Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Jeres langtidsblodsukker
Gå til side Forrige  1, 2

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Christel
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 18. aug 2008

Indlæg Jeg er dybt imponeret og noget frustreret Besvar, med citat
Skrevet: 18/08 2008 16:32

Jeg må indrømme at jeg er vildt imponeret over hvor flotte Hb1Ac prøver i holder jer. Mit har været for højt de sidste mange år og ligger pt på 8,1.

Det er virkelig en kamp for mig at få min Hb1Ac ned, og jeg er egentlig lidt ved at give op.
Jeg lever efter en rimelig stram diæt, dyrker temmelig intens motion 3-4 gange ugentlig og tjekker jævnligt mit blodsukker. Jeg har endda ofte følinger hvilket i min verden indikerer at jeg er stramt reguleret, men nej Crying or Very sad

Jeg har overvejet om det kan hænge sammen med mit blodsukker før/efter motion samt før jeg går i seng. Så jeg tænkte om nogen af jer har nogle gode erfaringer at øse ud af. Jeg måler altid før jeg går i gang med min træning og hvis blodsukkeret er under 8 spiser jeg gerne lidt.
Dertil går jeg som udgangspunkt aldrig gå i seng med et blodsukker under 8.

Nogen gode forslag?
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Klaus
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 18. jan 2008
Geografisk sted: København

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 19/08 2008 19:45

som det har kørt for mig det sidste stykke tid er en Hb1Ac på 8,1 flot jeg ligger og roder rundt lige over 10

VH
Klaus
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside
Torben76
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 16. jun 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 21/08 2008 16:15

Hej Christel,

Mit råd: Køb og læs bogen "Dr. Bernsteins Diabetes Solution" af Dr. Richard K. Bernstein.

Jeg har læst den og følger en del af rådene med stor succes.
Min seneste HbA1C er på 5,7% og jeg føler snildt, at jeg kunne få det længere ned, hvis jeg fulgte Dr. Bernsteins råd i højere grad end jeg gør nu.

Essensen af bogen er den såkaldte "Law of small numbers".
Det betyder ganske simpelt, at jo færre kulhydrater man spiser, jo mindre insulin har man behov for.
Mindre insulin og færre kulhydrater betyder at de "fejltagelser" vi alle konsekvent laver, når vi skal afpasse mængden af insulin til vore måltider, bliver tilsvarende mindre.

Jeg kan illustrere med et fuldstændigt hypotetisk og forsimplet eksempel:

En person har behov for 2 enheder insulin per 10g kulhydrat for, at bs tre timer efter indtagelse, af de 10g kulhydrat, er det samme som ved udgangspunktet (tidspunktet for indtagelse af kulhydraterne)

Samme persons bs stiger 4 mmol/l hvis han indtager 10g kulhydrat uden at tage 2 enheder insulin.

Denne person indtager et alm. måltid indeholdende 100g kulhydrat (det kan vedkommende dog ikke se ved at kigge på tallerkenen..Wink) og tager, på baggrund af hans vurdering i situationen 16 enheder insulin (han skyder 20% ved siden af hans reelle behov).
Dette resulterer i at der ikke er insulindækning for 20g kulhydrat, hvilket igen medfører en utilsigtet øgning af bs på 8 mmol/l
Hvis udgangspunktet før måltidet var et bs på 6 mmol/l, så er resultatet tre timer senere et bs på 14 mmol/l

Hvis nu måltidet istedet havde indeholdt 20g kulhydrat(og istedet mere fedt og protein) og personens vurdering af insulin behovet stadig havde været 20% for lavt, så ville han have taget 3 enheder insulin (egentligt 3,2 enheder, men det kan de færreste vist indstille deres penne til).
Dette medfører at der nu er 5g kulhydrat i kroppen uden insulindækning, hvilket medfører en stigning i bs på 2 mmol/l.
Resultatet efter tre timer er i dette tilfælde et bs på 8 mmol/l (istedet for 14 mmol/l).

Personligt dyrker jeg selv en del motion, som øger min insulinfølsomhed. Dette virker i samme retning, som eksemplet ovenover (mindre insulinbehov = mindre "fejldoseringer"). Sammen med et begrænset kulhydratindtag gør det, at jeg føler jeg har let ved styre mit bs.

Der er også en række andre interessante og anvendelige betragtninger og anbefalinger i bogen. Du må dog nok forvente at det er hårdt arbejde at blive velreguleret

Se evt. læsernes kommentarer om bogen på Amazon:

http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw?url=search-alias%3Dstripbooks&field-keywords=richard+k.+bernstein&x=22&y=19

Håber du kan bruge det..
Tilbage til toppen
Marlene
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 19. apr 2008
Geografisk sted: Herning

Indlæg Bernsteins' diæt Besvar, med citat
Skrevet: 23/08 2008 19:09

Hej Christel

Jeg kan kun tilslutte mig det, som Torben siger. Jeg har for ca. 3 måneder siden købt omtalte bog af Dr. Bernstein... jeg følger ikke hans råd 100 % - men et godt stykke hen ad vejen. Mit forbrug af hurtigvirkende insulin (Novorapid) har jeg sat ned til det halve, og min HbA1c er faldet til 6,4 ved sidste kontrol....
Tilbage til toppen
Christel
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Tak for input Besvar, med citat
Skrevet: 27/08 2008 14:36

Hej,
Tak for jeres input.
Jeg vil helt sikkert se på Dr. Bernstein's bog.

Mit insulin indtag er dog allerede temmelig lavt (det har det altid været men bliver endnu mindre som følge af motion), og min læge mener ikke at jeg må nedsætte mængden yderligere.
Hans løsning på mine morgen følinger er; 'Spis mere!'. Jeg har dog svært ved at se hvorledes det kan få min langtidsprøve ned...

Tror jeg skal finde en ny læge.
Tilbage til toppen
Linsa
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 20. aug 2008

Indlæg Færre kylhydrater = færre fejltagelser Besvar, med citat
Skrevet: 28/08 2008 8:03

Hej med jer.

Jeg er ny her på siden, men dog ikke ny som diabetiker (debut som 6 årig i 1990).
Jeres indlæg om hvordan man lettere kan styrre blodsukkeret ved at spise færre kulhydrater, fangede mig lige.

Det er nemlig også gået op for mig, ved egen erfaring, at det bare er meget lettere at styre, hvis jeg undgår at spiser mere end ca 20-30 g kulhydrat til de store måltider. Det er jo egentlig meget logisk, som Torben76 også forklarer.
Personligt reagerer min krop sådan, at hvis jeg spiser relativ få kulhydrater er min insulin følsomhed sådan at jeg skal tage 1 enhed per 10g kulhydrat. Men spiser jeg mange kulhydrater, er det som om min insulinfølsomhed ændrer sig og jeg har svært ved at regne ud, hvor mange enheder jeg skal tage til et måltid. Ofte skal jeg tage meget mere end forventet udfra kulhydrattælling.

Det kan være svært at holde sig fra de mange kulhydrater, fordi man skal finde på andet der mætter, men det hjælper virkelig, når jeg tager mig sammen til det. Håber andre kan bruge den erfaring.

Jeg er lidt nysgerrig efter at vide, hvor mange kulhydrater andre diabetikere typisk spiser. Jeg mener retningslinierne for os siger, at 60% af ens samlede energi indtag skal komme fra kulhydrater, men jeg har egentlig ikke fået regnet ud, hvor mange kulhydrater det vil svare til i mit tilfælde.

Til Christel: Jeg tvivler på at færre kulhydrater er løsningen for dig Christel, hvis du ikke kan nedsætte dit insulin intag. Hvor mange enheder får du i døgnet? (Lige for at vurdere din læges udsagn...)
Hvis du har mange følinger, kan det godt være årsagen til for højt langtidsblodsukker. Da kroppen i mange tilfælde modregulerer det lave blodsukker og selv frigiver nogle sukkerdepoter. Så mange oplever at de lave blodsukre bliver efterfulgt af høje. Har du selv observeret det?
Mit råd til dig er først og fremmest at prøve at forhindre følingerne, da de skamer 'ubalace' i kroppens sukkerdepoter og derved gør reguleringen svære. Håber det giver mening.

Hilsen Line
ML
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 23. aug 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 28/08 2008 22:38

Fik lige et brev om mit seneste lå på 6,1 så jeg er rigtig glad Very Happy
Tilbage til toppen
Torben76
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 28/08 2008 23:04

Om morgenen får jeg oftest et glas mælk med proteinpulver(ca. 15g kulhydrat). Frokost + aften spiser jeg en stor portion grøntsager med kød/fisk(ca. 15-30g kulhydrat per måltid).
Så det bliver typisk et sted ml. 45 og 75g kulhydrat per dag + det løse (jeg lader mig også friste af og til..)

Til Christels udfordringer vil jeg sige, at ustabilt blodsukker med mange lave bs'er er typisk for en kulhydratrig diæt (altså en diæt der følger sundhedsstyrelsens og diabeteforeningens anbefalinger).

Med lavere indtag af kulhydrater bliver det lettere at holde bs indenfor et mindre mål område. Jeg benytter selv et målområde fra 4,2 til 6,2, hvilket betyder, at hvis mit bs ligger undenfor (og det ikke er p.g.a. f. eks. en top ca. en time efter jeg har spist), så regulerer jeg det.

Når lægen ikke mener du bør reducere dit insulin indtag, så beror dette formentlig på din høje HbA1C.
Som de fleste andre diabeteslæger er han formentlig ikke bekendt med seneste forskning indenfor lavkulhydratdiæter og heller ikke med de resultater det kan give i diabetesbehandlingen.
Men fakta er, at et lavere kulhydratindtag vil reducere dit insulinbehov.

Hvis man har interesse i forskningen på low-carb området, så kan jeg fortælle, at New England Journal of Medicine fornyligt har publiceret et meget omfattende 2-årigt Israelsk forskningsprojekt, som sammenligner low-fat, low-carb og en såkaldt middelhavsdiæt med henblik på vægttab mv.
Resultatet er at dem på low-carb diæten tabte sig mest og reducerede deres kolesterol tal mest.
I den forbindelse er det værd at bemærke, at der var tale om en Atkins low-carb diæt, som ikke nødvendigvis indeholder mange grøntsager eller umættede fedtsyrer.. Man kan kun gisne om, hvor godt low-carb diæten havde klaret sig, hvis det havde været den sunde udgave!

Studiet har fået en del presse i den øvrige verden (bl.a. sverige), men i Danmark ser det ud som om man ikke har fundet det relevant, at rapportere om den.

Nå, men det var lidt et sidespor..Wink
Tilbage til toppen
Christel
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Tak for de interessante svar Besvar, med citat
Skrevet: 05/09 2008 16:12

Hm spændende, vil helt sikkert eksperimentere yderligere med min diæt.

Jeg har prøvet at anslå hvor mange kulhydrater jeg spiser om dagen og pt. består min diæt vel af 40-50% kulhydrater +/-. Men det kan der jo pilles ved.
De fleste motions entusiaster foreslår en 30-40-30 fordeling og det er egentlig det jeg har sigtet efter.

Torben: Din tilgang til regulering lyder interessant, men hvad med før sengetid eller motion? Hvis jeg går i seng med et blodsukker på 6,2 vågner jeg helt sikkert med et på 3. Det samme gælder for motion.

Line: Mit insulin indtag svinger alt efter om jeg får dyrket motion den pågældende dag eller ej. Eller om jeg bare er cyklet på arbejde (13km i stille og roligt tempo).
De fleste dage er mit total forbrug på ca. 24-26 IU. Det består af 10 IU Levemir til morgen, 6 IU Levemir til natten om 8-10 IU Rapid i løbet af dagen.

Jeg er opmærksom på at jeg får de kalorier jeg har behov for i forhold til min træning, så mit lave forbrug skyldes ikke at jeg ikke spiser.
Selvfølgelig stiger mit forbrug såfremt jeg eg er ude at spise, men jeg tager aldrig mere end max 6 IU Rapid af gangen. Mere giver følinger…
Tilbage til toppen
MortenHolm
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 02. jun 2008
Geografisk sted: København

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 07/09 2008 22:35

Uden at gå i rette med de gode råd ovenfor - så er de sgu svære at indføre. Jeg eeeeelsker kulhydrat. Læg en skive rugbrød, et marcipanbrød og madder med 5 lag kød - og jeg vælger rugbrødsskiven. Pasta, kartofler, ris, brød...mums
Tilbage til toppen
Torben76
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 09/09 2008 23:42

Morten:
Ja, kulhydrater kommer ofte i en form der smager forbandet godt... Derfor forfalder jeg også ofte selv til pasta, brød osv. Men hvis jeg nøjes med at gøre det eks. 3 gange om ugen i situationer, hvor det bare er det letteste, så gør det stadig at min HbA1C er mange gange bedre end hvis jeg gjorde det til hvert måltid.. Men ja, det er hårdt arbejde...Wink

Christel:
M.h.t. fordelingen af fedt/kulhydrat/protein i forhold til motion, så findes der mange forskellige tilgange hertil, afhængig af hvem du der udtaler sig.
I aug. måneds udgave af det engelske "runners world" var der en træner der anbefalede, at diæten for løbere burde bestå af primært proteiner i form af rødt kød...
Jeg bøvler også selv lidt med blodsukkeret om natten for tiden.. da det ofte dykker lidt lavt omkring kl. 2-3 stykker, for så at stige igen.. Har endnu ikke fundet den optimale løsning...
Hvis du tager langsomtvirkende om aftenen før du går i seng, kan du evt. prøve at skifte til at tage det om morgenen. Det kan måske hjælpe til at at bs ikke dykker så meget i løbet af natten..
Tilbage til toppen
HK
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. jul 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 13/09 2008 5:13

fOR 2,5 MND SIDEN VAR MITT LANGTIDS BLODSUKKER 10,0

FIKK MÅLT ATT NÅ. OG DA VAR DET 9,O.

DA ER DET PÅ TUR I POSITIV RETNING
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Langtids blodsukker Besvar, med citat
Skrevet: 17/09 2008 7:47

Puha jeg kan da se, at det ikke kun er mig, som går lidt op hvordan det går med mit blodsukker.

Jeg har godt nok tybe 2 diabetes, men det skyldes arvelighed, og altså ikke at jeg har levet forkert. Jeg er og har altid været aktiv, ikke elite idræt, men min hverdag har altid indholdt lid motion.

Mine langtidsmålinger svinger lidt, sidst var den kravlet op på 7,1, hvilket løftede pegefingeren hos behandleren da jeg var til kontrol. De seneste næsten 4 år har den lagt på 6,5 - 6,8, altså rimeligt stabilt.

Jeg tager mit insulin på flere tidspunkter, afhænig af hvad jeg spiser.

Om morgenen tager jeg fast 14 enheder Insulatard, og afhænig af bs 5-7 enheder NovoRapid.

Til frokost afhænger det dels af hvad jeg spiser (brød med fisk = ingen insulin) men hvem spiser fisk hver dag. Ellers typisk 4 enheder NovoRapid.

Til aften igen fast de 14 enheder Insulatard, og igen 6-8 enheder NovoRapid. Spiser jeg ris, pasta som fyldføde, så tager jeg først mit aften insulin ca 1½ time efter spisetid. Det giver mig pænere målinger til natten.

Regulere bs til natten, hvis den er for høj, men kun med få enheder.

Grundet div. andre skavanker, kan jeg ikke lægere dyrke moion, sådan ud over korte gå, og cykelture. Derfor er mit insulinbehov steget de sidste 2 år. Jeg spiser sundt og varieret, fedtfattigt osv. men det havde været lettere at holde bs i ro, hvis man også kunne dyrke lidt ekstra motion.

Jeg får stort set altid ros, når jeg er til kontrol. Jeg er en af de bedst regulerde type 2 patienter min behandler møder, siger hun.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 af 2

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group