Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Gabestok eller medhjælp?

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Tupe25
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 07. jan 2013

Indlæg Gabestok eller medhjælp? Besvar, med citat
Skrevet: 05/08 2014 20:34

Med blandt andet inspiration i tråden Spis med god samvittighed - eller god markedsføring? https://debat.diabetes.dk/viewtopic.php?t=2398
Er vi så derhenne, at vi skal til at sætte målrettede, specialorienteret diætister, faglige folk og læger der samarbejder med fødevarebranchen til fordel for os med diabetes, at sætte dem i en offentlig gabestok eller kroge, så vi alle kan hænge dem ud, for fejlagtigt at modarbejde os med diabetes?
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Skolefrimor
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 28. jul 2014

Indlæg gabestok eller medhjælp Besvar, med citat
Skrevet: 06/08 2014 9:51

Hmmm det ved jeg ikke om vi skal?
Diabetes er jo vores egen personlige "ægtefælde" og med tiden lærer man at behandle den så man lever nogenlunde i fred med hinanden.

Jeg tror ikke en disse på at de såkaldte eksperter ved ret meget når det kommer til stykket - man skal nemlig have sygdommen selv for at føle hvad det vil sige.
De kan komme med alle de råd og vejledninger de kan - eller rettere skal komme med - problemet er bare at disse er forældede og det er på tide det går op for sundheds myndighederne og div. diabetes eksperter.

Der er faktisk sket noget banebrydende i England - her har sundheds myndighederne nu endelig anerkendt at en lav kulhydrat plan er vejen frem - nu mangler vi bare at Danmark følger trop.
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. nov 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 06/08 2014 11:26

Ikke fordi jeg ønsker at indgå i en polemik om dette, men jeg synes at 'gabestok' er et meget stærkt udtryk i denne sammenhæng.

Men jeg vil vedgå, at de danske anbefalinger ligger ret langt fra de forskningsresultater, som nu foreligger i internationale sammenhæng, og som man nu – både i USA og England - er ved at rette ind efter (de har nogle kameler at sluge der, og det går langsomt). Efterhånden vil det nok sive ned til danske anbefalinger.

Mvh, annelise
Tilbage til toppen
Tupe25
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Gabestok eller medhjælp? Besvar, med citat
Skrevet: 06/08 2014 12:00

Gabestok - er det ikke netop det, som nogle herinde er i gang med, ved at tage afstand fra dem, diatister, læger og andre, der forsøger at være medspiller i en god sags tjeneste?

Den handler vel ikke om rent vækkelse og fantasme, men vel om medspil?

Eksperter kan tage fejl - men vel ikke alle.

Hvis alle sygedomme kunne helbredes, så ville diabetes vel også være forsvundet nu?

Spørgsmålet er, er man først overgået til insulin, så er løbet nok kørt?
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. nov 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 06/08 2014 18:37

Tupe, jeg går ud fra, at dit sidste indlæg er møntet på mig?

Til din trøst vil jeg sige, at jeg nu tænker mig at tage en lang, lang pause fra dette forum. Jeg synes ikke om dine 'underforståede' insinuationer.

Til information har jeg deltaget aktivt i et internationalt forum (US-baseret men med medlemmer fra hele verden). Her har jeg per dd fået mere end 5700 'likes' på mine indlæg. – Og jeg synes, at jeg ved, hvad jeg taler om.

Mvh, annelise
Tilbage til toppen
Tupe25
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 06/08 2014 19:01

Annelise W skrev:
Tupe, jeg går ud fra, at dit sidste indlæg er møntet på mig?

Til din trøst vil jeg sige, at jeg nu tænker mig at tage en lang, lang pause fra dette forum. Jeg synes ikke om dine 'underforståede' insinuationer.

Til information har jeg deltaget aktivt i et internationalt forum (US-baseret men med medlemmer fra hele verden). Her har jeg per dd fået mere end 5700 'likes' på mine indlæg. – Og jeg synes, at jeg ved, hvad jeg taler om.

Mvh, annelise

Mit sidste indlæg var ikke møntet på bestemte personer - det er mere en generel betragtning.

Jeg føler mig ofte mere forvirret over forskellige input - insinuationer er det ikke. Det er nok bare de mange alternative beskrivelser om "bekæmpelse" af diabetes, at jeg som ramt af diabetes - insulinbruger - kan blive i tvivl om, om det personale på sygehuset, der prøver at hjælpe mig så gør det godt nok?

Internationale forum er der sikkert nok af - diabetes foreningen mangler måske som reel medspiller, når det nu er diabetes foreningen der står bag dette forum.

Men undskyld hvis du føler, at det var et personligt angreb - for det var det ikke. Smile
Tilbage til toppen
moonjam
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 26. jun 2014

Indlæg Re: Gabestok eller medhjælp? Besvar, med citat
Skrevet: 19/10 2014 13:32

Tupe25 skrev:
Gabestok - er det ikke netop det, som nogle herinde er i gang med, ved at tage afstand fra dem, diatister, læger og andre, der forsøger at være medspiller i en god sags tjeneste?

Den handler vel ikke om rent vækkelse og fantasme, men vel om medspil?

Eksperter kan tage fejl - men vel ikke alle.

Hvis alle sygedomme kunne helbredes, så ville diabetes vel også være forsvundet nu?

Spørgsmålet er, er man først overgået til insulin, så er løbet nok kørt?

Tupe25, løbet er ikke kørt fordi du har fået insulin. I Sverige har det nu i et år været officiel diabetes-kostpolitik, at man skal spise langt færre kulhydrater. Jeg har selv brugt dette princip: http://www.quitdiabetes.dk/.
Det har betydet, at jeg er gået fra et langtidsblodsukker ved måling sidst i juni på 10,3 til 6,2 i slutningen af september. Jeg har givet det videre til mange andre og det har hjulpet dem alle. Omstillingen tager noget længere tid, når man får insulin og det er også vigtigt at samarbejde med sin læge om det i den situation. For det er klart, at hvis du dropper kulhydraterne og beholder insulinen, så får du alt for lavt blodsukker og det er bestemt farligt.
Mvh. Moonjam
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group