Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

? Til jer med yngre børn...

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
denmil
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 06. feb 2011

Indlæg ? Til jer med yngre børn... Besvar, med citat
Skrevet: 02/02 2012 12:12

Min søn som lige er fyldt 8 år, stikker selv når han skal tage sin insulin. Når han er hjemme og har stillet sin pen vil jeg gerne sikre mig at den er korrekt indstillet før han tager det.Så jeg kigger altså inden...Men nu til mit spørgsmål..

I skolen er der ingen voksne som sikrer sig at det er den rette mængde insulin han tager(de fortæller ham hvor meget han skal tage, og han går derefter i enerum) Er det forsvarligt?

Hvornår begyndte jeres børn at tage større ansvar for deres sygdom/insulin?

Jeg kan ikke gøre op med mig selv om det er forsvarligt af os forældre..han har haft diabetes i et år nu og han skal jo gerne lære at tage ansvar..

Mvh Very Happy
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
vibbe88
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 24. jan 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 02/02 2012 18:40

Heej denmil Smile
jeg har haft diabetes siden jeg var 5 år, og siden jeg var 7 år, stod jeg selv for det. Mine forældre hjalp mig og støttede mig, men jeg var godt klar over, at hvis jeg ikke selv lærte det, så ville det sætte nogle begrænsninger for mig, som for eksempel lejrture eller lignende.

Jeg tror at det er rigtig vigtigt, at vise sine børn, at man har tillid til dem, DET ER FEDT AT FÅ ANSVar, men men men, det er en rigtig god ide, hvis der er en fast støtteperson omme på skolen??
Vi nød godt af i min folkeskole at der kom en diabetes sygeplejerske ud og fortalte, så ens klassekamemrater og så fik en bedre forståelse for det Smile

Jeg er i dag 23 år, og har stort set altid haft kontrol over min diabetes.

Håber at det kan bruges Smile

mvh vibeke
Tilbage til toppen
anvi
Indmeldt: 29. aug 2011

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 02/02 2012 23:36

Jeg tror det må være individuelt hvornår man er i stand til at tage vare på det selv. Jeg har en datter på 8, som endnu ikke er kommet til det. Hun kan en masse, når det er nødvendigt, men ønsker ikke i dagligdagen at styre det selv. Vi har talt en del om det (det har bekymret mig lidt, at hun tilsyneladende er ligeglad), men når det gælder kan hun godt. Jeg er egentlig - efter en del selvransagelse - kommet frem til, at det ikke er vigtigt hvornår, men at det foregår i et tempo, hvor hun selv kan "følge med", og at det ikke bliver oplevet som et uoverkommeligt pres for hende.

I skolen er der fuld "dækning" på ifm at måle, korrigere og udregne insulin (får mad på skolen og der er lærere på i spisesituationer, da det er skemalagt), og det er ikke noget som hun reagerer på (ønsker at tage over på). Med til historien hører så også, at der er 5 ansatte som både kan og vil hjælpe hende overalt og altid. Det har ikke været forbundet med problemer for hende at deltage i lejrture, udflugter, fødselsdage osv., da lærerne har fuldstændig styr på det, så hun har ikke oplevet det som et nødvendigt onde, at hun skulle selv. Til gengæld hører vi så ALDRIG, at hun er træt af sin diabetes eller kammeraterne reagerer på det - det er bare noget de ordner sammen i spisesituationerne (i klassen). Jeg fornemmer måske en goodwill fra lærerne, da hun er en glad pige, der bestemt ikke ser sin diabetes som et problem i hverdagen, og hurtigt og præcist ordner tingene, når det er.

Hun kan selv regne korrektion og véd også hvor meget insulin hun skal have til det fleste ting - når det er nødvendigt...

Hun er ikke bevilget støtte, og jeg tror ikke at det er tidskrævende for lærerne i hverdagene ( i starten, men ikke længere). Helt ærligt, så tror jeg, at det passer dem ok, at de véd hvordan hendes blodsukker ligger og hvad hun spiser/får af insulin, så de kan være lidt på forkant.

Så jeg har valgt at sige til mig selv, at når hendes tid er og fordelene overstiger ulemperne, så tager hun over. Indtil da - er hjælpen der heldigvis.
Tilbage til toppen
Tippi
Indmeldt: 17. feb 2012

Indlæg Min datter klarer det meste selv Besvar, med citat
Skrevet: 17/02 2012 20:04

Hun fik konstarteret diabetes mellem jul og nytår 2011, få dage før hun blev 9 år.
Hun har insuflon i maven til hendes hurtigvirkende insulin og hun har været utrolig hurtig til at lære tingene selv og hun VIL selv.
I skolen skriver vi på hendes mad hvor mange ie hun skal tage. Hun ringer så hjem og fortæller hvad hendes blodsukker er og hvor meget hun tror hun skal tage til at sænke det og hvor meget mad hun vil spise og hvor meget hun så vil tage til det og så kan jeg så godkende eller rette på hendes forslag.
Hun blev også ret hurtig til at give sig selv langtidsvirkende insulin direkte i låret, da hun kunne se at det var det sidste hun manglede til at kunne sove hos veninden, så det klarer hun også selv nu.
Jeg kan da godt blive i tvivl indimellem om hvovidt hun har for meget "ansvar" men hun VIL selv og det er jo heller ikke sådan at hun er overladt til sig selv med at huske det og jeg kigger jo også i hendes blodsukkerapparat og spørger til om hun har husket og hvor meget hun har taget osv.
Det er sådan nu at vi slet ikke kan få lov at stikke hende. Det eneste hun skal have hjælp til, er at lægge ny insuflon, men hun vil selv trække nålen ud og sætte plasteret på. Ligesom hun også selv vil fjerne den gamle insuflon.
Det er fantastisk så engageret hun er, men om natten ville det nu være rart hvis vi kunne få lov at give hende insulin i insuflonen, så vi ikke behøvede at vække hende og hun kunne få en bedre søvn. Men hun insisterer på at hun selv vil. Jeg må gerne måle hendes blodsukker uden at vække hende.
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 18/02 2012 20:20

Til Tippi,

Det var dog fantastisk så selvstændig din datter er Very Happy Og sikke en modig mor du er Smile

Som jeg forstår det,måler hun kun bs til middag(?)

Vores søn fik konstateret diabetes i jan 2011.Og han måler stadig bs hver anden time...ellers går det galt...han kan have et bs på 8-9 kl 9.30 og så alligevel få lavt bs inden middag Shocked ..jeg modtager sms fra skolen 3 gange daglig (og flere de dage hvor bs driller)..får hun slet ingen hjælp når hun er i skole og sfo?

Bare jeg kunne være så modig som dig Wink
Tilbage til toppen
Tippi

Indlæg Nej hun måler oftere og ved behov Besvar, med citat
Skrevet: 18/02 2012 21:02

Vi måler jo om morgenen inden hun tager tager i skole.
Så bliver hun justeret til og får insulin til morgenmaden.
Hun møder kl 8,15
Så har hun pause kl 9,30 hvor hun indtil videre har målt, men jeg er ved at tænke lidt på at springe over der, medmindre hun føler den er lav, for ellers så når der jo alligevel ikke at gå de 2 timer før hun så igen måler til frokosten som allerede er kl 10,50.
Kl 9,30 får hun ½ ie til lidt frugt de får på skolen og så får hun insulin igen til hendes madpakke kl 10,50. Plus justeringer.
Hun ringer hjem i begge frikvarterer og siger hvad blodsukkeret er og hvor meget insulin hun tager.
Hun har så fri kl 12,35 eller 13,45 hvor hun kommer hjem og måler og spiser igen.
Så måles hun igen til aftensmaden og igen inden hun går i seng. Igen inden vi går i seng og atter en gang kl 03 om natten.
Så hun måles ca 8-10 gange i døgnet.
Tilbage til toppen
Tippi

Indlæg Forresten Besvar, med citat
Skrevet: 18/02 2012 21:10

Så er min datter heldigvis meget følsom for hvornår hun bliver lav, så hun bemærker det selv og siger hun lige skal måle. I de tilfælde hun så er lav, ringer hun også til mig og spørg hvad hun skal gøre ved det.
når hun har Idræt i skolen måler hun lige inden idræt og må gerne ligge en smule højere (7-9) og så måler hun igen efter idræt.
Vi er så ved at kunne se lidt et mønster i at hun bliver lav 1-1½ efter idræt. Hun har så idræt i 1. time så vi kan måske droppe den ½ ie hun får til det frugt den dag, så det msåke kan udligne faldet lidt.
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Tak for dine fine svar Besvar, med citat
Skrevet: 18/02 2012 21:21

Her bliver det også til 8-10 målinger.

Det ser ud til at køre fint for jer Very Happy (og fornuftigt)

Vores søn går på en heldagsskole og er væk fra kl 8-15.30..
Han sidder ikke så meget på "skolebænken" da de prioriterer sociale aktiviteter højt..Han kan også godt mærke når han bliver lav,men da han er dreng med stort D..tænker han sommetider at han ikke "gider" at måle lige i en god leg el.lign...han har et højt aktivitets niveau og det gør tingene lidt svære for os forældre..hvis han skal igennem en idrætstime skal han gerne have et bs på 10-12...når han så bliver lidt ældre(roligere Wink ) håber jeg at han selv kan finde ud af at spise lidt før og under idrætstimen i stedet for at starte med så højt bs.

Det at han selv tager mere ansvar kan give os lidt indvendig ro.
Tilbage til toppen
nico
Indmeldt: 15. sep 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 18/02 2012 21:39

Til denmil
Tror nu også det er meget forskelligt hvornår man er klar til at tage ansvar selv.
Tror det bedste du kan gøre er at inddrage ham så meget som muligt uden at presse ham. Og så skal det såmænd nok komme henad vejen.
Har selv både drenge og en pige og der har været meget stor forskel på dem i 8-10 års alderen. Det er min datter der har diabetes og er ret sikker på at tingene ikke var gået så "nemt" hvis det havde været en af drengene. De havde nok også haft mere travlt med at komme ud og spille fodbold end huske at måle osv.
Kan du ikke få den lærer de har før idræt til lige at minde om at han skal huske at måle og spise inden?
Det er ikke så nemt med de aktive knægte, men det er jo også godt nok han er det. Men de har tit en masse andre ting i deres små hoveder. Smile
er sikker på det kommer stille og roligt.

Hilsen Nico
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Tak nico Besvar, med citat
Skrevet: 18/02 2012 22:07

Jeg havde faktisk håbet på et svar som dit (ang.drenge/piger)

Jo, han får hjælp med at huske at måle bs og spise inden idræt...men er ked af at "besvære" læreren med at han, halvvejs inde i timen skal mindes om at spise mere.. derfor starter han med rigtig højt bs...Hvilket jo er ret ærgerlig og nemt at lave om på hvis han selv tog det ansvar men ja jeg tror også at det bliver meget bedre jo ældre han bliver Smile
Tilbage til toppen
Tippi

Indlæg Tror også at der er forskel på piger og drenge Besvar, med citat
Skrevet: 18/02 2012 22:56

Men vi er nu også overrasket over at vores datter tackler det så godt. Hun var ellers førhen en pige der var meget distræt og vi synes hun gik meget i hendes egen verden. Glemte ting, trods hun lige var blevet bedt om det osv. Men hendes diabetes tager hun nu meget alvorligt - heldigvis Smile
Tror også hurtigt hun har set nødvendigheden i det hvis hun ville have hendes frihed til at tage over til veninder og på overnatninger.

Men Nøj hvor havde jeg det underligt første gang hun sov hos veninden... følte det som 1. gang jeg overlod mit spædbarn til en fremmed....
Men hun klarede det til ug og det er nu blevet nemmere for mig at slippe hende Wink dog altid med telefonisk kontakt omkring blodsukker og kulhydrattælling.
Tilbage til toppen
nico

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 18/02 2012 23:30

Til denmil først

Synes du skal lade være med at være ked af at besvære læreren. Det må være rimeligt nok at de gør det. Og så bare acceptere at hans bs er lidt højt i forbindelse med idræt. Lad være at tag det så tungt. Og så vise ham tillid i takt med at han tager ansvar, så kommer det er jeg sikker på. Er 100 % overbevist om at piger er anderledes med sådan nogen ting end drenge. Drengene lever i nuet og tænker sgi ikke så meget over den slags. Så din dreng lyder som en helt normal dreng. Og heldigvis for det.

Til Tippi
Jeg kan næsten genkende min egen datter i det du skriver. I hvert fald med hensyn til ansvaret for selv at gøre tingene. Tror at sygeplejerskerne gav hende insulin de første 2 dage og så har hun gjort det selv siden. (Er lige blevet 18 ) Du skriver et sted at du nogen gange tænker hun har for meget ansvar. Det tror jeg ikke hun har. Så længe hun gør og har det fordi hun selv vil så er det fint. Men bliv ikke overrasket hvis hun pludselig får en periode, hvor alt er træls og surt. Min datter fik sådan en periode hvor hun følte sig anderledes, ikke kunne noget og ja alt var bare noget l... Husker tydeligt den der følelse af at vi ikke havde "gjort" nok. At hun selv gjorde osv. Men det var overhovedet ikke det, tingene handlede om. Det gik bare pludselig op for hende at det her ikke gik over igen. For selv om hun var ked af det og havde det skidt i en periode ja så ville hun stadig selv.

Det var lige lidt om mine erfaringer.

Hilsen Nico
Tilbage til toppen
nico

Indlæg PS Besvar, med citat
Skrevet: 18/02 2012 23:45

Og i dag er hun en sund og glad 18 årig gymnasieelev der lever sit liv stort set som andre unge.
Tilbage til toppen
Tippi

Indlæg Tak Nico :-) Besvar, med citat
Skrevet: 19/02 2012 17:12

Det er rart at høre at det lyder til at det er det rigtige vi gør med mht at lade hende styre det selv. Det er også rart at lige blive forberedt på at der nok vil komme en periode hvor hun synes det hele er l..., men at det ikke har noget med måden vi har tacklet det på at gøre Smile
Tilbage til toppen
nico

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 19/02 2012 21:57

Kun glad hvis jeg kan hjælpe lidt. tror bare at jo mere selvstændige og ansvarsbevidste ens unger er, jo større er overraskelsen også hvis de får en nedtur, for det forventer man ikke lige. Og så er det rart at vide man ikke er den eneste der har prøvet det, hvis det skulle ske.

Børn er heldigvis forskellige og udvikler sig også i forskelligt tempo. Nogen er hurtige til at klare tingene selv, andre skal bruge lidt mere tid. Og det er dælme en stor mundfuld for et 8-10 årigt barn. Der er rigtigt mange nye ting og puha ja.

God vind til jer alle. Jeres unger har en fantastisk fremtid foran sig, ligesom min datter har. Very Happy

Hilsen Nico
Tilbage til toppen
chrismalou
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 03. apr 2012

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/04 2012 7:56

Vores datter fik konstateret diabetes 1 den 23 jan. 2012. vi bor i Århus kommune. Der er på Skolen 4 børn med diabetes så der er der ansat en til at tage sig af børnene i skoletiden. Hun måler dem før måltiderne og tager med til idræt, svøming og ture som det kan lade sige gøre. I SFO tiden har min mand og jeg været på skolen og undervise personalet og de har været på Skejby. Og nu køre det bare, får stort set aldrig en opringning.
Vores datter er lige fyldt 7år og er virkelig dygtig til at have diabetes og tager et meget stort ansvar for det, måske også lidt for meget. Men der tror jeg det er vigtigt at hun bliver støttet i at det er hendes krop og hun med tiden er fuldt ansvarlig for den. Vi har så gjort det at feks inden et måltid herhjemme har hun ikke ansvar for at dække bord eller andre ansvarsområder, for at lette ansvarsbyrden
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group