Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Til forældre med mindre børn

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
mor til Signe diabe. 1
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 26. sep 2009

Indlæg Til forældre med mindre børn Besvar, med citat
Skrevet: 06/01 2010 21:21

Hej med jer.

Det er første gang jeg skriver her. Har læst mange af indlæggende her, men mit hoved er lige p.t fyldt med mange tanker. Håber der er nogen der kan give os lidt input.

Signe er lige blevet 5 år, og har haft diabetes 1 siden maj 2009. Hun er og har været en sej pige mht. ligepludeselig at skulle takle det at have diabetes. Men også en rigtig hård periode.

Er der nogen der har erfaring med at børnene ikke har så meget energi - er trætte? Selvfølgelig er hun ikke ligeså træt som lige før hendes diabetes blev konstateret. Men hun har simpelhen ikke energi efter en dag i børnehaven fra kl. 8 til 15.30. Vi får intet ud af hende når vi kommer hjem. Kan dog godt se, at det er mest når hendes BS har dykket, eller været for højt. Er der nogen der får dækket nogen timer om ugen via tabt arb.fortjeneste? Hvis, hvor mange og for hvor lang en periode? Hvad er begrundelsen? Jeg har faktisk fået nogen timer p.t. Og det er jeg rigtig glad for. Kan se at det er godt for Signe. Men timerne er kun en begrænset periode, og det er vel også ok. Men det kræver også at søge og blive ved med at søge.

Signe skal have pumpe d. 9. februar og det er vi noget spændt på. Men håber det kan tage nogen af hendes udsving, så humørsvingningerne ikke er så ofte. Selvom vi ikke skal klage over hendes hba1c der sidst lå på 6,5%. Synes hun svinger en del i bs, men noget må vi gøre rigtig.
Ifbm. pumpen - er der nogen der har erfaring med hvor lang tid det tager at få det indkørt. Her tænker jeg på tabt arb.fortj. Sygehuset skriver min. 14 dage, men synes jeg har hørt at nogen har søgt 4 uger, da det kan være svært at få indkørt. Meget rart at vide i.f.h.t arbejdsgiveren og selvfølgelig en selv.

Vi står og vakler lidt, om Signe skal skifte børnehave. Vi er lige flyttet, men bor ikke så lang fra den børnehave hun går i. Vores ide har været at beholde hende der til hun skal starte i skole til sommer. Men nu hører jeg en del der siger, at det vil være godt for hende at gå i børnehave med dem hun skal i skole med. Og det havde jeg nok også gjort, hvis hun ikke havde diabetes. Tænkte så, når hun nu alligevel skal have pumpe til februar, om det så er så stor en ændring alligevel, at hun godt kan skifte børnehave. Er der nogen der har erfaring med dette? Jeg aner simpelhen ikke hvem jeg skal snakke med det om. Har prøvet en pædagog i hendes børnehave, men hun aner jo ikke hvad en pumpe er eller indebærer. Og det gør jeg som sagt heller ikke. Men jeg vil bare gøre det bedste for Signe. Og har svært ved at se om det er bedst at beholde bh. hvor hun kender de voksne, nu hvor hun skal til at lære at have pumpe. Eller det er vigtigere at lære børnene at kende når hun skal til at gå i skole. Pædagogerne skal alligevel til at lære noget nyt. Men synes måske ikke det er smart med for mange skift. Nå. men måske der lige er nogen kloge hoveder med en mening, eller nogen der har været i samme situation.

Det var en ordentlig omgang. Typisk at man ikke har fået taget sig sammen til at skrive før Wink

Hilsen
mor til Signe
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
mullemor
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 26. mar 2009

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 06/01 2010 22:39

Hej mor til signe.....

Uha, hvor kender jeg godt alle de tanker og bekymringer.
Min datter fik diagnosen i sept. 08 kort efter hendes 3 års fødselsdag.

I forhold til træthed, mener jeg ikke at vi oplever de store udsving. hun er hverken mere eller mindre træt end sine 2 søskende, ( Den ene er oven i købet hendes tvilling, så deres dage er stort set identiske!!)
Vi oplever dog tit at de alle 3 på skift er trætte efter en lang dag i børnehave/skole, hvorfor de snupper sig en lur, eller bare kun vil hænge foran TVét hele eftermiddagen/aftenen. Tror egentlig bare at det hører alderen til!!

I forhold til dækning af tabt arb. fortjeneste har jeg ikke nogen erfaring.

Jeg har heller ikke erfaring med flytning af barn til anden børnehave, har dog en holdning til det som jeg gerne vil dele Very Happy

Hvis det var mit barn ville jeg ikke flytte hende nu, så tæt på at hun alligevel skal i skole.
Det er der flere grunde til. Din datters diabetes ef stadig forholdsvis ny, og selv om hun heldigvis tager det rigtig flot, så har det som du også skriver været en hård tid. Nu ermindatter selvfølgelig lidt yngre end din, men jeg forestiller mig,at man også som 5 årig,har brug for en masse hjælp fra en voksen.
Jeg kan tit mærke på min datter at hun bliver enormt utryk,hvis der ikke er en voksen hun kender, og er tryk ved i nærheden. hun bliver bange for at blive lav, uden at der er nogen til at hjælpe hende.

Hun stejler helt ved tanken om børne fødselsdage, skiskole, eller lege aftaler når det ikke foregår hjemme. Når vi så fortæller at en voksen fra børnehaven eller vi selv vil være der hele tiden, så vil hun pludselig gerne. så for vores datter er TRYKHED altafgørende for at hun har det godt.
Ved at skifte børnehave i forb med pumpen risikerer I at skulle starte helt forfra med oplæring i kulhydrart tælling osv. Dette er jo noget(tænker jeg) som den nuværende børnehave har godt fat i på nuværende tidspunkt.
Så nemlig fordi det bliver så stor en omvæltning at få pumpe, tror jeg at det ville være best for hende hvis der blot er noget hun kender og er tryk ved.
Ja selvfølgelig er det da rart at kende nogle af dem man skal i skole med, men jeg tror at det er langt værre at komme som ny i en børnehave hvor man oven i købet kun skal være i ½ år, end det er at være ny på en skole, hvor dagligdagen er ny for alle. I ricikerer også dalende motivation fra personalet i en evt ny børnehave, for måske de ikke lige har overskud eller lyst til at lære noget så komplekst og omfattende, når pigen aligevel kun skal være der ½ år??

Uha det blev da også en lidt lang forklaring, håber du kunne bruge det til lidt??

Og held og lykke med pumpen....min datter blev også tilbudt en i uge 6, men ØV ØV vi skal på længe planlagt skiferie, så vi må vente til næste runde til sommer.

MVH Mullemor.
Tilbage til toppen
mor til Signe diabe. 1
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 07/01 2010 11:31

Hej mullemor.

Tusind tak for dit svar. Rigtig rart at høre andres meninger.

Mht. træthed, så har Signe både en mindre søskende og en lidt større. Og jeg kan tydelig mærke forskel. Har Signe været under bs på 3,5 så bliver hun træt i kroppen. Hun siger det faktisk selv.
Det kan være at børn reagerer forskelligt på diabetes. Ved det ikke. Synes bare ikke hun har været så træt før hun blev syg.

Jeg tror også du har ret i, at det vil være dumt at flytte hende. Men man bliver bare lidt i tvivl, når man høre andre mødres meninger. Men de har heller ikke et diabetes barn. Og selvfølgelig svært for dem at forstå hvad det indebærer.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad I har gjort ifbm. oplæring af personale i børnehaven. Og ifht. forældre. Vores børnehave synes jeg har klaret det ok. Men kan godt mærke at det meste hænger på 1 pædagog, da hun selv går meget op i det. Jeg bliver tit ringet op, når bs ligger over 10. De tænker ikke altid på, at når der skal motioneres (kælke, danse mv.) at hun kræver noget at spise. De fanger det først når bs er faldet. Nu bliver hun målt kl. 10, 11.15 og igen kl. 14, så de når at fange det. Men jeg synes vi har sagt det flere gange at de skal være obs på når hun er aktiv. De aner intet om tælling af kulhydrater. De ringer hver gang vi er til fødselsdage, og fortæller hvad de skal spise. Jeg er jo vant til denne forretningsgang, men det kan jo være at du har en ide til hvad vi kan gøre bedre.

Mht. tælling af kulhydrater - hvordan har i lært det. Vi har måtte lære det selv. Synes godt nok vi er overladt til os selv efter vi blev udskrevet fra sygehuset. Vi skal i næste uge tale med diætisten og lære tælling af kulhydrater - især nu hvor hun skal have pumpe. Jeg spurgte selv om dette møde, og diætisten sagde til mig, "nå, om vi nu er klar til det". Helt ærlig - er det ikke på tide at lære det efter 7 måneder.
Vi prøver selvfølgelig at beregne det hun spiser, men synes der er mange ting der er svære at beregne. Når vi så har beregnet det så godt vi kan, synes jeg ikke altid det passer alligevel Confused
Har i brugt sygehuset diætist?

Hilsen
mor til Signe
Tilbage til toppen
mullemor
Indmeldt: 26. mar 2009

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 07/01 2010 13:02

Hej igen.

Jeg er da glad for at du kunne bruge mit svar til noget Very Happy

Så nu vil jeg da forsøge igen.

MHT. træthed så tror jeg helt bestemt at du har ret i at børn reagerer forskelligt. Det skal da også siges at min datter til tider er mere træt og uoplagt, hvor jeg har haft tanken om at det kunne skyldes hendes BLS.
Især hvis hun har været lav.

I forhold til tælling af kulhydrarter er jeg da lidt overrasket over at I ikke er oplært i dette!!
Hvilken insulin får hun??

Min datter er på Levemir og Novorapid, hvilket vil sige at hun skal have insulin hver gang hun spiser.....og her er det som jeg ser det da næsten umuligt at doserer rigtigt hvis man ikke tæller Surprised

Jeg har dog hørt om andre hvor det fungerer fint uden at tælle, tror bare ikke at jeg ville have haft det store held med det.

Det ser da også ud til at det fung OK for jer, efter som hendes langtids prøve er så flot Mr. Green

Da min datter blev indlagt begynde vi så småt at snuse til tælling af kulhydrarter alledede efter 2-3 dage. De sagde dog også at det ikke var det vigtigste den første tid da hendes egen produktion af insulin var høj i starten.

Vi fik under indlæggelsen tilknyttet en diatist som underviste os ( tror at det blev til omkring 4 x 2 timer) det var super godt, for der var pludselig meget nyt at lære.

Diatisten arbejder på OUH som som er vores hospital. Vi har fået at vide at vi til enhver tid kan ringe til hende med spørgsmål, eller aftale tid til suplerende undervisning hvis vi eller ex. besteforældre har brug for dette.
Det giver en enorm trykhed at vide, selv om vi endnu ikke har benyttet os af det.

Vores "bibel" hedder:"kulhydrarttælling" det er en lille folder der kan købes for omkring 30 kr hos diabetes foreningen. Den kan bestilles på deres hjemmeside.

Hvis I ikke allerede har den, så ville jeg skynde mig at gøre det hvis jeg var jer Wink Den er SUPER god.
Den fortæller kort og præcist om hvad kulhydrarter er og hvordan man tæller dem
Der er 2 formler i. En til hvordan man kan udregne insulin behov i forhold til spiste kulhydrarter, og en til at udregne hvor meget bls vil falde hvis man giver 1 IE insulin uden at spise.

Derudover er der en lang liste med fødevarer og deres indhold af kulhydrarter. den er især god når man ikke lige har en varedekleration ved hånden, som ved ex. frugt!!

Kan faktisk ikke huske hvor meget oplæring vi fik i at tælle, men med denne folder, som vi fik udleveret, er man rigtig godt på vej når den er læst.

I forhold til oplæring af børnehaven foregik det for vores vedkomne således:

Jeg fik, efter lidt tovtrækkeri med kommunen, bevilliget i alt 4 mdr tabt arb fortjæneste. De første 3 mdr var jeg så med min datter i børnehave hver dag hvor jeg stille og roligt lærte personalet op i alt hvad jeg kunne komme i tanke om vedrørende Diabetes, symptomer, bls måling, insulin indgift, kulhydrart tælling osv. osv....

Da jeg var færdig med disse 3 mdr. kunne de 2 pædagoer og 1 hjælper der var på min datters stue varetage hendes sygdom lige så godt som jeg Very Happy

Den sidste mdr. brugte jeg så på at stå stand by derhjemme ved tlf hvis der var nogle spørgsmål. Derudover brugte jeg også en del tid på at undervise resten af personalet i huset, om de mest grundlæggende ting.
De skulle alle kunne måle et BLS, og vide hvis der skulle gives juice.
Derudover blev de lært op i at skrive ned hvad min datter spiste, ex. til morgenmad, så en af de 3 oplærte fra stuen kunne give insulin hvis de mødte ind på et andet tidspunkt. ( Dette har kun været nødvendigt i forb. med morgenmad, da min datter ofte kommer meget tidligt afsted Crying or Very sad )

På eget initiativ har enkelte af personalet i resten af huset senere fået oplæring i indgift at insulin, denne oplæring har personalet på min datters stue selv stået for.

Hver dag lægger jeg en seddel i madpakkerne om hvor mange kulhydrarter de enkelte ting indeholder.

EX:
½ rugbrød = 10 g. k. (x 2 stk.)
1 æble = 10 g. k.
1 banan = 20 g. k.
I ALT = 50 g. k.

Vi har så lavet en fast aftale om hvor meget insulin hun skal have hver gang hun spiser 10 g. k
Så kan de voksne selv udfra hvad og hvor meget hun så spiser give insulin efter dette, og ligeledes også tage højde for lavt/højt før måltids BLS.

I forhold til fødselsdage osv. hvor de spiser andet end medbragte madpakker, så har de altid "biblen" ved hånden så de selv kan regne ud.
De har også fået en lille vægt så de har mulighed for at veje kagen, bollerne, pastaen eller hvad det nu måtte være.

Det fung. rigtig fint. Very Happy

Når du nu snakker om mad der "driller"....UHA det kender jeg også Twisted Evil

Vi har i den grad haft vores hyr med især pizza, pasta og chokolade.

Fed mad gennerelt har også drillet en del.

Jeg har læst i et andet indlæg herinde at nogle også tæller ½ af fedtet med som kulhydrarter, hvis maden er meget fed.....noget jeg ikke selv havde tænkt, men jeg må sige at det virker!! Very Happy

Vi er også begyndt at bruge actrapid til disse 3 fødevarer for at tilgodese den langsomme bls stigning disse giver, og det fung fint for os.
Men det bliver jo ikke aktuelt for jer nu hvor din datter skal ha pumpe, den har jo den berømte "pizza knap"

Jeg ønsker jer rigtig meget held og lykke med procektet.

MVH Mullemor
Tilbage til toppen
Ilg
Indmeldt: 16. okt 2009
Geografisk sted: Ærø

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/01 2010 11:24

Hej mor til Signe.. Jeg har en datter som fik diabetes 1, da hun var 13 mdr. I dag er hun 4½ år. Vi bruger pt. novorapid og levemir. Så vi tæller kulhydrat når hun har spist, da vi også skal give hende insulin hver gang hun har spist. Natasja skal have insulinpumpe den 9 februar. Vi har så et møde med vores diætist her mandag den 18 januar.
Jeg har lavet en bog som er med hende overalt, hvor der står alt fra morgenmad til dessert. Og der er alt fra gram til kulhydrat til hvor mange enheder insulin hun skal have. Jeg har også skrevet hvad der for bs til at stige og hvad der ikke får det til at stige. Det har hjulpet børnehaven rigtigt godt. Også hvis der er fødselsdag i huset.

Hilsen Barbara, Mor til Natasja 4½ år.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
mor til Signe diabe. 1
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/01 2010 16:59

Hej Ilg og mullemor.

Signe bruger novorapid og insulatard. Jeg har lige skiftet læge - til en som er ekspert i diabetes og går vild op i det:D. Han fortalte at insulatard er svær at styre, idet det kan varierer fra dag til dag, hvornår virkningen topper. Han anbefalede også levemir. Men nu er vi så tæt på pumpe at vi selvfølgelig ikke gør noget nu. Men den er svær at styre i børnehaven, da vi jo ikke ved hvormeget hun spiser, og vi faktisk doserer hende om morgen.

Vi har også bogen "kulhydrattælling". Men beregningerne passer bare ikke til Signe. Vi tæller selvfølgelig også hvad hun spiser af pasta, ris mv., men må sige jeg glæder mig til at tale med en diætist som muligvis kan give os nogen råd. God ide med en lille vægt - det havde jeg ikke lige tænkt på.

Vi fik en samtale med en diætist dagen efter Signe fik diagnosen i 20 min. Det var lige før weekend og helligdag, så tiden var knap. Og hvor lydhør er man dagen efter. Så jeg har ikke været så rustet til at oplære børnehaven. Har heller ikke rigtig vist hvordan det skulle gribes an.

Er lidt nysgerrig over hvordan i har taklet det i børnehaven mht. kommunikationen. Var det jer der tog initiativ til at oplære personalet? Eller hvad har lederen gjort?

Jeg fik 4 ugers orlov, men starten gik med at Signe var hjemme og vi lige skulle sluge det her med at få diabetes inden for døren. Jeg var med i børnehaven nogle dage, men følte at jeg var lidt i vejen. De har et barn i gruppen, hvis mor har arbejdet med udvikling af blodsukkerapparater. Super godt, men hende brugte de til undervisning på et personalemøde - uden jeg var med. Det er ligesom at de styrer deres og jeg styrer mit. Jeg har slet ikke undervist nogen mht. Signe. Tænker om jeg har været for passiv, men også svært når børnehaven ikke rigtig lægger op til. Lederen synes at personalet klarer det så godt - men jeg ved snart ikke. Synes ikke de ældre er ret villige til at ville lære. De skal have alt skrevet ned, og helst ikke tænke selv. Når de er til fødselsdage synes en af dem at det er åhhh så besværligt at tælle kulhydrater. Det bliver da rigtig sjovt når pumpen kommer Confused.

De har også svært med at informere hvis Signe har en dårlig dag, eller de har stukket forkert. Kan simpelhen ikke forstå at de ikke bare er ærlige, hvis de ikke kan lide at stikke eller det har blødt. Det oplever vi da selv som forældre. Men har sagt det flere gange, men hjælper åbenbart ikke. Man er lidt bange for at brokke sig, for de kan jo også gå helt i baglås og ikke ville stikke mere. Det har jeg da hørt at nogen børnehaver slet ikke vil hjælpe.
Nu skal jeg heller ikke gøre børnehaven dårligere end den er, men jeg synes bare det er rart at få nogen input, hvad jeg kan gøre bedre. I har jo allerede givet mig noget. Og er rigtig glad for jeres respons Very Happy .

Hilsen
mor til Signe
Tilbage til toppen
Ilg

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/01 2010 19:55

Hej igen. Inden Natasja skulle i børnehave fik vi lige et lille møde med personalet. Og der forklarede vi alt, om hvad man skulle og hvad man ikke skulle. Havde de spørgsmål kunne de komme med det der. Og så ville vi svare på dem så godt vi kunne. De så også hvordan man tog bs og hvordan man gav insulin. Jeg havde også 14 dage hvor jeg var dernede i de første par dage, og så kørte de selv resten. Havde de problemer så ringede de til mig. Kunne det klares over telefonen, så gjorde vi det. Kunne det ikke, så kom jeg ned.

Nu skal hun så have insulinpumpe, og der for vi så 14 dages tabt arbejdsfortjeneste. Hvor vi skal lærer dem op i selve pumpen. De er meget ivrige til at ville lærer om det. Den ene pædagog har lige fået det inde på livet selv, da hendes niece lige har fået diabetes. Så hun er meget opsat på at lærer om det. Vi står altid til rådighed, og de kan altid ringe til os på arbejdet.
Natasjas leder har fået telefon nummeret til OUH, så der kan de også ringe til, hvis de har spørgsmål. Så man må sige, at de er villige til at lærer det.
Natasja har også sovet i børnehaven og været i zoo i Odense. Og vi har ikke været med nogen gange. De har klaret det hele selv. Lige fra morgen insulin til nat insulin til bs målinger. Så jeg har været rimelig heldig med dem.

Hilsen Barbara.
Tilbage til toppen
Bullerbassemor
Indmeldt: 02. sep 2008
Geografisk sted: Fyn

Indlæg Børnehavestart og pumpe... Besvar, med citat
Skrevet: 09/01 2010 17:40

Hejsa Smile

Jeg vil gerne fortælle, hvordan vi har oplevet det, da vores søn startede i børnehave i sommers.

Jeg havde 4 ugers orlov (har i øvrigt aldrig haft problemer med at få orlov). Inden han skulle starte var der en sygeplejerske og diætist henne i børnehaven og oplære personalet. Da jeg selv har haft sukkersyge i mange år, har jeg efterfølgende suppleret den undervisning - og undervist en del af personalet som ikke havde mulighed for at være der den dag - bl.a. fordi lederen af børnehaven synes det er vigtigt, at alle ved noget om det. Lederen har fra starten haft den indstilling at det skulle fungere - og det gør det i høj grad Very Happy

Jeg har brugt meget tid på at lave "manualer" - trin-for-trin anvisninger - med billeder om hvordan man måler blodsukker, giver insulin og efterfølgende hvordan man bruger pumpen, som han fik 3 mdr. efter han var startet i børnehaven.

Der er især ën pædagog som har "fanget" hvad diabetes handler om, og hun klarer det superflot - fx her til jul, hvor julemanden var på besøg og børnene fik slikposer, da fik vi resterne af slikposen med hjem - og hun havde skrevet på, hvor mange kulhydrater som var i det forskellige Smile

Vi har også købt en lille vægt som kan lukkes så den også er nem at have med ud af huset. Om formiddagen vejer de hans frugt og regner ud, hvor mange kulhydrater han spiser. I hans madpakker ligger der en seddel, hvor der står hvor mange kulhydrater der er i det, som er med i madpakken. Meget udførligt for at være helt sikker og vi ved aldrig om det lige er den dag, hvor alle er syge og der er afløsere:
fx: ialt 4/2 rugbrød (så kan man tælle bagefter, hvis er usikker på hvor mange han har spist)
1/2 rugbrød 10 gr kh
ostehaps ingen kh
grønt ingen kh
æg ingen kh
Det fungerer upåklageligt. Til fødseldage eller andre tidspunkter hvor de spiser udover madpakken, fungerer det igen rigtig fint med at de vejer bollen/kagen og regner halvdelen af vægten som kulhydrater. Fx. en bolle 60 gr = 30 gr. kh

Da han fik pumpen havde vi 2 ugers orlov til at køre det ind i børnehaven. Det gik fint, men det tog selvfølgelig lidt længere end 14 dage af få finjusteret pumpen, men med mange blodsukkermålinger lykkedes det. Jeg synes det er en kæmpefordel og lettelse med pumpen. Antallet af følinger er minimeret og pumpen gør det hele mere fleksibelt. Spiser han ikke noget, får han ikke noget insulin. Spiser han meget, får han bare insulin til det, og spiser han alligevel lidt mere, selvom han har sagt nej tak, så får han bare lidt mere insulin til det sidste. Dermed ikke sagt at hans bs ikke kører op og ned, for det gør de nogle gange...

Jeg har ikke oplevet speciel træthed efter følinger hos min søn, men jeg kan nogle gange selv blive UMENNESKELIG træt, når jeg har haft for lavt bs.

Håber du kan bruge det til noget - det blev vist lidt rodet....

VH
Bullerbassemor
Bullerbassemor
Indmeldt: 02. sep 2008
Geografisk sted: Fyn

Indlæg vægt Besvar, med citat
Skrevet: 09/01 2010 17:54

http://www.valueshop.dk/praecisionsvaegte/1491-brevvaegt-p800-01-800g.html

Her kan I se den vægt vi har købt Smile

VH
Bullerbassemor
mor til Signe diabe. 1
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 09/01 2010 20:00

Hej Bullerbassemor.

Tak for dit svar. Kan godt se, at jeg bliver nød til at hive fat i personalet. Især nu her hvor min datter skal have pumpe.

Vi har som sagt også 1 pædagog som gerne vil lære. Men synes også det er vigtigt at de andre ikke læner sig tilbage og lader hende styre det. Hun er der jo ikke altid.

Tror i bliver noget mere rustet jer på Fyn fra hospitalets side. Jeg ville nemlig rigtig gerne have haft en sygeplejeske med ud til børnehaven til at støtte en, når man selv er hel grøn på området. Men det gør de ikke mere her i regionen.

Lederen i bh. har slet ikke spurgt om jeg ville undervise personalet, og jeg synes det har været svært hvad man skulle gøre. Men nu får jeg jo chancen når pumpen kommer. Så skal de jo lære at tælle kulhydrater mv.

Tak for henvisningen til vægten. Den virker ret smart.

Hilsen
mor til Signe
Tilbage til toppen
Ilg

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/01 2010 9:51

Hej.. Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Men du skrev at din datter skal have insulinpumpe den 9. februar. Hvor hører i til?

Vi hører til OUH, og Natasja skal nemlig også have insulinpumpe den dag. (9. Feb.) Det ville da værer sjovt, hvis det var samme sted. Natasja er 4½ år, fylder 5 til Maj. Håber jeg hører fra dig.

Hilsen Barbara, Mor til Natasja
Tilbage til toppen
mor til Signe diabe. 1
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/01 2010 15:02

Hej Ilg.

Ja jeg så godt at du skrev at Natasja skal have pumpe samme dag som Signe. Men vi hører til Hillerød. Signe blev 5 år i november. Har lige været på hospitalet i onsdags, og fået pumpen med hjem, så vi kan kigge lidt på den inden den skal påsættes. Vi glæder os rigtig meget:lol:, men er også lidt spændt på indkøringen. Men rigtig genialt at vi har fået pumpen i lyserød. Signe er helt vild, og sover allerede med den om natten. Kan godt være det bliver anderledes når slangen kommer på, men gode tegn at hun tag den til sig allerede nu. Men ligenu er jeg noget nervøs for hvordan børnehaven skal oplæres i alt det her. De aner som sagt jo ikke hvordan kulhydrater tælles. Hvor lang tid får I tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med indkøringen. Synes det ligger noget dumt, når vinterferien er lige ugen efter. Jeg tænker her på, at børnehaven jo ikke er nomeret særlig godt til at sætte ressourcer ind til oplæring. Hvad gør I?

Godt hvis vi kan udveksle erfaringer.

Mvh. mor til Signe
Tilbage til toppen
Ilg

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/01 2010 15:21

Hej.. Vi har også fået den med hjem. Den er så bare hvid. Eller gennemsigtig nærmest. Vi har fået 14 dage tabt arbejdsfortjeneste. Ja, det synes jeg også, er en skam. Jeg plejer nemlig altid at have hende hjemme i ferien. Men nu bliver jeg nød til at lade hende blive der. Så de kan lærer det.
Natasjas børnehave er heldigvis vant til kulhydrattælling. Så der er ikke noget at komme efter. Natasja snakker ikke om andet end den pumpe. Hvis det stod til hende, så havde hun den allerede på nu.

Selvfølgelig kan vi udveksle erfaringer.
Jeg kender en her på øen, som også har fået pumpe for ca. 2 år siden. Dem må jeg heldigvis gerne ringe til, hvis jeg bliver i tvivl om noget. Eller hvis vi ikke kan få den til at virke. Confused

Hilsen Barbara, Mor til Natasja
Tilbage til toppen
annesofie
Indmeldt: 19. jan 2008
Geografisk sted: København

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/01 2010 16:41

Hej Mor til signe.
Jeg er mor til en pige på 4 1/2, som har haft pumpen nu i snart to år. Vi har gjort det med børnehaven at de kun bruger bolusguiden. Det er en funktion på pumpen hvor den regner ud hvad min datter Alba have. Den fungerer sådan at man i pumpen taster sin kulhydrat-insulin ratioer ind og hvor meget der skal til i korrektion. Så kan personalet trykke på den knap på pumpen der hedder -B- og så taste blodsukker og mængde af kulhydrater ind og så skal de slet ikke regne noget ud selv. Så foregår det automatisk efter de indstillinger vi har tastet ind. Så for hun også automatisk mere insulin hvis hun lægger højt og mindre hvis hun ligger lavt. Det er trygt for både os og personalet at gøre på den måde. Vi lægger så en seddel i hendes madkasse hvor der står hvad der er af kulhydrat i hvad, og så taster de bare det ind.
Det er spændende med pumpestart. Det har i hvert fald gjort det noget nemmere for os.

Mvh Anne-Sofie mor til Alba
Tilbage til toppen
Ilg

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/01 2010 20:38

Hej Anne-Sofie. Min datter skal også have insulinpumpe den 9. februar. Jeg har godt hørt om den -B- knap. Har det passet hver gang man har tastet noget. Eller skal man nogen gange regne efter? For jeg har selv tænkt på den knap til børnehaven. Også til os selv, nogengange.

Og hvad med den famøse "pizza-knap", er den også god, eller skal man også tælle kulhydrat der, eller kan man bruge -B- knappen der?

Hilsen Barbara, Mor til Natasja på 4½ år
Tilbage til toppen
mor til Signe diabe. 1
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/01 2010 23:13

Hej Anne-Sofie.

Har ikke hørt om B-knappen endnu - kun "pizza-knappen". Men det kommer vi jo nok til. Tænker at der skal jo være helt styr på kulhydrat-insulin ratioer og hvor meget der skal til i korrektion. Men det forventer jeg at hospitalet får styr på, når de får vores 3 dages målinger. Men er godt nok spændt, for vi har selv lidt svært ved at beregne det 100%. Vi er i en periode, hvor hendes insulin behov er ændret, så må det jo også være svært at få kodet i pumpen. Men vi må se.
Men kan godt se fordelen i børnehaven. Det skal helst være så enkelt som muligt, så der ikke sker fejl. Har hørt, at de meget nemt kan få lavt bs, hvis der kodes forkert i pumpen.
Vi glæder os også rigtig meget til pumpen. Bare det at vi ikke skal stikke hende hver gang hun spiser:D. For det sker rimelig tit i den alder.
Hvordan håndterer personalet det i jeres børnehave? Hvad gjorde du ved opstart af pumpen? Kunne personalet tælle kulhydrater? Og har de gjort noget for at lære diabetes.
Jeg kan se at I bor i Københavns området - rimelig afstand fra os. Jeg har spurgt Humleboet om de har en kontakt familie, med et barn med pumpe med noget erfaring. Men de har ikke svaret endnu. Tænkte om vi må bruge jer. Kunne godt forestille mig, at der vil komme en masse spørgsmål ved opstarten. Meget rart at kunne kontakte nogen som er i samme situation som os. Men det kan da også være at Humleboet snart svare os:?

Mvh mor til Signe
Tilbage til toppen
annesofie
Indmeldt: 19. jan 2008
Geografisk sted: København

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 24/01 2010 21:55

Det passer stort set hver gang når vi bruger -B- knappen. Hvis I allerede tæller kulhydrater, har I nogle ratioer at gå ud fra, ellers får i det af hospitalet vil jeg tro. Lige nu kører vi med 4 forskellige. Om morgen er den 1:10, til frokost er den 1:12, om eftermiddagen er den 1:20 og om aftenen er den 1:15. Det er nogle vi er nået frem til efterhånden som vi har set hvodan hendes blodsukre er, og hvordan hun reagere. Om morgenen er hun meget insulinresistent, derfor er vi nødt til at give mere.
Lige nu ser vores måleskema nogenlunde sådan her ud.

Hun bliver målt når hun vågner.
Bliver målt inden vi aflevere i børnehaven ca. 8.30
Bliver målt til frokost ca. 11.30
Bliver målt til frugt ca. 14.00
Bliver målt om eftermiddagen derhjemme ca. kl 16.00
Inden aftensmaden ca. 18.00
Inden Albas sengetid ca. 19.30
Inden vi går i seng ca. 22.00
Bliver målt 1-2 gane om natten

Vores ratioer er vi så kommet frem til ved at se hvordan hun ligger i løbet af dagen. Ligger hun f.eks. for højt eller lavt til frugt vil vi gøre noget ved ratioen til frokost, og så videre. Vores ratioer er nogle vi er kommet frem til efterhånden fra vores udgangspunkt da vi startede pumpe. De ændrer sig stadig, men det er kan man rimelig nemt se på sine målinger, og så har vi prøvet os frem med små justeringer. I starten havde vi selvfølgelig hospitalet ind over, nu gør vi det selv.

Pizzaknappen vil jeg mene er den samme som -B-knappen. Der kan man nemlig vælge hvilken slags bolus du vil give: almindelig, kombineret eller forlænget. Ved almindelig får de al insulinen med det samme, kombineret kan du giver f.eks. 50% med det samme og 50% forlænget over x antal timer, og ved forlænget forlænger du hele bolusen over x antal timer. Vi bruger det, men har nu stadig svært ved at ramme rigtigt Cool

Vi bruger også mest bolusguiden derhjemme. Vi synes det er nemmere når nu vi kører med så mange forskellige.

Håber det giver nogenlunde mening.

Mor til signe - vi vil da meget gerne være kontakt familie. Alba vil helt sikkert også gerne være sammen med en anden på hendes alder med diabetes. Jeg sender dig en privat besked Smile
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group