Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Type 1½ debat

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1 1/2 (LADA)
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Moderator
Site Admin
Indmeldt: 21. dec 2007

Indlæg Type 1½ debat Besvar, med citat
Skrevet: 08/12 2009 12:23

På opfordring oprettes hermed et debatforum for dem der er ramt af den såkaldte type 1½-diabetes.
Type 1½-diabetes rammer typisk voksne og går også under betegnelsen LADA (Latent Autoimmune Diabetes og Adulthood). Ved type 1½-diabetes nedbrydes de insulinproducerende celler meget langsommere end ved type 1-diabetes. Det kan tage flere år. Type 1½-diabetes er således, som type 1-diabetes - en autoimmun sygdom, hvor kroppen ødelægger sine egne insulinproducerende celler. Type 1½-diabetikerne udgør ca. 10 pct. af den samlede diabetiker-gruppe – ca. 24.000 danskere.
Symptomerne udvikles også langsomt – over måneder til år – og er blandt andet tørst, hyppig vandladning og et mindre vægttab. Type 1½-diabetes opstår også typisk senere end type 1-diabetes – sjældent før man er fyldt 30 år. Både pga. det sene diagnosetidspunkt og den langsomme udvikling af sygdommen, minder type 1½-diabetes i starten om type 2-diabetes. Mange type 1½-diabetikere er fejlagtigt blevet diagnosticeret som type 2-diabetikere.
Sygdommen kan da også i starten holdes under kontrol med sund livsstil og/eller anden medicin end insulin. Men på et tidspunkt vil type 1½-diabetikerne opleve, at de slet ikke kan styre blodsukkeret mere – uanset hvad de gør, og hvor sundt de lever. På dette tidspunkt er stort set alle de insulinproducerende celler gået til grunde og insulinproduktionen derfor blevet så lav, at det er nødvendigt at få insulininjektioner. Type 1½-diabetes skal derefter behandles med insulin resten af livet. Lægerne er i dag uenige om, hvorvidt type 1½-diabetikere skal have insulin så snart de bliver opdaget – eller på et senere tidspunkt. For type 2-diabetikernes vedkommende gælder det, at kun omkring 50 pct. får behov for insulin – typisk efter 10 til 15 år med sygdommen.
En anden vigtig forskel mellem type 2-diabetikere og type 1½-diabetikere er også, at mens type 2-diabetikere som regel lider af insulinresistens er dette ikke tilfældet for type 1½-diabetikere - de producerer simpelt hen ikke nok insulin pga. nedbrydning af de insulinproducerende celler.
Diagnosen type 1½-diabetes kan stilles ved en simpel blodprøve, hvor man undersøger for bestemte stoffer i blodet. På Odense Universitetshospital har man i 15 år undersøgt om nydiagnosticerede diabetikere kan have type 1½-diabetes, men det er ikke en selvfølge at man undersøger det på alle landets hospitaler.

Kjeld Bruun-Jensen læge, ph.d
Administrator
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Marly
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 18. nov 2009
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg type1½ Besvar, med citat
Skrevet: 08/12 2009 16:40

Jeg er glad for dette emne bliver taget op og håber på andre med denne type fortæller deres historie.
Da jeg fik konstateret diabetes fik jeg straks Amaryl. Man mente jeg havde type2 og det gik fint næsten 1 år - herefter blev en del andet prøvet uden succes. Jeg er født med lav fødselsvægt og type 2 kunne derfor godt være en mulighed. Jeg blev mere og mere fustreret - næsten besat af at gøre det rigtige hele tiden. Trænede 1-2 timer dagligt foruden lange gåture med hundene. Nu bagefter kan jeg ikke forstå, hvordan jeg kunne nå det.
Det var en lettelse at få den "rigtige" diagnose og påbegyndt en behandling, der virker. Min træning har fundet et mere for mig naturligt leje på 4-5 timer om ugen. Men alligevel er type2 identiteten stadig der. Måske også fordi type1½ ikke er så alment kendt. Og type 1'ere på min alder har haft sygsommen i mange år, er erfarne og rutinerede med alting.
Er der nogen der kan nikke genkendende til dette?
Marly
janehm
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 26. jun 2009

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 28/01 2010 16:17

Vil det være helt forkert at tænke på type 1½ som en langsom type 1?

Er der reelt nogen medicinsk forskel på en type 1 diabetiker og en type 1½, efter at sidstnævnte's betaceller er væk og vedkommende er på insulin?

Jeg kan ikke lade være med at overveje om de to typer opstår af samme årsager, men at immunsystemet kan have en medvirkende årsag til at de har forskellige forløb.

Tak for forummet!
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Marly
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 18. nov 2009
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 28/01 2010 20:15

Tja?
Da jeg meldte mig ind her, spurgte jeg Administrator under hvilken type, jeg skulle registrere mig, men har ikke fået svar.
Som type 1 er T1½ en autoimmun sygdom og C peptid er lav, men medicinsk bliver man fortsat registreret som Type 2 (ICF koder), sådan som jeg har fået at vide.
Jeg tror måske, man i fremtiden vil se mere nuanceret på de forskellige former og ætiologien bag.
Men er der virkelig ikke flere T1½ her i dette forum?
Marly.
janehm
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 26. jun 2009

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 29/01 2010 0:36

Marly skrev:
Tja?
Da jeg meldte mig ind her, spurgte jeg Administrator under hvilken type, jeg skulle registrere mig, men har ikke fået svar.
Som type 1 er T1½ en autoimmun sygdom og C peptid er lav, men medicinsk bliver man fortsat registreret som Type 2 (ICF koder), sådan som jeg har fået at vide.
Jeg tror måske, man i fremtiden vil se mere nuanceret på de forskellige former og ætiologien bag.
Men er der virkelig ikke flere T1½ her i dette forum?
Marly.

Jeg har kun set dig og een anden Smile Jeg er ikke selv 1½, men jeg kiggede ind, fordi jeg var nysgerrig og gerne vil vide mere om typen. Det håber jeg er ok Smile

Men mon ikke I bliver flere som tiden går? Folk skal lige opdage at forummet er her, jeg så det kun ved et tilfælde.
Tilbage til toppen
Ronge
Gæst

Indlæg 1-1½-2 hvem ved. Besvar, med citat
Skrevet: 29/01 2010 10:53

Lægerne er ikke enige om, hvilken type jeg går ind under. Da jeg fik konstateret diabetes var alle sikre på, at jeg var en sen type 1, men senere viste test at jeg selv producerede 61% af mit insulinbehov, og at jeg ikke danner antistoffer af en eller anden slags.

Havde tallet for egenproduktion været 60 eller der under, havde de dianostiseret mig som type 1. Mit diabetes blev opdaget ved en tilfældighed, min læge ville ha en urinprøve i en helt anden sammenhæng, og den blev ud over bakterier også testet for sukker, fordi det gjorde den teststrimmel nu en gang. 3-4 dage efter blev jeg indlagt, min sladerhank var oppe på 18,6, jeg havde tabt mig 3-5 kg den sommer ingen tørst, men rimelig hyppeige vandladninger. (Lægen mente jeg gik med en urinvejs infektion)

Min behandler (sygeplejesken på ambulatoriet) kalder mig type 1½. Ud fra det administrator skriver, så tror jeg hun har ret. Jeg startede med at få insulin, men kun rimelig få 10-12 enheder 2 gange om dagen. Det gik fint det første halve år, men stille og roligt steg min langtidsprøve, jeg havde flere og flere lidt høje BS målinger.

Jeg blev sat i anden insulinbehandling, fra flexpen 30 til efterfølgende Insulatard og Rapid. Senere igen, skiftet fra Insulatard til Levemir. Nu bruger jeg rimelig meget insulin 32-34 ie Levemir, foruden 25-30 ie Rapid. En udvikling der er sket over ialt ca 6 år, hvor der bare skal mere og mere insulin til. I samme periode har jeg ialt tabt omkring 8 kg, så det skyldes ikke overspisning, ej heller søde sager. Min kost er som diætisten anbefalede, en del grønt og med fokus på ikke at få animalsk fedt.

Ved sidste kontrol var langtids BS på 6,2 så det går ok.
Tilbage til toppen
Maj Britt
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 08. okt 2010

Indlæg Tybe 1 1/2 Besvar, med citat
Skrevet: 08/10 2010 14:39

Hej jeg har også lige fået at vide at jeg har tybe 1 1/2 har haft dibetes i 4 1/2 år mit det første gik også rigtig godt, men så begyndet det bare at gå ned af bakke, mit boldsukker er helt ude i hampen så jeg håber snart at det komme lidt mere på plads så min tilværles blive mere tåligt Very Happy
Jeg blev nød til at skifte ambulatoriet for jeg kunne ikke komme igennem til dem , når jeg spurte om det ikke kunne være en anden tybe jeg havde var svaret NEJ det er tybe 2 du har, og vi skal nok få dig reguleret, men efter jeg har skifte har jeg fået meget mere hjælp. Det er bare surt at man skal kæmpe så hårdt for at blive hørt.
Tilbage til toppen
rasmuspedersen
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 06. nov 2010
Geografisk sted: Nordvestsjælland

Indlæg Type 1½... Besvar, med citat
Skrevet: 09/11 2010 10:45

Hej...jeg har osse lige fået konstateret type 1½ for 14 dage siden. Har ellers været diagnosticeret som type 2 siden 2007 og fået Methformin og Glimepirid (Amaryl) siden. Jeg syntes at mit BS har været noget forhøjet det sidste års tid, men da jeg lige er blevet skilt og har flyttet kommune så har jeg i den forbindelse osse skiftet læge til en i Holbæk. Der fik jeg tid hos deres sygeplejerske som udelukkende tager sig af diabetes-patienter og er rigtig rigtig god til det..Hun sendte mig til sygehuset og få lavet en c-pepcid prøve, for hun syntes det var mærkeligt at mit langtidsblodsukker var så højt (10,3 mmol/l) og at jeg slet ikke er eller har været overvægtig og der samtidig ikke er nogen i min familie der har diabetes som jeg kunne have arvet det fra. Og ganske rigtigt, så har jeg kun omkring 8-10% af mine insulin-producerende celler tilbage, så nu skal jeg til at starte helt fra bunden med al det her insulin og kontrol-show. Det virker rigtig uoverskueligt for mig, (men jeg ved det nok skal komme). Jeg syntes det er super svært at skulle sige til ens omgivelser at man tager insulin så hvis man er lidt svingende i humøret eller man bliver lav så må de gerne holde lidt øje med éen. Det føles lidt som en falliterklæring for mig, at man jo så ikke er i stand til at tage varer på sig selv...andre der har det lige sådan??..=)
marry9091
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 21/12 2012 10:33

Jeg er født med lav fødselsvægt og type 2 kunne derfor godt være en mulighed. Jeg blev mere og mere fustreret - næsten besat af at gøre det rigtige hele tiden.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1 1/2 (LADA)
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group