Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Pumpe eller Pen???

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
mullemor
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 26. mar 2009

Indlæg Pumpe eller Pen??? Besvar, med citat
Skrevet: 23/12 2009 18:29

Nå nu har jeg brug for jeres mening!!!

Er i dag blevet kontaktet af diabetes amb. da de kunne fortælle at de har en pumpe til min datter i Febuar.

Blev noget overrasket, da jeg egentlig ikke havde fået det indtryk at hun var skrevet op til en, blot at vi har snakket om mulighedden.

Min mand og jeg har da af flere omgange snakket om fordele og ulæmper, men vi er slet ikke afklaret endnu.
Min datters langtids prøve har ligget mellem 7,0 - 7,8 siden hun blev diagnostiseret for 15 mdr siden. ikke super flot, men da bestemt heller ikke dårligt!!!
Vi ønsker selvfølgelig det bedste for vores datter, og at hun er så velreguleret som muligt, men ..........

Jeg kan ikke lade være med at tænke på hendes frihed. På pumpe er hun konstant bundet fast, hvorimod Pen behandling kun gør hende synligt syg i de 10 sek. det tager at få insulin.

Og hvad med badeferier hvor hele dagen foregår ind og ud af poolen??

Jeg har et hav af spørgsmål, men ved slet ikke hvor jeg skal begynde!!!

Erfaringer og tanker modtages meget gerne.
Hvad var jeres overvejelser, og hvad fik jer til at vælge pumpe til eller fra???

MVH Mullemor
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Juliesmor
Indmeldt: 06. jul 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/12 2009 19:38

Vi havde præcis de samme tanker ang. jeres mht til synligheden af sygdommen.

Men da vores sygeplejerske sagde ordene "det er det bedste for Julie" var vi overbevist.

Julie har haft i et års tid nu, og vi troede ikke på folk der snakkede om tiden før pumpen og tiden efter, men det gør vi bestemt nu. Det er noget nemmere at styre mange ting. Bl.a. 'pizzaeffekten' :O)

Ved næsten ikke hvor jeg skal begynde og fortælle, så spørg bare løs om mere
Tilbage til toppen
maj-britt
Indmeldt: 30. nov 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 25/12 2009 22:06

Jeg har en søn som nu er 2 1/2 år. Fik diabetes da han var 13 mdr. Pumpe da han var 1 år og 7 mdr.
Det er den BEDSTE beslutning vi nogensinde har taget!

Hans langtidsblodsukker er fuldstændig som det skal være. Pumpen giver mere frihed i forhold til at spise lidt " sukker " engang imellem.
Man lærer at regne alt ud i kulhydrater, hvilket gør at de kommer til at leve som andre børn.
Han har pumpen siddende i bæltetaske om maven under trøjen. Det er ikke noget man bemærker. Du skriver ikke hvor gammel din datter er, men når de bliver større kan den være i bukselommen, og hvis hun har kjole på findes der en taske man kan have siddende om låret. Super smart. På en hjemmeside i USA kan man ydermere købe smarte tasker til pumpen med diverse motiver.

Mht ferie så var vi på Mallorca i sommers. Pumpen kan afkobles i løbet af 5 sek. De kan undvære pumpen i 1 time. Hvis hun så skal bade i længere tid så kan hun lige komme op i 2 min. Koble pumpen på og så give en bolus insulin og derefter afkobles igen.
Det var vores første ferie sydpå med pumpen. Vi talte meget om dernede at vi havde gjort det til et større problem end det overhovedet var. Det fungerede bare så godt.
Inden vores søn fik pumpe kunne hans blodsukre på en dag godt svinge mellem 3,0 og op til 25. Nu har han det meget bedre idet han ligger med at blodsukker mellem 4-8 hele tiden. En sjælden gang lidt højere.
Det tager selvfølgelig noget tid at få indstillet pumpen så den passer til din datter. Men når først den er det er det bare så nemt.
Vores søn går i vuggestue hvor de bruger en fjernbetjening til pumpen. Det gør det bare så meget nemmere. De skal ikke låse pumpen op og ind i en menu.
Jeg havde 14 dages tabt arbejdsfortjeneste da Phillip fik pumpe, så jeg kunne lære vuggestue personalet alt om pumpebehandling og fjernbetjening.
ALt i alt kan jeg kun anbefale at få en pumpe hvis man bliver tilbudt.

Skriv endelig hvis du har flere spørgsmål.
Hilsen Maj-Britt
Tilbage til toppen
oib
Indmeldt: 14. nov 2008

Indlæg Pumpe eller ej. Besvar, med citat
Skrevet: 26/12 2009 14:04

Vores datter skal også have pumpe - engang i det nye år. Hun går i børnehaveklasse og har rimeligt langtidsblodsukker. Vi bruger pen-behandling og kulhydrattælling.

Vi har haft mange tanker for og imod pumpe. Vi har hørt meget positiv omkring pumpen - men når man spørger mere indtil hvad der gør den store forskel til pen behandling bliver signalerne mere uklare. Så vi har ladet sygehuset bestemme. Når de anbefaler pumpe, må det jo være det bedste.

Min største bekymring er pt. den korte responsetid man har hvis/når der er problemer med pumpen/slangensæt.

Kan det overhovedet kombineres med to fuldtidsstillinger, hvor jeg (far) arbejder 40 min fra skolen/SFO og hvad med skole udflugter, bliver vi nødt til at tage med som backup ??.

Vi prøver med pumpe - men samtidig har jeg besluttet, at jeg må finde noget arbejde (deltid ??) her i byen, hvis pumpen giver for meget støj i forbindelse med vores arbejde.

Vi synes overhovedet ikke, at det er let at bestemme sig for pen/pumpe. Og jeg tror ikke, at nogen af delene er "lutter lagkage".
Sophiesnation
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 09. nov 2009

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 26/12 2009 21:08

Nu var jeg jo voksen, da jeg fik pumpen, men vil alligevel prøve at give mit besyv med.
Mullemor: Du skriver, at du ikke kan lade være med at tænke på din datters frihed. Jeg følte mig ikke specielt fri med insulinpen. Jeg skulle stikke mig 5 gange dagligt og havde langt mindre råderum ift. hvad jeg spiste og ikke mindst hvornår jeg spiste. Hvis jeg havde maveinfluenza og kastede op, så kunne jeg være sikker på at jeg samtidigt skulle døje med lave BS dagen lang, alternativt høje, hvis jeg lod være med at tage min langsomtvirkende insulin.
Jeg føler mig langt friere til at leve mit liv, sådan som jeg ønsker det, med pumpen og den er egentligt bare blevet en forlængelse af mig.

Oib: Jeg kan sagtens forstå dine bekymringer, men som maj-britt er inde på, så handler det om at sørge for, at der er folk på skolen, som er sat ind i, hvordan pumpen fungerer og kan finde ud af at fejlsøge og skifte infusionssæt, hvis det skulle være nødvendigt. Og så skal hun selvfølgelig altid have tilbehør til pumpen med sig, hvis de er på udflugt osv.
Jeg har altid en insulinpen med rapid på mig, hvis der skulle gå noget galt og i det halvandet år, jeg har haft pumpen, har jeg kun benyttet mig af en pen to gange.
I øvrigt: hvis der er problemer med slangen/infusionssæt, plejer det gerne at vise sig indenfor en time eller to efter tilslutning, derfor vil jeg anbefale, at I f.eks. skifter dem om eftermiddagen, når I er hjemme, så hun ikke oplever et sæt, der ikke virker på skolen, fordi det er blevet skiftet om morgenen.
Jeg har kun oplevet 2 sæt, der ikke var sat korrekt i, som gav mig høje BS og det gik rigtigt hurtigt.

Jeg håber, at jeres piger får rigtig meget glæde af pumpen Smile
Tilbage til toppen
mullemor

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 27/12 2009 16:52

Tusind tak for alle jeres svar!! Laughing

Der er rigtig dejligt at høre om alle jeres erfaringer.

Min datter er 4½ år og er i øjeblikket på levemir og novorapid.
Så vi har helt styr på kulhydrartælling, selv om der selvfølgelig også er visse madvarer der driller lidt.

Det er rart at I stort set alle er meget begejstrede for pumpen, det gør det jo noget lettere for os at træffe en beslutning.

Vi har de seneste dage ligeledes fundet en del info om pumpebehandling på nettet, og jeg må tilstå at jo mere jeg læser, jo smartere syntes jeg at det er.

Der var bla. en overlæge der var stærkt fortaler for pumpe, som snakkede om livskvallitet, hvor meget bedre det blev på pumpe fordi man undgik store bls. udsvingninger, og dermed også fysisk ubehag og humør syge....

Dette var noget jeg ikke havde tænkt så meget over tidligere, da jeg jo ikke kan mærke på egen krop hvordan det er når ens bls svinger så meget. Embarassed

I forhold til at bære pumpen har jeg også set mig lidt omkring, og ja det er rigitgt at man kan finde rigtig mange smarte måder at bære den på, så den bekymring har jeg heller ikke mere.

Det er også rart at høre at badeferie heller ikke er et problem, tit er det jo også noget man skaber i sit hovde pga uvidenhed Mr. Green

Jeg er nu overbevist om at vi skal sige ja tak til pumpen, håber blot at min mand er enig, han har nemlig ikke nået at læse alt informationen igennem endnu.

Endnu engang tak for alle jeres tilbagemældinger, det er bare SÅ rart med et forum hvor man kan trække på andres erfaringer.

MVH Mullemor
Tilbage til toppen
Ilg
Indmeldt: 16. okt 2009
Geografisk sted: Ærø

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 18/01 2010 22:10

Hej Mullemor. Jeg er egentlig bare lidt nysgerrig. Men du skrev, at din datter skulle have insulinpumpe i februar. Så mit spørgsmål er bare, om hvor i holder til? Min datter skal nemlig også have insulinpumpe her i februar. Mere præcis den 9 februar. Vi hører til på OUH. Og min datter er også 4½ år.

Natasja var 13 mdr. da hun fik konstateret diabetes 1. Jeg har også været lidt i vildrede, da Natasja har fået tilbuddet to gange før. Det var så først i november, jeg sagde at det var i orden med pumpe til hende. Og så fik vi svar her i januar. Jeg har lige været inde på OUH i dag, for at snakke om kulhydrattælling. Selvom vi har det i dagligdagen. Natasja er nemlig også på levemir og novorapid. Så her tæller vi også kulhydrat. Men jeg kan godt se, at der er stor forskel på tælling når det er pumpe, og når det er pen behandling. Håber at hører fra dig.

Hilsen Barbara, Mor til Natasja
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
mullemor

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 19/01 2010 5:57

Hej Ilg.
Det er sjovt at du spørger, for jeg har haft samme tanke!!

Min datter skulle have haft pumpe i uge 6 men det er desværre udsat da vi ikke kan den uge. Men jeg er da sikker på at det ville have været sammen med jer, for vi hører også til på OUH.

Jeg er da lidt nysgerrig i forhold til kulhydrarttælling, hvad er anderledes??
Troede faktisk ikke der var nogen forskel?

Glæder mig til at høre hvordan det går når din datter kommer på pumpe, hvis du vil dele ud af jeres erfaringer Very Happy

held og lykke med det.
hilsen Mullemor.
Tilbage til toppen
Ilg

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 19/01 2010 7:49

Hej Mullemor. Ej hvor sjovt. Men det er da en skam, i ikke kunne i den uge. Jeg tæller kulhydrater i forvejen, så da de sagde at jeg skulle derind ang. det, undrede det mig.
Og jeg må sige, at der er åbenbart stor forskel. Her skal du veje alt. Hvor jeg førhen bare kiggede på hvad der var i af kulhydrater. Man skal være sikker på, at man får indstillet pumpen rigtig. Ellers virker det ikke.
Jeg fik at vide, at jeg skulle gå hjem og veje det jeg havde i mine skabe. Så havde jeg styr på det, til vi kom hjem igen.
Vi har også fået pumpen med hjem, så vi kan kigge på den, og trykke lidt på den. Så bliver vi mere fortrolige med den. Det var vores diætist som fortalte om den. Og selvfølgelig skulle hun også lige nævne hvad den koster pumpen. Jeg havde nær ikke turde tage den med hjem.
Mon ikke der er andre herinde, som bedre kan fortælle forskellen af kulhydrat vs. pumpe og pen.
Men jeg skal nok skrive noget mere, når hun får den på. Og tiden efter.

Hilsen Barbara, Mor til Natasja
Tilbage til toppen
mullemor

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 17/05 2010 3:04

Hej igen til jer alle og nok mest Ilg!!

Jeg er bare så nysgerrig på hvordan det går med din datter og den nye dagligdag med pumpe??

Er der andre der har fået pumpe siden sidst??

Min datter er fortsat på venteliste, og jeg ved ikke hvornår vi får tilbudt en igen......måske til efteråret!!

MVH Mullemor
Tilbage til toppen
Ilg

Indlæg Hej Mullemor Besvar, med citat
Skrevet: 17/05 2010 23:03

Jamen hej til dig..

Jo tak, det går rigtig godt.. Vi er ved at være der, hvor pumpen er indstillet rigtigt.

Jeg kan mærke på Natasja, at hun er blevet mere glad, spiser mere, spiser hurtigere og ikke nok med det... Hun er også blevet mere "normal". Hun har meget mere energi, og sidder helst ikke ned i fem minutter af gangen. Der skal helst være gang i den hele tiden.. Vi har da haft høje bs, men ikke så høje som før hun fik den.. Nu ligger hun for det meste fra 3,9 til 8-9 stykker.. Hendes langtidsprøve var stadig for højt, men som sagt var hun syg det meste af Marts måned.. Og er forkølet igen..

Hun har lige været til 5 års undersøgelsen, og der fik vi at vide, at hun vokser hurtigt.. Og det nok er pumpens skyld.. Very Happy Da vi var på OUH den 15 April, var hun 111 cm og bare en måned efter ligger hun nu på 113 cm. Så ja, det er rigtig dejligt med pumpen.

Jeg er kommet så godt ind i den, at man skulle tro, at jeg ikke havde prøvet andet. Det eneste som godt kan drille lidt, er at få talt kulhydraterne rigtigt.. Jeg sidder stadig med bogen og kigger i den, istedet for bare at regne det ud. Måske fordi jeg er bange for at give for lidt insulin, så hun får for høje bs...

Håber at din datter snart får pumpen, og du siger ja til det.. Du vil ikke fortryde det.. Og det vil din datter hellere ikke.. Vi skal til kontrol igen den 15. Juli.. Det kunne da være sjovt, hvis I også var derinde den dag..

Knuz fra Barbara, Mor til Natasja 5 år..
Tilbage til toppen
mullemor

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 18/05 2010 8:06

Hej igen Razz

Tak for din hurtige tilbagemelding.

Hvor er det dejligt at høre at det går så godt med pumpen.
Og at den tilsyneladende er så let at bruge, at I allerede føler jer helt trygge ved den.
Det lyder super, at Natasja også trives på alle måder.

Bls mellen 3,9 og 8-9 er da bare SUPER flot.....tillykke med det Laughing

Vi har først kontrol tid igen til August, så det bliver nok ikke i denne omgang at vi støder ind i hinanden.

Har lige været til kontrol for et par uger siden, og det var bare så fedt, Min datters HgbA1c var faldet til 7,1.........det laveste den endnu har været, så vi var rigtig glade.
Det har dog også været hårdt arbejde at få den så langt ned.

Jeg håber virkelig at der snart er en pumpe til os også, så er jeg ikke i tvivl om at vi siger JA TAK.

Knus Mullemor
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group