Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Gode råd til rejse?

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
MorTilFreya
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 24. sep 2009

Indlæg Gode råd til rejse? Besvar, med citat
Skrevet: 13/01 2010 9:07

Hej
Vi skal for første gang ud at rejse efter vores datter har fået diabetes. Er der nogen der kan give os gode råd osv til at rejse med hende?
Er der noget særligt vi skal tænke på?
Alle råd modtages med glæde! Smile
M
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 24. jan 2008
Geografisk sted: Århus

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 13/01 2010 11:00

Hej MorTilFreya
Kan du give lidt flere specifikke oplysninger? F.eks. hvor I skal hen (koldt, varmt?), hvor lang tid I skal af sted, hvilke aktiviteter I evt. har planer om (ski, vandring, snorkling eller ren dasen?) og endelig transportformen (bil, fly, tog etc.)

Very Happy
Mette
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Ronge
Gæst

Indlæg Ferie Besvar, med citat
Skrevet: 13/01 2010 11:11

Mit råd vil være, at sørge for at kosten på ferien minder om kosten hjemme. Det er basis for at kunne holde en nogenlunde ensartet regulering, så kan man spæde op med hygge guf, som hurtigvirkende kulhydrater der forbrændes ved evt. ekstra fysisk aktivitet.

Ellers er der et råd om altid, at sørge for at have noget druesukker, juice eller tilsvarrende med. Så man kan tilføre ekstra kulhydrater, hvis BS skulle blive lavt. Skulle BS være lidt forhøjet i 1 uge eller 2, så må man tilskrive det, at man jo også skal have lov at leve. Wink

God tur
Tilbage til toppen
MorTilFreya

Indlæg Hej igen Besvar, med citat
Skrevet: 13/01 2010 13:45

Vi skal til Tenerife - der er ca 22 grader nu. Vi skal flyve og derefter med bus. Vi har købt køletaske til insulin.
Det er jo svært det med at få kosten til at ligne den derhjemme Sad Vi lever temmelig sundt herhjemme og det er jo svært når man bor på et resort med buffeter hver dag. Er sikker på at min datter vil prøve at tage ALT det usunde fra buffeten Smile
Marly
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 18. nov 2009
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg ferie Besvar, med citat
Skrevet: 13/01 2010 14:10

I kan evt få behov for en forhåndgodkendelse fra Jeres rejseforsikring, hvis din datter indenfor de sidste måneder (afhængig af selskabets regler - mit er det 2 måneder)
1. Har været indlagt
2. Har været til læge uden for almindelig kontrol
3. Har fået fået ordineret en ændring af din medicin (Fx anden dosering, ophør eller påbegyndelse af ny medicin)
4. Eller er skrevet op til, henvist til eller på venteliste til vurdering/behandling
Hilsen Marly
M
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 14/01 2010 11:00

Hej igen
På lignende ferier plejer jeg selv at tage groft knækbrød og måske en pakke rugbød med - det vil I jo let kunne tage med i buffetrestaurenten. Ellers plejer man nu også at kunne købe (ret dyrt) rugbrød på charterstederne, fordi der kommer så mange skandinaver.

Mht. lækkerierne på buffeten, så er det jo en situation din datter vil komme stil at stå i et uendeligt antal gange i fremtiden, og altså en situation hun/I ikke kan komme uden om at skulle håndtere. Jeg tror ikke der findes nogen entydig strategi, da alle diabetikere er forskellige både hvad angår psyke/personlighed og blodsukkerregulering.

For mit eget vedkommende er min blodsukkerregulering præget af stor usikkerhed og uforudsigelighed, men som du vil kunne læse dig frem til her på chatten, findes der diabetikere, som har ret let ved at korrigere for indtagelse af søde sager og store mængder kulhydrater med ekstra hurtigtvirkende insulin og således undgå de store udsving i blodsukkeret. Hvis det er tilfældet for Freya, så kan hun jo også tillade sig at skeje mere ud ved buffeten.

Hvis jeg igen må referere til mig selv, så har jeg lettere ved helt at undgå det søde og "forbudte", frem for at smage "en lille smule" - men andre diabetikere, og måske deriblandt Freya, vil sagtens kunne administrere blot at få lidt kage eller dessert. Det kunne måske være en aftale mellem jer og hende: fordi det er ferie, må hun hver dag vælge een "forbudt" ting fra buffeten?

Under alle omstændigheder synes jeg, at det er acceptabelt at lade hende ligge lidt højere og knap så stramt reguleret for denne ene uge, så længe blodsukkeret ikke bliver så højt, at hun bliver dårlig af det, selvfølgelig. Det er jo trods alt ferie! Wink
Tilbage til toppen
MorTilFreya

Indlæg Hej M Besvar, med citat
Skrevet: 14/01 2010 16:38

Tak for dit svar. Det kunne jeg virkelig bruge til noget! Vi tager da helt sikkert rugbrød og groft knækbrød med - tak for det tip!
Vil det sige at du ALDRIG giver dig selv lov at få søde sager? Du skrev at du havde nemmere ved at holde dig helt fra søde sager end at få lidt.... Vi har aftalt med Freya at hun og lillebror må få en pindis hver aften på ferien. Vi vil prøve at finde nogle pindis der er sukkerfri og putte i deres fryser på hotellet. Herhjemme bruger vi sukkerfri pindis fra Hjemis - de er gode og nemme at styre Smile
M
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 14/01 2010 18:41

Nej, det vil ikke sige, at jeg ALDRIG får søde sager, men det sker ret sjældent, og jeg har aldrig kage/slik/is/chips i mit hjem. Ude af øje, ude af sind! Når jeg gør undtagelser fra reglen, er det da også ofte når jeg er på besøg hos venner eller ude at spise sammen med dem.

Jeg vil helst være fri for, at venner og familie stiller an med sukkerfri mad eller noget som helst, der minder om særlig "diætmad". Jeg gider ikke skabe opmærksomhed omkring min person på dén konto, jeg skal nok selv styre hvad jeg putter i munden, alt afhængig af blodsukkerets humør den pågældende dag, og endelig kunne jeg aldrig drømme om at spise industrifremstillede sukkerfri diætprodukter. Efter min mening smager langt det meste af det simpelthen for elendigt og er tillige ofte fyldt med alverdens E-numre - så foretrækker jeg i dén grad ved sjældne lejligheder at nyde den ægte vare.

Den første jul efter jeg havde fået sukkersyge som 13-årig, lavede vi havregrynskugler af havregryn, kakao, minarine og sødemiddel efter Diabetesforeningens opskrift. Det blev både første og sidste gang. Minarine!!!! Come on!!! Så vil jeg sgu hellere helt undvære! Wink

Nå, men tilbage til Tenerife: jeg spekulerer på, om det er besværet værd først at lede efter et sted, hvor det er muligt at købe sukkerfri ispinde (hvis det overhovedet findes) og dernæst måske have besvær med at skulle i hotellets fryser, hver gang I skal have fat i én? Når det drejer sig om en lille pind-is, er spørgsmålet, hvor mange ekstra kulhydrater der faktisk er i sukkerudgaven? Måske ville det være et forsøg værd, nemmere for jer og mere ferievenligt at prøve at give Freya den mindste "almindelige" is, I kan finde i butikkerne, supplere med en ekstra enhed insulin eller to og se hvad der sker? Smile

Sidst rettet af M 16/01 2010 10:15, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Helge Mikkelsen
Indmeldt: 05. jan 2010

Indlæg Hej Kira - mor til Freya Besvar, med citat
Skrevet: 14/01 2010 22:38

Jeg vil bare sige at jeg synes det er rigtig dejligt at i vælge at rejse selvom diabetes er kommet til - og jeg håber for jer at i får en rigtig god tur. Cool
Vores søn fik diabetes type 1 for knap 2 år siden da han var 15 - og få måneder efter rejste vi til Australien i 5 uger. Der er flinke mennesker alle steder og vi havde rigtig gode oplevelser med hjem - også hvad angår diabetes. På rejsen er det praktisk at have de der poser til insulin man kan købe som holder sig kolde når de har været i vand. Men skulle i komme til at mangle kulde så bed om en pose is i flyveren - det er ikke noget problem. Forud for rejsen tænke vi en del på det med at skulle igennem kontrol i lufthavne - men det viste sig overhovedet ikke at være noget problem. Netop i lufthavnene var der særdeles stor forståelse for det grej vi havde med.
Så jeg kan kun sige GO - og i lærer alle meget af at rejse - så bliv endelig ved med det.
/ Helge Very Happy
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group