Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Metformin

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
car
Pårørende til type 2 diabetes
Pårørende til type 2 diabetes
Indmeldt: 23. mar 2010

Indlæg Metformin Besvar, med citat
Skrevet: 23/03 2010 16:38

Min mor har lige fået konstateret type 2-diabetes ved et BS på 26,9. Hun har nu været i behandling den sidste måned med Metformin 4*500 mg om dag og hendes fastende BS er nu nede på 13,9. Jeg synes stadig det lyder alt for højt, men ved ikke hvor meget vi skal presse på hos hendes læge for at få hende i yderligere behandling.

Er der nogle der kan oplyse om hvad BS helst skal ligge på og hvor lang tid man skal afvente indvirkningen af Metformin før man starter anden behandling.

Det skal siges at hun spiser rimligt sundt, får daglig motion og har en vægt på 58 kg.

På forhånd tak for hjælpen.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Deluxe
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 25. apr 2010

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 25/04 2010 13:55

Som Type 2 skal man ligge på 6,5...Dog er det fint nok at ligge under 8.
Du kan lære meget om diabetes ved at gå ind på diabetesforeningens hjemmeside og finde de tidligere medlemsblade......samt evt melde dig ind, så du får alle fremtidige blade.

Jeg er selv dårligt reguleret, hvorfor jeg forlangte at min læge vidresendte mig til Steno hvor de nu har et kursus for type 2 patienter.
Steno er meget bedre rustet til at "uddanne" type 2 patienter og til at lære os at tage hånd om sygdommen.

Du kan også få en god vejledning ved selv at ringe til Steno......det gjorde jeg Smile

God fornøjelse.
Tilbage til toppen
Deluxe
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 25. apr 2010

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 12/05 2010 8:03

Vil lige tilføje at jeg 3 dage efter at min læge sendte henvisning til Steno, havde en indkaldelse fra dem, og en uge efter var jeg til min første samtale.

Jeg er nu i et forløb der varer et halvt år, hvor man skal derind en gang om måneden og bliver tilset af øjenlæge, sygeplejeske, læger og dietister.
I dette forløb er der et 2 dags kursus som både diabetikkeren og en pårørende kan detaje i, hvor man får undervisning i Type 2.

Ville ønske at alle der fik Type 2 fik tilbudt dette med det samme.

Held og Lykke
Tilbage til toppen
ThS
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 15. jan 2011

Indlæg Re: Metformin Besvar, med citat
Skrevet: 15/01 2011 10:43

car skrev:
Min mor har lige fået konstateret type 2-diabetes ved et BS på 26,9. Hun har nu været i behandling den sidste måned med Metformin 4*500 mg om dag og hendes fastende BS er nu nede på 13,9. Jeg synes stadig det lyder alt for højt, men ved ikke hvor meget vi skal presse på hos hendes læge for at få hende i yderligere behandling.

Mit niveau var på 19,3 d. 29/12 og over 20 (24,Cool d. 1/1, hvor jeg osse havde Roskildesyge.

Men total omlægning til mange grøntsager og samme mængde Metformin har bragt mit fasteBS ned på 8-10 på blot 2 uger. Min laveste måling er 7,2, og har ydermere tabt et kg på de 2 uger.

Normalt blodsukker er vel ca. 5-7 før end et måltid.
Havde hypoglukomæni i over 20 år inden, med de kendte rystesymptomer.
Tilbage til toppen
ThS
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 15. jan 2011

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 25/05 2011 12:37

Jeg kan oplyse, at mit faste BS efter næsten 5 måneder på metformin nu er nede omkring de 7, og mit HbA1c blev målt til 6,8%, hvor det var 11,8% ved indlæggelsen.
og jeg er ikke hellig, lever stadig livet med en øl i ny og næ, og Irish Coffee en gang om måneden (fast aftale), men tilpasser måltiderne inden "synden", og laver f.eks. mixede grøntsager (nærmest suppe) med 400 g grøntsager pr. portion, det smager faktisk meget godt.
Havde hypoglukomæni i over 20 år inden, med de kendte rystesymptomer.
Tilbage til toppen
Alf4hild
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 10. aug 2011
Geografisk sted: Nibe

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 15/08 2011 16:38

Min mand har type 2 diabetes og hans bs var 40 da han blev indlagt. Han startede på insulin, og man troede bestemt det var type 1 diabetes. Det viste sig så at være type 2, og han har et langtidsblodsukker på under 6. Han tager kun 1 metformin morgen og aften. Vi lever sundt, og han har tabt sig.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group