Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Savner hjælp til håndtering af de psykiske komplikationer

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Kæreste til dejlig mand
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 15. jul 2010

Indlæg Savner hjælp til håndtering af de psykiske komplikationer Besvar, med citat
Skrevet: 20/07 2010 21:28

Jeg har postet denne inde på en af de andre debat forum, men jeg prøver lige her ogsåSmile

Jeg står i den situation at jeg har en vældig dejlig kæreste som har type 1 diabetes. Jeg har kun kendt ham 1/2 år, og har indtil nu ikke mærket noget til hans diabetes. Han har selv styret blodsukkeret, og jeg har aldrig tænkt på det som noget "alvorligt".
Dette er nu vendt 180 grader i forbindelse med at han har haft 2 meget voldsomme krampeanfald i forbindelse med for lavt blodsukker.

Jeg har SÅ mange spørgsmål til hvordan man håndterer sine følelser som pårørende, og til hvordan man kan få et "normalt" liv med diabetes, uden at leve i konstant frygt, og i en hverdag fyldt med begrænsninger.

Generelt har jeg bare brug for at tale med nogen der står eller har stået i samme situation som jeg, som jeg kan dele tanker og erfaringer med.

Håber der er nogen der kan hjælpe...
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
HK
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. jul 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 14/08 2010 13:53

Hei!

Nå er jeg type1er sel, vært siden var 3 år. 30 nå.
Alltid hatt en komplisert og svært vanskelig regulerbar
diabetes. Siste 10 årene hatt borti 100 krampeanfall pga
for lavt blodsukker.

Skjedd på natt da jeg sover og min mann ved siden av meg.
Første gangen ble han vettskremt jeg blødde masse tur munnen
han trodde jeg var død faktisk. Han har etterhvert blitt vant med alle
disse krampeanfallene mine så han ordner opp selv får liv i meg att.
Ringer ikke sykebil lenger.

Jeg har også mye følinger ellers er alene på dagtid da mann og
datter på jobb og skole. Mann min vært mye redd og bekymret gjennom
årene sovet dårlig. Vi har kontakt pr mobil eller sms på dagtid slik att
vet jeg er oppegående. Min mor og søster sjekker også gjennom dagen.

Skjer jeg får følinger da borte og ikke alltid folk har fått tak i meg
har skjedd vært folk lett etter meg.

Du burde absolutt få være med til hans diabetes behandler få
luftet disse tingene.De vet om pårørende grupper som finnes
Tilbage til toppen
Linee
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 20. jan 2011

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 20/01 2011 10:39

Det kan til tide være meget svært at være pårørende til en diabetiker. Jeg har været i 2 ½ år nu.
Heldigvis har min mand ikke haft nogle anfald/chok.
Det sværeste var starten. Som du skriver er det mange spørgesmål omkring det hele. Både omkring selve sygdommen, komplikationer, fremtidsudsigter og børn.
Man kan på ingen måde få svar på det hele, det bedste er at snakke meget om det med sin mand/kone.

Det har dog været utroligt svært at komme ind på emnet her hjemme, da min mand ikke er meget for at snakke om det der KAN ske.

Det sidste år, har min mand haft meget ondt i sin venstre side, det kommer og går, og nogle dage er det så slemt at han må ligge sig + det påvirker hans blodsukker, som derved påvirker humøret. Han har været til utallige undersøgelser, som scaninger, blodprøver osv. uden at kunne få et svar på hvad det er. Hans diabeteslæge fortæller at det muligvis kan være hans diabetes, da det stresser hans blodsukker, når det gør mest ondt. Nu spørger vi os selv, om han kan have "smerter" i den bugspytkirtel som ikke virker, altså fantomsmerter.
Når ikke der er nogen forklaring på smerterne, og læger fortæller at det KAN være hans diabetes der har skylden til det, kan vi kun bekymre os. Det påvirker vores dagligdag rigtig meget

Min mand har haft diabetes 1 i 22 år, og har aldrig haft nogen komplikationer deraf, andet end mærkelige "sår" på skindeben, som han har haft siden teenagealderen. Han har haft insulinchok 2 gange, men det er flere år siden. Han har altid været god til at mærke når hans blodsukker er for højt eller lavt. spiser efter bogen osv.

Det kan naturligvis være en udfordring, altid at overholde madtider, og kost, men det bliver en vane med tiden. Og igen er det vigtigt at snakke sammen, også med sin omgangskreds omkring diabetes, da de på en måde også er involveret.

Det er svært at svare på spørgsmål som ikke er stillet... Men det dummeste er at bekymre sig for meget, selvom det ikke er til at lade være med. Confused
Tilbage til toppen
steffani
Indmeldt: 18. jul 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 18/07 2012 21:56

Sidder selv og mangler hjælp
det kan godt ske dem med sygdomen har behov for hjælp, men hvad med os pårørende det rammer også os
Min kæreste har for et´år siden fået det, og kom ind i hans liv igen kort tid efter han fik det
problemet er det er svært for mig alt det der nu er, og svært fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal reagere og hvor meget jeg skal blande mig
samtidlig er jeg begyndt for at hans diabetes bliver værrere der hvor han bor
nogle råd? eller nogle der ved hvor man kan få hjælp ?
Tilbage til toppen
Aimee
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 07. jun 2010

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 07/09 2012 8:13

Hej,
Bare et par ideer, som I måske selv har fundet :

Skriv sammen privat, Jer, der står i samme situation- skriv jeres private emailadresser i privat besked og brug hinanden, det er så nødvendigt.

Diabetesforeningen har en virkelig god telefonrådgivning, Diafonen. Tlf:
63121416. Man kan ringe å tit man behøver.

Jeg mener den er åben for alle, også ikke-medlemmer, de spørger ihvrtfald ikke om man er medlem. Jeg har selv haft gode ,støttende samtaler med dem.

Vh. Aimee
Tilbage til toppen
alton11
Gæst

Indlæg Nice Besvar, med citat
Skrevet: 20/10 2012 7:54

problemet er det er svært for mig alt det der nu er, og svært fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal reagere og hvor meget jeg skal blande mig
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group