Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Jeg har alvorlig stress (datter med diabetes)

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Linec
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 22. nov 2012

Indlæg Jeg har alvorlig stress (datter med diabetes) Besvar, med citat
Skrevet: 22/11 2012 10:28

Hej - håber I kan hjælpe

Min datter fik konstateret diabetes type 1 for 4 mdr. siden. (hun er 8 år)
Kæmpe omvæltning, chok, sorg mm.
Min mand og jeg deles godt om det, dog er jeg mest på børnene da han har længere arbejdsdag end jeg.
Min datter lå rimeligt stabilt i bs i sommers, men her i efteråret oplever vi korte perioder med velreg. blodsukker og lange perioder hvor bs svinger en del, og det følger der er med det - måling ofte, bekymring, tanker om hvorfor bs er som det er.
Hosp. og skole er rigtig gode til at støtte op, men jeg har desværre fået tydelige stress symptomer nu.
(sover dårligt, grådlabil, kort lunte, kvalme, mathedsfølelse i kroppen, hjertebanken, indre uro, hukommelsesbesær) Har dage hvor jeg føler jeg er ved at besvime og talte igår med min læge, da jeg mistænker at have fået svamp i munden. Han vil nu undersøge mig for div (vitmin. mangel, immunforsvar, svamp mm....nok følger af langvarig stress)
Det chokere mig lidt og gør mig lidt bange, for jeg er godt klar over at der skal gøre noget NU - ellers kollapser jeg nok - eller får depresson.
Har nogle af jer oplevet ligende efter jeres barn fik konstateret diabetes?. Hvad gjorde I konkret for at få det bedre?.
Jeg bor i Roskilde og har fået henvisning til psykolog - kan i anbefale en god en?
Vi skal i weekenden se på om jeg kan gå ned i tid arbejsmæssigt (er på 32 timer nu med skiftende vagter) - eller om jeg skal deltidssygemeldes så kommunen går ind og dækker noget af lønnen (men vil hest ikke komme i kommunalt "regi"....der er nok besvær med kommunen i forvejen mht. tabt arbejdsfortjeneste, merbevilling, at de ikke ringer tilbage mm Sad )
Min datter skal have pumpe i det nye år og jeg håber virkelig at det gør en forskel og kan hjælpe til, at vi kan" slappe lidt mere af" og ikke opleve så ofte svigninger i bs.
Men jeg synes virkelig denne diagose har slået benene helt væk under mig. Vi skulle til at opleve "frihed" at vores datter var blevet "stor". Nu kan vi ikke lade hende passe (bedsteforældrene er stadig meget usikre), hun kan ikke sove ude, vi kan "ikke bare...." - det er som om der hænger en sort sky over os og tankerne kører konstant. Man kan ikke psykisk slappe af. Om natten når hun er høj/lav så ligger vi og tænker hvorfor og hvorfor?? - oplever det nærmest som en slag kvælning - som sygeplejersken sagde til os "I har fået et nyt barn der hedder diabetes"....

Langt indlæg - håber I kunne følge med

Mange hilsen Linec.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Sigrid
Indmeldt: 15. feb 2011

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 22/11 2012 12:55

Hej Linec.

jeg föler for dig, har selv en datter pà nu 15 àr, hun var 13 da hun fik konstateret diabetes 1 og jeg genkender en del af dine problemer. Jeg bor i udlandet, sà der er ikke sà meget stötte at finde her hvilket var det värste, men diabeteschat har väret en livslinje for mig indimellem.
mht hendes svingende bs kan jeg kun sige at der er udsving der bare ikke kan forklares. Vi har prövet at skrive alt ned fra insulin til mad til hvor aktiv hun var og kunne have ens dage med fuldkommen forskellige bs'er. Stress kan give store udsving, det kunne vi tydligt se da eksamenstiden kom. Bliver hun màske pàvirket af din stress.
Efter 4 màneder er man stadig nybegymnder tror jeg, bàde din datter og dig. i begyndelsen tänker man bare over alle restriktionerne, men som man lärer at balancere det hele, finder man ud af at de kan alt. Nu har min datter godt nok en meget positiv indstilling, men i hendes öjne ser hun ikke sig selv anderledes end sine veninder.
Hun gör det samme som de gör, og det skal din datter ogsà nok, men da hun er lidt yngre tager det màske lidt längere.
Nàr det kommer til at gà bedre, bliver det nok ogsà bedre for dig. Er der andre i dit nabolag i samme situation, sà kan det màske hjälpe, ellers har du denne side, brug den, der er meget hjälp at finde.
Du er ogsà velkommen til at skrive til mig privat hvis jeg kan hjälpe.
Og sà skal du bare huske at det bliver bedre med tiden, og det bliver snart til normen at leve med diabetes, for hele familien.
Venligste hilsner
Birgit
Tilbage til toppen
Mettekk
Indmeldt: 06. dec 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 06/12 2012 20:43

Hej Linec

Vi er også "nybegynder" som forældre til et diabetes barn. Vores datter på snart 12, fik diabetes for snart 1 år siden og vi lærer stadig noget nyt hver dag.
Den første mdr. efter hun fik det, tog jeg orlov fra mit arbejde. Der græd jeg stort set hver dag og var i dyb sorg og krise. Her et år efter har vi fået noget psykologhjælp, både til vores datter, men også samlet som familie. Det har hjulpet os til at tackle visse situationer og gjort hverdagen nemmere for os. Det kunne være I også kunne tilbydes det samme.

Jeg kender kun alt for godt til den bekymring der nager en, døgnet rundt og tankerne om hvorfor bs. ter sig som det gør. Og tro mig, det bliver ikke nemmere når hormonerne også er på spil Smile
Hver dag bliver vi lidt klogere på hvordan hun reagere på sin insulin og hvilken mad vi skal holde lidt igen med.

Hos os er livet med diabetes blevet hverdag, men bekymringer og sorg ligger lige under overfladen, så det er vigtigt at få al den hjælp man kan få. Jeg har snakket rigtig meget med sygeplejerskerne vi er tilknyttet og hendes lærer på skolen.

Har du holdt lidt fri efter hun er blevet syg? Måske du kunne holde lidt orlov i forbindelse med at hun får pumpe, så slipper du for en sygemelding.
Skriv endelig igen og fortæl hvordan det går og husk at det bliver nemmere for hver dag.
Hilsener fra Mette
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group