Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Kan sol og varme ændre markant på blodsukkeret?

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Tupe25
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 07. jan 2013

Indlæg Kan sol og varme ændre markant på blodsukkeret? Besvar, med citat
Skrevet: 09/06 2014 17:33

Uden de store fysiske anstrengelser, kan varmen så ændre markant på blodsukkeret, så det enten stiger eller falder?
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Tupe25
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 19/06 2014 8:30

Slet ingen bud?

Jeg undrer mig stadig.
Tilbage til toppen
KennethBr
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 15. jul 2010
Geografisk sted: København

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 19/06 2014 15:45

http://www.diabetes.co.uk/diabetes-and-hot-weather.html

Type 1 og Facebook? Chat med andre type 1'ere i lukket gruppe her
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. nov 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 19/06 2014 17:11

Tupe, Jeg læste Kenneths link - og ja, dehydration (mangel på væskeindtag) kan bestemt være et problem.

- Personligt tror jeg, at jeg var ved at få/havde en hypo for nylig (dvs for lavt blodsukker) måske på grund af væskemangel. Det var varmt! - Jeg fandt så heldigvis i tide en bænk ved et busstop - stærk svimmelhed. Det tog mig mere end en time før jeg kunne komme på benene igen - ved hjælp af en dame, som førte mig over til en tankstation, hvor jeg kunne få væske - med sukker i

Så mine råd til mig selv er nu:

- gå ikke hjemmefra uden at vide, at du ikke mangler vandindtag (eller tag vand med)

- tag glucosetabletter eller lignende med dig

- tag altid din mobiltelefon med dig (jeg følte mig hjælpeløs i situationen - kunne ikke kontakte nogen)

- tag evt dit måleapparat med, så du kan se, hvad der sker - især hvis du skal ringe 112

annelise

- så varme og væskemangel - dårlig kombination ...
Tilbage til toppen
Caroe
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 11. maj 2014

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 21/06 2014 20:46

Fandt dette på sundhed.dk:

Varme øger risikoen for lavt blodsukker
Mange af os rejser til varmere himmelstrøg, når vi skal på ferie. Husk - at varme øger blodcirkulationen i underhuden, og giver en hurtigere optagelse af insulin. Solbadning og varme bade kan derfor give øget risiko for lavt blodsukker/føling. Vi er også mere aktive, når vi er på ferie, og vi spiser anderledes. Derfor anbefales det at reducere insulindoserne med 10-20 procent. En anden situation, som kan give lavt blodsukker, er hvis du drikker for lidt i varmen og bliver dehydreret. Dette kan føre til, at insulinet optages langsommere. Når du senere drikker nok, vil mere insulin optages, hvilket kan føre til lavt blodsukker. Vær derfor opmærksom på, at drikke nok vand - evt. fra flaske, og husk at medtage druesukker og anden sukkerholdig "følingsmad".

----

Hvis nogen har nogle gode fif til at spotte dehydrering, så giv det gerne videre. Indtil videre har jeg kun spottet det ved at blodsukker har været normalt, men jeg har følt sult, evt. lidt hovedpine og evt. vandladningstrang.
Tilbage til toppen
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. jul 2013
Geografisk sted: Struer

Indlæg Nyttig viden Besvar, med citat
Skrevet: 21/06 2014 22:05

Tusind tak for at dele denne oplysning - det er jo rart at vide når man skal ud og rejse - men tænker også at det er mærkeligt at det ikke er noget man bliver informeret om når man får diagnosen.

Men jeg var ikke klar over at man kan få for lav BS som T2 - men det er måske bare en skrøne eller er det kun få T2 der oplever lav BS?

Mvh Joan
Tilbage til toppen
Caroe
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 22/06 2014 7:42

Som der står i patientvejledningen: "De fleste mennesker med type 2-diabetes oplever for høje blodsukkerværdier, mens lave blodsukkerværdier er mere sjældne."

Jo lavere værdier jo farligere. Der er flere grader. Afgørende er ikke diagnosticeringen men behandlingen (primært om man får insulin og noget andet medicin). Risikoen for ekstremt lavt med besvimelse/åndsfraværelse er derfor nok ikke til stede uden særlig medicin, medmindre man overhører signalerne helt, hvorfor man skal passe lidt på, når man får alkohol. Ved insulinbehandling og visse typer medicin er risikoen dog på samme niveau som for T1'ere (måske endog højere for nogle).

Lægerne informerer om de mest almindelige forhold, mens du selv må bogen den og i øvrigt prøve dig frem og drage dine egne erfaringer. Man skal især passe på, når der sker større ændringer i livet, fx hvis der ændres på kost, motioneres mere, eller man er lidt mere aktiv.

Min egen oplevelse er at motion og vægttab også hjælper med at stabilisere i forhold til for lavt blodsukker, men at det tager nogen tid for kroppen at nedregulere insulinproduktionen. Op til 14 dage.
Tilbage til toppen
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Tak for svaret Besvar, med citat
Skrevet: 22/06 2014 17:54

Hej Caroe

Tak for dit svar.

Patientvejledningen - er det folderen fra Diabetes Foreningen om T2 - for så må jeg hvis hellere få den læst igen - det er næsten et år siden - og meget vand er løbet igennem åen siden da Wink

Jeg har læst lidt på nettet - men har ikke læst så mange bøger om diabetes endnu - men har dog lige købt bogen "Et bedre liv med diabetes" i håber om at få lidt mere styr på mine mange tanker om at skulle leve med diabetes resten af mit liv.

Kan du eller andre evt. anbefale en eller flere gode bøger om diabetes?

Mvh Joan
Tilbage til toppen
Caroe
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 22/06 2014 18:25

Ja, det er folderen - http://www.diabetes.dk/media/345334/Patientvejledning-type-2-diabetes-2013-.pdf

Jeg google kun - læser ikke rigtig bøger. Du skal være aktiv og ikke sidde for meget ned, så brug tiden på at gå i stedet, så vil dine symptomer hurtigt blive færre, og du vil smide mere og mere medicin. Det kan dog godt betale sig at blive klogere på madvarer (ikke opskrifter), men indhold (GI m.v.).

Jo mere aktiv, du er og jo mere sundt, du spiser jo mere holder du sygdommen væk eller nede.

Hvis du vil tabe dig så kig på bl.a denne video: http://youtu.be/0hD8kcYSyK0. Der er en hel række af supervideoer med rigtig gode forklaringer. Det er ikke specifikt for t2'ere, men koblingerne til blodsukkeret er rigtig fint beskrevet og alt passer meget fint med den information, jeg har fået fra min diætist og som bl.a. gav mig et vægttab på 20 kg på 4 måneder.
Tilbage til toppen
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 22/06 2014 20:14

Hej Caroe

Tak for linket - den vil jeg lige få læst igen.

Jeg er skam aktiv - karate, loop, cykel, løb og gang. Jeg har også tabt mig 17 kg. det første halve år, og har lige fået halveret min medicin her til min første årskontrol, så jeg er på rette vej.

Min største udfordring lige nu er nok mest at finde ud hvordan jeg kan holde motivation for den sunde livsstil resten af livet uden at jeg føler at jeg mister livskvalitet f.eks. at det er frygten for følgesygedomme der er motivationen eller at skulle give afkald på for meget.

Jeg har lige skifte fra et spændende lederjob med et team på 24 personer der opererede i både US, EU og Kina til et projektlederjob uden personaleledelse og rejseaktivitet. Selvom jeg kan mærke at det er godt for mig og min sukkersyge samt mit familieliv - føler jeg alligevel at det er et offer at give slip på en spændende job. Jeg er jo blot 44 år og har mange år på arbejdsmarkedet endnu.

Håber at jeg finder nogen af svarene i bogen "Et bedre liv med Diabetes" og i dialog med andre diabetiker - som her på siden Wink

Ha' en god aften.

Mvh Joan
Tilbage til toppen
Tupe25
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 27/06 2014 21:23

Uha - tråden går lidt i flere retninger. Men godt at der blev lidt mere interesse for mit indlæg Smile

Mit problem er at varmen nok har sat lidt forkert uorden i blodsukkeret - også at det pludselig har været urimeligt højt.

Jeg bruger Lantus og NovoRapid om morgenen - resten af dagen NovoRapid fast to gange.
Tilbage til toppen
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Undskyld Besvar, med citat
Skrevet: 28/06 2014 12:07

Undskyld - det var ikke mening at jeg ville stjæle din tråd - det ene spørgsmål tog bare det andet - men jeg synes bestemt dit spørgsmål er relevant - og håber der er nogen der kan hjælpe med besvarelse af det mere fyldestgørende - og håber den ekstra interesse kan hjælpe med det Wink

Mvh Joan
Tilbage til toppen
Rasholm
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 06. jul 2014

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/07 2014 21:59

Jeg fik konstateret type 2 diabetes sensommeren 2013, så jeg har ikke prøvet endnu at være på sommerferie i varmen.
Jeg synes der er så mange flere ting jeg skal tænke over, være forberedt på her til sommerferien i Italiens varme, så det faktisk stresser mig en lille smule.
Alt det jeg skal have med hjemmefra, da jeg ingen anelse har, om hvad jeg kan få af sukkerfrie produkter dernede og der nok vil gå noget tid før jeg finder dem.
Spekulere også lidt over det at skulle motionere i varmen, vil dog prøve at få det gjort om morgenen inden det bliver alt for varmt. Ellers er der jo altid swimmingpoolen hvor jeg nok kan få klaret motionsdelen.
Men troede ikke at jeg i varmen skulle passe ekstra på, at jeg ikke får for lavt blodsukker, havde egentlig mest tænkt i den anden retning, da jeg jo gerne vil have bare en lille bægre italiensk is eller tiramisu ind imellem.
Har dog tænkt at hvis jeg smutter ud på en lang løbe eller gåtur, at have vand med, telefon, noget spiseligt og lidt penge, så jeg kan købe noget undervejs hvis jeg trænger til mere vand eller noget spiseligt.

Jeg er virkelig spændt på min første sommerferie som type 2 diabetiker.
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. nov 2012

Indlæg Re: Nyttig viden Besvar, med citat
Skrevet: 12/07 2014 14:26

JFK skrev:
Men jeg var ikke klar over at man kan få for lav BS som T2 - men det er måske bare en skrøne eller er det kun få T2 der oplever lav BS?

Joan, nej jeg tror ikke det er en skrøne - men havde ikke troet, det skulle ske for mig.

For T2s sker det angiveligt sjældent eller slet ikke. Hvis din lever synes, du er for lav mht blodsukker, vil den normalt sparke blodsukker ud i systemet (og sommetider mere end du ønsker). Jeg ville undertiden ønske jeg kunne føre en fornuftig samtale med min lever!

Men jeg havde alle klassiske symptomer på for lavt blodsukker: svimmelhed, sved, rysten, muskelsvaghed (kunne ikke rejse mig og holde balancen), brain fog (kunne ikke tænke og ræssonere helt klart). - Så for mig at se, kan det ske (men formentlig sjældent).

Så hvis I har læst min tidligere post, kan I se, hvordan jeg nu har valgt at gardere mig.

annelise
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group