Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Kulhydrater

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 29. jan 2010
Geografisk sted: Hovedstaden

Indlæg Kulhydrater Besvar, med citat
Skrevet: 23/05 2014 17:23

Lidt læsestof til eftertanke Smile

God weekend.

http://www.huffingtonpost.com/2014/05/23/eat-more-carbs_n_5324442.html?ncid=fcbklnkushpmg00000063
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. nov 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 26/05 2014 10:58

Hej Moonandsun,

Jeg har læst artiklen, men jeg tror, at man her skal være opmærksom på, at den slet ikke har sigte på diabetikere.

Men jeg er enig i, at Huffington Post normalt er en god kilde til fornuftig information - på mange områder.

Fra andre kilder, jeg har læst, fremgår det, at vi rent faktisk ikke 'behøver' kulhydrater 'i den normale forstand' for at overleve. De 'små grå' klarer sig fint ved hjælp af kulhydrater fra grønt (som du især må vide, da du er veganer), og overskydende protein i kosten konverteres også til kulhydrater.

mvh
annelise
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Thomas Thomsen
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 27. okt 2014

Indlæg Kulhydrater Besvar, med citat
Skrevet: 26/11 2014 13:20

Sukkersyge eksisterer ikke for de mennesker, som ikke indtager kulhydrater.
Sukkersyge eksisterer næppe heller for dem der kun indtager kulhydrater i beskedent omfang såsom f.eks. at af ens samlede energiindtag begrænser energien fra kulhydrater sig til 10%.
Diætisterne ved vor forening anbefaler, at diabetikere spiser efter kostrådene, som gælder for raske mennesker, dvs. at de anbefaler, at vi spiser 45-60% af vort energiindtag i form af kulhydrater. Disse anbefalinger betyder, at vi fastholder vor sukkersyge, at risikoen for helbredsmæssige komplikationer i løbet af vor tid som diabetespatienter øges stærkt.
UNDGÅ KOMPLIKATIONERNE! FØLG IKKE DIÆTISTERNES RÅD, MEN SPIS MAD, SOM STORT SET IKKE INDEHOLDER KULHYDRATER!
Du kan i den forbindelse støtte dig til bøgerne om spisning i overensstemmelse med lchf-principperne. Der findes flere bøger på dansk om dette. Jeg vil anbefale Janne Faerbers bog: "Spis dig mæt og glad".
Jeg behøver ikke at indtage medicin, når jeg følger denne bog, og det gør jeg i det daglige. Hvis jeg deltager i festlig spisning følger jeg sæd og skik og spiser som andre, men tager en pille (Hexaglucon, 1,75 mg) lige før eller lige efter spisningen. Jeg spiser ved sådanne lejligheder så lidt af de kulhydratfyldte spiser som muligt uden dog at være påfaldende tilbageholdende - hvilket ej heller ligger til mig.
Jeg finder den almindelige holdning om, at diabetikere i dagligdagen blot skal leve som andre, og så i øvrigt indtage medicin efter behov, som stærkt forkastelig. Medicinfabrikanterne, Nove, Roche, Bayer og hvad de ellers hedder har en vedvarende god forretning ved at vi diabetikere fyldes med medicin livet ud.
Gør oprør - undgå kulhydrater!

Med venlig hilsen fra Thomas
Tilbage til toppen
Algot
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 05. apr 2013

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 26/11 2014 17:18

Follow that man !!!!!
Tilbage til toppen
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg kulhydrater Besvar, med citat
Skrevet: 26/11 2014 17:31

http://www.msn.com/da-dk/sundhed/ernaering/15-grunde-til-at-spise-vegansk-i-november-og-i-det-hele-taget/ss-BBcIN3H?ocid=mailsignout

Kulhydrater er vores hjernemedicin Wink

Ja, jeg lever altså endnu og har det stadig fantastisk på kulhydrater, både de simple og de komplekse, som jeg smæsker mig i hver dag, uden at skulle tælle kalorier, måle bs og andet bøvl, klarer mig stadig uden medicin og motion og med en masse misundelsesværdige kontroltal fra laboratoriet, hver eneste gang. Jeg nyder det søde ukomplicerede liv istedet Wink

Diagnosticeret for præcis 5 år siden.
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 26/11 2014 17:38

Jeg har læst artiklen, men jeg tror, at man her skal være opmærksom på, at den slet ikke har sigte på diabetikere.

Det er underordnet Annelise W Smile
Thomas Thomsen
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Diabetes må tages alvorligt! Besvar, med citat
Skrevet: 27/11 2014 15:57

Vi får i vort blad mange oplysninger om farligheden af DIABETES.
I bladet taler man ikke om farligheden af KULHYDRATER, selv om det er indtagelsen af kulhydratER, der skaber diabetikernes problemer, der hen ad vejen kan føre til:
at der må amputeres en fod eller et ben, at blindhed opstår, at nyresygdomme og tandsygdomme kommer til, at nervelidelser opstår, at blodkarrene bliver skrøbelige og blødninger opstår - i det hele taget allehånde vævsskader.
Hvis man ikke indtager kulhydrater eller kun meget lidt af den ernæring, som er rig på kulhydrater, vil ovenstående lidelser ikke opstå.
Det er biologiske faktorer, der disponerer for diabetes, og så såre et menneske bliver klar over, at han eller hun er således disponeret, da bør pågældende afholde sig fra indtagelse af kulhydrater, og derefter vil der ikke være tale om yderligere gener fra sukkersygen.
Spørgsmålet er, om Diabetesforeningen er reelt interesseret i, at alle diabetikere undgår problemer? For såfremt vi diabetikere var blevet vejledt til kost uden kulhydrater eller kost med minimalt indhold af kulhydrater, så ville vi ikke have klagesange at fremføre for Diabetesforeningen, vi ville ydmygt modtage råd om medicinering og passende motion o.s.v..
Men vi er ikke blevet vejledt om at holde os fra kulhydrater. Det ville måske også medføre ændringer i nogle strukturer, som mange nyder godt af og derfor helst ikke ser ændret?
Der ville blive solgt mindre mængder brød, kager, ris, majs og brødkornsprodukter som pasta, couscous og lignende. Der ville ikke være slet det samme behov for insulin og diabetikermedicin.
Diabetesforeningen ville falde sammen i så fald. Men sagen er, at det gør den ikke. Foreningen og dens rådgivere, herunder også medicinselskaberne, står så fast som de gør, fordi de siger til patienterne, at de i hovedsagen skal leve som hidtil, blot indtage den fornødne medicin, dyrke lidt motion og tælle lidt kulhydrater.
I foreningen ved man jo ellers godt, hvad det drejer sig om: KULHYDRATER. Derfor har foreningen også udgivet en bog om kulhydrater, om at tælle dem - men meningen er fortsat, at man skal indtage mellem 45 og 60 procent af sine indtagne kalorier i form af kulhydrater. Så tælleriet går blot ud på ikke at overskride de 60 procent.
Jeg skal gøre opmærksom på interessant bemærkning:
»Det at anbefale folk at fortsætte med en kost, hvor 50 til 60 procent af energien kommer fra kulhydrater, mens man kompenserer ved at tage insulin, er en af vores største sundhedspolitiske skandaler. Det er en kæmpe fejltagelse,« siger Birger Svihus.
Birger Svihus er professor i ernæring ved Universitetet for Miljø- og Biodiversitet i Norge. Han har også udtalt, at symptomerne på type 2 diabetes kan fjernes ved at spise færre kulhydrater.
Hvis vi skal tælle kulhydrater - skal der ikke tælles så langt!
Tilbage til toppen
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 27/11 2014 18:56

Hej Thomas.

Hvis du ikke allerede har gjort det synes jeg, at du bør læse mit indlæg, så vil du forhåbentlig forstå, at dine råd bestemt ikke gælder alle diabetikere.

Jeg burde jo være plaget af diverse følgesygdomme, indlagt med syreforgiftning, eller være død allerede, hvis det du påstår er sandt Very Happy.

Næh du. Kulhydraterne er vores venner, det dårlige fedt vores allerværste fjende Wink.

Fortsat go' torsdag Smile
Thomas Thomsen
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Diabetes eller spøg? Besvar, med citat
Skrevet: 28/11 2014 0:59

Hvis man lider af diabetes, så kan man ikie uden blodsukkerstigning indtage kulhydrater i overensstemmelse med den officielle kostanvisning.
Og hvis man tilmed ikke motionerer, ikke får medicin, og blodsukkeret alligevel er lavt og stabilt - så er man ikke diabetiker.
Men man er en spøgefugl, der leger diabetiker.
Tilbage til toppen
Thomas Thomsen
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Diabetes eller spøg? Besvar, med citat
Skrevet: 28/11 2014 1:00

Hvis man lider af diabetes, så kan man ikie uden blodsukkerstigning indtage kulhydrater i overensstemmelse med den officielle kostanvisning.
Og hvis man tilmed ikke motionerer, ikke får medicin, og blodsukkeret alligevel er lavt og stabilt - så er man ikke diabetiker.
Men man er en spøgefugl, der leger diabetiker.
Tilbage til toppen
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 28/11 2014 13:46

Du har ret, jeg har ikke diabetes mere, men hvis jeg tager voldsomt på (tabte hurtigt ca 70 kg efter jeg blev diagnosticeret) og ændrer mine kostvaner til det dårlige igen, så skal sygdommen nok komme tilbage, så det gør jeg naturligvis ikke. Jeg lever stort set efter de gængse kostråd, dog erstatter jeg noget af proteinindtaget med fedtstoffer. Selvfølgelig har jeg da blodsukkerstigning, hver gang jeg spiser, det har alle mennesker, men bs bevæger sig bare ikke udover normalværdien. Man lærer efterhånden hvordan man skal styre sit bs, så der ikke sker for høje stigninger/for lave fald, i sidste ende er det jo primært disse uheldige udsving, som fører til følgesygdomme/senkomplikationer og dem vil jeg gerne undgå. Mange flere diabetikere kunne undgå piller, eller lægge dem fra sig for altid, hvis de tog sig sammen, det sker heldigvis indimellem, at man kan læse succeshistorier og jeg bliver så glad på deres vegne hver gang. Jeg selv nægtede at modtage de recepter min læge ville give mig, da jeg fik diabetes, jeg ville klare det selv, som sagt så gjort Smile
Skolefrimor
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 28. jul 2014

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 06/12 2014 11:35

Jeg er nu ganske enig med Thomas her.
Kulhydrater bør ikke findes ret meget i en diabetes kost.
For mit eget vedkommende, er det mundet ud i at jeg indtager så lidt som muligt. Lige så snart jeg f.eks. laver vegetar kost (som vi får ind i mellem) så stiger blodsukkeret. Det samme gælder naturligvis ved indtagelse af visse brød typer og andre korn holdige føde varer som ris/pasta.

Jeg har forlængst droppet sundheds myndighedernes anbefalinger om indtagelse af korn - for det kommer altid ud med et dårligt resultat - mere insulin mv. Lægen sagde for nogen tid til mig at jeg jo bare kunne sætte insulin forbruget op Shocked

I stedet har jeg på det seneste indtaget større mængder kød, æg, og fede ting som ymer, rigtig smør mv - og oplevet at blodsukkeret er blevet bedre.

Jeg har selvfølgelig kun mig selv at bruge som eksempel - men jeg har altså haft diabetes i snart 20 år - så en vis erfaring har jeg på det område Wink
Tilbage til toppen
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 06/12 2014 15:32

At slække på helbredet, ved at minimere indtaget af kulhydrater, vil være en stor synd. Jeg har aldrig rigtig rettet mig efter madpyramider og div kostråd, men når jeg kigger dem efter i sømmene, minder de ret meget om den kost jeg selv spiser.

Jeg har til gengæld koncentreret mig om, at læse/lære om, hvordan man kan, minimere risikoen, forsinke, eller helt undgå diabetiske følgesydomme/senkomplikationer og ud fra det jeg har erfaret, er en sund og varieret vegansk kost, den bedste løsning ift at forhindre disse ekstra plager i at dukke frem, fordi planteføde både er "organvenlig" og livsforlængende, ikke kun for diabetikere men for alle. Jeg er specielt obs på, at bevare mit kolesteroltal under 4 og også obs på ikke at overbelaste mine nyrer, derfor er både animalsk fedt og protein helt udelukket fra min kost.
http://helsebarn.dk/articles/diabetes-foedevareforfoerelse-40/

http://www.plantemad.dk/diabetes2.html

http://heleplanter.dk/dine-nyrer-tager-skade-af-animalsk-protein

Jeg vil for alt i verden undgå medicin, som efter min mening, gør mere skade en gavn i kroppen, derfor sørger jeg for, at mit bs altid ligger inden for normalgrænsen.

https://www.drmcdougall.com/…/advanced-s…/peter-gotzsche-03/
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 06/12 2014 15:39

Sikke en dårlig oplevelse du havde med din læge Skolefrimor Sad
Skolefrimor
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 07/12 2014 15:04

moonandsun skrev:
At slække på helbredet, ved at minimere indtaget af kulhydrater, vil være en stor synd. Jeg har aldrig rigtig rettet mig efter madpyramider og div kostråd, men når jeg kigger dem efter i sømmene, minder de ret meget om den kost jeg selv spiser.

Jeg har til gengæld koncentreret mig om, at læse/lære om, hvordan man kan, minimere risikoen, forsinke, eller helt undgå diabetiske følgesydomme/senkomplikationer og ud fra det jeg har erfaret, er en sund og varieret vegansk kost, den bedste løsning ift at forhindre disse ekstra plager i at dukke frem, fordi planteføde både er "organvenlig" og livsforlængende, ikke kun for diabetikere men for alle. Jeg er specielt obs på, at bevare mit kolesteroltal under 4 og også obs på ikke at overbelaste mine nyrer, derfor er både animalsk fedt og protein helt udelukket fra min kost.
http://helsebarn.dk/articles/diabetes-foedevareforfoerelse-40/

http://www.plantemad.dk/diabetes2.html

http://heleplanter.dk/dine-nyrer-tager-skade-af-animalsk-protein

Jeg vil for alt i verden undgå medicin, som efter min mening, gør mere skade en gavn i kroppen, derfor sørger jeg for, at mit bs altid ligger inden for normalgrænsen.

https://www.drmcdougall.com/…/advanced-s…/peter-gotzsche-03/

Tak for links. De er læst med stor interesse Very Happy
Nu er hverken vegetar eller veganer kost en mulighed her i huset. Jeg har jo også en familie at tage hensyn til - og det vil jeg aldrig "tvinge" ned over dem. Vi bruger det i det omfang de kan være med og der er tit kødfrie dage her i huset - ligesom jeg også tænker det ind i min morgen og frokost.
Man har nogle valg - og jeg har valgt at kød er noget jeg ikke kan eller vil undvære i min kost. Kød giver mig energi og mæthed - Vi er alle forskellige - så længere er den ikke.
Det er jo ikke sådan at jeg æder flere stege hver dag eller en bakke æg - for den sags skyld - men jeg spiser kød og grønt i skøn forening og sparer på kartofler, ris og den slags.
Jeg vælger alternative mel typer og sparer på det hvide mel f.eks.
Jeg kæmper mine kampe med lægen - og prøver at holde hende så langt væk som muligt. Jeg har ikke noget ønske om at følge de kostråd sundhedsmyndighederne dikterer, det er jo den direkte vej mod mere medicin - og det ønsker jeg ikke.

Jeg er med på at du har haft succes med at blive veganer og at det kører for dig - og det tager jeg hatten af for
Mr. Green
Tilbage til toppen
Caroe
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 11. maj 2014

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/12 2014 22:49

Vi er jo heldigvis forskellige. Derfor skal man jo også finde sin egen vej, der passer til egen krop. Forstår dog ikke, at nogen anbefaler mere kød, når kød og fruktose umiddelbart er de eneste to madvarer, der beviseligt kan udløse diabetes. Hvis det var så enkelt blot at undgå kulhydrater, mon ikke videnskaben eller andre havde fundet ud af det for længst?

Hertil kommer at leveren spiller en central rolle i gamet - og så hjælper det ikke at overøse den med fedt, så den fungerer ringere endnu. I mine øjne er motion i øvrigt - som lægen betonte - lige så vigtig som mad.

På det seneste har jeg selv spist en lille smule mere fedt og kan se, at det driver hba1c lidt henimod de magiske 6. Det kan dog også skyldes årstiden.

Hvis man endelig skal forsøge sig med mere fedt, så vil jeg anbefale mandler og ikke kød.

I øvrigt er det jo med at holde balancen, så jo mere motion jo flere kulhydrater/mere fedt.
Tilbage til toppen
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 09/12 2014 14:54

Hej skolefrimor.

Nej man skal ikke tvinge sine kostvaner ned over andre. Jeg var bare så heldig, at mine børn i forvejen var veganere og at min mand, hellere end gerne ville med på vognen. Jeg er nødt til, at hæve det daglige fedtindtag, for overhovedet at kunne holde vægten oppe, så man skal også ha' hovedet med, når man spiser vegansk og selv om jeg har det glimrende, piner det ekstra fedt mig, fordi jeg tror på, at det er vores største fjende, ift organernes og cellernes sundhed. Ak ja, kun tiden kan vise os, om vi har truffet de rigtige valg Smile
Skolefrimor
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 17/12 2014 21:21

moonandsun skrev:
Hej skolefrimor.

Nej man skal ikke tvinge sine kostvaner ned over andre. Jeg var bare så heldig, at mine børn i forvejen var veganere og at min mand, hellere end gerne ville med på vognen. Jeg er nødt til, at hæve det daglige fedtindtag, for overhovedet at kunne holde vægten oppe, så man skal også ha' hovedet med, når man spiser vegansk og selv om jeg har det glimrende, piner det ekstra fedt mig, fordi jeg tror på, at det er vores største fjende, ift organernes og cellernes sundhed. Ak ja, kun tiden kan vise os, om vi har truffet de rigtige valg Smile

Nej det har du ret i - vi ved ikke om det er det rigtige. Selvom jeg spiser anderledes end du gør - tager insulin og blodtrykspiller - så er min profil fin i forhold til at jeg har haft diabetes i snart 20 år.
Jeg har det lidt sådan at der skal være plads til at hoppe lidt ved siden af engang i mellem - man er selv herre over sit liv og så længe man så bringer det på plads igen dagen derpå - så ser jeg ikke så alvorligt på det.
Det eneste jeg har takket nej til er kolesterol medicin - det kan min krop bare ikke klare og så er den ikke længere. I det daglige supplerer jeg med en del plantemad - bønnepostej, sojamælk og den slags - udover det producerer jeg mine egne sundwich som jeg bager på mit vaffeljern så jeg sparer på brødet på den måde.
Tilbage til toppen
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 18/12 2014 14:34

Jeg lever egentlig efter de samme principper. Ellers ville det gå udover min livskvalitet. Der skal være plads til lidt "ekstra" godter sommetider.

Jeg laver også sundwich med forskellig smag, det er en god måde, at bruge grøntsags og bønnerester på, jeg er simpelthen vild med dem Razz
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group