Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Tabt arbejdsfortjeneste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
denmil
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 06. feb 2011

Indlæg Tabt arbejdsfortjeneste Besvar, med citat
Skrevet: 25/02 2012 21:47

Vi har nu for første gang fået fornyet vores bevilling af merudgiftsydelse osv.

Sidst i afgørelsen står der at, den af os forældre som ledsager vores søn ved de vanlige kontrolbesøg, kan få tabt arbejdsfortjeneste...Dog IKKE de første 4 kontrolbesøg pr år...er det "normalt" at man skal tage fri for egen regning?

Ja det lyder måske som om at jeg KUN tænker kr/øre...men er altså helt ny på det område...har forsøgt at læse mig frem til reglerne men det lykkedes mig altså ikke Embarassed

mvh.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Tippi
Indmeldt: 17. feb 2012

Indlæg Må være dig svar skyldig, men interesant spørgsmål Besvar, med citat
Skrevet: 26/02 2012 0:08

Jeg skal tale med vore socialrådgiver om merudgifter på tirsdag og vil da have det spørgsmål i baghovedet, så måske jeg er klogere der.

Vi har ENDELIG fået bevilget 3 mdrs orlov ved diabetesdebut og det var en hård kamp. Som udgangspunkt ville de kun give "et par dage" til indkøring i skole, men de ombestemte sig fordi min datter, efter næsten 2 mdr med diabetes, stadig er meget ustabil og vi har slet ikke fundet rette dosis insulin.

Så nu er jeg spændt på hvordan det kommer til at gå med merudgifterne.
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Vil gerne opdateres om hvordan mødet går.. Besvar, med citat
Skrevet: 26/02 2012 12:29

Jeg troede at man først skulle til at "kæmpe" når børnene blev voksne...

Da vores søn blev indlagt lød det som om at alt kørte på skinner ift.kommunen og hjælp...men det opleves da ikke sådan Sad

Jeg har ikke selv fået orlov ved debut..da jeg var på barsel på det tidspunkt så her kan jeg ikke fortælle om oplevelser omkring det emne...men jeg har hjulpet min søn med at styre sin diabetes imens han var i skole..(så det blev ikke til mødregrupper og andet gejl/hygge imens jeg var på barsel).Min mand sagde sit job op ifm.indlæggelsen fordi jeg ikke kunne magte at stå med et så lille barn og en nyopdaget diabetiker alene om eftermiddagen/aftenen..(børnenes far arbejdede om aftenen)..jeg har endnu ikke været heldig at finde arbejde men når det sker vil jeg klart melde ud til skolens ledelse at de SKAL hjælpe min søn skoletiden..

Fortæl gerne hvordan det går på tirsdag Smile
Tilbage til toppen
Tippi

Indlæg Det skal jeg gøre :-) Besvar, med citat
Skrevet: 26/02 2012 17:42

ja jeg forstod også sådan på det fra sygehsuets side at jeg faktisk var garanteret 2 mdrs orlov. De sendte ansøgningen, men kommunen mente ikke at det var nok. De ville kun give et par dage til indkøring i skolen. Hvordan skal det så kunne køres ind i dagligdagen hjemme??
Så der har været en masse skriven frem og tilbage før de så endte med at give mig 3 mdrs orlov fordi Tiffany er vanskeligere at regulere ind, end andre børn. Det ved jeg så ik om hun er....
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 26/02 2012 20:31

Når ens barn rammes af en kronisk sygdom og ens verden på et split sekund bliver forandret så burde man ikke skulle til at "kæmpe" med andet end sygdommen Sad

Jeg ved ikke hvad det indebærer at have et barn som er "svært at køre ind"...vi regulerer stadig vores søns basis insulin..han har stadig egenproduktion af insulin (han fik diagnosen for 13 mdr siden)..så jeg tror desværre ikke at det er "nemt" for nogen diabetikere.

Pøj pøj ,på tirsdag Smile
Tilbage til toppen
Tippi

Indlæg Så har vi haft møde Besvar, med citat
Skrevet: 28/02 2012 19:36

Jeg endte med at spørge direkte om vi fik tabt arbejdsfortjeneste ALLE kontroller. Det gør vi. Så sagde jeg at jeg havde hørt at der var nogle der ikke fik til de første 4 kontrolbesøg og dertil svarede vores socialrådgiver at det var forskelligt fra kommune til kommune hvordan de tolkede reglerne.... Confused

Så det tyder på I bor i den "forkerte" kommune hvad det angår...

Så har jeg et spørgsmål til dig Smile
Får I de gule kanylebøtter betalt ? og hvad med spritsvaps?

Spritsvaps fik jeg at vide at jeg skulle have gennem hjælpemidler, men lige pt er de ikke på vores bevilling. Det vil jeg selvfølgelig prøve at lave om på. Kanylebøtterne står i "ingenmandsland", dvs der er ingen der vil betale for dem Rolling Eyes Smide dem i skraldespanden må vi jo ikke, så jeg synes da helt klart de er en merudgift..
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Hej tippi,tak for svar Besvar, med citat
Skrevet: 28/02 2012 20:08

med den viden er det "nemmere" for mig at ringe og snakke med kommunen Smile

Ja vi får spritsvaps betalt(henter dem på apoteket ligesom medicinen)

De gule kanylebøtter kan vi også få med fra apoteket,men vi fik fortalt at vi gerne må kassere dem sammen med andet affald når bare hætterne er sat på...så det gør vi..(syntes at de kanylebokse er "besværlige")

Ja jeg bliver forvirret over beregningen af merudgiftydelsen Rolling Eyes

Vi har diæt(249 kr pr.mdr) og kørsel til kontroller...men ydelsen bliver til 221 kr pr.måned...fordi medicin på en eller anden måde bliver fratrukket..

Ja jeg syntes ikke at det er urimelig at få diæt-tilskud for hvis vores søn ikke havde diabetes kunne han jo spise og drikke de samme produkter som resten af familien...
vi forældre er meget slanke og med et "gut"(lillebror) på halvanden år..så er det ikke kun fedtfattige produkter vi køber...vores søn har desuden tabt sig 10 kg siden han blev syg Sad ..det er altså meget på sådan en lille krop.
Tilbage til toppen
Tippi

Indlæg Jeg har også tænkt Besvar, med citat
Skrevet: 29/02 2012 14:26

på om kanylerne måtte smides direkte i skraldespanden når der er hætte på, for så er der jo ingen stikkefare. Det vil jeg lige forhøre mig om hos kommunen eller hvem der nu kan svare på dette...

Det lyder som en underlig beregning på merudgifter.. Er det fordi du så kan hente medicinen gratis?

Jeg tror, må hellere lægge tryk på TROR Smile at det bliver sådan at vi får et fast beløb i mdr, men så også selv betaler medicinen.
Mht kørsel er vi blevet enige om at vi i år laver kørselsregnskab da der bliver flere undersøgelser end de normale 4 om året.

Jeg tror jeg skal have spritsvaps fra Mediq, som jeg får kanyler osv fra, men jeg skal have "hjælpemidler" til at tilføje dem på min bestillingsliste så jeg ikke selv skal betale dem.

Det er rart med denne dialog om hvordan andre får tingene. Det gør det lidt nemmere at konfrontere kommunen.
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Ja det er nemmere når man kan spørge andre i samme situation Besvar, med citat
Skrevet: 29/02 2012 14:38

Ja vi henter bare medicin og spritservietter uden beregning.

ringede til kommunen idag for at høre med de 4 kontrolbesøg...for os er det sådan at vi ikke kan få tabt arbejdsfortjeneste de første 3 kontroller..men efter den 4.(da man kan forvente at børn som ikke har en kronisk lidelse,sikkert også havde brug for ca.3 kontroller til det ene el.andet om året)
Når/hvis vores søn blev syg og skulle passes i hjemmet af en af os forældre,var det noget andet...opgav faktisk at forstå..vi tager det som det kommer Smile
Tilbage til toppen
anvi
Indmeldt: 29. aug 2011

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 29/02 2012 22:53

Vi er bevilget tabt arbejdsfortjeneste til kontrollerne (alle), samt sygdom. I forbindelse med kursus i diabetesforeningen sidste år, blev vi opmærksomme på, at vi kunne søge tabt arbejdsfortjeneste ifm sygdom. Vi har ingen der kan tage over, når hun er syg, og er ej heller blevet spurgt om det. Det er ligesom ikke en mulighed med et diabetesbarn, at andre passer det under sygdom. Samtidig er man også "på" i et andet omfang (end ved børn uden diabetes) - både nat og dag, når de er syge. Jeg oplever også, at det typisk tager 1-2 dage længere at komme ovenpå igen.
Medicinen er bevilget via merudgifter. Kanylebøtter og swaps er på fast bevilling - som nåle, strips, blodsukkerapperat, plasterfjerner og fingerprikker ligeledes er.
Derudover er vi bevilget merudgifter til kørsel, druesukker, juice, kost, 2 x glycagon, plaster ifm svømning og insulin.

Vi fremlægger årligt kvitteringer (ifm fornyelsen af bevillingen til merudgifter) fra apoteket, og juice og druesukker er efter skøn. Men må dog indrømme, at jeg køber hele kasser af begge dele, og derfor typisk gemmer kvitteringerne. Dette for at kunne retfærdiggøre at vi bruger MEGET juice og druesukker Shocked .

Heldigvis har vi ikke oplevet problemer med bevillingerne - hverken den ene eller anden slags. Udbetalingen af tabt arbejdsfortjeneste sker også hurtigt (indenfor ca en uge efter vi har sendt dokumentation). Very Happy
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Til anvi Besvar, med citat
Skrevet: 01/03 2012 14:53

Det må være dejligt for jer at alt det ekstra "trælse" kører efter bogen Very Happy

Jeg vil nu også til at gemme kvitteringer på juice for jeg er altså harm over at diæt-beløbet ikke reelt bliver 249 pr.måned...diæt,kørsel til kontroller bliver lagt sammen og så bliver medicin beløbet trukket fra...

Vi har heldigvis ikke haft en syg dreng endnu..han har haft 2 sygedage fra skolen på 3 år...(så den med at børn generelt er syge ,gælder ikke her)
Tilbage til toppen
anvi

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 02/03 2012 0:09

Jeg forstår ikke helt den med at medicin bliver trukket fra?

Beløbet er jo takst-reguleret, og vil derfor blive rundet op/ned til nærmeste takst. Derfor kan man godt opleve, at man reelt ikke får dækket merudgiften. Tilsvarende oplever vi i år, at taksten bliver rundet op - så vi reelt får lidt mere end den beregnede udgift (708 kr. pr. md), hvilket også er den primære årsag til at jeg gemmer kvitteringerne. Det er nemlig juice/druesukker der "vipper" beløbet op på taksten.

Men du har ret - det er skønt når det kører uden problemer Smile.
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 02/03 2012 9:12

Vores takst hedder 364 kr pr.måned..hvilket er 4368 kr pr år..derfra trækkes medicin som er en årlig udgift på 1712 kr...tilbage er 2655 kr som deles ud på 12 mdr...Altså 221 kr pr.måned..

Går stærkt ud fra at kommunen laver et "korrekt" regnestykke..(?)

Samme regnemetode blev brugt sidste år..dog var taksten 708 kr men da vores søn ikke har brugt meget medicin er vi røget noget længere ned.

Som skrevet er vi ikke ude på at får "kroner i kassen" men da vi blev udskrevet hed det sig at det ikke skulle være dyrere at have et barn med diabetes..vores kost er jo reelt blevet dyrere,,,
Tilbage til toppen
Tippi

Indlæg Anvi Besvar, med citat
Skrevet: 03/03 2012 0:53

Hvor meget bruger I på druesukker samt juice i året?
Jeg står nemlig og skal give et skøn til ansøgningen om merudgifter og det er svært når min datter kun har haft diabetes i 2 mdr. Men jeg kan tælle mig frem til i vores bog at hun på 1½ mdr er reguleret op med juice eller druesukker 68 gange og det er jo rigtig meget. Det skulle jo meget gerne blive mindre efterhånden som hun bliver bedre reguleret.
Tilbage til toppen
Falk
Indmeldt: 15. dec 2010
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/03 2012 13:07

Hvor meget bruger I på druesukker samt juice i året?

Vi har lige fået godkendt 500,- kr til juice og druesukker, men jeg ville nok sætte det lidt højere, hvis vores søn var helt nydiagnostiseret. Vi bruger nok enten juice eller druesukker 2 gange om ugen.
Tilbage til toppen
anvi

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 04/03 2012 20:49

Vores pige er vist - desværre - i dén kategori som kaldes svært regulerbar...

Det betyder så at udgiften til juice og druesukker er højt. Det er også årsagen til, at jeg vælger at gemme kvitteringer og købe tingene i hele kasser.

Jeg køber små juicebrikker (suntop 125 ml), da det passer i mængden til hende. Desværre er de også lidt dyrere end normale discount-brikker.

Sammenlagt har vi en merudgift på 1109 kr i dette år. Til næste år, kan jeg allerede nu se, at beløbet bliver væsentlig mindre Very Happy
Tilbage til toppen
anvi

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 04/03 2012 20:53

Glemte at skrive, at hun gennemsnitlig bruger 1½ om dagen, når jeg tager en gennemsnitsuge - med idræt (hver dag), svømning, gymnastik og cykling til/fra skole osv.

Kan dog se, at hun nu efter 2 år er blevet mere "stabil". Heldigvis Smile
Tilbage til toppen
Tippi

Indlæg 1000 tak for svar :-) Besvar, med citat
Skrevet: 04/03 2012 22:41

Anvi: det lyder meget som min datter. Tror jeg kan bruge dit eksempel, eftersom vi jo har skulle regulere op med juice eller druesukker 68 gange på 1½ mdr. Det bliver jo forhåbentlig bedre med tiden. Jeg køber også Suntop, da hun ellers står med en ½ juice hun skal smide ud.

Vi har så fået at vide vi kun kan få tilskud til enten druesukker eller juice Rolling Eyes
Men så må jeg jo bare vælge en af delene og sige det kun er det vi regulere op med.
Tilbage til toppen
anvi

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 04/03 2012 23:20

Det må åbentbart være forskellig fra kommune til kommune. Vi har tilskud til både juice og druesukker. Der er købt 2 kasser Shocked druesukker, hvor den ene er afleveret til skole/fritter og bruges ifm svømning osv. Den anden kasse har vi, og bruger den primært til fritidsinteresser. Vi har ikke fået spørgsmål ifm suntop - men jeg skrev dog at vi havde valgt netop den ud fra sygehuset brochure, da der står i den, at der skal gives ca 10g hurtige kulhydrater til hendes vægt. Med denne brikstørrelse skal hun ikke selv administrere hvornår målet er nået.

Jeg kan kun sige, at vi er blevet mødt af stor forståelse - både mht tabt arbejdsfortjeneste og merudgifter. Der har ikke været problemer hermed hverken af den ene eller anden art - vores oplevelse er, at vi har fået dækket de udgifter som er rimelige (og dokumenterede), hverken mere eller mindre.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group