Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Hjælp os med at sparke liv i debatten
Gå til side 1, 2  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Om Diabetesdebatten
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Maj Fjelsted Jensen
Diabetesforeningen
Indmeldt: 01. maj 2014

Indlæg Hjælp os med at sparke liv i debatten Besvar, med citat
Skrevet: 22/05 2014 7:44

Vi ønsker hos Diabetesforeningen, at få sparket mere liv i debatforummet, og i den forbindelse vil vi gerne høre jeres mening om diabetesdebatten.

Hvad synes I om diabetesdebatten? Er der noget vi fra Diabetesforeningens side kan gøre bedre? Har I generel ris eller ros til siden? Eller har I nogen ideer til, hvordan vi kan få et mere aktivt debatforum? Så skriv til os her på indlægget eller send os en mail webredaktion@diabetes.dk.

Vi ser frem til at høre fra jer.

Med venlig hilsen

Maj Fjelsted Jensen
Diabetesforeningen
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 29. jan 2010
Geografisk sted: Hovedstaden

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 22/05 2014 9:26

I skal være hurtigere til at skride ind og evt også slette tråde, der tager en uheldig drejning og derfor giver en dårlig stemning herinde. I det hele taget, skal I være mere synlige for brugerne. Det er mangel på ovennævnte, der i sin tid nærmest ryddede dette forum, for en masse erfarne og hjælpsomme diabetikere. Jeg har den forståelse, at man søger herind, for at få hjælp, råd og vejledning omkring diabetes, eller for at give gode og dårlige erfaringer, tips og råd videre til andre omkring diabetes og intet andet. Det må være muligt for jer, som det har været muligt for en del af brugerne, at gennemskue, hvis en debatør ikke har reelle hensigter og eksempelvis bruger dette forum, mhp at sælge en vare, istedet for at hjælpe.
Bet
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 16. jan 2008
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 22/05 2014 9:54

moonandsun skrev:
I skal være hurtigere til at skride ind og evt også slette tråde, der tager en uheldig drejning og derfor giver en dårlig stemning herinde. I det hele taget, skal I være mere synlige for brugerne. Det er mangel på ovennævnte, der i sin tid nærmest ryddede dette forum, for en masse erfarne og hjælpsomme diabetikere. Jeg har den forståelse, at man søger herind, for at få hjælp, råd og vejledning omkring diabetes, eller for at give gode og dårlige erfaringer, tips og råd videre til andre omkring diabetes og intet andet. Det må være muligt for jer, som det har været muligt for en del af brugerne, at gennemskue, hvis en debatør ikke har reelle hensigter og eksempelvis bruger dette forum, mhp at sælge en vare, istedet for at hjælpe.

Jeg støtter moonandsun's udtalelse 100% Smile
Maj Fjelsted Jensen
Diabetesforeningen

Indlæg Tak for input Besvar, med citat
Skrevet: 23/05 2014 8:00

Hej moonandsun og Bet

Mange tak for jeres input. Det giver god mening, og vi vil helt klart skulle være mere aktive her på debatten fremadrettet. Både i forhold til at sikre en god tone herinde, men også ved at være med til at igangsætte debatter. Derfor vil vi også meget gerne i tættere dialog med brugerne. Især nogle af de gamle brugere, der har brugt debatten meget. Både for at få input og gode idéer, men også for løbende at få hjælp til at identificere og opdage brugere, der skaber dårlig stemning eller har en forkert agenda i forhold til formålet med debatten.

Vi har ingen konkrete planer endnu, men lige nu er vi i stedet i gang med at danne os et overblik over behov og ønsker fra brugerne, og hvad vi selv synes vil være den rigtige vej at gå.

Hvad er jeres holdning til, at vi fra Diabetesforeningens side starter debatter herinde? Det kan både være debat om nyheder og forskning, om generelle diabetesspørgsmål og måske vores eksperter/rådgivere kan komme herind en gang imellem og svarer på spørgsmål.

Med venlig hilsen

Maj Fjelsted Jensen
Diabetesforeningen
Tilbage til toppen
Bet
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Om diabetesdebatten Besvar, med citat
Skrevet: 23/05 2014 8:08

Det lyder fint - gå endelig i gang. Jeg glæder mig allerede Smile
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 29. jan 2010
Geografisk sted: Hovedstaden

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/05 2014 9:25

Hvad er jeres holdning til, at vi fra Diabetesforeningens side starter debatter herinde? Det kan både være debat om nyheder og forskning, om generelle diabetesspørgsmål

Rigtig gode forslag I kommer med der. Ydermere kan I informere om kommende events, foredrag olign.

og måske vores eksperter/rådgivere kan komme herind en gang imellem og svarer på spørgsmål.

Ja tak Wink
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. jul 2013
Geografisk sted: Struer

Indlæg Ja tak Besvar, med citat
Skrevet: 25/05 2014 20:38

Jeg støtter 100% op om monnandsun's udtalelse. Jeg har virkelig savnet et sted hvor jeg kunne dele mine bekymringer ift. min nye livssituation og guderne vil vide at der har været mange igennem det sidste år samt ikke mindst få et par gode råd med på vejen.

Jeg var så heldig at jeg fik kontakt til en bruger herind privat og det var min redning i en meget turbulent opstart på min nye livssituation.

Lad os hurtigst muligt få gang i en konstruktiv dialog herinde. Jeg kan jo starte med at lægge nogle at de emner ud jeg gerne vil have en dialog omkring:
- Hvor lang tid skal man forvente det tager at få BS under grænseværdien?
- Hvad er det lige med arveligheden ved T2 - og er det muligt at få lavet en test på ens børn?
- DD2 projektet - for og imod for deltagelse !
- Hvordan sikre man bedst en stabil BS ifm. lange rejser (12-24 timer)?
- Hvordan får man fortalt sin familie, arbejdsplads, omgangskreds om ens nye livssituation på en god og positiv måde?
- Hvordan kan vi sammen påvirke fødevareproducenterne til at give diabetiker nogle gode alternativer og til rimelige priser?
- Hvordan kan vi sammen påvirke politikkerne til at give os et rimeligt tilskud til vores ekstra udgifter?
- ... og jeg kunne blive ved Wink

Jeg glæder mig til at komme igang med en konstruktiv dialog med jer alle.

Mvh Joan
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. nov 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 26/05 2014 11:45

Jeg er helt med her. Nogen gange har jeg følt mig ret alene (som regelmæssig 'poster') – og så få kommentarer – men ikke desto mindre så mange 'hits' – dvs så mange der har fulgt med i indlæg –håber ikke desto mindre, det har hjulpet dem.

Jeg tror, at et problem kan være, at mange

1) ikke er fortrolige med computer brug;

2) ikke føler sig trygge ved at sende et indlæg, måske fordi de føler 'at det skal være perfekt' (stavning og grammatik) – hertil vil jeg sige, at på det US forum, jeg normalt følger, er det undertiden kun med den bedste vilje, man forstår indlæg, men de får svar alligevel. – Så måske give en opfording til, at alle skal komme med indlæg og spørgsmål selv om de ikke føler sig trygge ved at udtrykke sig på skrift.

3) at der har været nogle personlige polemikker her med en ret skarp tone mellem de pågældende. Så nye posters kunne føle sig udsat – fx især ved at poste et ret banalt spørgsmål.

Det korte og det lange (især mht 3) er, at jeg føler at nye posters skal opmuntres til at stille selv banale spørgsmål – vi har alle været der.

- Og at moderators skal være parat til at slå ned på dem, som 'nedgør' nye posters.

Mht til at 'rådgive' om diabetes, er jeg en stærk modstander. Vi er alle individuelle og kan kun sige, hvad der virker for os personligt. Men erfaringsudveksling er stærk.

Mvh, annelise
Tilbage til toppen
Maj Fjelsted Jensen
Diabetesforeningen

Indlæg Promovering af debatindlæg? Besvar, med citat
Skrevet: 27/05 2014 9:38

Hej Bet, Moonandsun, JFK og Annelise W

Mange tak for jeres feedback. Alle tilbagemeldinger er yderst værdsat.

Bet
Det er dejligt at høre. Vi glæder os over den positive tilgang Smile

Moonandsun
Også et tak til dig for den positive feedback, og tak for idéen med, at vi i fremtiden informerer om kommende events m.v. her på debatten. Det gør vi i forvejen på vores hjemmeside, men vi vil overveje om ikke en større sammenhæng mellem debatten og diabetes.dk kan give mening.

JFK
Tak – det er godt at høre, at der findes et behov for et forum, hvor man netop kan dele sine bekymringer og sine tanker omkring ens livssituation. Det er helt sikkert gavnligt for alle anonymt at kunne snakke med andre, som er i samme situation som dem selv, og få gode råd og positive inputs med på vejen. Det er også derfor, at vi håber på at kunne sætte gang i en masse konstruktive dialoger herinde, hvor alle har mod på at deltage, og føler sig trygge med at sige deres mening.

Dine emner lyder spændende, og vi glæder os til at følge med i dialogen omkring dem. Som udgangspunkt er det jer som brugere, som skal starte debatindlæg, men vi overvejer også, hvordan vi kan være med til at starte nye debatter, eller hjælpe med at promovere nogle af de opslag, som I selv har lagt op på forummet, f.eks. via vores Facebookside, hjemmeside eller andre medier.

Annelise W
Tak for den konstruktive tilbagemelding. Vi er enige med dig omkring problemstillingerne, og ser det også som en udfordring for forummet. En udfordring vi naturligvis gerne vil imødekomme. Vi håber, at vi ved at være mere synlige på Diabetesdebatten, kan være med til at skabe trygge rammer for dialogen, hvor ingen skal føle sig udsat for nedladende kommentarer.

Det lyder som en god idé mht. opfordringen om, at alle kan komme med oplæg eller kommentarer på trods af, at de normalt ikke er trygge ved at udtrykke sig skriftligt. Debatten er for alle, alle skal føle sig velkomne og alle spørgsmål er relevante. Smile

Vi tager selvfølgelig også din holdning til ’rådgivning om diabetes’ med i vores overvejelser, da intet er slået fast endnu.

Promovering af debatindlæg?
Vi kunne også godt tænke os, at høre jeres mening omkring den overvejelse, som vi skrev i besvarelsen til JFK. Hvad er jeres holdning til, at vi hjælper med at promovere nogle af jeres oplæg på f.eks. vores Facebookside, vores hjemmeside eller andre i medier, hvor vi opfordrer alle til at deltage i en konkret og aktuel debat? Det vil måske kræve lidt koordinering, hvor en bestemt debat f.eks. times i forhold til en nyhed vi skal bringe eller et nyhedsbrev vi skal udsende. Mest her i starten, hvor vi skal have trukket nogle nyere brugere til. Når vi først forhåbentlig har fået noget mere aktivitet, vil vi i stedet bare kunne plukke en debat ud, der lige tilfældigvis er aktuelt på et tidspunkt hvor vi skal sende et nyhedsbrev ud.

Med venlig hilsen

Maj Fjelsted Jensen

Diabetesforeningen
Tilbage til toppen
ironman
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 19. apr 2008
Geografisk sted: København N

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 27/05 2014 10:01

Hej Maj

Jeg synes det er rigtig godt at I har taget problemstillingen op om at få mere liv i forummet. Der er ikke mange af dem og alle os diabetikere (og pårørende) lever af erfaringsudveksling.

Jeg er meget enig i de pointer som er blevet fremstillet indtil videre. Jeg synes det er interessant at bruge andre medier til at promovere debatter.

Én ting som jeg har undret mig over er synligheden af dette forum. 'Vejen' til siden er meget lang. Hvis man ikke kender stedet, er det meget svært at nå hen til via www.diabetes.dk. Mit forslag er der reklameres/henvises til debatforum fra jeres forside, og at der kun er ét klik dertil.

Dbh.
Morten Hasselbalch
www.ultrarundiabetes.com
Tilbage til toppen
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. jul 2013
Geografisk sted: Struer

Indlæg Svar til Maj Besvar, med citat
Skrevet: 27/05 2014 14:04

Hej Maj

Jeg synes det kunne være spændende med en bredere debat, specielt de emner der er af mere politisk karakter, så jeg kan ikke se at der er noget i vejen for at promovere nogle af oplæg på andre sider, så længe at de sker i en dialog med den person der har lavet oplægget - det er måske ikke alle der vil have det på facebook - hvor alle kan se det.

Mvh Joan
Tilbage til toppen
Tupe25
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 07. jan 2013

Indlæg Suspekte råd! Besvar, med citat
Skrevet: 28/05 2014 8:46

Der skal skrides ind overfor de lidt for suspekte, alternative råd, som KUN hjælper få og er med at sprede forvirring på Diabetesdebaten!
Tilbage til toppen
Stefan Valente Mulbjerg
Diabetesforeningen
Indmeldt: 29. jun 2011

Indlæg Mange tak for jeres input Besvar, med citat
Skrevet: 28/05 2014 12:21

Hej Tupe25 og andre

Mange tak for jeres mange input - de er vigtige i forhold til at få mere gang i debatten igen. Flere af jer har været inde på, at vi skal være bedre og hurtigere til at skride ind når brugere ikke er med til at skabe en god tone herinde.

Jeg vil ikke gå i deltajer, men jeg vil sige, at jeg har netop har undersøgt nogle brugere nærmere. Det har vist sig, at der er en række brugere, der har været oprettet via samme IP-adresse og har haft en enslignende agenda, hvorfor vi har en begrundet mistanke om at det har været samme person, der har stået bag disse brugere. De er nu blevet slettet og IP-adressen er blokeret.

Jeg beklager, at vi indtil nu ikke har været gode nok til at holde øje med disse ting. Det vil vi forsøge at lave om på fremadrettet, meget gerne med jeres hjælp, da det i langt de fleste tilfælde vil være jer, der opdager når nogen ikke bidrager til gode debatter herinde.

Med venlig hilsen

Stefan Valente Mulbjerg
Webmaster
Diabetesforeningen
Tilbage til toppen
Bet
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Re: Mange tak for jeres input Besvar, med citat
Skrevet: 29/05 2014 8:54

Stefan Valente Mulbjerg skrev:
Hej Tupe25 og andre

Mange tak for jeres mange input - de er vigtige i forhold til at få mere gang i debatten igen. Flere af jer har været inde på, at vi skal være bedre og hurtigere til at skride ind når brugere ikke er med til at skabe en god tone herinde.

Jeg vil ikke gå i deltajer, men jeg vil sige, at jeg har netop har undersøgt nogle brugere nærmere. Det har vist sig, at der er en række brugere, der har været oprettet via samme IP-adresse og har haft en enslignende agenda, hvorfor vi har en begrundet mistanke om at det har været samme person, der har stået bag disse brugere. De er nu blevet slettet og IP-adressen er blokeret.

Jeg beklager, at vi indtil nu ikke har været gode nok til at holde øje med disse ting. Det vil vi forsøge at lave om på fremadrettet, meget gerne med jeres hjælp, da det i langt de fleste tilfælde vil være jer, der opdager når nogen ikke bidrager til gode debatter herinde.

Med venlig hilsen

Stefan Valente Mulbjerg
Webmaster
Diabetesforeningen

Desværre er der en del rigtig gode bidragydere, der har forladt Diabetesdebatten i tidens løb, fordi de følte sig nedgjort af tonen i nogle indlæg, og fordi de følte sig svigtet af foreningen, når de forsøgte at råbe vagt i gevær Sad

Jeg har stor respekt over for folk, der erkender at have begået fejl og gerne vil rette op på dem. Derfor imødeser jeg med glæde den nye udvikling, som jeg også håber alle andre vil bakke op om, så det igen bliver en god oplevelse at deltage på sitet Smile
Maj Fjelsted Jensen
Diabetesforeningen

Indlæg Tak for jeres svar Besvar, med citat
Skrevet: 03/06 2014 7:26

Hej ironman og JFK

Tak for jeres svar. Det er dejligt at høre, at der er interesse for at promovere Diabetesdebatten.

Ironman
Tak for dit gode forslag omkring en henvisning på vores hjemmeside. Du har helt ret mht. mangel på synlighed af forummet, og det er noget vi fremadrettet vil arbejde videre med, og forsøge at forbedre.

JFK
Vi er enige med dig i, at det er vigtigt, at promoveringen af oplægget sker i dialog med den person som skriver oplægget. Det er klart noget, vi vil tage med i vores overvejelser.

Med venlig hilsen

Maj Fjelsted Jensen

Diabetesforeningen
Tilbage til toppen
boa1970
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 11. jan 2011

Indlæg Facebook Besvar, med citat
Skrevet: 22/07 2014 23:09

Personligt ville jeg deltage meget mere aktivt i debatten, hvis den foregik på Facebook - evt. i en lukket gruppe. Fora som dette er fint nok, men det er ikke den måde, de fleste mennesker kommunikerer på længere. Tag et kig på nogle af de meget populære Facebook-grupper og lad jer inspirere af dem. Jeg er f.eks. medlem af en gruppe for sprognørder (her må gerne grines!) og den sprudler af liv og aktivitet. Mange indlæg og hundredevis af konstruktive, inspirerende og lærerige kommentarer hver eneste dag. Det fungerer ganske enkelt ved, at en bruger poster et spørgsmål eller en undren over et eller andet, og derefter ruller debatten helt af sig selv - og meget sjældent med behov for løftede pegefingre fra gruppens administrator.

Venlig hilsen Bo, 43 år
Type 1-diabetes siden 2010
Tilbage til toppen
Maj Fjelsted Jensen
Diabetesforeningen

Indlæg Facebook Besvar, med citat
Skrevet: 24/07 2014 7:47

Hej boa1970

Mange tak for dit svar. Vi vil bestemt tage det til overvejelse.

Vores plan er indtil videre at bruge Diabetesforeningens Facebookside til at gøre opmærksom på de mange spændende debatter som foregår på denne side (Diabetesdebatten), hvor det derfor tænkes at selve debatten skal foregå her. På den måde er det stadig muligt at optræde anonymt for dem som ønsker dette.

Med venlig hilsen

Maj
Diabetesforeningen
Tilbage til toppen
boa1970
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 11. jan 2011

Indlæg Re: Facebook Besvar, med citat
Skrevet: 24/07 2014 23:08

Tak for svaret, Maj.

Jeg respekterer naturligvis, at nogle mennesker ønsker at være anonyme - men hvor mange drejer det sig reelt om? Det er ærgerligt, hvis hensynet til de få, som ønsker at være anonyme, skal lægge låg på debatten mellem det store flertal. Heriblandt ikke mindst de yngre brugere, som alle er vant til at navigere dagligt og i fuld åbenhed på bl.a. Facebook fremfor mange forskellige, lukkede special-fora. Jeg har i tidens løb været med i masser af webfora, og næsten alle sammen har lidt en langsom død, i takt med at dialogen er flyttet over på Facebook etc.

Anyway, hatten af for jeres indsats for at sparke liv i debatten. Jeg tror bare, at missionen mislykkes, hvis I fastholder dette forældede forum her i 2014.

Bedste hilsner
Bo
Tilbage til toppen
Skolefrimor
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 28. jul 2014

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 05/08 2014 9:03

Jeg har egentlig kun meldt mig på siden her, for at kunne deltage i denne debat.
Det er nu 3. gang jeg er medlem herinde - brugernavnet er det samme. Jeg gik herinde fra, grundet alle debatter der handlede om en og samme ting og som jeg nu kan forstå er foregået med samme person under forskellige dæknavne.

Jeg har heller ikke planer om at debattere eller noget lign. herinde. Jeg har jo min egen hjemmeside hvor jeg ytrer mig - desuden har jeg oprettet en facebook gruppe - men må konstatere at der ingen interesse er for det.

Problemet er at tiden er rendt fra div. forums - nettet bugner af oplysninger om diabetes, så der er masser af info at hente generelt og så tror jeg også at folk nogle gange gerne vil kæmpe deres egne kampe hvad sygdommen angår fordi den er så individuel og vi hver i sær har fundet en livsstil som passer til os.
Netop livstil og kostvaner er noget af det som får folk op i det røde felt og det her er at man kommer op og diskuterer.
Det er lidt ærgerligt hvis det er en hel ny diabetiker som skal læse den slags - for man bliver jo stjerneforvirret.
Selv har jeg forlængst smidt diabetesforeningens og de danske sundheds myndigheders kost anbefalinger over bord - for de virker ganske enkelt ikke på mig Wink

Jeg tror ikke I får gang i debatterne herinde - dels tror jeg siden her er blevet spammet for meget og det husker de som læser med - også selvom man har lukket for den slags. Der skulle være grebet ind for længe siden - tror det er for sent.
Tilbage til toppen
Tupe25
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 07. jan 2013

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 06/08 2014 19:25

Lige til den med Facebook - INTET er 100 % privat på Facebook. Der findes eksempler, hvor noget er blevet debatteret lidt for kritisk, producent af en vare, så har en ansat, deltager på Facebook, fundet anledning til en sag mod debattøren.
Sådan et eksempel gør mig lidt skeptisk for at deltage på Facebook.

De helt unge i dag tænker ikke altid over konsekvenserne ved for meget åbenhed på internettet.

Men jeg kan da være enig i, at det måske er et mere nemt sted at benytte, hvis man også har diabetes.

Men derfor har en side som diabetesdebat her også en fordel.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Om Diabetesdebatten
Gå til side 1, 2  Næste
Side 1 af 2

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group