Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

NY med måske type 1 - 1½ - 2

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Tmm
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 05. maj 2010
Geografisk sted: Lintrup

Indlæg NY med måske type 1 - 1½ - 2 Besvar, med citat
Skrevet: 25/09 2011 8:29

Hej

Jeg har en kollega, hvor hendes forlovede fik konstateret at han har diabetes. han havde et BS på 12 og skulle komme igen et par uger efter og få lavet en glucosebelastning. Det fik han lavet og den fik han så svar på ca. 10 dage efter.
Du har diabetes men nu får du nogle piller og så skal du ind til sygepl. og lære at måle BS. Diætisten skal du til i næste uge. OK det har parret så været, og hun sagde til dem at de ik vidste hvad type det er han har men måske type 2 ... og er det en type 2 kan det udvikle sig til enten en type 1½ eller 1. Det vidste de ik ??

SÅ tænker jeg lidt tilbage på mit eget forløb, jeg blev indlagt og i løbet af kort tid var jeg typebestemt...
Jeg har aldrig hørt det sådan at man kan udvikle diabetes til en anden type ?? troede bare du blev bestemt og så var det det man skulle leve med ....
Undre mig engang imellem over det jeg hører ...

Nogen der har hørt det samme ?

Type 1 siden oktober 2007

Pumpebruger fra maj 2010
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 25/09 2011 20:22

Da jeg fik konstateret diabetes, var der ingen tvivl om at jeg havde diabetes. Dels blev mit BS målt til 18,6 så vidt jeg husker, og det var også lige omkring det, da de fik mit gennemsnit, altså første langtids prøve. Jeg blev indlagt for at jeg skulle lære at tage insulin. ALLE læger og andre var helt sikre på at jeg var en sen opdaget type 1, da jeg ikke var overvægtig, 38 år osv. osv. De testede hvor meget insulin jeg selv producerede og nåede frem til 61% af det jeg normalt skulle producere, noget med højde vægt, alder osv.

Noget tid efter i forbindelse med 2. eller 3. langtidsprøve, der testede de så for antistoffer, dem skal man danne, hvis man er type 1, men der går ofte noget tid, før de med sikkerhed kan finde dem. Men jeg dannede ikke antistoffer, ergo har de så givet mig type 2 som den endelige diagnose. Siden har man så sagt måske, måske ikke type 1½, men behandlingen er den samme, jeg kan ikke klare mig uden insulin.

Så for mig er der ikke noget nyt i, at de ikke kan fastsætte hvilken type man hører ind under.
Tilbage til toppen
Alf4hild
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 10. aug 2011
Geografisk sted: Nibe

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/10 2011 10:09

Jeg blev behandlet som type 2 diabetiker, da jeg fik konstanteret diabetes, og blev sat i tabletbehandling. Jeg blev blot mere og mere dårlig og blev indlagt på sygehuset - fik sat tabletantallet op, men intet hjalp. ca 3 mdr efter jeg havde fået diabetesdiagnosen fandt de ud af jeg er type 1 og danner antistoffer. Jeg fik det hurtigt bedre, da jeg fik insulin.
Min mand oplevede det modsatte, han blev behandlet som type 1 - han kom på sygehuset med syreforgiftning og et blodsukker på 40! Efter ca 2 mdr på insulin kunne han starte op på metformin, og tager nu kun 1 metformin morgen og aften.
Det er jo meget forskelligt hvordan blodsukkeret er når man bliver opdaget som diabetiker, så jeg er ikke i tvivl om at det er vanskeligt for lægerne at vide hvilken type patienten er.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group