Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

En bekymret storebror

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
LodberBrarup
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 20. mar 2010

Indlæg En bekymret storebror Besvar, med citat
Skrevet: 20/03 2010 9:26

Hej med jer.

Det er første gang jeg er inde på denne side, men jeg har virkelig brug for at høre nogens mening, som jeg ved kender sygdommen. Min 23 årige lillebror har haft diabetes (1) siden han var 14 år. Han har altid døjet meget med insulinchok. I de værste år, hvor han gik rigtig meget i byen gik han måske i chok over 20 gange om året. Hver gang var det med bevidstløshed samt med voldsomme kramper osv. Det er han ved at have styr på nu efter han er blevet ældre og nok også mere moden.
Han har stort set ikke chok længere ifm. lavt blodsukker. Det der bekymrer mig rigtig meget, er at han får anfald/chok, når han bliver spændt, meget nervøs eller hvis der sket noget voldsomt følelsesmæssigt. Når vi har målt hans blodsukker ifm. anfaldene har det være på omkring 10, som jo ikke burde føre til insulinchok. Forleden fik han beskeden om, at vores mor har fået konstateret brystkræft, hvorefter han straks fik et chok og endnu et kort efter på trods af, at han lige havde spist og han blodsukker var normalt og endda lidt højt. Hvad der mere bekymrer mig mest er, at han kører bil til dagligt. Han bor stadig hjemme hos vores forældre, hvilket er meget rart, så de kan holde øje med ham, men han skulle jo også gerne kunne få sit eget liv snart, nu da han har den alder, som han har.
Jeg snakker meget med ham om sygdommen, men han har svært ved at lukke op, og han er selv bekymret over de anfald han får, selv når han ikke har lavt blodsukker. Der har også været chok med højt blodsukker selv når han ikke har været voldsom følelsesmæssigt påvirket.
Han har været til lægen med problemet, hvilket førte til en scanning af hovedet. Man kunne ikke konstatere, at der var noget galt.

Har nogen af jer erfaringer med samme eller har nogle gode råd til en meget bekymret storebror.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 20/03 2010 20:38

Jeg har ingen erfaringer omkring sådanne chok, som din bror oplever, men jeg tror det er noget andet, end hans diabetes der driller. Man kan falde pludselig i blodsukker, ved nevøsitet eller af mange andre årsager, det kan give føling, altså at man fornemmer at man er ved at gå lav, men man går ikke i insulinchok, hvis blodsukkeret er normalt (4-7) eller højere. Insulinchok er når blodsukkeret bliver lavt, så musklerne, hjerne osv. ikke får den nødvendige næring. Eller skal jeg sige, sådan har jeg fået det forklaret, om der kan være andre forklaringer ved jeg ikke.
Tilbage til toppen
Sophiesnation
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 09. nov 2009

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/03 2010 13:35

Som jeg har skrevet i din anden tråd, så tror jeg, ligesom Ronge, heller ikke, at det er diabetes, der er årsag til disse anfald, når BS er forhøjet.

Men derfor er det selvfølgelig vigtigt at få det undersøgt alligevel, da det må være utroligt ubehageligt og ikke mindst sundhedsskadeligt.
Grand mal-anfald (kramper) er ikke noget at spøge med.
Tilbage til toppen
LodberBrarup
Indmeldt: 20. mar 2010

Indlæg Tak for jeres indlæg. Besvar, med citat
Skrevet: 23/03 2010 19:57

Jeg har selvfølgelig tænkt på, at der må lægge noget andet bag end diabetes. For over et år siden "tvang" jeg ham til at gå til lægen med prblemet. Han blev undersøgt og scannet i hovedet. Det var ikke epilepsi og der var ikke andet galt var udmeldingen.
Jeg ved ikke om det med chok med højt blodsukker er en dækhistorie, fordi han er flov over eller vil dække over, at han måske ikke altid tager 100% ansvar for sin sygdom. Man kunne håbe det lidt, da jeg ellers synes det er meget svært at finde ud af, hvad vi kan gøre. Mine forældre, som han bor hos er nærmest dødsangste for, hvornår han skal falde om med kramper igen. De har ikke et roligt øjeblik, og bliver bange bare han siger en høj lyd eller taber noget.
De mærkelige chok med højt blodsukker startede med at komme dagen efter de mange byture han tog sig. Jeg ved, at han ofte drak sig fuld i alkohol. Han siger, at han ikke drkker så meget mere, når han er i byen, men jeg har min tvivl. Han er jo ikke noget barn længere, så hverken vores forældre eller jeg kan eller vil kontrollere alt hvad han foretager sig.
Jeg er bare bange for, at hans hjerne har taget skade de mange chok, som han efterhånden har gennemlevet, og han måske derfor ikke selv har nogen kontrol over anfaldene desværre.
Jeg synes det er svært.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group