Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

T2: Hvem styrer? De sundhedsfagliglige eller os selv?

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. nov 2012

Indlæg T2: Hvem styrer? De sundhedsfagliglige eller os selv? Besvar, med citat
Skrevet: 19/01 2014 17:02

Med fare for at blive skudt fuldstændig i sænk her (hvilket jeg har en stærk formodning om, at jeg bliver), har jeg efterhånden fået en mere og mere stærk overbevisning om, at det må være os selv og ikke nødvendigvis de sundhedsfaglige personer, som skal have ansvar for at styre vores individuelle diabetes. Og her taler jeg om vores individuelle T2 diabetes (vi er ikke ens), og jeg taler selvfølgelig ikke her om T1, som skal styres via livsnødvendig insulin.

Jeg har stor respekt for læger og deres faglige viden. De kan måle vores HbA1c og udskrive medicin i passende mængder til at holde den nede. Men de har ikke specifik uddannelse omkring diabetesdiæt.

Diætister har jo så viden (skulle man mene), men deres viden skal jo så også dække et meget stort område over forskellige sygdomme – og der er så ganske givet sket en rivende udvikling på diabetesområdet siden manges uddannelse.

Jeg blev jo lykkelig over, da jeg ud fra Diabetesforeningens mange kogebøger (som jeg købte i dyre domme, da jeg først blev diagnosticeret) kunne se, at jeg næsten ikke blev nødt til at ændre noget i min livsstil – kun nogle småjusteringer. Men efter tre-fire måneder blev jeg meget klogere, hmm. Jeg havde så også fået fat i et måleapparat på det tidspunkt. Og jeg kunne se, at mine tal næppe havde rykket sig.

Men min læge var imidlertid (oprindeligt) så klog, at han sagde, at jeg skulle gå på nettet og søge informationer.

Så jeg fandt så siden oplysninger på et stort udenlandsk site – med stor personlig support og viden fra medlemmer til den enkelte – samt erfaringsudveksling. Her er der deltagelse fra diabetikere fra hele verden, som hele tiden søger og opfanger de seneste udviklinger og videnskabelige artikler omkring diabetes og viderebringer informationer til medlemmerne på det pågældende site.

Selv er jeg nu nået så langt, at jeg selv kan bidrage på sitet (forummet) – og uden at rose mig selv (det må man jo ikke i Danmark), har jeg da hidtil fået over 3400 personlige 'likes' fra hele verden for mine indlæg.

Men det korte og lange er, at jeg nu ved hjælp af sitet har bragt min HbA1C ned på 5,4 % ved diæt alene og endnu uden medicinering.

Mvh, annelise

PS: jeg ved ikke, om man må give henvisninger til andre sites her, men I er velkomne til at sende mig en PM. – Det er et engelsktalende site. – Men mange som er meget dårlige engelsk-sprogbrugere fra alle verdensdele poster også der – og alle forsøger at forstå det og svare – alle er meget venlige.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 29. jan 2010
Geografisk sted: Hovedstaden

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 20/01 2014 12:09

Hej Annelise W.

Tak for dit indlæg. Jeg håber at du gennem din kostændring, slipper for medicin. Jeg kører på 5. år, altid med flotte tal og stadig helt medicinfri. Ja, jeg ved det lyder skørt, men jeg føler min sygdom har gjort mig rask Very Happy. Jeg vil meget gerne ha' adressen, på det site som du omtaler.
Jeg foreslog engang, at der her på siden, også burde være et forum for diabetikere, som er "raske" uden medicin, sådan et forum, ville jeg virkelig ha glæde af. Med det kunne ikke lade sig gøre, det synes jeg er diskriminerende.

Ha. en go' mandag.
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 20/01 2014 17:54

Hej Moonandsun - dejligt brugernavn,

Her er linket: http://www.diabetesdaily.com/forum/type-2-diabetes

Dette link (Diabetes Daily) går specielt til T2, men der er diskussioner om alle typer af diabetes, hvis man orienterer sig lidt på sitet. Der er mere end hundredtusinde registrerede brugere og over to dage omkring 200 indlæg mere eller mindre - og debatter, som vil noget. Der er en venlig tone der, men hvis nogen går stregen (fx personligt attack) - eller hvis nogen forsøger at sælge noget (fx en kur) - bliver der slået hårdt ned på det. Der er effektive moderatorer.

annelise
Tilbage til toppen
JFK
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 16. jul 2013
Geografisk sted: Struer

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 21/01 2014 8:31

Kære Annelise og Moonandsun

I er mine inspiratorer - og grunden til at jeg stadig kikker her på debatforumet i ny og næ – synes bare I skal vide at jeg er meget taknemlig for at I dele ud af jeres viden og erfaringer - TAK !

Mit største ønske ifm. min sukkersyge er at blive medicinfri. Jeg ved godt at det ikke er en succes i sig selv og at det kan være nødvendigt med medicin, men jeg vil gerne minimere det så meget som muligt, da det giver mig en følelse af at jeg har kontrol over min sukkersyge.

Hvis jeg blindt følger kostreglerne for diabetikker fra sundhedsmyndighederne vil jeg nok aldrig blive medicinfri. Da jeg begyndte at måle mit boldsukker regelmæssigt kunne jeg se at mit blodsukke steg hver gang jeg havde spiste kartofler, pasta og ris, hvilket jeg nu holder mig fra. Da jeg konfronterede diætisten på sygehuset med disse målinger lagde hun først ud med at dette kunne skyldes alle mulige andre forhold, og i øvrig forstod hun ikke hvorfor jeg målte min blodsukker så ofte, det ville bare gøre mig frustreret – denne udtalelse kom i den grad bag på mig. Da jeg ikke lod mig kue og sætte til vægs, og argumenteret for mine synspunkter, så endte det med at hun til sidst indrømmede at de kostregler, der er opstillet er for at sikre at alle kunne være med, altså laveste fællesnævner for alle diabetikker. Hun sluttede i øvrige af med at sige at hun ikke kunne hjælpe mig mere og der sluttede så det “samarbejde”.

Nu hvor jeg beskriver denne oplevelse kan jeg igen mærke den skuffelse og vrede jeg følte lige efter besøget, men også følelsen af beslutninghed og ansvar, for det var her jeg for alvor besluttede mig for at tage det fulde ansvar for min nye følgesvend her i livet.

Her godt et halv år efter jeg fik konstateret sukkersyge kæmper jeg stadig med at få min langtidsblodsukkermåling under grænseværdien på 7,3. Jeg startede på 11, 3 måned senere var den på 8,8, og sidst var den på 7,6. Jeg er godt på vej men ved at der skal kæmpes videre resten af livet og jeg føler desværre ikke den store hjælp fra sundhedmyndighederne, men der imod føler jeg en kæmpe stor taknemlighed over at der findes mennesker som jer, der vil dele jeres viden og erfaringer.

Længe leve friheden til selv at vælge her i livet !

Mvh Joan
Tilbage til toppen
Tupe25
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 07. jan 2013

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 07/02 2014 9:50

Busk II skrev:
Hej AnneliseW

Du spørger: ” Hvem styrer? De sundhedsfaglige eller os selv?

Det er et godt spørgsmål !

Vi er nogle, der selv styrer, og som ved at søge på internettet selv finder frem til, hvorledes vores t2 diabetes kan kontrolleres uden medicinering, og som bliver fri for alle komplikationer, og som igen får et godt liv.

Det dog mit indtryk, at langt de fleste blindt følger de praktiserende lægers anvisninger. De består ud over den ordinerede medicinering som hovedregel alene i, at patienten får udleveret Diabetesforeningens røde patientvejledning.
I vejledningen er de generelle råd: Spis hyppige, små måltider med mange kulhydrater og spar på sukker og på fedt, især mættet dyrisk fedt. (Når du ikke må spise fedt, og når foreningen også advarer mod mange proteiner, så tvinges du til at spise mange kulhydrater.)
Diabetesforeningens patientvejledning stammer fra 1980’ernes dogme om, at diabetikere bør spise meget fedtfattigt samt mange kulhydrater med meget frugt og grønt som alle andre, og at de uundgåelige problemer med forhøjet blodsukke blot kan klares med medicinering.
Mange af opskrifterne i foreningens kogebøger bærer præg af dette.

I Danmark er det imidlertid ikke Diabetesforeningen, der styrer. Jeg har af Sundhedsstyrelsen fået oplyst, at det er Fødevarestyrelsen, der formelt bestemmer, hvilken energifordeling mellem protein, kulhydrater og fedt, der er bedst egnet for diabetikere. Og de har bestemt, at diabetikere bør spise mange kulhydrater som alle andre – og at målet er, at mindst 55 % af kosten skal komme fra kulhydrater. De har videre bestemt, at alle inklusive diabetikere helst skal spise 600 gram frugt og grøntsager dagligt.
Derfor bliver alle diætister og alle økonomaer uddannet efter disse principper – og når f.eks. en t2 diabetiker bliver indlagt på et hospital (hvilket de ofte bliver på grund af kosten), så er der meget lidt forståelse for diabetikeres ønsker om en anden type kost. Husk at medbringe madpakke næste gang !

Det kunne i øvrigt være interessant at grave lidt i grundlaget for Fødevarestyrelses anbefalinger (læs påbud).
Monstro de har gennemført nogle kliniske forsøg ? – Det har de næppe ! - Jeg kender i hvert fald ikke til nogen !

Mit gæt er, at de stadig hænger fast i Dr. Ancel Keys ”The Big Fat Lie”.

Til Fødevarestyrelses forsvar skal jeg dog tilføje, at de langtfra er de eneste.
I næsten (stryg næsten) alle andre lande er retningslinjerne de samme – med ADA (American Diabetes Association) i spidsen.

Der er så meget ensretning og styr på tropperne, så man skulle tro, at der var tale om en naturlov eller GUDs akt.

Venlig hilsen

Busk II

Det er sådan et indlæg, og flere desværre herinde, der får de sundhedsfaglige til at fremstå som de grusomme sorte magter fra middelalderen - ak suk...
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/02 2014 0:24

Busk,

Jeg er så enig med dig. Ancel Keys' forfalskede 'research' (forskning) har gjort stor skade.

Men der synes nu at være en vis 'opblødning' derude. Fx har ADA (den amerikanske diabetes forening) nu rykket sig så meget, at de forsigtigt antyder, at Type 2 diabetes skal behandles individuelt!!!

Det er vist allerede i sig selv en stor mundfuld at sluge for dem (hvor de angiveligt – hvis der er uenighed – klarer det ved håndsoprækning, hmm). (Big pharma may also be in play there!)

Men jeg tror, at ADA rekommandationer kun langsomt siver videre til de danske anbefalinger, og danske diætister har jo allerede fået deres uddannelse.

Men i de diskussioner, jeg følger, kommer det klart til udtryk, at der er så mange kameler at sluge for dem, som har anbefalet en høj kulhydrat-lavt fedt kur for diabetikere, at tilbagetoget vil ske ganske langsomt. Nu skal man jo gøre alt for ikke at tabe ansigt! – redde, hvad reddes kan …

Personligt:
Jeg er så heldig at have en læge, som – da jeg fik diagnosen – sagde, at jeg skulle gå på internettet og finde informationer. Det har reddet mig hidtil.

Også - ved diagnose – havde jeg skyhøje kolesteroltal. Nu er de drømmetal. Og dette ved en (relativt) low carb og (relativt) high fat diæt.

– Jeg er ikke totalt rabiat. Når jeg er gæst eller selv har gæster, spiser jeg, hvad der er på bordet, men
forsøger at vælge det, som jeg ved er bedst for mig og i øvrigt at have lidt portionskontrol.

annelise
Tilbage til toppen
Tupe25
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 07. jan 2013

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/02 2014 10:23

Jeg er et klart eksempel på, at kostomlægning IKKE hjalp mig i min diagnose på type 2 - snarere tværtimod - hvis brugerne bare har fulgt lidt med i mine beskrivelser, så er det et klart bevis!

Læger, sygplejesker og diætister, de har haft deres hyr med hjælpe mig i mit sygdomsforløb.

Så lad være med at komme med disse guddommelige alternativer, de er nemlig IKKE svaret til ALLE!

Dette forum trænger til en form for administratorer!
Tilbage til toppen
Annelise W
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/02 2014 13:35

Tupe, -

Jeg vil tro, at du - ligesom jeg – anerkender, at type 2 er individuel, og hvad der virker for den ene, måske ikke nødvendigvis virker for den anden?

Så derfor forstår jeg ikke helt, hvorfor du beder om intervention fra moderatorer?

Jeg ser forummet som et sted, hvor en vis erfaringsudveksling kan finde sted – og med en venlig tone. Og et sted, hvor man kan fortælle, hvad man selv (individuelt) har fundet virker for en selv.

Men jeg er faktisk interesseret i at høre hvad din kostomlægning gik ud på – hvis du vil dele med os?

annelise
Tilbage til toppen
moonandsun
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 29. jan 2010
Geografisk sted: Hovedstaden

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 09/02 2014 0:58

Ja og alle mine tal er også drømmetal, bare på en HCHF kost, men trods dette, har alle læger og sygeplejersker, jeg har mødt på min vej, støttet op omkring mit kostvalg. Så det er ikke dem alle, der er fedtforskrækkede. Very Happy
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 2
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group