Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Julen

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
denmil
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 06. feb 2011

Indlæg Julen Besvar, med citat
Skrevet: 20/12 2011 12:40

Så skal den første jul, siden vores søn fik diagnosen, holdes..
Det har ikke været en kæmpe udfordring "at komme igennem" julemåneden.
Hos os spiser vi hverken mere eller mindre pga.julen..

Vores (snart) 8-årige søn fik alligevel en chokoladekalender i år. Vi forældre er virkelig stolte over hans meget fornuftige holdning til denne..Han valgte at åbne en låge hver dag for så at ligge chokoladen i en pose som vi alle skal nyde juleaften!..da vi så har 24 stykker chokolade juleaften, bliver det ikke nødvendigt at købe "juleslik" i år.

Jeg har dog brug for lidt hjælp med hensyn til kulhydrater i brunede kartofler og ris Ala manden...noget bud på hvor meget kulhydrater dette indeholder?vil fløden give en senere bs stigning?

Hvordan oplever i december måned med diabetes inde på livet?

GOD JUL
Smile Very Happy Very Happy
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Jokke
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 13. aug 2011
Geografisk sted: Nærum

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 20/12 2011 13:14

Woah, stærkt gået at han har sådan en disciplin!

Jeg kan desværre ikke hjælpe så meget hvad angår kulhydratindholdet, men typisk er juleaften bare et langt ædegilde for mit vedkommende. Starter med julebrunch hos min far fra 10-15 hvor jeg typisk synder lidt med en the birkes og nok spiser lidt mere end hvad godt er i det hele taget. Dernæst pause fra 15 til ca. 18-19 hvor julemaden så bliver serveret :p Jeg har heldigvis aldrig selv været super vild med de brune kartofler, jeg plejer at nøjes med en enkelt eller to, ris a la manden derimod den kaster jeg mig frådende over. Jeg har aldrig prøvet det med at tage insulin forskudt, men i forhold til ris a la manden synes jeg det har virket fint nok at tage hurtigt virkende insulin lige inden jeg spiser den. Jeg tror godt jeg på en juleaften kan ende med at få taget dobbelt så meget hurtigtvirkende insulin som på en normal dag.

Men herre gud, det er jo kun jul en gang om året Very Happy

Håber i finder ud af det ^^
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 20/12 2011 22:42

Slettet

Sidst rettet af Ronge 30/01 2013 12:05, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Falk
Indmeldt: 15. dec 2010
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 22/12 2011 12:59

Jeg er også meget imponeret af din søns disciplin, det er flot. Hos os er vi lidt mere ligeglade i december, vores 4-årige søn får julesmåkager og konfekt som alle andre, men ikke så mange stykker.

Jeg tror nok vi plejer at regne de brunede kartofler som 10 g kulhydrater i 50 g kartofler, i stedet for 60 g kartofler. Ris a'la manden mener jeg vi tager fra kulhydrattællingsbogen (hvis i har den), så kan man regulere lidt alt efter hvor meget sukker man putter i. Jeg mener den de har regnet på i bogen er Karolines færdige ris a'la mande, hvor der er meget sukker i (hvis jeg husker ret).

Ellers er vi rimelig large i julen, det skal jo ikke være sådan at de ikke må få noget, så må man tage de få høje blodsukre med Very Happy
Tilbage til toppen
Bet
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 16. jan 2008
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg Re: Julen Besvar, med citat
Skrevet: 22/12 2011 15:48

denmil skrev:
Så skal den første jul, siden vores søn fik diagnosen, holdes..
Det har ikke været en kæmpe udfordring "at komme igennem" julemåneden. Hos os spiser vi hverken mere eller mindre pga.julen..
Vores (snart) 8-årige søn fik alligevel en chokoladekalender i år. Vi forældre er virkelig stolte over hans meget fornuftige holdning til denne..Han valgte at åbne en låge hver dag for så at ligge chokoladen i en pose som vi alle skal nyde juleaften!..da vi så har 24 stykker chokolade juleaften, bliver det ikke nødvendigt at købe "juleslik" i år.
Jeg har dog brug for lidt hjælp med hensyn til kulhydrater i brunede kartofler og ris Ala manden...noget bud på hvor meget kulhydrater dette indeholder?vil fløden give en senere bs stigning?
Hvordan oplever i december måned med diabetes inde på livet? Smile Very Happy Very Happy

En fantastisk dreng! Som flere andre har skrevet, så lad der bare være forskel på juletiden og alle de andre dage. Giv din søn små portioner af det, I andre spiser, så han hele tiden føler, han er med. Tjek evt. blodsukker en ekstra gang, så I føler jer på sikker grund. Så længe, I går behersket til værks, sker der absolut ingen katastrofer.

Her er et link til Diabetesforeningen side om netop juletidens fristelser, som er en god vejledning: http://www.diabetes.dk/Livet_med_diabetes/Mad_og_diabetes/Temakoekkenet/Juletema.aspx

God jul Smile
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group