Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Simvastatin

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
hpj1976
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 08. nov 2011

Indlæg Simvastatin Besvar, med citat
Skrevet: 07/10 2013 0:16

Jeg har læst flere steder også på indlægs sedlen i æsken til simvastatin (tabletter i mod for højt kolesterol) at det kan give diabetes.
Hvorfor giver man så det lægemiddel? Findes der ikke andre lægemidler der er lige så gode?
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
KennethBr
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 15. jul 2010
Geografisk sted: København

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 09/10 2013 15:48

Du siger at der står i indlægssedlen til æsken, at man kan få diabetes af at spise Simvastatin?
Det må du meget gerne lige dokumentere, for det har jeg ikke kunne læse på den seddel.

og så skal du ikke tro på alt du læser på nettet Smile

Type 1 og Facebook? Chat med andre type 1'ere i lukket gruppe her
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. nov 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 09/10 2013 21:20

Den påstand har jeg aldrig set før, må jeg indrømme - heller ikke på min langvarige færden på internettet med søgninger på simvastatiner.

Til gengæld kan jeg sige, at ingen statiner vil længere komme ind gennem min mund. med mindre jeg bliver 'force-fed'. Har haft dårlige erfaringer med dem.

annelise
Tilbage til toppen
hpj1976
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Jo den er god nok Besvar, med citat
Skrevet: 10/10 2013 0:02

Ja ifølge de sider man bør stole på er det sandt nok her er noget tekst kopieret fra de sider jeg har set det.

Min.medicin.dk
Særlige advarsler
Statiner kan øge blodsukkeret og medføre øget risiko for udvikling af sukkersyge - særligt hvis man allerede er i risikogruppen for at få sukkersyge.

Pro.medicin.dk
Forsigtighedsregler
Risiko for hyperglykæmi
Statiner kan øge blodsukkeret og medføre øget risiko for udvikling af diabetes - særligt ved allerede eksisterende risikofaktorer. Risikopatienter bør monitoreres.

Og på wikipedia under emnet diabetes og et stykke nede på siden under årsager og lægemidler står der statiner

Og jo jeg ved godt at man ikke kan stole på alt det man læser men de 2 første sider jeg har kopieret teksten fra er nu sider man skulle kunne stole på.
Tilbage til toppen
hpj1976
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Er det nu så godt? Besvar, med citat
Skrevet: 12/10 2013 5:02

Busk II er det der Quist diabetes nu så godt?
Jeg kan læse flere steder kritik om siden og deres måde hvorpå de anbefaler diabetiker at fælge et kursus som koster en del penge.
Jeg er nu heller ikke så sikker på den side og har fravalgt den i søgen om viden til diabetes.
Det findes mere seriøse tiltag så som DD2 måske ikke helt det samme som Quist diabetes men for mig en hel del mere seriøs.

Jeg skal beklage at jeg har skrevet at det står i indlægs sedlen at simvastatin kan give diabetes men minmedicin.dk som er en slags elektronisk indlægs seddel skriver det men om man så kan være helt sikker ved jeg ikke men et godt emne til debat...
Tilbage til toppen
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. jul 2013
Geografisk sted: Struer

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 16/11 2013 7:19

Skræmmende læsning og jeg er glad for at jeg er kommet af med satinerne i min medicinering - for hvis bare halvdelen af det jeg har læst er sandt så er det altså stadig skidt !

Håber virkeligt at der kommer noget mere forskning på dette område, så man kan få nogle håndfaste beviser - men ind til da - vil jeg lade tvivlen komme mig selv til gode.

Mvh Joan
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 16/11 2013 13:10

Til skræk og advarsel er der fornylig i USA kommet en officiel udtalelse om, at alle diabetikere bør indtage statiner. Og det vil formentligt på sigt sive ned til de danske rekommandationer.

mvh
annelise
Tilbage til toppen
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 17/11 2013 8:13

Så er det godt at man stadig har sin egen frihed til at bestemme over hvad man kommer i sin mund Wink
Tilbage til toppen
Kaj E
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 23. nov 2013

Indlæg Frihed Besvar, med citat
Skrevet: 26/11 2013 14:26

Ja, JFK det er bare de færreste der "tør" sige fra, over for lægens anbefaling. Nettet er en god mulighed, for at afgøre om der er alt for mange bivirkninger, som man ikke ønsker at få, ved det præparat lægen udskriver.
Hvis livskvaliteten forringes væsentligt, på grund af bivirkninger, så vil jeg hellere leve lidt kortere, men så i den periode ha' det godt.
Kaj E
Tilbage til toppen
Kaj E
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Skrevet: 26/11 2013 14:27

Ja, JFK det er bare de færreste der "tør" sige fra, over for lægens anbefaling. Nettet er en god mulighed, for at afgøre om der er alt for mange bivirkninger, som man ikke ønsker at få, ved det præparat lægen udskriver.
Hvis livskvaliteten forringes væsentligt, på grund af bivirkninger, så vil jeg hellere leve lidt kortere, men så i den periode ha' det godt.
Kaj E
Tilbage til toppen
Kaj E
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Skrevet: 26/11 2013 14:27

Kaj E
Tilbage til toppen
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Mod til at vælge friheden Besvar, med citat
Skrevet: 26/11 2013 18:59

Hej Kaj
Ved det - jeg har været der - jeg fik også "standard" medicinering da jeg fik konstateret sukkersyge for et ½ år siden - men efter at have læst om de mange bivirkninger - var jeg fast besluttet på at slippe af med det igen - og ja det kræver lidt mod at vælge friheden til at vælge selv - men skøn følelse at vide at man altid har et valg Wink
Mvh Joan
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Mine erfaringer Besvar, med citat
Skrevet: 01/12 2013 17:16

Ved min første ordinering af simvastatin blev jeg simpelthen sløret i tænkeevnen - ikke en bivirkning, jeg ønskede i mit dengang yderst aktive internationale arbejde, hvor jeg var ganske meget på.

Så fik jeg påduttet et nyt præparat, da jeg fik diabetes . I løbet af 14 dage fik jeg elefantben og store udslæt på benene.

Det tredje præparat jeg fik, holdt jeg selv op med at tage efter intensiv indhentning af informationer på nettet ...

Og så længe min læge ikke spørger ind til det, har jeg ikke planer om at fortælle det.

I øvrigt har jeg drømme kolesterol-tal nu. Hvad der gjorde det for mig, var kraftigt at nedsætte karbohydrater.

annelise
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 21/02 2014 19:13

Blot en lille opfølgning. Ved mit seneste lægebesøg, gik lægen igennem den (ret korte) liste af medicin jeg fik. Da jeg så direkte blev adspurgt om min statin-medicinering, måtte jeg indrømme, at jeg var selv ophørt med at tage det. Og hans umiddelbare kommentar var: han var ikke selv en tilhænger af statiner. (Det var ikke samme læge, som havde pushet mig til at tage statiner).

I øvrigt - ifølge de kloge - danner kroppen selv 95 % af vores kolesteroler/lipider.

mvh, annelise
Tilbage til toppen
gebark
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 03. aug 2011

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 26/02 2014 14:41

Hej Annelise

Jeg er også kommet af med min statinmedicinering ved hjælp af Quit Diabtes konceptet.

OUH var ikke afvisende over for konceptet i går da jeg var til samtale med en af deres overlæger på diabetesambulatoriet.

Alle mine værdier er faldet helt utroligt i de 35 dage jeg har fulgt Busk Hansens råd og min vægt er faldet hele 8 kg. Jeg er blevet sat 28 % ned i insulatard og jeg er trappet ud af simvastitin, furix og kaleorid.
Selv mine nyretal er gået fra noget rigtig møg til super flotte tal.

Jeg er meget spændt på hvad fremtiden bringer med denne nye livsstil og håber at andre også får mod på at prøve denne måde at leve på. Måske det lige var det der skulle til for at give ens diabetes baghjul Wink
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group