Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Tandlæger og diabetes

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Ilg
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 16. okt 2009
Geografisk sted: Ærø

Indlæg Tandlæger og diabetes Besvar, med citat
Skrevet: 08/04 2010 22:25

--------------------------------------------------------------------------------

Hej.. Min datter er 4½ år og har haft diabetes i tre½ år nu.. Når hun har haft lavt bs om natten har vi givet juice til hende.. Det har så resulteret, at hun har fået tre huller, da vi ikke har fået børstet hendes tænder der.. De skal laves, men da Natasja har set læger hele sit liv, er hun ikke så glade for dem. Vi er blevet enige om, at hun skal fuldbedøves og de så bliver lavet på den måde..

Problemet er så, at vi ikke kan lave dem hvor vi bor (Ærø). De ville så sende os til Fåborg, men der havde de ikke tingene til det.. Så ville de sende os til Odense.. Men de vil ikke tage ansvaret, når hun først var blevet bedøvet..
Nu vil de have os til OUH, så de kan blive lavet der.. Natasja har insulinpumpe, men den er ikke helt indstillet endnu. Hun har nemlig været forkølet det meste af Marts måned. Er der nogen som har prøvet det samme, eller er der nogen som har et forslag til vores noget store problem?!!

Hilsen Barbara, Mor til Natasja
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
vildbasse
Indmeldt: 10. dec 2008

Indlæg Hmmm... Besvar, med citat
Skrevet: 24/04 2010 19:37

Hej Barbara!
Jeg sidder og grubler lidt over dit indlæg... jeg kan godt følge dig mht., at det bestemt ikke er fedt, at hun skal have lavet tænderne.
Min datter har også fået juice ind imellem om natten, me ddet resultat, at hun skulle have lavet 6 huller. Vi fik det gjort af tre gange, hvor første gang gik ok, men derefter var det et mareridt!!! Hun er SÅ bange for tandlægen nu, at vi nærmest panikker hvis hun bliver lav om natten, for så skal der jo juice til - medfølgende risikoen for huller i bisserne.
Vi er så begyndt, at give hende lidt vand efter juicen, simpelthen for at skylle munden "ren" igen. Det virker hidtil Very Happy !
Derudover, har hun nu haft en insulinpumpe omtrent i en måned, så hendes tal ligger meget stabilt nu, stort set ikke lave om natten.
Jeg ville næsten ønske, at jeg havde vidst de kunne komme i narkose, for det ville da have været 100 x bedre en nu, hvor hun er så bange for tandlægen Sad .
Jeg synes ihvertfald, at I skal gøre mest muligt for at hun IKKE bliver bange for tandlægen, så go for it og tag til Odense.
Mange hilsner og ønsker om det bedste
Vivi - mor til Celina
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Ilg
Indmeldt: 16. okt 2009
Geografisk sted: Ærø

Indlæg OUH´s tandlæger Besvar, med citat
Skrevet: 26/05 2010 16:53

Vores tandlæge har sendt en henvisning til OUH om, at Natasja skulle ind til dem og få lavet hendes tænder... Det er så bare lige 1 ½ måned siden nu.!!!! Vi fik at vide at de havde afvist sagen.. Og når man så ringer til dem, skal de liiiiige snakke med overlægen.
Men fordi der er gået så lang tid nu, er betændelsen i hendes tænder ved at finde en anden vej ud. Det første sted er ved tandkødet. Vi troede at det var en blist, men det var det ikke. Det var betændelsen som ville ud, fordi der ikke er blevet lavet noget ved dem endnu.
Så kommer min datter i dag og viser mig et nyt sted, hvor tandkødet er blevet stort. Så bliver man ligesom MEGET harm over OUH´ læger..
Hvorfor skal der gå så lang tid??!! Nu bliver jeg nød til i morgen, hvor jeg lige har en fridag fra arbejdet, og snakke med STORE bogstaver i telefonen. Bare så de kan forstå, at det altså ikke er en bagatelsag, som de sagde derinde.. Kan man ikke blive henvist til et andet sygehus, som vil tage det her alvoligt??
JEG ER BARE SÅ SUR PÅ DEM!!! Evil or Very Mad

Men elles går det rigtig godt med hendes insulinpumpe.. Det er blevet rigtig godt. Bs er ikke så høje mere, og hun har ikke så lave hellere. Så det med juicen er heldigvis ikke noget vi bruger mere. Nu når den at blive for gammel.. Razz

Knuz Barbara, Mor til Natasja.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Sofie92
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 23. mar 2010
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 26/05 2010 22:21

øv, det lyder virkelig ikke rart med alt det betændelse - både snot og i tandkødet!!
Det er rigtig vigtigt at hendes bs ligger stabilt og rigtigt, Højt bs gør det sværere for kroppen at hele og betændelse øger bs.. det er en ond cirkel Sad men dét vidste du nok godt i forvejen.

Jeg håber virkelig OUH tager sig sammen (jeg går der selv) og hjælper jer. Man bliver ret håbløs når ingen vil og/eller kan hjælpe.
Held og lykke (:
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group