Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

KROPSOPFATTELSE, PIGER, TYPE 1- HJÆLP!!!

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Unge
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
CecilieAmalie
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 03. apr 2012

Indlæg KROPSOPFATTELSE, PIGER, TYPE 1- HJÆLP!!! Besvar, med citat
Skrevet: 10/04 2012 11:12

Hej piger! Smile
Jeg hedder Cecilie, er 24 år og læser til sygeplejerske i København. Jeg i gang med at udarbejde mit bachelorprojekt, der omhandler unge piger med diabetes type 1, deres livsstil, herunder deres kropopfattelse samt hvordan de mestre sygdommen. Jeg har læst en del artikler om emnet men vil meget gerne høre om jeres egne erfaringer.

Hvis du er en pige med diabetes type 1 (alder: 12-26 år) og synes at problemstillingerne er relevante og som du har oplevet/oplever i din hverdag, så håber jeg meget på at du vil være med til at svare på dem…(Svarene vil blive behandlet anonymt og I kan altid trække jer).
I kan svare her, eller i en privat besked, eller på min mail: Cecilie.amalie.dylla@gmail.com

Håber meget på at I vil være med til at få gang i en god og tryg samtale, som vil hjælpe mig med til at få større indsigt og forståelse i jeres hverdag..
Mange venlige Hilsner
Cecilie Amalie Dylla

SPØRGSMÅL:

Kropsopfattelse:
1. Har din diabetes betydet ændringer i dit udseende? (F.eks. vægtøgning osv.) Hvis ja- hvordan påvirker det dig i din hverdag? Og hvordan?

2. Hvordan kan eventuelle ændringer af din kropsopfattelse indvirke på hvordan du mestre din diabetes?

3. Påvirker din diabetes din pubertet? Hvis ja- hvordan? (F.eks. menstruation, samvær med venner, kæreste, ferier, fester eller fritidsaktiviteter osv.)

4. Tænker du på hvordan diabetes vil påvirke din fremtid?
Hvis ja hvordan? (f.eks. uddannelse, kærester, familie eller børn)

Livsstil og ungdom:
1. Hvordan er dine vaner forskellige fra dine venners? (f.eks. mad og drikkevaner, medicin, ferie, fødselsdage, fester og alkohol osv.)

2. Kommer din diabetes i vejen for noget du gerne vil? Hvis ja- hvad?

3. Oplever du din skolegang anderledes fra dine klassekammeraters der ikke har diabetes? Hvis ja- hvordan og hvordan påvirker det din hverdag?

4. Hvilke faktorer påvirker mest din familie på grund af din diabetes? (F.eks. familiesammenkomster, fødselsdage, ferie, medicin eller nervøsitet osv.)

Sygeplejerskens rolle:
1. Synes du at sygeplejersken er gode til at tale med dig om de ting, som er et problem for dig?

2. Føler du at sygeplejersken har kendskab til de problemstillinger, som betyder meget for dig?

3. Har sygeplejersken kunne hjælpe eller rådgive dig med hensyn til dine tanker og spørgsmål?

Tak for din hjælp Very Happy
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
m@ri@
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 08. aug 2011

Indlæg Lyder som et spændende projekt Besvar, med citat
Skrevet: 09/05 2012 8:52

Hej Cecilie.
Jeg er 29 år - fik diabetes 1 for et lille år siden..
Jeg falder ikke ind i din målgruppe, men jeg håber du finder nogen som gør. Det er svært at få konstateret sukkersyge (uanset alder) ..
Mit syn på mig selv og min krop har ædret sig - det er ikke rart at få tydelige mærker på mave og lår fra alle de mange stik.. (blåmærker og "buler" på lårene)... Jeg er ikke overvægtig - har tabt mig og vejer nu kun ml. 50-53 kg. - det er vanskeligt hele tiden at skulle tage hensyn til sygdommen.. man bliver mere forsigtig med alt ting, og hæmmet når man er i byen - på den måde at man er knap så fri, - skal liiiige måle blodsukker, - tænker over hvor meget man drikker af alkohol osv osv..

samtidig er det svært at tage beslutningen om at blive gravid igen (har to drenge, men vil gerne have et barn mere - tør jeg det?)..

Jeg vil bare sige, at jeg har haft/og har en super god sygeplejerske - hun har altid haft tid, lyttet til alle mine tanker og svaret tålmodigt på alle mine spørgsmål..

Held og lykke med din opgave - du skal nok blive en dygtig sygeplejerske!!
kh. Maria
Tilbage til toppen
CecilieAmalie
Indmeldt: 03. apr 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 26/05 2012 8:47

Hej Maria
Ja det er et utroligt spændende emne. Jeg er glad for at jeg har arbejdet med det. Ville bare ønske der var flere forskere og kloge hoveder der ville fordybe sig i det.. For jeg er kommet frem til mange vigtige elementer der skal tages hensyn til i plejen og det ville være dejligt hvis man kunne lave nogle retningslinjer eller bare nogle artikler så personale rundt omkring som har kontakt med patienter der har sygdommen, kan blive klogere!

I hvert fald skal du have tak for dit svar- og jeg vil ønske dig alt held og lykke ud i fremtiden.. Smile

Venlig hilsen
Cecilie
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Unge
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group