Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Får du fuldkorn?

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Fra Diabetesforeningen
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Susanne Elman Pedersen
Diabetesforeningen
Indmeldt: 08. sep 2014

Indlæg Får du fuldkorn? Besvar, med citat
Skrevet: 08/09 2014 11:57

Der er mange forskellige meninger om og opfattelser af, hvad fuldkorn er. Hvad forstår du ved fuldkorn?

Kender du f.eks. Fuldkornslogoet?
Hvis du gør, vælger du så varer mærket med logoet, når du køber ind?

Det anbefales, at alle voksne danskere spiser 75 g fuldkorn om dagen, men kun ca. 1/3 af danskerne spiser den anbefalede mængde.
Ved du hvor meget der skal til for at få de 75 g fuldkorn, og tror du, at du får den anbefalede mængde dagligt?

Jeg kunne godt tænke mig, at høre om hvordan du bruger fuldkorn i hverdagen, og hvad du synes om fuldkorn? Del gerne dine erfaringer og tips om madlavning med fuldkorn her, og har du spørgsmål er du også meget velkommen til at stille dem.

Venlig hilsen

Susanne Elman Pedersen
Klinisk diætist
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. nov 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 10/09 2014 21:18

Jeg spiser ikke fuldkorn - hvis jeg på nogen måde kan undgå det. Alle kulhydrater får blodsukker til at gå op - på samme måde, hvad enten det er normelt mel, brød etc eller fuldkorn.

mvh, annelise
Tilbage til toppen
Bet
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 16. jan 2008
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg Fuldkorn Besvar, med citat
Skrevet: 11/09 2014 8:08

Jeg mener, at "fuldkorn" betyder, at hele kernen incl. skal og kim anvendes i hel eller malet tilstand.

Ja jeg kender fuldkornslogoet, men jeg læser også indholdsdeklarationen, før jeg vælger produktet. Det er bare en vane og ikke svært.

Jeg spiser mindst 75 g fuldkorn fordelt over dagen. Hvis jeg ikke gør det, flagrer mit blodsukker op og ned, så alene af den grund kunne jeg ikke drømme om at droppe det Smile men det smager tilmed godt og giver mig en behagelig mæthedsfornemmelse.
Skolefrimor
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 28. jul 2014

Indlæg fuldkorn Besvar, med citat
Skrevet: 13/09 2014 15:11

Jeg spiser mest rugbrød - helst den almindelige mørke uden korn eller gulerodsrugbrød.

I min/vores madlavning bruger jeg ofte kerner af forskellig art - f.eks. spelt, rug, byg og lign. Hvis jeg laver en mix sammen gryde med masser af grønsager, kerner og kød.

Jeg bager ofte og det vil sige flere gange i ugen hvor jag bager med både kikærtemel, boghvede og lign.
Udover det bager jeg mit eget knækbrød, som ingen af os kan undvære - så her bages knækbrød 2-3 gange i ugen alt efter hvor hurtigt vi spiser det. Knækbrødet består af forskellige kerner, frø, havregryn og lidt almindeligt mel.
Mit blodsukker er rimelig stabilt på knækbrødet og rugbrødet som jeg indtager hver dag.
Tilbage til toppen
Susanne Elman Pedersen
Diabetesforeningen

Indlæg Tak for jeres indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 17/09 2014 12:15

Hej Annelise W, Bet og Skolefrimor.

Tak for jeres indlæg.

Ja, når alle kornets dele er anvendt, er der tale om fuldkorn. Det kan være formalet til mel eller som hele, knækkede eller skårne kerner. Kernerne giver langsommere stigning i blodsukkeret end fuldkorn, der er malet til mel.

Alt mel – også fuldkornsmel – indeholder kulhydrater, som giver blodsukkerstigning. Dvs. vil man undgå mel, er fuldkorn ikke det rette valg.

Hører man til dem, hvor brød, ris og pasta er en naturlig del af kosten, så er fuldkornsvarianter det bedste valg. Så får du det hele med! At spise fuldkornsprodukter er også et af de officielle kostråd som en del af den sunde hverdagsmad.

Den hurtige måde at finde frem til fuldkorn i maden er at kigge efter det orange fuldkornslogo. Men læser man på varedeklarationen, får man selvfølgelig flere informationer at vælge ud fra.

Det er National Fuldkornsdag d.24 oktober 2014, hvor der vil være en masse events rundt omkring i landet. Temaet for Fuldkornsdagen bliver lanceret d.1. oktober, og vi glæder os.

Har I hørt om den Nationale Fuldkornsdag?

Venlig hilsen

Susanne Elman Pedersen
Klinisk diætist
Tilbage til toppen
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 29. jan 2010
Geografisk sted: Hovedstaden

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 22/09 2014 17:50

Jeg spiser fuldkorn gennem hele dagen, laver al min mad fra bunden. Jeg spiser gennemsnitlig hver 2½ time. Om morgenen pt, veksler jeg mellem smoothie med bla a havregryn i, eller 1 hel bolle med sødt pålæg, eller fuldkornsbarer med mandelmælk. Formiddag ½ bolle eller rugbrød, frokost 1 rundentom rugbrød eller 1 bolle, eftermiddag ½ bolle i, eftermiddag (2) også ½ bolle. Der er også altid en eller anden form for fuldkorn i min aftensmad, fuldkornsbulgur-kerner-ris olign i "vegkøddet"i eller i salaten eller sovsen, spiser alle mulige lækre kager et par gange i løbet af aftenen også med fuldkorn i, altid kage lige før jeg går i seng. Mon ikke jeg er oppe på ca det dobbelte af anbefalet dagligt Very Happy

Sund sovs. 1 dl havregryn 6 dl vand. Blend gryn fint med ca 1½ dl af vandet tilsæt resten, si det, hæld i gryde, smag til med krydderier og evt kulør, kog et par min. Steg løg på panden i vand tilsat lidt engelsk sovs og hæld det i sovsen. Dejlig tyk sund brun sovs til feks rødbedebøffer, kartofler og en skål blandet salat.

Fuldkornsbarer. 225 g havregryn, 1 stort æble i tynde skiver, 50 g finthakkede rosiner, 1½ tskf kanel, 1 tskf revet muskat, ca 3½ dl af den mælk du bruger. Alt røres godt sammen, dejen skal være som en tyk grød, ellers tilsæt flere gryn. Hældes i en bradepande på 20x20 cm, foret med bagepapir. Bages midt i ovnen ved 200 gr i ca ½ time. Når afkølet kan de skæres i små barer og spises med mælk på som morgenmad, eller bare spises når lysten til sødt trænger sig på, ekstra lækker med et tyndt lag smeltet chokolade 86% på Razz
Caroe
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 11. maj 2014

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 06/10 2014 17:17

Jeg spiser masser af fuldkornsbrød. I mine øjne er fuldkornslogoet dog næsten uden betydning for diabetikere, da det ikke giver nogen nævneværdig information, da nøglehulsmærket vel er bedre?

Fuldkorn er meget - og det interessante er langt fra altid fuldkornsmærket. Fx er andelen af fuldkorn (mange produkter er et mix) ikke angivet - og formaliseringsgrad/forarbejdningsgrad heller ikke anguvet, selvom det netop er mest relevant.

I øvrigt ledte jeg rigtig længe efter en god fuldkornsris, indtil jeg fandt Uncle Bens boil-in-bag fuldkornsris. Tankevækkende, at kulhydrat kun er 34,7 mod ris-fix' 75 g/100g!

Mit råd er defor: Fuldkorn med måde - og check fortsat kulhydraterne! I øvrigt er Nestles fuldkornslogo intet værd!
Tilbage til toppen
Susanne Elman Pedersen
Diabetesforeningen

Indlæg Fuldkornslogo Besvar, med citat
Skrevet: 16/10 2014 8:27

Hej Moonandsun og Caroe

Mange tak for jeres indlæg, og tak for inspirationen Moonandsun.

Her får I lidt ekstra viden om Fuldkornslogoet:

Nøglehulsmærke og Fuldkornslogo er en god måde at finde produkter, der har et højt indhold af fuldkorn.

Fuldkorns indholdet er højere i produkter med Fuldkornslogo end i produkter med Nøglehulsmærket. Der er krav til minimum mængde af indhold af fuldkorn, samt maks. indhold af sukker, fedt og salt for at produktet kan få fuldkornslogo og er derfor en let måde at finde de sunde produkter på.

Kornet kan både være helt eller formalet, og der kan være brugt forskellige korn – så der er rigtig meget at vælge imellem.

For at et produkt kan få Fuldkornslogo, skal alle dele af kornet være brugt.

Venlig hilsen

Susanne Elman Pedersen
Klinisk diætist
Tilbage til toppen
Caroe
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 16/10 2014 9:44

Hvad er forskellene helt præcist på de to mærkeordninger?
Tilbage til toppen
Susanne Elman Pedersen
Diabetesforeningen

Indlæg Forskel ml. Fuldkornslogo og Nøglehulsmærke Besvar, med citat
Skrevet: 16/10 2014 14:21

Hej Caroe

Rigtig godt spørgsmål, og tak fordi du spørger.

Kravene til maks. indhold af sukker, fedt og salt er identisk for de to mærker.
Men der bliver stillet krav om en højere mængde af fuldkorn i et produkt med Fuldkornslogo end i et produkt, der er mærket med Nøglehulsmærke.

Venlig hilsen

Susanne Elman Pedersen
Klinisk diætisk
Tilbage til toppen
Caroe
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 06/01 2015 22:41

Nogen tips til, hvordan man kan spotte formalisering-/forarbejdningsgrad, som du vel er enig i også har stor betydning, udover at man bør gå efter hele kerner?
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Fra Diabetesforeningen
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group