Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
..........
Levemir og Q10Levemir og Q10
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Må/kan jeg det?

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
denmil
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 06. feb 2011

Indlæg Må/kan jeg det? Besvar, med citat
Skrevet: 27/09 2011 20:43

Hej.

som skrevet i 2 andre tråde her på siden,har jeg problemer med at få skolen til at hjælpe vores søn ift. hans diabetes.

Jeg har så for 14 dage siden meddelt skolen at vi forældre fra d.1 oktober ikke længere agter at komme på skolen og hjælpe med middagsmaden..
som det er nu..ringer han hjem til formiddag..jeg tager på skolen til middag..og han ringer igen om eftermiddagen...sådan har det været siden skolestart i august.

Jeg er nu blevet i tvivl om hvorvidt jeg "må/kan" tillade mig at skrive sådan i kontaktbogen...?

Ingen på skolen har endnu spurgt om hvorvidt de kan/skal hjælpe vores søn..så jeg er faktisk meget utryg!

skolederen har indkaldt mig til møde d.3 oktober..

Jeg kan læse om sundhedsstyrelsens anbefalinger(https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=133849) men der er vel ingen "love" omkring dette?

mvh.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Laila
Indmeldt: 19. jan 2008

Indlæg skole Besvar, med citat
Skrevet: 22/10 2011 13:33

Hej

hvad er det skole skal hjælpe med? Jeg merner skal de give inculin eller hjælpe med at regner ud hvormeget inculin han skal have. Eller er det målinger af blodsukker. Hvor gammel er din søn?

Min datter var 10 da hun fik diabetes. Og havde ikke brug for hjælp i skolen. Jeg sørgede for at det var det samme hun fik at spise til frokost hverdag. Alså ang. Kulhydrater. Hun var på Pen til at starte med. Og fik langtidsvirkende inculin og skulle ikke have yderliger insulin i skole.

Vi var mere bekymret for om hun blev lav i skolen. Hendes skole vidste ikke rigtig noget om diabetes. Dog var der en lærer som havde diabetes.

Min datter havde sin mobil med i skolen. Og det var altid ok at hun ringede hvis hun havde problemer omkring diabeteses. Også med min arbejdsplads.

Jeg arberder ca. 1 time væk i forhold til skolen. Så jeg kune ikke tage tage fra job for at hjælpe.

Jeg menerdet er rimeligt at forvente at skole hjælper. For der er da ikke mange der kan gå fra deres job midt på dagen hver dag.

Jeg havede i øvrigt en md.s orlov til at hjælpe igang. Og jeg var med hende på skolen (ikke hele dage, men vid spisetid) for at hjælpte med blodsukkermålingerne.

ved ikke om du kan bruge det til noget.

mvh Laila
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 22/10 2011 18:49

Hej Laila.

Min søn er 7 år og fik konstateret type 1 i jan 2011.
Jamen jeg ville gerne have skolen til at regne mængden af kulhydrater ud ift.middagsmaden som laves på skolen (altså ingen madpakke,det nænner jeg altså ikke at gøre mod ham når de andre spiser maden fra skolen)..
Og havde da også håbet at de ville regne insulin mængden ud..han tager selv sit insulin og måler selv Bs,men ved ikke hvordan han skal handle i forhold til dette...

Aftalen med skolen blev at min søn ringer hjem om formiddagen...skolen smsèr til middag og han ringer så selv igen om eftermiddagen...Men jeg syntes altså at det er mange gange om dagen man skal være i kontakt..men sådan er det jo nok for mange af forældrene til diabetesbørn..

Dog er han blevet så dygtig til at se på maden og derefter "gætte" mængden af insulin..(han er på pen)..så der er da lyse tider forude Very Happy

Mvh.
Tilbage til toppen
KennethBr
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 15. jul 2010
Geografisk sted: København

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/10 2011 12:44

Der er ikke mulighed for at du får at vide hvad der laves af mad på ugeplan fra skolen? Eller bestemmes det på selve dagen?
I givet fald, så kunne det da være en rettesnor.

Type 1 og Facebook? Chat med andre type 1'ere i lukket gruppe her
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 23/10 2011 21:00

Jo,jeg har fået en madplan..

Men jeg ved jo aldrig hvor meget mad min søn vælger at spise og heller ikke hvad hans BS er inden maden spises....

Det kan svinge en del,fordi han er så aktiv..(læs:vildbasse)

Desuden er han ret følsom ift. insulin..( 1 ie pr.50 kulhydrater)

Men bruger da madplanen således at jeg kan forberede mig på kulhydrat-indholdet.
Tilbage til toppen
Laila
Indmeldt: 19. jan 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 27/11 2011 16:24

Hej

Kan godt se at det kan være svært når skolen laver maden.

Og han skal da ikke have madpakke med. Det er jo vigtigt at ligne de andre børn.

Min datter var på madpakke. Så det var jo nemt at sørge for hun fik de samme antal kulhydrater om dagen. Jeg satte små sedler på hver mad med informationer om hvad hun skulle tage af inculin. Så kunne hun selv bestemme om hun spiste allle maderne.

En gang hvor hun skulle på lejertur lavede vi en oversigt over hvor meget hun skulle tage til de forskellige typer mad.

Måske man kan lave sådan en oversigt til skolen. Det kan måske gører det nemmer for jer og lærerne.

Den oversig jeg lavde tog kun højte for hvad maden kostede. Det ville sige hvis hun var høj før mad så skulle der gives inculin efter hvor hun lå samt til maden.

Ved ikke om du kan bruge det til noget.

mvh

laila
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 28/11 2011 22:42

Tak for det fine svar.

Jeg har desværre opgivet at få skolen til at hjælpe med de kulhydrater!
Min søn ringer hjem,når han har brug for hjælp..ja aftalen lød på sms-beskeder men jeg har min søn i røret 3 gange om dagen.De beder ham om at ringe hjem..så slipper de for besværet..trækker altså nogen gange på smilebåndet,når jeg af og til får en sms med beskeden :bs,5,2 vi skal have suppe med brød...og 20 min senere kommer der en sms som lyder : der bliver delt kage ud, må han få det?..

Ja,jeg har tusinde gange nævnt at det er vigtigt for mig at vide hvilke mænger af mad der skal indtages..har også fået flere beskeder der lyder..:bs , 4,3..hvor meget må han spise?

Ja har set i øjnene at vi må klare det selv Sad
Tilbage til toppen
denmil

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 28/11 2011 22:43

Tak for det fine svar.

Jeg har desværre opgivet at få skolen til at hjælpe med de kulhydrater!
Min søn ringer hjem,når han har brug for hjælp..ja aftalen lød på sms-beskeder men jeg har min søn i røret 3 gange om dagen.De beder ham om at ringe hjem..så slipper de for besværet..trækker altså nogen gange på smilebåndet,når jeg af og til får en sms med beskeden :bs,5,2 vi skal have suppe med brød...og 20 min senere kommer der en sms som lyder : der bliver delt kage ud, må han få det?..

Ja,jeg har tusinde gange nævnt at det er vigtigt for mig at vide hvilke mænger af mad der skal indtages..har også fået flere beskeder der lyder..:bs , 4,3..hvor meget må han spise?

Ja har set i øjnene at vi må klare det selv Sad
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group