Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Frustreret mor til diabetesbarn på 12

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
HS0810
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 03. nov 2009

Indlæg Frustreret mor til diabetesbarn på 12 Besvar, med citat
Skrevet: 03/11 2009 21:09

hejsa
min datter som er 12 og har haft type 1 siden hun var 4, er ved at gøre mig total skør.
Hun skal måle blodsukker hver 2. time for at det kan køre ordentligt. kan evt. rykkes en halv time
hva gør jeg når hun konsekvent når hun er alene ikke måler sig og regulere sig ned. og når jeg siger til hende husk lige at måle dig som idag kl. 16:30 hun svare ja ja slap af, og så viser det sig kl 19:15 vi spiser hun ligger på 22 og ikke har målt sig siden kl 13:30.
det er kun 14 dage siden vi havde den store tur hvor hun lovede at blive bedre, vi satte alarm til hendes tlf. hver anden time, for at hun kunne blive mindet om tiden. og nu er den så allerede gal igen. Jeg har sagt hun om 10 år sidde i kørestol uden fødder hvis hun fortsætter. Det er så frustrerende det her, har i nogle forslag den frustrerede mor.

jeg har prøvet perioder hvor jeg i en måned intet siger, hvor vi aftaler hun selv skal passe det, og perioder hvor jeg minder hende om det på den søde hjælpsomme måde og på den sure måde med stuerarrest men intet virker til at hjælpe.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
liva1
Indmeldt: 31. okt 2009
Geografisk sted: Århus

Indlæg Til frustreret mor Besvar, med citat
Skrevet: 04/11 2009 9:14

Nu er jeg ikke særlig erfaren med diabetes endnu....min datter fik det konstateret for 4 måneder siden og er kun 4 år, men har I kontakt til andre familier/piger, der sidder i samme situation?
Jeg er selv ved at undersøge, om der ikke findes en børnegruppe el. lign. som vi kan støtte os til!
Held og lykke
Tilbage til toppen
Blomst
Indmeldt: 12. aug 2008
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 05/11 2009 11:14

Hej

jeg har også en datter på 12 med diabetes 1. Hun har altid været flink til at måle sig og har altid været ligeglad med om hun skulle måle og tage insulin i alles påsyn. Det er ved at vende nu....hun er startet til showdance. Her er der ingen som ved hun har diabetes udover underviseren. Hun vil ikke have at de andre skal vide at hun er diabetiker. Føler hun sig lav under dansen, går hun ikke hen og napper druesukker eller noget at spise, før hun bliver rigtig lav/dårlig...

Jeg tror vores piger gerne vil være som alle andre. De vil gerne være frie.

Min datter deltog i et diabetes kursus på Roskilde Sygehus kun for piger i alderen 12-14 år. De var kun 5 piger. Kurset varede i 3 dage og omhandlede bl.a. den ændring der sker i kroppen i forb. m. pupertet. Der var også et emne omkring overvågning, at forældre tjekker og spørger hele tiden......hvornår må de spørge og hvornår skal de blande sig uden om....

Prøv at lade vær med at spørge til målingerne sådan her: hvordan har dit blodsukker været i dag? - men i stedet sige: hvordan er din dag gået i dag, har du haft det fint? (Du kan altid tjekke målingerne på apparatet når hun er gået i seng)...og så prøv denne - den virkede for os:

Lav et belønningsskema. Et skema som indeholder de måletidspunkter der skal være i løbet af en dag. Hver gang en måling overholdes får hun en stjerne (altså i skemaet). Når ugen er gået tælles stjernerne sammen. Er alle målinger overholdt udløser det en belønning. Ikke noget stort og overdrevet, men noget som I ved hun ønsker sig brændende. Det kan være en bluse, et tørklæde, en tur i biografen.......når det er blevet hverdag og det at måle sig er en selvfølgelighed kan I sætte det op til at det skal være 2 ugers måling der udløser en belønning. Det er vigtigt at I er konsekvense. Hvis ikke alle målinger er overholdt, så er der ingen belønning.

Vi brugte denne metode i forb. m. isættelse af insuflon. Min datter fik pludselig nåleskræk og turde ikke sætte sin insuflon. Vi havde hjemmesygeplejerske på 2 gange om ugen i 2 måneder. I 2 måneder hang belønningsskemaet uberørt. Hun sagde: jeg ønsker mig ikke noget! Men pludselig var der et ønske om at komme i biografen og se en bestemt film..og pludselig tog hun mod til sig og overvandt skrækken. I dag sætter hun selv sin insuflon uden bøvl. Belønningsskemaet har vi stadig, men der er først belønning efter 3 måneder...

Held og lykke
Tilbage til toppen
esmeralda
Indmeldt: 25. nov 2009

Indlæg DIABETES I PRÆPUBERTET Besvar, med citat
Skrevet: 25/11 2009 12:46

HEJ BLOMST,

JEG FORSTÅR UDEMÆRKET HVORDAN DU HAR DET OG HVOR BEKYMRET DU MÅ VÆRE. DIN DATTER ER EN STOR PIGE NU, SOM VIL OG KAN SELV. MEN HUN VIL BARE GERNE VÆRE SOM DE ANDRE, PRÆPUBERTET ER SVÆR FOR ALLE BØRN OG NÅR MAN SÅ HAR DIABETES OVENI, JA, SÅ ER DET IKKE SJOVT.
JEG HAR SELV EN SØN PÅ 11 ÅR, HAN HAR OGSÅ ALTID TAGET SIN BS REGULERING ALVORLIGT MEN FØLER IKKE AT HANS LÆRERE GIVER HAM TID NOK TIL AT FÅ GJORT HVAD HAN SKAL.
VI HAR TALT MED LÆRERNE OM DET FLERE GANGE, MEN VI TALER FORBI HINANDEN. I DAG STÅR JEG MED EN DRENG SOM ER BEGYNDT AT VÆRE BANGE FOR AT GÅ I SKOLE, FOR LIGESÅ SNART HAN ER HJEMME FOR HAN DÅRLIG SAMVITTIGHED OVER AT HAVE SPRUNGET SINE MÅLINGER OVER.
DET DET GÆLDER OM ER AT STØTTE OG STYRKE VORES BØRN I AT DERES LIVSTIL MED SUND MAD, MOTION OG DISPLIN FAKTISK ER DET KLOGE VALG OG DEM DER MENER ANDERLEDES BLOT ER ET UDTRYK FOR UVIDENHED.
Tilbage til toppen
isa
Indmeldt: 02. feb 2010

Indlæg Tålmodighed... MASSER af tålmodighed Besvar, med citat
Skrevet: 02/02 2010 12:06

Hejsa... Jeg har en datter på 13år, der har haft Type1 i snart 5år.

Jeg tror, at jeg må være enig i, at pigerne (og drengene) bare gerne vil være som alle andre. Det er derfor meget svært, når der skal tages specielle hensyn, men vi har oplevet, at hvis man tager det op i klassen, så er der hjælp at hente.

Min datter har lige været igennem den periode, hvor hun ikke var så god til at måle, men jeg hørte hende, hvad der kunne hjælpe hende til at det blev nemmere, og vi har fået lov til, at hun må sætte sin mobil til at ringe hveranden time, så er der ingen undskyldninger. Vil de unge helst ikke måle i timerne, kan man evt. sætte mobilen til at ringe i frikvartet.

Men tror, desværre, også at det beror meget på vores børns omgangskreds, min datter har nogle rigtigt gode veninder, som altid har støttet hende, og ved at det er vigtigt at hun ikke får det skidt. Men hun har også et par veninder, som hun får dårlige vaner sammen med, sodavand, chips og slik... og der har vi taget nogle kampe, for selvom jeg ikke vil forbyde hende at være sammen med de veninder, kunne det kun lade sig gøre, hvis hun selv begyndte at tage ansvar for sine målinger, når hun ikke var hjemme.

De må forstå, at med frihed følger ansvar.... også selvom man kun er 11-12-eller 13
Tilbage til toppen
Ksshu
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 17. feb 2010

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/02 2010 12:48

Heey

nu ved jeg ikke om du vil have min hjælp af jeg selv har sukkersyge og ikke er pårørende på samme måde...

både min søster og jeg har sukkersyge... min søster især var ikke sød til at passe sin sukkersyge da hun var barn... Grunden til dette er at det er en oprørs ting blandt andet fordi hun er ved at komme op i alderen og derfor er man lidt ligeglad og tror at man kan klare verden og dette gør at hun begynder at føle sig anderledes end de andre børn i skolen.

De fleste forældre har svært ved at se hvordan det påvirker børn når de er teenager og det gør at de bare vælger det fra... og de er stadig børn så det er svært at se ud hvordan det vil påvirke dem i fremtiden

Så det bedste råd er at være meget stædig og blive ved med at være efter hende og huske hende på det igen og igen... så kommer det til at blive bedre senere når hun bliver lidt ældre.

tror mig det er erfaring fra nogle i samme station... bare over fra den anden side
Cool
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group