Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

skoledagen for jeres børn?

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
denmil
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 06. feb 2011

Indlæg skoledagen for jeres børn? Besvar, med citat
Skrevet: 29/08 2011 21:37

Hej.
Har brug for at høre hvad jer med mindre børn gør for at få skoledagen til at fungere...

Vores søn er 7 år og fik diabetes i jan 2011.
Han har fra dag 1. selv målt BS og taget novorapid (pen)

Han har sidste skoleår haft støtte på (pga.adfærd)(men hun hjalp også ift.diabetes)
Nu er der så fundet et skoletilbud til ham på en heldagsskole.Han startede efter sommerferien.Jeg har lige haft 3 ugers ferie (men er pt.arbejdssøgende) derfor har jeg haft mulighed for at hjælpe ham imens han er i skole.Jeg havde en forventning om at pædagoger og lærere kunne hjælpe ham ift.sin diabetes...men hver gang jeg forsøger at vejlede dem mht.kulhydrater og insulin er der absolut ingen respons.jeg har givet skolen en mappe med information og billedekort som viser kulhydrater og lign.
Har kontaktet skolelederen for at få konkret viden omkring hvad jeg kan forvente at skolen kan bidrage med..men stadig ingen svar..
klassen rummer 2 lærere/pædagoger og 8 børn..de var på koloni sidste uge(2 overnatninger)men vores søn måtte desværre ikke overnatte..da lærerne følte sig utrygge...så det hele bunder nok i en eller anden frygt..
Jeg og min søn blev sågar bedt om at forlade bordet,hvor middagsmaden skulle indtages pga."pladsmangel"så vi måtte gå i et andet rum for at måle bs og regne insulinmængden ud..(og jeg som troede at jeg skulle lære fra mig)han får mad på skolen(som eleverne tilbereder..så ingen madpakke)
Vores søn kan naturligvis selv se når en given måling er høj-fin-lav..og som skrevet selv stikke..men har altså brug for hjælp til kulhydrater!og det at handle i forhold til bs-målingen.

Forventer jeg for meget af skolen?

Hvad gør i og jeres børn?

har brug for hjælp..

mvh Smile Smile
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
anvi
Indmeldt: 29. aug 2011

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 29/08 2011 22:13

Nu er det min første gang her - så jeg håber det lykkedes..
Min datter på 8 har ikke selv ansvaret for insulin, kulhydrater i skolen - overhovedet. Der er 5 personer på skolen (lærere og pædagoger) der kan beregne, hjælpe og ikke mindst korrigere. Der bliver også her serveret mad (i fritteren), og det er 100% voksenstyret. I starten har det selvfølgelig været nødvendig med hyppig kontakt - men med tiden sker det sjældent, at de er i tvivl.

Selvfølgelig skal min datter på et eller andet tidspunkt selv tage over - men pt er der ikke interesse for det overhovedet, da hun satser på at andre tager besværlighederne omkring det Laughing

Skolens holdning er, at tingene og hverdagen skal glide, så det påvirker hende mindst muligt. Der skal måles når hun skal spise, have idræt osv. Læreren/pædagogen har typisk tingene (blodsukkerapperat og insulin) med dertil, hvor de er, og der bliver målet dér - uanset om det er skolefest, omkring bålet, i bussen til svømning eller andet, I starten var der megen fokus på, om det overskred hendes blufærdighed, at tingene foregik ved bordet/spisesituationen - men det ønsker både hun og lærerne, da holdningen er, at det skal være en del af hendes hverdag, og derfor ikke skjules. I starten var der en del der kiggede, men nu er det bare det hun skal, og ikke længere interessant.

Det betyder også, at hun er tryg ved at henvende sig til de voksne.

Jeg må tilstå at jeg - set ud fra min lille verden - er glad for at der er så mange der kender til det. Det gør alt andet lige hendes verden betydelig nemmere.

Det skal samtidig også nævnes, at der INGEN støtte er bevilget hende overhovedet - så det er kun på eget initiativ skolen reagerer.

Så jeg må sige, at set ud fra min lille verden - er det du oplevet slet slet ikke ok!
Tilbage til toppen
anvi

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 29/08 2011 22:36

Glemte at skrive, at der på arbejdsplanen er skrevet hvem der har ansvaret for hende. Det er, med andre ord, en del at arbejdsplanlægningen.

Hun har en taske med alt sit grej i - som følger hende. Der ligger også en bog, hvor de skriver i. Der bliver skrevet hvor mange kulhydrater, blodsukker og insulinmængde hun har fået i løbet af dagen. Der bliver også skrevet hvis hun biver korrigeret i løbet af dagen.

Så alt i alt - er det de voksne der tager ansvaret på sig 100%.

Det er sjældent, hun har spist noget uden der har været voksne omkring - men når det sker, skriver hun selv i bogen - eks 1 æble / 1 klik.

Men det er selvfølgelig ikke alle børn der ønsker det styret på denne måde - men for os fungerer det perfekt Very Happy
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 30/08 2011 11:40

Hej Anvi.

jeg er glad for at høre om hvorledes din datters skole/sfo påtager sig ansvaret for hende når hun er i skole.Det er jo simpelhen "drømmescenariet" som udspiller sig der.

Sådan som din datters skoledag forløber,er nøjagtig som jeg ville ønske at min søns hverdag hang sammen Smile

Jeg takker for dit præcise og uddybende svar.

Kunne nu godt bruge lidt flere indlæg... Wink

Og nej jeg syntes heller ikke at vi kan være tilfredse som tingende er nu. Crying or Very sad
Tilbage til toppen
oib
Indmeldt: 14. nov 2008

Indlæg Hjælp i skolen Besvar, med citat
Skrevet: 31/08 2011 17:36

Vi har selv en datter på 8 år med diabetes. Hun går i almindelig folkeskole, og vi er utrolig heldige med hjælpen specielt fra pædagogerne, som både er i SFO og kommer på skolen.

Som vi har fået det fortalt, har skolen sektoransvaret for børnene. Det vil sige, at alle børn har ret til at gå på skolen uanset eventuelt handicap. Det betyder, at skolen SKAL påtage sig ansvaret for et diabetesbarn. De må IKKE nægte at hjælpe det. Den enkelte lærer/pædagog kan sige, at han/hun ikke vil stikke - men skolen som enhed må ikke nægte. Ergo er det skolens ansvar at finde personer, der vil hjælpe barnet.

Skolelederen kan bede kommunen om støtte/hjælp. I vores kommune foregår det ved, at skolelederen tog kontakt til PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) og sagde, at de (skolen) havde brug for hjælp. PPR indkaldte så skoleleder/lærer/SFO/forældre til en samtale, hvor vi som forældre fortalte om problemstillingen, og hvor skolen fortalte om de udfordringer, som de så.

PPR tildelte så vores datter et pænt antal timer, som med tiden er blevet mindre og mindre. Vores datter får stadig megen hjælp - men nu er det blevet en del af hverdagen både for vores datter og for skolen/SFO.

Vores datter har ikke ansvaret for selv at måle blodsukker og tage insulin(hun har pumpe). Når der spises, er der altid voksenhjælp. For det meste kommer en pædagog og hjælper - ellers hjælper læreren.

Det er ikke os som forældre, der kan bede om støttetimer. Det er skolelederens pligt og ansvar.

Vores datter fik diabetes, før hun begyndte i skole. Men da hun startede i skolen/SFO, var vi der et par dage - men meldte ud, at vi forventede, pædagogerne var klar til at påtage sig det fulde ansvar på en given dato. Derefter holdt vi os væk i skoletiden. Det var svært - og vi kiggede da også på telefonen mange gange de første dage - men alt gik helt perfekt.

Vores datter har madpakke med, hvor vi har angivet antal kulhydrater. I SFO får hun mad, men vi har kigget på de ting, de normalt spiser og har udregnet antal kuhydrater.

Vi har fra start af sørget for at måle blodsukker og give insulin foran de andre børn. Selvfølgelig kiggede børnene undrende med de første gange, men det er vigtigt, at det bliver en naturlig del af vores datters liv.

Når der er fysisk udfoldelse, er der altid en ekstra støtte med, og som måler blodsukker før og efter, og som holder ekstra øje med datteren.

Så alt i alt er vi meget heldige med vores datters skolegang!

Men det er "sjovt" som skolerne/kommunerne ikke overalt vil påtage sig ansvaret for diabetesbørnene. Mon nogle af dem ville nægte at hjælpe et barn i kørestol med at komme på toilettet? Nej, vel? De synlige handicaps kan de finde ud af at håndtere. Men diabetes er usynligt, og derfor tror de, at de kan slippe uden om at hjælpe det diabetesramte barn.

Det kunne måske være en idé at vise skolelederen på skolen et dokument fra Sundhedsstyrelsen:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=133849
Her står blandt andet:
Når den behandlende læge har vurderet, at medicinen kan administreres af forældre/personer, der ikke er sundhedsuddannede, vil personalet i pasningsordningen eller skolen også kunne påtage sig dette.

Det blev vist til nogle lidt rodede kommentarer - men vi håber, du kan hente inspiration, så din søn får den hjælp, som han både har brug
for og krav på.
denmil

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 01/09 2011 12:37

Hej oib.

Wauw!Jeg er vildt imponeret over din datters skole/sfo.

Tak for dit svar og råd Smile
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg opdatering Besvar, med citat
Skrevet: 09/09 2011 11:46

Nu har jeg talt med min søns diabetes team og de har valgt at invitere lærere og pædagoger til et 2 timers undervisningskursus..kurset er d 29 sep.og indtil da vi skolen ikke "tage over"..men vil derefter tage stilling til hvorvidt de kan hjælpe vores søn igennem skoledagen..
Nu har jeg så et nyt problem!
vores søn spiser sammen med de andre børn i et fællesrum...men han er nu blevet bedt om at forlade rummet når han skal tage sin insulin-af hensyn til de andre børn som ikke bryder sig om at se ham blive stikket i.
Mit problem består i at jeg har meget svært ved at acceptere at man ikke beder de børn som ikke kan lide at se det om at kigge den anden vej i de 20 sek det tager!
Det ville jeg personligt sige til mit barn!
Er det mig den er gal med?Er det fordi at det er mit barn det omhandler?
mvh
Tilbage til toppen
KennethBr
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 15. jul 2010
Geografisk sted: København

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 09/09 2011 12:12

Det lyder godt nok som en besværlig skole du har barn på, det er trist at høre.
Håber det flasker sig for jer.

Type 1 og Facebook? Chat med andre type 1'ere i lukket gruppe her
Tilbage til toppen
anvi

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 09/09 2011 21:40

Jeg syntes helt ærligt, at det lyder fuldstændig vanvittigt. Skolen er - som du nævner - en heldagsskole, og burde da netop være "påklædt" til at takle børns (specielle) behov.

Desværre er det en kæmpe opgave du er på. Et er at opdrage børn - noget helt andet er, når det er voksne! For din søns skyld, mener jeg ikke du skal acceptere, at han skal gå afsides. Hvordan skal han selv lære at leve med og acceptere sygdommen, hvis han oplever omgivelserne er uforstående? Børn er generelt meget rummelige - og hvis de voksne forstår at gøre det til en naturlig del af hverdagen, er det ikke et problem for andre at se på. Det lyder for mig som om de projekterer deres egne holdninger over på børnene!

Min datter stikker hvor som helst og når som helst - og jeg har kun hørt én eneste episode hvor et andet barn sagde adrr til hende. Og der er vel mærke over 100 børn, hvor hun færdes. Hvorfor skulle det være anderledes på din søns skole?

Jeg syntes, at du skal lave en aftale med diabetesteamet om at de "skruer bissen på", og får skolen fortalt hvor vigtig tolerance i hverdagen er, og at det er og bliver skolens opgave - dels at rumme, men også at styre din søns diabetes, når han er dér.

Og et er sikkert - des mindre tolerance de udviser - des større arbejde sætter de dem selv på! Når de "stresser" et barn, bliver det meget sværere at styre blodsukkerværdierne - og dermed indlæring, koncentration osv. Alt i alt en temmelig dårlig spiral. Rolling Eyes

Jeg håber virkelig, at I finder en acceptabel løsning.
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 10/01 2012 22:35

ja,nu skriver vi 2012.

vi oplever stadig problemer med skolen.
Er der virkelig ingen andre som har haft problemer med at få skoledagen til at fungere optimalt..?(og har en super løsning?)

Man kan vælge at sige at det er "små" problemer vi ofte støder på men det giver bare "store" bs-tal...

Et eks.

Det skal lige nævnes at vores søn`s kulhydratratie (staves?) er 1 ie til 40 kh..(derfor kan han sommetider spise uden insulin)

I dag fik jeg en sms fra skolen som lød på at han ville spise 8o g kartofler og havde et bs på 4,8..mit svar blev derfor at han kunne spise uden insulin da det jo er 15 kh.

Målingen 2 timer senere var pludselig på 12,5 Shocked men skrev til skolen at han skulle tage en halv enhed..(kl 14)

Da han bliver bedt om at gå i enerum for at tage insulin,har han ingen hjælp at få når han bliver i tvivl om noget eller bare har vildt travlt fordi de andre drenge leger videre uden ham.(han er dreng med kæmpe stort D)..idag gik det åbenbart stærkt for han kom hjem fra skole kl 15.30 med et bs på 2,9.

Da jeg spurgte ham om han kun havde spist de 80 g kartofler svarede han..nej jeg spurgte læreren om jeg måtte tage brød, hvortil jeg fik et ja.

Her burde min søn selv have tænkt på kulhydrater...men han hopper over hvor han kan..og her kunne han..

Han har gået på skolen siden august 2011 og jeg kan ikke forstå at det er så svært for lærer og pædagoger at tænke på kulhydrater og insulin når jeg nu står til rådighed hele dagen.

Sådanne episoder opstår flere gange om ugen og vi syntes at det er frustrerende at blive ved med at skrive "forklaringer" i kontaktbogen.

Føler efterhånden at det handler om vilje. Crying or Very sad

LØSNING?

mvh.
Tilbage til toppen
anvi

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/01 2012 14:59

Jeg forstår ikke helt - når han kommer hjem med et blodsukker på 2,9, så har han da fået insulin til kartofler og brød?
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/01 2012 21:58

Hej Anvi.
Ja man skal holde tungen lige i munden når man læser mine indlægWink

Har kopieret lidt at teksten :

I dag fik jeg en sms fra skolen som lød på at han ville spise 8o g kartofler og havde et bs på 4,8..mit svar blev derfor at han kunne spise uden insulin da det jo er 15 kh.

Målingen 2 timer senere var pludselig på 12,5 Shocked men skrev til skolen at han skulle tage en halv enhed..(kl 14)

Da han bliver bedt om at gå i enerum for at tage insulin,har han ingen hjælp at få når han bliver i tvivl om noget eller bare har vildt travlt fordi de andre drenge leger videre uden ham.(han er dreng med kæmpe stort D)..idag gik det åbenbart stærkt for han kom hjem fra skole kl 15.30 med et bs på 2,9.

Altså bad jeg ham om at tage en halv enhed kl 14..(2 timer efter frokost pga.det høje BS)..
det gik for stærkt for ham så han kom til at tage en hel enhed..
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group