Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

orlov ved diabetes debut

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Tippi
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 17. feb 2012

Indlæg orlov ved diabetes debut Besvar, med citat
Skrevet: 17/02 2012 20:31

Min datter fik konstateret diabetes d. 28 dec 2011, få dage før hun blev 9 år. Diabeteslægerne på sygehuset anbefalede 2 mdrs orlov til en af forældrene. Der blev sendt et brev til vores bopælskommune, hvori læge og socialrådgiver fra sygehuset havde beskrevet behovet for orlov og skrevet de nødvendige oplysninger.
Efter 2-3 uger prøver jeg at ringe til kommunen for at høre til sagen, men får aldrig fat på sagsbehandleren. 3-4 uger efter vores udskrivelse kommer der brev fra kommunen og naiv som jeg var, så troede jeg at det var en afgørelse på sagen...
MEN nej nej.... Det var ansøgningskema til orlov og merudgifter.
Jeg må sige jeg blev dybt frusteret, for alle disse oplysninger havde de jo fået i det brev fra sygehuset. Jeg skrev en mail til sgasbehandleren om hvorfor dette var nødvendigt, men fik ikke svar. Prøvede atter en gang at ringe, men uden held. Sendte samme mail igen og fik så endelig svar fra en anden sagbehandler, som kunne fortælle at hun nu havde overtaget sagen og jeg skulle ringe. Hun kunne så fortælle mig at de ikke bare ville give 2 mdrs orlov på baggrund af lægens anbefaling, men at jeg skulle skrive mere specifikt HVAD min datter havde brug for hjælp til og så ville de se på om de hvad de ville give af orlov.
Dette har jeg så gjort og der er nu gået yderligere 3 uger uden at jeg har hørt noget som helst.
Så det er nu over 1½ mdrs siden de fik 1. ansøgning og i princippet har jeg holdt 1½ mdrs orlov for egen regning, for ved jo ikke om vi får bevilget orloven. Sad
Hvad er andres oplevelser? Har I fået orloven bevilget og i hvilken grad?
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Falk
Indmeldt: 15. dec 2010
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 17/02 2012 21:10

Det lyder da træls. Da vores søn fik diabetes havde jeg orlov i 9 mdr. da vi skulle vente på en vuggestueplads. Jeg fik i første omgang bevilget 6 mdr., der så blev forlænget med 3 mdr, da han endnu ikke var startet i vuggestuen. Det endte med at jeg havde 2½ md hvor han gik i vuggestue, og det egentlig bare kørte. Der var ingen problemer i selve forlængelen af orloven. Vi havde et møde med sagsbehandleren, da det egentlig var gået i orden, hvor vi også talte merudgifter o.lign.
Det var heldigvis for os diabetessygeplejerskerne der stod for at søge orlov og sende papirer ind. Du kan evt. prøve at høre om de kan hjælpe?
Tilbage til toppen
nico
Indmeldt: 15. sep 2008

Indlæg Orlov ved diabetes debut.... Besvar, med citat
Skrevet: 19/02 2012 22:07

Hej igen Tippi

Har sygehuset ikke en socialrådgiver, der har hjulpet med at udfylde og søge disse ting? For så synes jeg du skal kontakte vedkommende og bede om hjælp. Det du beskriver her er ikke rimeligt.
Ved ikke om reglerne for orlov er lavet om, siden jeg havde orlov. Men fik dengang hjæp fra socialrådgiveren på sygehuset.

hilsen Nico
Tilbage til toppen
Tippi

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 20/02 2012 13:18

Det er jo netop socialrådgiveren fra Skejby sygehus der, sammen med diabeteslægen har skrevet det første brev, som burde kunne anses for ansøgning, til kommunen. Alle nødvendige oplysninger, både lægefaglige og andre nødvendige oplysninger til sagbehandlingen, står i det brev, men det har kommunen ikke ville godtage Evil or Very Mad Jeg har skulle udfylde det på ny, og de skulle så tage dem 3 uger at sende et skema til mig.

Det er nu 6 uger siden kommunen modtog 1. ansøgning, som var fra socialrådgiveren på Skejby, men intet er sket.
Tilbage til toppen
nico

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 20/02 2012 18:04

Jeg ville prøve at kontakte socialrådgiver på Skejby og høre om ikke hun kan hjælpe på en eller anden måde.
Det er længe at gå uden løn og samtidig ikke vide om man får den..

Fatter ikke det skal være så besværligt. Lægen osv. anbefaler jo ikke den orlov for sjov. Men nogen gange så tror de altså de er klogere end lægerne de sagsbehandlere på kommunen.

Min datter har lige fået tilkendt sin første § 100 og jeg var lidt rystet over at sagsbehandleren kunne finde på at sige at nu skulle hun lige regne ud hvor meget insulin hun brugte om dagen..... Jo hun havde lige en liste. Vi måtte jo så fortælle hende at vi havde regnet ud fra hvor meget vi havde købt det sidste år. Og andet kan man jo heller ikke gøre. De kan jo ikke sætte hende til max antal ie om dagen. Det er dælme da ikke det samme hverdag. Det godtog hun så også.

Håber du snart får en ordning på det her. Det er træls at skulle op på barrikaderne på den måde.

Hygge
Tilbage til toppen
Tippi

Indlæg Så fik jeg mail fra kommunen Besvar, med citat
Skrevet: 21/02 2012 15:08

Jeg uddybe ENDNU mere præcis hvorfor jeg skal have orlov... Jeg har ellers skrevet et længere brev, efter de ikke godkendte sygehusets ansøgning, hvor jeg beskrev hvad Tiffany skulle bruge hjælp til osv. for at jeg kunne få mere end et par dage til skoleindkøring..
Hvis jeg skal uddybe det nærmere, så må det jo være klokkeslet-niveau de vil vide. Og det er jo ikke kun skolen der skal indkøres, men også familielivet, fritidsaktiviteter, venninder osv. vil skal have til at fungere.
Jeg har ringet til sygehuset og venter på socialrådgiveren ringer, håber hun kan få kommunen på bedre tanker.

Synes det er utroligt de vil trampe sådan på nogen der allerede ligger ned.

Jeg blev også bedt om at skrive hvormeget insulin Tiffany får nu, selvom vi har skrevet at hun ikke er reguleret ind endnu og det vil ændre sig meget endnu.

Husker kommunen at tage højder for det spild der er af insulin når nålen skal fyldes og Insulatard kan man ikke bruge den sidste rest af da den skal kunne blandes? Kunne godt frygte de går i så små sko at det målt helt ned i mindste ie... Rolling Eyes
Tilbage til toppen
nico

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 22/02 2012 18:36

Lyder da godt nok helt åndssvagt.

Hvorfor skal det være så besværligt forstår jeg ganske enkelt ikke. Når sygehuset har givet en begrundelse ja så fatter man jo bare ikke hvad det er de mener du skal uddybe. Det må da at være det bedste argument, at lægerene anbefaler orlov.

Håber socialrådgiveren fra sygehuset kan gøre noget.

Nu er reglerne for tilskud jo ændret siden min datter fik diabetes, så ja det er da lidt spændende hvordan de vil håndtere det. Det er jo lidt svært at sige hvor meget hun reelt skal have før hun er reguleret ind. Og selv der er det jo ikke ens hver dag. Afhænger jo igen af aktivitet osv.

Held og lykke med det.
Tilbage til toppen
nico

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 22/02 2012 18:45

Ps

Med hensyn til insulin forbrug, så gem kvitteringer fra apoteket. De er gode at have som dokumentation fremover. Især hvis det viser sig at hun bruger meget mere end beregnet.
Tilbage til toppen
Tippi

Indlæg Endelig forstod de det... Besvar, med citat
Skrevet: 23/02 2012 14:41

Jeg har endelig fået bevilget 3 mdrs orlov. Men KUN fordi min datter åbenbart er mere svær at regulere end andre diabetesbørn.

Om det er rigtig min datter er mere svær end andre, skal jeg ikke gøre mig klog på, jeg ved bare at hun stadig slet ikke er stabil og vi har lige skiftet fra insulatard til levemir og hun skal have foretaget en gastroskopi for hun har sikkert også cøliaki.

Jeg er glad for at vi har fået bevilget orloven, men jeg synes da at ALLE diabetesfamilier har behov for mere end "et par dage" som var deres udgangspunkt. Rolling Eyes

Jeg har også gemt kviteringerne Wink og jeg tænker da også på at vi burde da også få refunderet det insulin vi har betalt men alligevel ikke kommer til at bruge pga. skiftet til levemir.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group