og lykke med det.. Der var totalt forskel på hvordan vi fødte, men de fleste af os fik vores barn på neonantalafd. fordi at de er/var født for tidligt... Men søn er født ca. 3 uger før tid 4750 gr og 56 cm Smile og vi var der i 14 dage... men men der er der STOR forskel på Smile
anja n
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 03. apr 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/07 2012 20:43

Domi,

Diabetesforeningen har også Ungegrupper i alle regioner. De har vist en målgruppe på 18-30 år - så selvfølgelig er der nogle, som er noget yngre end dig, men der er bestemt tilbud til unge med diabetes!

Anja
Tilbage til toppen
Laura-mf
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 13. jan 2014

Indlæg Ung Besvar, med citat
Skrevet: 15/01 2014 11:39

Jeg er selv 23 og fik diabetes for 7 måneder siden, og er meget enig med dig, jeg har ledt meget forgæves for at finde noget til personer som ligger i mellem de to grupper af børn og ældre.

Jeg ved ikke om der er nogle grupper på facebook eller andre steder, hvor der er noget til os i midten, men det kunne hvertfald godt bruges, da man har nogle spørgsmål som jeg tror kun andre der har stået i samme situation kan give svar på, eller kan sætte sig ind i.
Tilbage til toppen
KennethBr
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Re: Ung Besvar, med citat
Skrevet: 15/01 2014 19:55

Laura-mf skrev:
Jeg er selv 23 og fik diabetes for 7 måneder siden, og er meget enig med dig, jeg har ledt meget forgæves for at finde noget til personer som ligger i mellem de to grupper af børn og ældre.

Jeg ved ikke om der er nogle grupper på facebook eller andre steder, hvor der er noget til os i midten, men det kunne hvertfald godt bruges, da man har nogle spørgsmål som jeg tror kun andre der har stået i samme situation kan give svar på, eller kan sætte sig ind i.

https://www.facebook.com/groups/dt1dk/

her er vi over 1.000 danske medlemmer, alt fra teenagere til pensionister, nyopdagede til folkd er har haft diabetes i over 50 år.
Alle med type 1.
Vi er meget aktive, og der er god stemning.

Kig ind.

Tilbage til toppen
Stokke
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 25. nov 2013

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 20/01 2014 15:29

Heps

Hmmm er enig det kan sku være svært at finde konkret viden da alle vores historier og udfordringer er forskellige. Heldigvis kan vi afarings udveksle.
Er selv 31 og har lige haft 1 års dag med min diabetis.
Jeg har stadig en masse ting jeg knokler med, har oplevet utrolig mange som selvfølgelig har en vis forståelse, men som ikke er i stand til at sætte sig helt i mit sted.
Det der har været bedst støtte/hjælp for mig er at bruge min sygeplejeske på Steno som har været god til at matche mig men et par andre der deler nogle af mine udfordringer.
Så jeg vil forslå som de andre skriver søg Info her og. Hos grupper på fb men brug også din sygeplejeske, find ud af hvad konkret hvad du har brug for mere viden omkring.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group