Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Kærste med sukkersyge - tivler på den måde han lever på?

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Plaster
Pårørende til type 1 diabetes
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 02. aug 2009

Indlæg Kærste med sukkersyge - tivler på den måde han lever på? Besvar, med citat
Skrevet: 02/08 2009 19:23

Hej alle sammen Smile

Jeg har en kæreste som har diabetes 1, vi har lige været på ferie sammen i 3 uger, og min mor/familie har gjort mig opmærksom på den måde han lever på med sin sukkersyge. Jeg har været ved at undersøge hvordan man skal leve, hvad angår kost, men kan ikke finde nogle steder hvor det står beskrevet præcist. Jeg tivler meget på den måde han lever på, er sundt for en med diabetes. Jeg vil gerne vide fra forældre eller pårørende hvordan en sukkersyge patient skal leve.

På forhånd Tak Smile
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Kiwi
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 14. jan 2009

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/08 2009 16:19

Hejsa!
I første omgang var det måske nemmest hvis du beskriver en typisk dag og/eller hvad du føler dig utryg ved mht. hans livsstil? Jeg tror det vil være lidt nemmere at kommentere et konkret tilfælde, da der ofte kan være stor forskel på, hvordan individuelle forløb former sig, og hvad forskellige diabetikere kan tåle. Selvfølgelig er der nogle generelle retningslinier, specielt i forhold til kost, men det ville være meget nemmere at hjælpe hvis man har noget konkret at forholde sig til.
Har du i øvrigt snakket med din kæreste om din usikkerhed?
Tilbage til toppen
Mitzu
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 26. jan 2008
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg kæreste med sukkersyge. Besvar, med citat
Skrevet: 04/08 2009 19:19

Nu er det jo sådan i dag at vi diabetiker ikke skal spise anderledes end alle andre normale mennesker. Men selvfølgelig er der mange også normale mennesker der lever frygteligt usundt, men det er jo noget de selv bestemmer.
MVH
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 04/08 2009 23:31

Jeg vil give Kiwi ret, ikke let at kommentere på om din kæreste har styr på hans diabetes osv. Uden at vi kender noget til den måde han lever på.

Der er selvfølgelig nogle generelle ting som man man bør, og en masse man ikke bør gøre som diabetiker.

Hvordan ligger kærestens blodsukker, svinger det meget, eller er det rimelig stabilt osv. Blodsukker vil svinge i perioder, men er der "normalt" rimelig styr på det, er måden vedkommende lever på nok ikke helt forkert.

Din ven kan være i en periode, hvor han ikke har styr på hans blodsukker osv. det kan der være mange grunde til. De fleste diabetikere har i perioder lyst til at gi pokker i deres sygdom, prøve at leve som alle andre. Det kan du læse flere steder her på siden, og sådan er det bare. Diabetes er IKKE en god ven, det er og bliver en sygdom, som vi alle helst var fri for. Nogle reagerer ved at gi pokker i det bæ, i kortere eller længere perioder.

Er du usikker på om han gør, som han bør. Så spørg ham om du må komme med ham til kontrol, fordi du gerne vil vide mere om hans sygdom, og hvad du evt. kan/skal gøre hvis han får føling osv.

Blot et forslag, vigtigst er at du får en snak med ham om det.
Tilbage til toppen
flemmingk
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. jan 2008

Indlæg Re: Kærste med sukkersyge - tivler på den måde han lever på? Besvar, med citat
Skrevet: 01/10 2009 15:00

Som der tidligere er sagt, behøves man ikke spise og leve efter klokkesæt, som din mor øjensynligt stadig tror. Kan blive så hidsig over at nogen kommentere det, og tit og ofte ikke ved hvad de snakker om... Oven i hatten, skal man huske at han er på ferie - alle kan finde på og sætte diabetes til 3. periotet hvis man har ferie...

Spørg ham selv hvordan og sådan, måske nysgerrige spørgsmål i stedet for anklagende spørgsmål.

F.eks - " Hvad gør du nu når du skal spise den pose slik"
I stedet for "må du godt spise den pose slik der"

Igen - diabetikkere må spise som normal befolkningen spise, hvis man kan holde sine blodsukkerværdier indenfor det normale - og som også er nævnt, ingen har godt af burgere hver dag!
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group