Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Nyt medlem og stadig lidt i chok

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. jul 2013
Geografisk sted: Struer

Indlæg Nyt medlem og stadig lidt i chok Besvar, med citat
Skrevet: 17/07 2013 17:07

Jeg fik konstateret sukkersyge for ca. 1½ måned siden og for blot 2½ måned siden død min far (69 år) af følgesygdomme af sin sukkersyge (også type 2).

Det er ikke fordi jeg ikke ved at der var en risiko (min farmor havde også sukkersyge) og det er ikke fordi jeg ikke ved hvad der skal til mht. kost og motion (det er allerede lagt om og jeg har tabt mig de først 5 kiloer), men jeg kan slet ikke lige overskue konsekvenserne af denne meddelse og føler mig stadig noget i shock.

Jo mere jeg læser jo være synes jeg det bliver, kan slet ikke lige finde de positive sider - selvom jeg normalt er et meget positivt menneske - bortset fra at jeg nu har en rigtig god grund til at tabe de overflødige kiloer.

Min største udfordring lige er at få styr på mit arbejdsliv - fra at have arbejdet 50-60 timer om uger samt bruget 10 timer på transport om ugen, så skal jeg ned på en normal arbejdsuge på 37 timer og transporten kan jeg desværre ikke gøre så meget ved lige nu, så der er plads til motion og de 8 timers søvn og meget mindre stress. Derudover har jeg af og til nogle lange forretningsrejser til Kina og USA, hvor jeg har rigtig svært ved at passe spisetider og sengetider.

Er der andre der har været i lignende situation og så kan give et par gode råd ?

Mvh JFK
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 29. jan 2010
Geografisk sted: Hovedstaden

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 17/07 2013 20:58

Hej og velkommen.
Ja, det er en stor mundfuld at sluge på én gang, men du lærer at se på sygdommen, som en udfordring í stedet for et problem. Det kommer hen ad vejen og du er jo allerede igang med vægttab, flot Wink . Med hensyn til motion, behøver du ikke slide dig selv op i et fitnesscenter, eller dyrke målrettet motion. Brug bare benene lidt mere i hverdagen, når og hvor du kan komme til det. Uanset diabetes eller ej, har vi vist godt af 8 timers nattesøvn, men hvor mange får det?, ikke jeg i hvert fald. Stress er en anden sag, det burde du måske nok se, at få gjort noget ved. Nu ved jeg ikke om du får diabetesmedicin, hvis ikke så spis når du er sulten. Men ja, det er svært at overskue i starten. Jeg selv følte at min verden sank i grus da jeg fik min diagnose, for knap 4 år siden. Jeg har haft et voldsomt og hurtigt vægttab, har aldrig dyrket motion, ryger, spiser sundt og godt hele dagen Very Happy, får ml 5 og 6 timers nattesøvn, får altid flotte resultater fra blodprøver, øjenlæge og fodlæge, så det kan altså godt lade sig gøre, at ha et rigtig skønt liv, uden at overdrive eller være perfekt Wink Ha' en go' nat Smile
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 17/07 2013 21:57

Tak for dit svar - lige hvad jeg havde brug for Smile

Sjov nok har jeg ikke følt mig vildt stresset - men har bare haft svært ved at finde tilstrækkelig tid til mig selv i en travl hverdag (familie og job er altid kommet først i rækken). Jeg nåede dog lige at være i dialog med min chef inden han gik på ferie og jeg tror vi har fundet en løsning der kan afhjælpe en stor del af mit overarbejde, nu skal den "bare" implementeres Wink

Jeg får Metformin og kostreolsænkende medicin (kan ikke lige huske navnet) - og læste lige igår at det sidste er noget skidt med mange bivirkninger og at man som minimum bør tage ekstra Q10 sammen med - så det har jeg lige købt idag (egen læge er desværre gået på ferie).

Jeg skal først til diætist midt i september og det kan jeg ikke vente på - så jeg nåede lige at starte op hos De danske vægtkonsulenter inden de også går på ferie. De har faktisk et kostprogram for folk med sukkersyge - og det er ved at følge dette at jeg har tabt mig 5 kiloer på bare 2½ uge.

Motionen består primært af cykel-, gå- og løbeture samt karate en gang om ugen - så tror bare at jeg skal have fundet min indre Ninjakrigere frem og bruge det ifm. med sygdommen Wink

Endnu en gang tak for dit svar - det er nu en gang lidt lettere at "tale" med en der er i sammen situation - frem for familien - der nok bakker op - men ikke helt forstå det Wink

Nu vil jeg ind og have mine 8 timers søvn - skønt med ferie - så man kan sove længe Wink

Mvh Joan
Tilbage til toppen
janh57
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 31. jul 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg Det kan godt styres Besvar, med citat
Skrevet: 31/07 2013 22:34

Hej JFK

Gisp, jeg forstår udmærket din situation og det chok, du stadig går rundt og behandler. Men du vil snart vænne dig til tanken og begynde at håndtere det følelsesmæssigt og rationelt.

Du kan holde det i ave med din kost og motion. Faktisk kan du ændre din diabetes fra at være noget af en hæmsko til at gøre dit liv bedre. Fra at være noget, der begrænser dine muligheder for at spise lækker mad og "te" dig til at vælge en retning, der holder dig sund og rask rigtigt længe.

Din diabetes får dig til at spise sundere mad i mindre portioner, motionere, som det nu passer dig. Det, som din sygdom byder dig at gøre og ikke gøre, kan du vende til noget positivt. Så kan du leve med din sygdom. Uden på længere sigt at få følgesygdommene alt for tæt ind på livet.

Det har jeg fået nu. Og jeg er ved at vende min stil. Så vi er lidt i samme slags situation med at skulle sluge nogle kameler.

Tænk bare på, at du nu har en god (omend hård) grund til at passe på med dit arbejdsliv. I mit tilfælde handler det om at give sin krop så stabilt et liv som muligt. Jeg spiser noget hver 2,5-3 timer og forsøger at sove 8 timer hver nat. Eller bare noget, der minder om det. Det er måske en god idé altid at have et eller andet spiseligt med, både af hensyn til at modvirke et evt. lavt blodsukker og for mavens skyld. Et æble, en klapsammenmad, en lille snack-bar fra Isis, Nutrilett eller Nupo. Spiser selv den fra Isis, der giver maven noget at hygge sig med.

Glæder mig til at læse mere fra din hånd.

Vh.
Jan
http://nholm.dk
Novorapid, levemir
Blog: http://nholm.dk
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 09/08 2013 20:34

Hej Jan

Jeg synes det går bedre - har faktisk været i stand til at skrue en del ned for overarbejdet - dog får jeg nogle timer her i weekenden - men det ser ud til at det lykkes med mere aflastning på jobbet Smile

Jeg er så småt også ved at finde det positive i sygdommen - selvom jeg også stadig føler mig trykket af fremtidsudsigten - har jo set hvad sygdommen gjorde ved min far - ikke nogen rar tanke.

Er dog blevet inspireret af din vision - så endnu en gang tak for det.

Mvh Joan
Tilbage til toppen
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Kort status Besvar, med citat
Skrevet: 15/09 2013 21:44

Så er det ca. 3½ måned siden jeg fik konstateret sukkersyge og det har været noget af et forløb jeg har været igennem her hen over sommeren, men føler nu at jeg er ved at få styr på tingene.

Jeg har fået to mellemleder under mig til at tage sig af ledelsen af de 20 medarbejder der tidligere refererede direkte til mig - og det har givet overskud i hverdagen til at fokusere på sund kost og motion - som har resulteret i at jeg er blevet 12 kg lettere over de sidste 12 uger.

For 14 dage siden begyndte jeg at måle min blodsukker 4 gange i døgnet og var ret frustreret over de høje værdier om morgen men har så fjernet så meget kulhydrat i kosten som muligt for at ændre det og idag hvad jeg min første blodsukkermåling under 6 - for at være helt præcis 5,8 - jeg er bare så glad at det ikke kan beskrives med ord - føler for første gang at jeg har styr på tingene efter jeg fik den trælse besked for 3½ måned siden.

Synes bare I skulle vide det Very Happy

Mvh Joan
Tilbage til toppen
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Års status Besvar, med citat
Skrevet: 06/07 2014 10:38

Så er det lige godt et år siden jeg fik konstateret diabetes, og jeg har lige været til mit første års kontrol hos lægen, hvilket var en god oplevelse.

På dette år har jeg flyttet min langtidsblodsukker fra 14 til 6,5, jeg tabt mig ikke mindre end 17 kg. og jeg har fået styr på mit blodtryk. Jeg er nu næsten medicinfri og tænker at jeg inden længe helt kan undvære det.

Jeg har skiftet mit krævende lederjob ud med et mindre krævende ljob, hvilket har givet mig overskud i hverdagen til at fokusere på min egen omsorg og min familie.

Det har på mange måder været et rigtig hårdt år, og jeg er endnu ikke helt i mål, men når man ser på det samlede resultat, så er jeg rigtig godt tilfreds.

Tak til jer der på sidelinjen har fuldt min rejse og hjulpet mig med trøst og gode råd her på diabetesdebatten og privat, uden jeres support havde rejsen givetvis set noget anderledes ud.

Ha' en rigtig god søndag.

Mvh Joan
Tilbage til toppen
weehuu
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 27. sep 2012

Indlæg Re: Års status Besvar, med citat
Skrevet: 06/07 2014 17:59

JFK skrev:
Så er det lige godt et år siden jeg fik konstateret diabetes, og jeg har lige været til mit første års kontrol hos lægen, hvilket var en god oplevelse.

På dette år har jeg flyttet min langtidsblodsukker fra 14 til 6,5, jeg tabt mig ikke mindre end 17 kg. og jeg har fået styr på mit blodtryk. Jeg er nu næsten medicinfri og tænker at jeg inden længe helt kan undvære det.

Jeg har skiftet mit krævende lederjob ud med et mindre krævende ljob, hvilket har givet mig overskud i hverdagen til at fokusere på min egen omsorg og min familie.

Det har på mange måder været et rigtig hårdt år, og jeg er endnu ikke helt i mål, men når man ser på det samlede resultat, så er jeg rigtig godt tilfreds.

Tak til jer der på sidelinjen har fuldt min rejse og hjulpet mig med trøst og gode råd her på diabetesdebatten og privat, uden jeres support havde rejsen givetvis set noget anderledes ud.

Ha' en rigtig god søndag.

Mvh Joan

Det er bare rigtig flot gået Very Happy

Henrik
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group