Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Spis med god samvittighed - eller god markedsføring?

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Tupe25
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 07. jan 2013

Indlæg Spis med god samvittighed - eller god markedsføring? Besvar, med citat
Skrevet: 03/08 2014 19:40

Jeg er selv faldet for sukkerfri chokolade - men man kan godt komme lidt tvivl om det f.eks. skal være Aalborg Chokoladen eller Nellie Dellies. Selvom sidstnævnte smager godt, så er det måske en ekstra sikkerhed med Nellie Dellies klinisk diætist Hanne Juul?

Men se her: http://nelliedellies.dk/
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Skolefrimor
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 28. jul 2014

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 05/08 2014 9:08

Mon ikke der er tale om markedsføring?
Jeg kunne ikke drømme om at spise den slags. Jeg foretrækker den rene vare - altså den almindelige ting - og ikke alt det hokus pokus.

Vi ved jo reelt set ikke hvad vi fylder os med Wink
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. nov 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 05/08 2014 17:16

Tupe, Jeg er blevet dybt skeptisk med hensyn til såkaldt 'sukkerfri' produkter.

Da jeg først blev diagnosticeret, var jeg glad for at finde den 'sukkerfri' reol i mit lokale supermarked. Og jeg guffede fx 'sukkerfri' bolsjer, syltetøj mm af hjertens lyst. Men senere blev jeg klogere (mine målinger!) og lærte, at alle tilsætningsstoffer der ender på –ol (med ganske få undtagelser) bliver konverteret til sukker (glukose).

Hvis jeg spiser chokolade nu (sjældent), vælger jeg en 90 % chokolade. Den giver ikke udslag i mine målinger. – Men enhver sin lyst …

annelise

- og hvad angår anbefalinger fra kliniske diætister, er jeg dybt skeptisk – især efter at have foræret alle mine dyre kogebøger fra diabetesforening væk! Alt for mange kulhydrater for en T2 (måske Ok for en T1, som kan dække sig ind med insulin).
Tilbage til toppen
Tupe25
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 07. jan 2013

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 05/08 2014 20:24

Jamen så må vi nok hellere sætte Nellie Dellies klinisk diætist Hanne Juul i gabestokken?
Tilbage til toppen
Caroe
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 11. maj 2014

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 13/08 2014 18:33

Man skal kigge sig rigtig godt for i forhold til sukkerfrie varer, da definitionen så vidt jeg husker kun betyder, at produktet ikke er tilsat sukker, men ikke hvor mange kulhydrater, der er i produktet, i Tyskland er der rigtig mange såkaldte sukkerfrie produkter, der desværre oftest er fyldt med kulhydrater, nogle gange endog flere end i det originale produkt.

Så vidt jeg har forstået anbefales af Diabetesforeningen isis' mørke belgiske chokolade, når der nu skal syndes, og sammenligner man den med Nellisprodukterne er der ikke helt den store forskel. Langt henne ad vejen svarer de ca. 30 g i pakkerne også bedre end de 100 g til det forbrug, man kan have ved enkelte lejligheder, også set i lyset af, at mørk chokolade efter signende skulle have visse positive effekter.

Der er dog en stor forskel - nemlig at isis' indeholder mere fruktose og derfor i større mængder nok vil være mest skadeligt, mens glukosen i Nellis produkt virker hurtigere. Der er også lidt mere protein i Nellis, der kan være skadeligt i forhold til nyrerne.

Som sukkersygepatient er det vigtigt, at der kommer flest mulige varer på hylderne med færre og langsommere kulhydrater. Derfor synes jeg, det er enormt vigtigt med flere valgmuligheder. Det kan godt være nellies ikke er sunde, men de har altså et væsentligt lavere kulhydratindhold end alm. mørk chokolade - og jeg hører desværre ikke til dem, der kan lide smagen i isis' eller i 70 % mærk chokolade.

Jeg kan i øvrigt forestille mig, at visse særligt følsomme sukkersygepatienter kun ville kunne tåle isis' eller Nellies' produkter.

Nogle af de, der er på insulin, og i øvrigt har en fornuftig vægt, vil derimod lige så godt kunne spise helt almindelig chokolade, dog naturligvis helst mørk chokolade.
Tilbage til toppen
KennethBr
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 15. jul 2010
Geografisk sted: København

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 13/08 2014 18:48

Caroe skrev:
Man skal kigge sig rigtig godt for i forhold til sukkerfrie varer, da definitionen så vidt jeg husker kun betyder, at produktet ikke er tilsat sukker, men ikke hvor mange kulhydrater, der er i produktet, i Tyskland er der rigtig mange såkaldte sukkerfrie produkter, der desværre oftest er fyldt med kulhydrater, nogle gange endog flere end i det originale produkt.

Enig, og det er jo ikke kun produkter fra/i Tyskland, men meget generelt.
Man skal være yderst opmærksom på hvor mange kulhydrater der er i et 'sukkerfrit' produkt, producenterne tager røven på os diabetikere, hvis man altså ikke ved bedre.

Type 1 og Facebook? Chat med andre type 1'ere i lukket gruppe her
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group