Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Hjælp til merudgifter § 100
Gå til side 1, 2, 3  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Frk Anne
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 26. aug 2008

Indlæg Hjælp til merudgifter § 100 Besvar, med citat
Skrevet: 27/08 2008 17:04

... er desværre på vej væk og gør sig allerede gældende for NU, alt afhængig af hvilken kommune man er bosat i - nogen kommuner kan vælge at stoppe NU... andre vil vælge at varsle det med 3 måneder osv.

Hjælpen til merudgiften gør sig kun gældende, hvis man kan dok. for udgifter pr. mrd for over 500 kr. Tidl. har kosttilskuddet været "nok" på 403 kr., men som vi ved er denne redegørelse jo lige netop skåret ned til mellem 81 - 161 kr. pr. måned, hvilket vil betyde at størstedelen vil miste tilskuddet!

Så hvis du netop har ansøgt, endnu ikke fået en skriftlig bevilling, og din kommune er informeret om kost-ændringen, tja, så er det muligt at de revurderer din ansøgning igen!

Du kan vælge at ringe til din sagsbehandler i løbet af ugen. Omvendt - tilskuddet går forud, og normalt udbetales beløbet d. 1 i månedet... og med tilbagevirkendekraft, såfremt at du ikke har fået noget udbetalt.

Men... du skal være klar over, at hjælpen er på vej væk... Det bliver svært for "alm" diabetiker 1 at redegøre for merudgifter på 500 kr. pr. mdr.

I min kommune medregner de f.eks. ikke udgifter til fodterapeuten med... hvilket jeg faktisk vil lade komme på en prøve i Nævnet! Men den tid, den sorg... eller prøvelse Wink

Anne
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Frelisa
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 08. aug 2008
Geografisk sted: Rødkærsbro

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 31/08 2008 12:57

Så må der ankes.......... Evil or Very Mad
Tilbage til toppen
Essis
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 05. jul 2008
Geografisk sted: København

Indlæg Hjælp til merudgifter Besvar, med citat
Skrevet: 01/09 2008 0:22

Jeg har boet i Solrød Kommune i de sidste 34 år og Solrød Kommune har altid nægtet at betale diættilskud, da det er kommunens holdning at det ikke er dyrere kostmæssigt at have diabetes. Men efter en dom i landsretten er de nød til at acceptere diætudgifterne. Så de sidste par år har jeg modtaget penge fra kommunen. De tager også fodtusse og transport til behandling med i beregningen.
Min sag er netop nu op til revision og jeg håber da at den fortsætter da de penge gør tilværelsen lidt lettere når man nu er førtidspensionist. netop p.g.a. senkomplikationer.
Hilsen
Essis
Tilbage til toppen
Frk Anne
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/09 2008 5:42

Godmorgen Essis
Ja det er forskelligt fra kommune til kommune. Jeg valgte ikke at gøre mere ved udgifterne til fodbehandlingen, da jeg netop kom op over grænsen til merudgifter, bl.a. grundet kosttilskuddet! (se artikel i sidste medlemsblad)

Nu er kosttilskuds-satsen jo netop ændret fra 403 kr til maks 161 kr da undersøgelsen har vist, at det IKKE er dyrer for os end alle andre mennesker! Det kan få og vil få betydning for rigtig mange diabetikerer.
Jeg kommer samtidig til at tænke på den sag i nævntet hvor en kvinde med allegi vandt en sag - at det var dyrere at lave sit eget brød osv...
Så.. jeg kan undres over undersøgelsen for diabetikere...!

Nå, men det eneste man nu kan gøre, er at vente og se hvad der sker! Når det sker... så er det afsted med de dybe argumenter og kvitteringer! Hvis man får afslag - så må man anke den.....

Håber din kommune forlænger din bevilling!

Anne
Tilbage til toppen
leira
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 22. maj 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/09 2008 6:55

I deres beregninger glemmer de åbenbart at tænke på unge diabetikere på SU, der ikke kan leve på pasta og ketchup som andre jævnaldrende.

Hvis kommunen giver mig problemer med paragraf 100, har jeg opgivet på forhånd. Jeg vil hellere have tusind sherifstjerner og efterfølgende tusind spark i skridtet, end jeg vil begynde på kommunekamp igen.
Tilbage til toppen
Wind Diesel
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 29. aug 2008
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/09 2008 9:26

Jeg er selv blevet "indkaldt" til revurdering her 2 mdr' efter min revurdering ellers var godkendt, grundet den nye rapport der er kommet.

Nu sidder jeg så og forsøger at tælle udgifter sammen, og støder på et par situationer hvor jeg er i tvivl om det vil være ok at påføre listen over "merudgifter".

Måske 5 gange om året, har jeg om morgenen så lavt blotsukker at jeg må vente til blodsukkeret har stabiliseret sig, for at jeg kan køre på arbejde (i bil) - kan man mon trække det fra.

Derudover 5x kørsel om året til 4x diabetes kontrol på sygehuset og 1x øjenlæge også.
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Frk Anne
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Alle udgifter... Besvar, med citat
Skrevet: 01/09 2008 17:16

I forbindelse med "flekstid" på jobbet, altså at komme for sent osv, så tror jeg ikke den tæller med, da der jo findes ordninger for din arbejdsgiver hvor han bliver kompenceret i forbindelse med dit fravær grundet diabetes! Så den kan nok ikke tælles med - men omvendt... hvorfor ikke prøve?

Jeg ville tage følgende med:
Medicin (insulin m.v.)
Kost (den nye sats hvor din egen læge eller sygehus skal indplacerer dig på dit niveau)
Briller (hvis man har disse og det er i forbindelse med sin diabetes)
Tandlæge
Fodbehandling (% tilskuddet selvfølgelig)
Kørsel til kontrol, øjelæge osv. (statens takst)
Kørekort + helbredsattesten som skal vedlægges hvert andet år
Forsikringer m.v.

Om man kan komme op på 6000 kr. pr. år, tja, det må tiden jo vise... og tiden må jo vise om de forskellige kommuner indberegner i merudgiften osv!

Lad høre fra dig, hvordan udfaldet bliver... hvis du altså har lyst... men det kunne være spændende at følge...

A
Tilbage til toppen
Frk Anne
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg PS Besvar, med citat
Skrevet: 01/09 2008 17:17

Der er faktisk nogen som har noteret udgifter til druesukker og juice med på deres liste! Kunne da være "sjovt" at se om sådan en udgift ville blive godkendt....
Tilbage til toppen
Wind Diesel
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/09 2008 17:49

Vi kan ikke flexe' på min arbejdsplads, og kan man ikke modtage paragraf 28 (10 fraværsdage om året) så er det at betale selv kasse 1 - så jeg vil forsøge at tage den med.
Frk Anne
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/09 2008 20:10

Så blev man dét klogere Wink (men hvorfor kan man ikke få en § 28 på din arbejdsplads? Eller.. er det mig som lige skal måle blodsukkeret en gang til... før tingene falder på plads? Wink

Pøj pøj med det.... håber du melder tilbage om resultatet!

Anne
Tilbage til toppen
Wind Diesel
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/09 2008 20:41

Begrundelsen for paragraf 28 er så vidt jeg kan læse mig frem til, at man minimum har 10 fraværsdage om året, grundet sygdommen, og det kan det ikke blive til.

4 dage. til diabetes ambulatoriet
1 dag. til øjenlæge
og så måske 10 timer om året, hvor jeg kommer for sent hvis et lavt blodsukker om morgenen har gjort at jeg ikke kan køre bil før der er styr på det igen.
Wind Diesel
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 10/09 2008 12:51

Wind Diesel skrev:
Begrundelsen for paragraf 28 er så vidt jeg kan læse mig frem til, at man minimum har 10 fraværsdage om året, grundet sygdommen, og det kan det ikke blive til.

4 dage. til diabetes ambulatoriet
1 dag. til øjenlæge
og så måske 10 timer om året, hvor jeg kommer for sent hvis et lavt blodsukker om morgenen har gjort at jeg ikke kan køre bil før der er styr på det igen.

Den vil de IKKE godkende !

Derudover vil de heller ikke yde paragraf 100 til udgifter til de rigtige strømper og sko for optimal fodpleje ! - Det skal jeg søge tilskud til andetsteds !
Frk Anne
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Så må den da ankes.... Besvar, med citat
Skrevet: 10/09 2008 13:48

Så må den afgørelse da et smut forbi nævntet - kunne være "spændende" at se en afgørelse fra dem... En evt. ny sms-afgørelse!

Hvad betyder sandsynliggjorte merudgifter?
"Sandsynliggjorte merudgifter" betyder, at der laves et overslag over omfanget af de behov, som man må regne med, at den pågældende får i det kommende år, og hvad det medfører af merudgifter. Der skal altså ikke løbende søges hjælp til dækning af hver enkelt merudgift men derimod til dækning af for sandsynliggjorte merudgifter for en periode, der er en følge af funktionsnedsættelsen, for det kommende år.

Hvilke merudgifter får man tilskud til?
Det er ikke muligt at lave en udtømmende liste over, hvilke merudgifter der kan ydes hjælp til efter servicelovens § 100. Der kan ofte være tale om komplicerede situationer, som opstår på grund af den varigt nedsatte funktionsevne. Det er derfor ikke muligt at angive alle de merudgifter, som den pågældende kan komme ud for.

Eksempler på merudgifter, der kan være omfattet:

Medicin – hjælp til den del af egenbetalingen af den tilskudsberettigede medicin, der ikke dækkes efter sygesikringsloven.
Befordring i fritid
Handicaprettede kurser
Beklædning (så deres afslag på dette, tror jeg sgu ikke holder)
Daglige og nødvendige håndsrækninger
Indskud i en af kommunen anvist lejebolig og andre udgifter!

Håber du anker indenfor fristen!
Tilbage til toppen
Iversen
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 05. sep 2008
Geografisk sted: Fredensborg

Indlæg Re: Hjælp til merudgifter § 100 Besvar, med citat
Skrevet: 10/09 2008 16:04

Frk Anne skrev:

I min kommune medregner de f.eks. ikke udgifter til fodterapeuten med... hvilket jeg faktisk vil lade komme på en prøve i Nævnet! Men den tid, den sorg... eller prøvelse Wink

Anne

Den med dækning af fodterapuet er lidt tricky - men jeg har fået det bevilget efter 3 mdr. skriveri - det skal siges at jeg har fået amputeret v/lilletå og højre forfod og må IKKE selv behandle/pleje fødderne - men brug evt. sygehuset socialrådgiver eller diabetesforeningen
Wind Diesel
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 10/09 2008 17:13

Den med tabt arbejdsfortjeneste vil jeg ikke anke, da jeg i mellemtiden har fundet ud af at det er firma'et jeg arbejder i der snyder mig, ved ikke at betale når jeg er til ambulant kontrol, da funktionærloven foreskriver at det skal de.
Essis
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 05. jul 2008
Geografisk sted: København

Indlæg Hjælp til merudgifter Besvar, med citat
Skrevet: 10/09 2008 19:06

Hej
Som jeg tidligere har skrevet får jeg i øjeblikket § 100.
Men første gang jeg søgte medtog, jeg udgifter til tandlæge, briller og til druesukker. Jeg synes det var meget reelt at medtage. Mit syn er svært medtaget af sukkersygen, det samme er mine tænder. Pga nervebetændelse i tarmene får jeg usædvanlig mange lave BS og bruger derfor formuer på druesukker. Er begyndt at købe flydende druesukker på apoteket. Det koster mig 10 kr. i flydende druesukker hver gang jeg har nedtur. Disse udgifter ville kommunen ikke godtage og jeg må ærlig indrømme at jeg har ikke orket at forsøge igen, netop fordi diættilskuddet var nok til at få §100.
kh
Essis
Tilbage til toppen
Frk Anne
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Til Iversen Besvar, med citat
Skrevet: 11/09 2008 18:39

Kort og godt, som jeg læser lovgivningen (og har handlet efter - er selv socialrådgiver og har netop tidl. siddet med denne slags ansøgninger) så skal ALLE udgifter, som er forårsaget af den kroniske lidelse, medregnes!

Nogle kommuner gør det, andre gør ikke - og derfor vil jeg - når min tid kommer til en revurdering ved egen kommune, lade tingene komme an på en prøve! Syns det kunne være spændende, både personligt - men skam også fagligt!

Anne

(ps, sorry kom vist lige til at lave en ny tråd... fordømt)
Tilbage til toppen
Iversen
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Re: Til Iversen Besvar, med citat
Skrevet: 11/09 2008 20:22

Frk Anne skrev:
Kort og godt, som jeg læser lovgivningen (og har handlet efter - er selv socialrådgiver og har netop tidl. siddet med denne slags ansøgninger) så skal ALLE udgifter, som er forårsaget af den kroniske lidelse, medregnes!

Vi er HELT enige her Wink og jeg får også dækket ALT som vedr. mine komplikationer (her er desværre mange) eneste punkt som har voldet mig problemer er at få dækket min fodbehandling 100% idet jeg går til fodterapuet hver 14 dag = 320,- kroner pr gang og ved fremsendelse af kvittering refunder kommunen 186 ud af de 320,- kroner - min kamp var så at få de resterende via §100 og det var ikke helt nemt da der er mange muligheder for kommunen for at slippe....
Wind Diesel
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 11/09 2008 21:51

Hvordan er i placeret mht. diabetesstrømper (120 kr. pr. par) og sko som fødderne kan ånde i (Goretex) typisk 700-800 kr. for et par sko - og 1300 for støvler.

Jeg kan ikke få dem med på paragraf 100 - men skal ansøge om dem hos et eller andet handicap kontor, som bla. er dem der sørger for bevillinger til testmaterialer.

Jeg køber blot sko og strømper for at forebygge problemer med fødderne da jeg har problemer med nedgroede negle og tør og sprækkende hud - er ikke blevet henvist til det af en læge.
Iversen
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 12/09 2008 21:17

Wind Diesel skrev:
Hvordan er i placeret mht. diabetesstrømper (120 kr. pr. par) og sko som fødderne kan ånde i (Goretex) typisk 700-800 kr. for et par sko - og 1300 for støvler.

Jeg kan ikke få dem med på paragraf 100 - men skal ansøge om dem hos et eller andet handicap kontor, som bla. er dem der sørger for bevillinger til testmaterialer.

Jeg køber blot sko og strømper for at forebygge problemer med fødderne da jeg har problemer med nedgroede negle og tør og sprækkende hud - er ikke blevet henvist til det af en læge.

Jeg anmoder om en bevilling til specialt fodtøj, der er typisk en egen betaling på 600,- kroner og dem får du ikke da alle mennesker skal have sko i dag, men beløbet herover kan du måske få dækket, til min venstre skokapsel (en skinne som bliver spændt på underbenet) skal jeg bruge speciale strømper, dem får jeg dækket 100%

Mht. dine fødder så skal du tage fat i f.esk sygehuset diabetes afdeling, de har en fodterapuet og få hende/ham til at vuder dine fødder, det duer en læge slet ikke til, ellers kan diabetes afdelingen anbefale en statsautoriseret fodterapuet
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Type 1
Gå til side 1, 2, 3  Næste
Side 1 af 3

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group