Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Hej allesammen :) Ny med diabetes 2, og ny herinde...

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
tjuhler
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 21. dec 2014

Indlæg Hej allesammen :) Ny med diabetes 2, og ny herinde... Besvar, med citat
Skrevet: 06/01 2015 22:46

Hej Allesammen.

Jeg hedder Thomas, er 38, og har fået konstateret diabetes type 2 den 21 Oktober 2014. Har søgt nettet rundt, og ledt efter oplysninger, grupper, fællesskaber og andet jeg kan involvere mig i som Diabetiker uden viden...

Jeg har lavet en lille hjemmeside hvor jeg skriver ærligt om mine tanker, følelser, nederlag, opture, vægt, blodsukker osv...

Vil ikke skrive link til den herinde da dette så absolut ikke er ment som reklame, men mere for at beskrive mig.... Ja, i får alle lige min første "entry" på min hjemmeside og facebook efter jeg fik nyheden...

To whom it might concern......

Jeg har gennem længere tid (1½ år ca) haft svedeture, rysteture, kvalme, synsforstyrrelser og generelt bare ikke altid følt mig helt på toppen. Det har været meget i perioder, og læge konsultationer endte altid med at stress kom på tale, og jeg skulle hjem og slappe af...

I forbindelse med et superfedt kursus om sygetransport (fremtids drømmejob) prøvede jeg for sjov et blodsukker apparat, og resultatet lå lidt i den høje ende. Havde lige drukket en cola, men tænkte jeg hellere måtte til lægen. Var ved lægen og fik målt blodsukker, og resultatet var.......

JEG er diabetiker.. Sukker, Kulhydrater, LDH, HDH, bugspytkirtel, Insulin, Stevia, Aspartam, fanden og hans pumpestok... Gik HELT ned med flaget og tænkte FÅÅÅRK, hvordan gør man?!?

Har været ved sygeplejerske hos lægen, snakket henvisninger til kommune om målestrimler, fodterapeut grundet følgesygdomme, øjenlæge og nu, på "skole" på Horsens sygehus og lære om kost, sygdomme, følgesygdomme.

Det korte af det lange er ingen dør af diabetes hvis de indretter sig...

JEG dør fucking ikke af diabetes.. Jeg ender ikke blind.... Jeg ender ikke med et amputeret ben. Jeg kæmper for at lære at leve med det.. Trives med det og vigtigst af alt, tør INDRØMME det over for mig selv, og andre...

Jeg har haft konstateret diabetes siden 21 Oktober 2014, altså, små 3 uger.

Jeg har tabt mig 8 kilo ved at ændre vaner, droppe cola og spise sundere
Jeg vil tabe mig yderligere 22 kilo ved de samme nye vaner, samt flere gå ture, mere motion og forhåbentligt, mere jagt når jeg kommer ovenpå igen og har lysten til at tage af sted.

I skal ikke ynke mig i fremtiden. I skal kalde mig tykke, bamse, ven eller hvad i nu kalder mig, og i skal finde jer i hvis jeg selv har brød med til en sammenkomst, at jeg ikke smager på dit hjemmebag og siger nej tak til en kold øl. Det er ikke fordi jeg ikke gider være social, men fordi vi skal hygge os sammen MANGE år endnu!

Og så skal i passe på jer selv

Thomas

Ja, det var smøren jeg gav min omverden da jeg endelig fik taget mig sammen efter 3 ugers nedtur. Den første uge var helt klart sukkerchock.. Derefter bare genert selvmedlidenhed...
Idag ca 3 mdr efter ser status sådan her ud............

Update fra en taknemlig diabetiker.

Som mange ved, fik jeg den 21 Oktober konstateret Type 2 diabetes.

Der er ingen tvivl om at jeg var/er i faregruppen, og jeg vil ikke ligge skjul på at jeg levede meget usundt. Jeg var en af dem der ikke drak vand, men cola. Jeg var en af dem der kørte chips, junk og andet i fjæset.

Jeg valgte at stå "frem" og sige OK, så tager vi kampen, og sadler totalt om.

At begynde og gå op i mad, med dets indhold af kulhydrat, heraf sukkerarter, sødemidler, kostfibre er en freaking JUNGLE, men det er skide spændende, og hvis i alle gad læse på jeres mad emballage er jeg sikker på i ville få et CHOCK... Der er jo sukker i ALT!!!

Jeg er ikke en madguru, men går alligevel og leger med tanken om at lave en blog med nogle af de freaky opskrifter jeg udsætter min stakkels familie for... At få grøntsager fra Årstiderne giver nogle gange nogle sjove retter og tilbehør.. Ved bare ikke om jeg ville få en blog opdateret nok, så lige for tiden bliver det ved tanken.

ANYWAYS....I dag, den 19 December kan jeg med stolthed sige at jeg har tabt mig 14,5 kilo siden jeg fik det konstateret. Mit Kolesterol-LDH tal er faldet fra 4,5 til 1,5. Mit HDH fra 0.8 til 1,2. Mine blodprøver viser med AL tydelighed en mand der har taget gaflen i den anden hånd. Og læge samt sygeplejersker er meget imponeret over både blodprøver og vægttab.

Jeg spiser 6 gange om dagen, Rugbrød, knækbrød, gulerødder samt et godt aftensmåltid. Jeg spiser MASSER af fisk.. Især kipers, makrel og tun i olie. Jeg TÆSKER stadig chips ( i form af mandler, valnødder og paranødder) i hovedet om aftenen, men det er den sunde slags, og cola er skiftet ud med danskvand (er sku ikke fan af postevand, kan være det kommer senere).

Hvorfor man ikke lavede disse ændringer FØR kan jeg ikke sige, er lidt pinlig over det, der er jo ingen tvivl om at jeg var bare en liiiille anelse overvægtig, men nu er det gjort, jeg er igang, jeg kan mærke det i fødder og knæ, og ikke mindst i ENERGI NIVEAU!!

Kære venner, bekendte, ukendte, knivvenner, fjender? og andre...

PAS PÅ JER SELV.... Være ikke radikale, men pas lidt på sukker, salt, kolesterol og alt det andet. Frugt og grønt er sku godt for os alle...

Thomas

Ja, der var den....

Jeg er ikke guru, men savner åbenhed omkring diabetes og vil gøre mit til at der kommer mere generel viden om denne sygdom som jo desværre er fremad stormende med flere og flere patienter...

Hold op en smørre... Glad for at du/i gad læse det hele...
Hvem er i?
Hvad gjorde i da i fik "dommen"?
Hvor får i hjælp?

Venligst, og med al respekt Thomas Juhler
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 29. jan 2010
Geografisk sted: Hovedstaden

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 07/01 2015 14:45

Hej Thomas.

Dejligt at læse din succeshistorie Smile

Der er desværre ikke megen aktivitet tilbage i dette forum længere. Jeg ved ikke om du kender nedenstående fbgrupper. Diabetesgruppen der, er mere aktiv og Veganskmad er bare suveræn og kreativ så det basker, hvis du skulle løbe tør for "grønne" ideer til dine fisk Very Happy. Jeg er selv veganer og medlem af gruppen.

Ps. Du behøver ikke droppe dine chips. Riv kartoflerne på et mandolinjern, tør dem let af, sæt skiverne tæt sammen på træspisepinde over en skål og giv dem 1 - 1½ min i mikroovnen ved højeste effekt og drys evt med lidt havsalt. Sprøde, fedtfri og superlækker snack Wink

https://www.facebook.com/groups/265847480102103/?fref=ts
https://www.facebook.com/groups/16803605284/?fref=ts
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group